applaus voor de officiels

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: applaus voor de officiels

Berichtdoor mantaboy » ma maart 22, 2004 16:12

Ik dacht dat het doorgegeven was Steven. Sorry! De deelnemers aan de rally kwamen wel op volle snelheid langs vandaar mijn conclusie. De volgende keer geef ik het wel aan 1 van je monteurs door.

@Niels: Was het zo duidelijk dat we bijna met de ogen dicht naar je startnummer probeerden te kijken? :D

Soms is het best lastig als je met die lampen op je af komt rijden. Ach zolang je de goede tijd maar krijgt, startnummer komen we via de stopfinish wel achter.

Succes de volgende keer!
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
mantaboy

Re: Re: applaus voor de officiels

Berichtdoor Bart » wo maart 24, 2004 17:48

kaatje wrote:
een gele vlag terwijl er geen auto lag, maar omdat het achter de bult in de weg in de medium bochten extreem glad was.

Even helemaal off-topic maar ik vind het geen goede zaak als een (ongetwijfeld goed bedoelende) official gaat vlaggen omdat de weg glad is.

Bart
Bart

Berichtdoor nkroeze » wo maart 24, 2004 18:29

Bart, dat was het in dit geval wel!

Waarom? Komt ie! :)

In die bocht was het zo extreem glad, dat er een deelnemer dwars door de tuin van een aanwonende (slechts op korte afstand van het huist) is gegleden. Deze beste man (met een van een autoongeluk herstellende vrouw) is daarop kwaad geworden en dreigde om met de tractor op de proef te gaan staan indien er niks gebeurde! Er is toen voor deze oplossing gekozen en achteraf is de man weer naar de officials toegestapt om ze te bedanken voor deze oplossing.

Nou is ie wel goed he? :)
Groeten Niels Kroeze
nkroeze@dds.nl
"Alles voor de kijkcijfers"
Afbeelding
nkroeze

Berichtdoor StevenK » wo maart 24, 2004 22:06

Pierre wrote:
Vlaggen in die situatie kan alleen als het van te voren door de start doorgegeven wordt aan de deelnemers, anders is het een erg efficiente manier om anders goedwillende deelnemers alle respect voor de gele vlag te doen verliezen met alle mogelijke dramatische gevolgen van dien.

Er werd bij ons bij de 2 x Kampen gezegd 'de hele proef is glad'; dat soort waarschuwingen heb je erg weinig aan...
StevenK
Site Admin

Re: Re: Re: applaus voor de officiels

Berichtdoor Assenberg » do maart 25, 2004 0:10

Steven wrote:
Pierre wrote:
Vlaggen in die situatie kan alleen als het van te voren door de start doorgegeven wordt aan de deelnemers, anders is het een erg efficiente manier om anders goedwillende deelnemers alle respect voor de gele vlag te doen verliezen met alle mogelijke dramatische gevolgen van dien.

Er werd bij ons bij de 2 x Kampen gezegd 'de hele proef is glad'; dat soort waarschuwingen heb je erg weinig aan...

Bij ons werd meegedeelt door een afsleepdienst op kp kampereiland: ik heb er geen trek meer in om op deze tijd nog meer auto weg te slepen dus rij hier erg voorzichtig er zijn er al genoeg uit gedonderd.
Rijder van CRT met een Toyota Corolla GT TwinCam 16v.

See you at your nearby rallystage!
If you can still read this, wait till the TViS kickes in..............
Assenberg

Berichtdoor Bart » do maart 25, 2004 9:29

Bovenstaande is dus wat ik bedoelde.
Pierre drukte het mooi uit als "respect voor de gele vlag"
En nogmaals benadrukt: ik twijfel dus absoluut niet aan de goede intenties van de desbetreffende official en realiseer mij dat het erg moeilijk is om een beslissing te maken waneer de vlag uit te hangen en waneer niet.
Het blijft moeilijk maar zolang we erover blijven praten met elkaar komen we er wel uit.
Begrip voor elkaars standpunten is hierin essentieel.

Bart
Bart

Berichtdoor Holkers » do maart 25, 2004 10:20

op KP 4 strande voor onze ogen een Volvo van buitenlandse afkomst tegen een boom. De klap was goed hard gezien de auto (zie site). De bestuurder en navi waren redelijk snel uit de auto maar zijn wel weggebracht naar het ziekenhuis, voor de zekerheid gezien ze 's middags weer een biertje aan het drinken waren in het restaurant :D. Maar gevolge dit ongeluk stond er een official te vlaggen en daarna een tweede official en daarna wij (club fotografen en BHV officials) om mensen erop te wijzen dat ze de binnenbocht moeten nemen om niemand te raken.
Wat mij opviel is dat ze buiten Nederland het gebruik van een gele vlag niet kennen of willen kennen want geen 1 buitenlandse equipe deed het ook maar even rustig aan. er waren zelfs rijders die het opvatten als impuls en wat extra gas bij gaven.
(Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat er ook wat nederlandse equipes waren die niet netjes bezig waren, namen ontschoten).
daaruit kun je volgens mij wel concluderen dat het 'respect' voor een gele vlag wel weg is. (en ook andere (vroegere) voorbeelden bevestigen dat) terwijl er wel een redelijke straf voor staat als je het niet rustiger aan doet. Misschien toch eens tijd om er serieus wat tegen te gaan doen en de straffen echt gaan opleggen?
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor StevenK » do maart 25, 2004 13:21

maxhuyse wrote:
Persoonlijk heb ik nog steeds een smerige smaak in m'n mond als ik de naam Theo van de Berg uitspreek. Die heeft het met zijn Micra een keer geflikt vol gas een vlaggende official van onze club over z'n tenen te rijden terwijl even verderop een equipe in de kant lag.
Compleet respectloos!!

Ik weet jammergenoeg niet meer waar en wanneer het was.

Max

Max,

Zo heeft ieder deelnemer en iedere official wel situaties. Er zijn er bijvoorbeeld die denken dat een gele vlag betekent 'vaart minderen', terwijl dat alleen voor de bewogen gele vlag geldt. Gevolg is dat zo'n official heel boos reageert, omdat je gewoon doorrijdt, terwijl je je als deelnemer van geen kwaad bewust bent.

Probleem is dat iedereen, en vooral de deelnemers, de adrenaline toch over de oren heeft zitten en dan wil het nog wel eens gebeuren dat een situatie verkeerd ingeschat wordt.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor pascal_h » do maart 25, 2004 17:55

ben je dat al weer vergeten max !!!
ik kan het me nog goed herinneren
zegt reusel je niks meer dan ??
groetjes pascal
pascal_h

Berichtdoor MaxHuyse » do maart 25, 2004 18:51

Persoonlijk heb ik nog steeds een smerige smaak in m'n mond als ik de naam Theo van de Berg uitspreek. Die heeft het met zijn Micra een keer geflikt vol gas een vlaggende official van onze club over z'n tenen te rijden terwijl even verderop een equipe in de kant lag.
Compleet respectloos!!

Ik weet jammergenoeg niet meer waar en wanneer het was.

Max
MaxHuyse

Berichtdoor MaxHuyse » di apr 06, 2004 9:49

Hmm, ik had niet door dat er al geantwoord was, omdat het forum de volgorde van de berichten weer eens heeft gehusseld...

@Pascal: Pascal heeft me er afgelopen weekend aan herinnerd, dat het bij een van de edities van Circuits der Kempen was (niet de laatste).

@Steven: Ik quote hier even wat erover in de official instructie van afgelopen weekend staat over het gebruik van de vlag.
Begin quote:
De betekenis van de vlag is;
Onbewogen vlag: pas op, gevaalijke situatie (stilstaande auto direct naast de route, langzaam rijdende auto op de route, enz.); inhalen van op snelheid rijdende deelnemers verboden tot na de gevaarlijke situatie; de route kan gedeeltelijk geblokkeerd zijn.

Bewogen vlag: pas op, gehele of gedeeltelijke blokkering van de route, wees gereed om te stoppen; snelheid minderen en inhalen van op snelheid rijdende deelnemers verboden tot na het obstakel. Houd een afstand van minimaal 50 meter aan (in het donker 100 meter).

De baanofficial die, indien nodig, de gele vlag moet hanteren, moet zich op enige afstand voor de situatie duidelijk zichtbaar voor de deelnemers opstellen, bij voorkeur aan rijderzijde van de weg.
Einde quote.

Er wordt inderdaad bij een stilgehouden vlag niet gerept over snelheid minderen, maar als je gewoon op de grens door rijdt en toch moet reageren, heb je daar geen marge meer voor over...

De vlag moet op enige afstand voor de situatie gegeven worden, maar dat zal dus nooit meer zijn dan 100 of 150 meter op een erg snel stuk. Daar hoef je dus geen drie kilometer voor in te houden.

Max
MaxHuyse

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl