Hoe maken we de sport goedkoper

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Hoe maken we de sport goedkoper

Berichtdoor David Westenbrink » wo jul 14, 2004 16:51

Momenteel 'hot-item' en ook de FIA wil vanalles, maar die doen toch alles verkeerd :) Dus hoe kijken wij er hier met zijn allen tegenaan? Daarom dit topic!

Als ze het echt goedkoper willen maken moeten ze de regelementen/homologaties/etc/etc. volledig herzien.

Het volgende zie ik als ideaal.

----
De sport moet meer back to basic. Geen actieve elektronische hydraulische (etc.) meuk meer.

'Kitcar' weg of een eigen speciale klasse. Nu kunnen mensen met een kitcar de rest in hun klasse *(bijv. A8 7 en 6) met gemak zoekrijden. Daarvoor in de plaats voor alle groep a's ietsiepietsie vrijheid in carrosserie maten Standaard + max. 5cm ofzo. Kan iets leuks opleveren voor het publiek.

En minder speciale onderdelen homologeren voor nationale evenementen. Als men int. rijdt mag men bijv. wèl die sequentiële bak eronder schroeven ipv de dogbox( ik noem maar wat).

Er moeten meer uitwisselbare onderdelen komen. Als we een sequentiële bak willen, waarom is(zijn) er dan maar 1 of 2 DURE types gehomologeerd en mogen we niet dat budgetbakje van Hewland aanpassen? ik brul maar wat...
----

Zo kan men voor minder geld een leuke auto maken en voor minder geld competitief zijn.

Momenteel een goede zet lijkt mij inderdaad ook een kleinere restrictor voor álle kitcars in nationale evenementen. Of het verbieden van speciale onderdelen die hierop zijn gemonteerd.

[Edited by David Westenbrink on 07-14-2004 at 04:54 PM GMT]
David Westenbrink

Re: Hoe maken we de sport goedkoper

Berichtdoor V.D.G Rally team » wo jul 14, 2004 17:09

wat hebben wij nederlanders er mee te maken
de normale man kan geen wrc of super 1600 betalen. Dus de sport goedkoper maken ????
Ze moeten in nederland eerst maar eens met een goed plan komen, om het hier goedkoper te maken.
Peter v.d Gevel
V.D.G Rally team

Berichtdoor StevenK » wo jul 14, 2004 17:09

David Westenbrink wrote:
Momenteel een goede zet lijkt mij inderdaad ook een kleinere restrictor voor álle kitcars in nationale evenementen. Of het verbieden van speciale onderdelen die hierop zijn gemonteerd.

Waarom maak je je zo druk over die kitcars ? Er rijden er maar een paar in Nederland, en die gaan net zo hard als de meeste grN 's.

Daarnaast hebben ze al een restrictor en zijn ze maar marginaal sneller dan de bijbehorende grA.

Ik denk dat het veel makkelijker is de reglementen vrij te geven, net zoals in gr2/4 het geval was: volledige in- en uitlaat, injectie en ontsteking vrij en wat mij betreft ook de bakverhoudingen vrij.

Dan zit je niet meer vast aan dure fabrieksonderdelen, maar kun je dezelfde technieken gebruiken die onder andere in de rallyracing & cross al gebruikt worden.

En dan zit je eigenlijk ook al weer op het VAS reglement :D

Ik ben voor: schroef ik meteen 4 gaskleppen op de clio, een paar 300 graden nokkenassen erin en gaan.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor WILS SPORT » wo jul 14, 2004 18:16

Krijg je een beetje het
belgische groep R idee.
Bv. een B-ascona met astra 16 klepper.
Injectie-auto's met carberateurs enz.
En 3 deurs sierra cosworth 4x4.

Wel mooi overigens.
Sander van Barschot
WILS SPORT

Re: Re: Hoe maken we de sport goedkoper

Berichtdoor StevenK » wo jul 14, 2004 18:42

WILS SPORT wrote:

Krijg je een beetje het
belgische groep R idee.
Bv. een B-ascona met astra 16 klepper.
Injectie-auto's met carberateurs enz.
En 3 deurs sierra cosworth 4x4.

Wel mooi overigens.

Daar is toch ook niks mis mee. Gewoon een indeling naar cilinderinhoud en competitie/straatbanden, een puntentelling die rekening houdt met de klasse en het aantal deelnemers in die klasse.

Maar volgens mij schiet je er nog niks mee op.

Als ik naar m'n eigen budget kijk, dan gaat dat hoofdzakelijk op aan afschrijvingen, inschrijfgelden, overnachtingen, benzine en banden.

Dat zijn, in mijn optiek, punten waar je weinig op kunt bezuinigen, behalve de afschrijvingen, door in een oude auto te gaan rijden, maar dan scheelt het nog niet zoveel.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Turboboost » wo jul 14, 2004 19:14

Dus als ik het goed begrijp, Steven valt er op de runningcosts van een auto niets anders te verdienen dan bij de keuze van de auto (vooraf)???

Is het ook niet zo dat de moderne technieken er voor zorgen dat de sport gewoon duurder is? Ben wel eens benieuwd of de opbouw/ running costs van bv. een manta van zoveel jaar terug en bv. een evo van nu, omgerekend met de inflatie/ euro redelijk gelijk zouden zijn.

Zou wel apart zijn, dat soort auto met van alles wat....kan David zijn ford ka met turbo van een paar weken geleden gaan bouwen :D
Turboboost

Re: Re: Hoe maken we de sport goedkoper

Berichtdoor StevenK » wo jul 14, 2004 20:13

turboboost wrote:
Dus als ik het goed begrijp, Steven valt er op de runningcosts van een auto niets anders te verdienen dan bij de keuze van de auto (vooraf)???

Jawel, ook in het onderhoud kun je kiezen tussen helemaal standaard onderdelen, of max. grN onderdelen.

En bij mijn vorige auto had je redelijk veel keuze. Een fabrieksmotor van 20k of één van de tuner om de hoek van 6k, bijvoorbeeld.

En een sequentiële bak van eh, wat was het, 25k ofzo, of een klauwbak van 7,5k.

En zo veel meer mogelijkheden.

Maar wat ik wil zeggen is dat als je met een relatief goedkope, recente auto rijdt, de belangrijkste kosten bepaald worden door zaken waar je niet op kunt bezuinigen (afschrijvingen, inschrijfgelden) en in iets mindere mate door zaken waar je maar beperkt op kunt bezuinigen (overnachtingen, benzine, remmen, banden).

Overigens ben ik nog een belangrijk punt vergeten: verzekering en MRB van auto & bus hakken er ook aardig in. Bij elkaar toch weer 1500 op jaarbasis.
Is het ook niet zo dat de moderne technieken er voor zorgen dat de sport gewoon duurder is?

Zeker tegenwoordig heb je veel betere remmen, banden en schokdempers, die ook veel duurder zijn.
Zou wel apart zijn, dat soort auto met van alles wat....kan David zijn ford ka met turbo van een paar weken geleden gaan bouwen :D

Lijkt mij ook gaaf...

[Edited by Steven on 07-14-2004 at 08:14 PM GMT]
StevenK
Site Admin

Re: Re: Re: Hoe maken we de sport goedkoper

Berichtdoor michel uit berg » wo jul 14, 2004 20:43

Steven wrote:
Dat zijn, in mijn optiek, punten waar je weinig op kunt bezuinigen, behalve de afschrijvingen, door in een oude auto te gaan rijden, maar dan scheelt het nog niet zoveel.

dat doe ik dus al jaren met m´n corsaake :D
en reserve delen sprokkel ik bij elkaar. mijn bakje wordt pas vervangen als ie ploft!!

[Edited by michel uit berg on 07-14-2004 at 09:45 PM GMT]
michel uit berg

Berichtdoor A7 junkie » wo jul 14, 2004 20:55

mischien is het beter om iets neer te zetten voor alle rijders.
iets met het vas R regelement .
maar toch betaalbaar
ideen genoeg wie helpt mee???????

greetzzzzzzz
-------------------------------------
Go frogger , Go !!!!!!!!!
-------------------------------------
A7 junkie

Berichtdoor rallydre » wo jul 14, 2004 21:10

Geweldige ideeën. Ik zie ook graag leuke en snelle alternatieven, maar ik vrees dat we weer zo'n 'Coen Vink'-verhaal krijgen. Coen wilde starten met een goede groep H auto in het Nederlands kampioenschap maar toen hij daar geen kampioen mee kon worden heeft hij dat plan laten varen.
Kortom, ik denk dat dit idee pas echt geaccepteerd kan worden als er echt een apart kampioenschap voor is en dan nog zullen er zure gezichten blijven. Leg jij maar 's aan je sponsor uit dat je met een dure kitcar met moeite een oude ascona met supermotor in 't vooronder (die minder kost dan dat dure ding van jou) voor kan blijven.

Maar idee is super! Willen de heren rijders echt dat er iets gebeurt met hun ideeën dan zal dit toch echt eerst bekend moeten zijn bij mensen die er echt iets mee kunnen. BSR ofzo. Ik denk dat als dit een collectief goed is er gewoon over gesproken moet kunnen worden, net zoals het feit dat men het historische kampioenschap had en de beleidswens om weer meer jongeren in de sport te krijgen. Die beginnen immers met kleine budgetten en kijk 's wat daar in België uit komt (ik noem een Gunther Monnens, voor diegenen die hem kennen).

Grt

Dré
rallydre

Berichtdoor Mivali » wo jul 14, 2004 21:32

Een interessant topic, laten we er serieus mee omgaan.

Overigens wil ik er eigenlijk nog wat aan toevoegen aangaande de reglementen, wellicht een rigoreus plan maar ik begrijp nog steeds niet waarom voortrekkers door de bagger van 4wd auto's moeten rijden...Zou het niet wat zijn om de startvolgorde min of meer om te draaien, zodat een Cinquecento bv. start en Bijvelds of Wevers (ik noem maar wat) als laatste doorkomt. Het is algemeen bekend dat uitgereden onverhard makkelijker te berijden is met een 4x4 dan bijvoorbeeld met een Clio. Als de Nederlandse toppers echt zo goed zijn, draaien zij hun hand daar niet voor om lijkt me.

Dan over de kosten: Een lastig gebeuren maar ik denk dat we ook naar ons zelf moeten kijken...Bijvoorbeeld door het gezamenlijk vinden van sponsoring, het gezamenlijk boeken van een hotel waardoor je kunt onderhandelen over de prijs (20 kamers boeken klinkt toch anders dan 1), het gezamenlijk inkopen van bv. banden met zelfde resultaat, etc...Eendracht maakt macht tenslotte.

Op de topteams na, zijn de meesten van ons met alle respect toch wat aan het rommelen in de marge en ik denk dat dat anders zou kunnen. Er zijn ongetwijfeld nog vele andere mogelijkheden en ik volg met grote interesse dit topic...!
Michel van Lindert
Mivali

Berichtdoor djgando » wo jul 14, 2004 23:41

Denk dat Michel hier toch wel een goed punt heeft. Eendracht maakt inderdaad macht en als je daardoor kunt zorgen dat rallyrijden daardoor goedkoper word, is dat wel een goed punt. Het word als wel gedaan, maar denk dat men daar nog meer de nadruk op moeten gaan leggen. Als je de sport op dit punt goedkoper kunt maken, zijn er ook meer mensen geneigd in de rallysport te stappen, wat dan ook weer mooier is voor het publiek.

Vind dit wel een goede topic, goed van je David dat je hier op komt. Ik wil zelf volgend jaar gaan rijden, maar als ik zie wat ik als beginner allemaal moet aanschaffen, moet ik 4 banen nemen denk ik, om mijn team aant draaien te houden, want denk niet dat je als beginner veel van je sponsoren krijgt qua geld. Als je door massa-inkoop daardoor de rallysport goedkoper kan maken, denk ik dat er goeden relaties moeten komen tussen de teams uit dezelfde klasse, als je dan b.v. per klasse kunt inkopen (ik noem maar wat) dan kun je je runningcosts ook naar beneden drukken.

Maar goed, ik ben geen expert denk ik zo, ik ben maar een jongen met maar een droom: rallyrijden. Denk dat Steven en anderen daar veel meer verstand van hebben dan ik, dus aan hun de reactie.

de groeten uit een slaperig Enschede:),

Martijn ter Boo
Echte mannen koken niet thuis, die schieten het eten zelf...:D
djgando

Berichtdoor Peer » do jul 15, 2004 0:44

Ook nu kan je de sport zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wilt.

Als je wilt winnen zal het altijd duur zijn, ongeacht de regels. Wie wil winnen zal altijd de limieten op moeten zoeken en moeten investeren in het beste en daarmee doorgaans het duurste materiaal.
Aangezien er altijd mensen zijn die willen winnen, het is tenslotte een sport, zal de sport voor die personen nooit goedkoop worden. Lees ook de reactie van Niels in een ander topic.

Wie wil kan ook nu relatief goedkoop rally rijden. In 5 jaar met een micra, heb ik een motor moeten vervangen, maar die was al als reserve bij de koop inbegrepen. Remmen, olie, banden en benzine. Verders alleen een kabel voor de trip en een draadbreuk bij de computer. Tevens ivm evolutie van veiligheidseisen, nieuwe gordels, stoelen en brandblusser en als gevolg van een uitstapje een spuitjob, een nieuwe bumber en een nieuwe spiegel.
Ik reed, evenals vele anderen, in de eerste plaats voor mijn plezier. Doordat de auto echter niet super getuned was, was hij wel super betrouwbaar hetgeen toch een aantal malen klassewinst opgeleverd heeft, o.a. in Ieper.

Kort samengevat, rally is geen goedkope sport maar je kunt het net zo duur maken als je zelf wilt. Sommigen maken het voor zichzelf extreem duur en dat zal nooit veranderen.

groeten Peer
Peer

Berichtdoor nkroeze » do jul 15, 2004 7:00

Dank voor de referentie Peter :)

Maar ik denk dat je volledig gelijk hebt!
Ik merk gewoon het verschil binnen "onze" cup (dat is waar ik het nu allemaal ervaar), dat er ENORM veel verschil in zit hoeveel mensen investeren.

Bijvoorbeeld gaat er vlak voor de ELE een team speciaal naar Italië om een achteras te halen of bouwt een volledig nieuw hoogtoerig blok op. Alles om te winnen! Als ik dan naar mezelf kijk, zijn de running costs van de auto zelf heel laag! Bandjes van 30euro stuk, schijven gaan t hele jaar mee, 1x blokken vervangen a 100 euro en verder heb ik nog niet veel bijzonders gehad!

Kijk, als je wilt winnen zal je slicks moeten kopen van 150 euro stuk, zal je met grotere remmen moeten rijden etc. etc. Maar als je dat budget niet hebt en/of er voor kiest om wat meer te rijden, je kan het zo goedkoop maken als je zelf wilt!
Groeten Niels Kroeze
nkroeze@dds.nl
"Alles voor de kijkcijfers"
Afbeelding
nkroeze

Berichtdoor billy » do jul 15, 2004 7:09

Misschien een paar domme vragen maar ik weet niet precies hoe het zit; aan wie betaald Hypohuis hun bijdrage om hun naam te verbinden aan het Rally Open? En hoe hebben de rijders daar (kostenbesparing) baat bij?

Gaan de kosten voor inschrijvingen naar beneden bij bijvoorbeeld de BHV naar, als gevolg van het heffen van entreegelden?

Hoeveel rijders verzekeren hun auto's zodat in het geval van een crash zij een nieuwe auto kunnen opbouwen? En als dat meer dan 60% is, waarom wordt er dan niet geprobeert om die verzekeringsmaatschappij als sponsor voor de hele sport binnen te halen?

Stel je eens voor dat de regels aangepast worden en je maar 1 merk banden hebt die je mag gebruiken onder je rallyauto, zou je daar als rijder mee akkoord gaan? En zou dat een significante besparing opleveren?
William Heeren
billy

Volgende

Keer terug naar rallysport.nl