Faes (en anderen)

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor StevenK » zo dec 12, 2004 13:38

mantaboy schreef:Mijn stelling is onzin volgens velen. Heb in de Golden Tulip bij publiek uit de regio gestaan, dat niet naar andere rally's gaat. Als je dan vraagd waarom geven ze deze antwoorden. Zelfde in Barneveld of ELE. Publiek komt daar heen omdat het dicht bij huis is. Maar als het verder van huis is wil men sensatie. Kom sinds '86 regelmatig naar rally's. Mijn eerste was in '84. Waarom ging pa toen naar rally's en nu niet meer? Toen waren de auto's leuker om te zien, meer spektakel, geluid en dus voor het gevoel meer snelheid. Ze gingen vaker dwars, ramde een boompje of tuinhek. Alleen de echte toeschouwers waar jullie het over hebben kijken naar de rally zoals die bedoeld is.

Ga eens midden in onwetend publiek staan en vraag wat ze willen zien. Waarom? Voor je een product aanprijst moet je marktonderzoek doen. Dus begin daar mee en kom tot een onthutsende conclusie of droom verder.

Het publiek wat er nu staat is niet helemaal representatief voor de grote massa. Wanneer je de sport adverteert als 'idioten die tegen een boom aanrijden', dan zal iedereen er zo tegenaan kijken, maar wanneer je de sport adverteert voor wat 'ie is, inclusief de goede samenwerking tussen concurrerende teams etc, dan kun je volgens een heel ander publiek bereiken.

En ik denk dat je daarom het publiek inzicht in de wedstrijd moet bieden. Want dat is één van pijnpunten, vaak zelfs bij de deelnemers: tijdens de wedstrijd weet niemand wat de stand is. En dan degradeert de sport tot het kijken naar driftpartijen en klappers.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor billy » zo dec 12, 2004 13:39

Met alle respect voor de mensen die hun nek hebben uitgestoken, als je als uitgangspunt de toeschouwers langs de kant van de proeven neemt, begin je al fout.

Allereerst is hier veelvuldig gezegd dat toeschouwers van ondergeschikt belang zijn (zelfs onwenselijk) voor de rijders, voor de organisatoren is het nog erger. Men wil het liefst helemaal geen toeschouwers, want dan is er geen sprake van verkeersplannen, afzettingen van gevaarlijke punten en politie inzet om de veiligheid te garanderen.

En om dan nu (om 5 voor 12) de toeschouwer als de heilige graal te bekijken is gemakkelijk en ronduit hypocriet.

De enige manier om geld in de sport te krijgen is een gedegen plan waarin de media (televisie, gedrukte pers en internet) een hoofdrol gaat spelen.
William Heeren
billy

Berichtdoor billy » zo dec 12, 2004 13:52

StevenK schreef:Ik citeer slechts uit eerdere discussies. En daaruit blijkt dat veel van de huidige 'fans' het niet breed hebben. En da's geen schande,maar het wel zo dat dat voor de sponsoren weinig oplevert.

En de sponsoren die nu actief zijn, zijn stuk voor stuk ook zelf bij de sport betrokken en investeren waarschijnlijk niet op zuiver zakelijke gronden.

Er zijn geen zakelijke gronden om te investeren. Er kijken gemiddeld 50.000 mensen naar Rallyreport, of ben jij van mening dat een sponsor baat heeft bij een sticker op een voorbijrazende rallyauto? Of een VIP tent bij een team waar alleen genodigden in mogen?

En over de alcohol: er schijnt een convenant te zijn tussen de fabrikanten/importeurs uit in ieder geval Nederland en België niet in de autosport te adverteren.

Wat dacht je van Bullit, Red Bull en Coca-Cola? Dat waren ook de fabrikanten die ik bedoelde, ik bedoelde zeker geen alcolhol.

Kijk, de deelnemers besteden sloten met geld om hun sport te beoefenen en dan is 100 euro extra niet veel per wedstrijd, maar voor een gezin waar alleen papa werkt is dat veel geld, en als de zekerheid in Nederland afneemt en een evenement tot voor kort gratis te bezoeken was dan is de keus snel gemaakt.

Wat bedoel je nu te zeggen ?

Je zei dat toeschouwers de brandstofkosten optellen bij de kosten om een rally te bekijken, en daar deed je nogal sarcastisch over. Een beetje neerbuigend als je het mij vraagt. Mensen (en dat geldt voor vrijwel iedereen) moeten keuzes maken, en dan vallen een aantal zaken snel af. Niets mis mee, en ik begrijp het en doe een beetje moeite om daar begrip voor op te brengen.
William Heeren
billy

Berichtdoor StevenK » zo dec 12, 2004 14:10

billy schreef:
StevenK schreef:Ik citeer slechts uit eerdere discussies. En daaruit blijkt dat veel van de huidige 'fans' het niet breed hebben. En da's geen schande,maar het wel zo dat dat voor de sponsoren weinig oplevert.

En de sponsoren die nu actief zijn, zijn stuk voor stuk ook zelf bij de sport betrokken en investeren waarschijnlijk niet op zuiver zakelijke gronden.

Er zijn geen zakelijke gronden om te investeren. Er kijken gemiddeld 50.000 mensen naar Rallyreport, of ben jij van mening dat een sponsor baat heeft bij een sticker op een voorbijrazende rallyauto? Of een VIP tent bij een team waar alleen genodigden in mogen?

Die sticker dient geen enkel nut; zelf wanneer je een duidelijk identificeerbare auto hebt (in mijn geval in een ver verleden de 'KND Golf') is het resultaat beperkt, hoewel na elke wedstrijd wel het aantal bezoekers van de site toenam.
En over de alcohol: er schijnt een convenant te zijn tussen de fabrikanten/importeurs uit in ieder geval Nederland en België niet in de autosport te adverteren.

Wat dacht je van Bullit, Red Bull en Coca-Cola? Dat waren ook de fabrikanten die ik bedoelde, ik bedoelde zeker geen alcolhol.

Die schaar ik dan graag samen met de importeurs onder de noemer 'grote afwezigen'

Kijk, de deelnemers besteden sloten met geld om hun sport te beoefenen en dan is 100 euro extra niet veel per wedstrijd, maar voor een gezin waar alleen papa werkt is dat veel geld, en als de zekerheid in Nederland afneemt en een evenement tot voor kort gratis te bezoeken was dan is de keus snel gemaakt.

Wat bedoel je nu te zeggen ?

Je zei dat toeschouwers de brandstofkosten optellen bij de kosten om een rally te bekijken, en daar deed je nogal sarcastisch over.

Klopt. Dat sarcasme was naar aanleiding van eerdere discussies.
Een beetje neerbuigend als je het mij vraagt.

Er is een groot verschil tussen sarcasme en neerbuigendheid. Ik heb er alle begrip voor dat mensen keuzes moeten maken en moet dat zelf ook; maar wanneer iemand zijn benzine kosten als argument gebruikt waarom er geen toegang gevraagd zou moeten, zeker wanneer persoon ook nog eens tussen de proeven heen en weer wil rijden om vooral de eerste 20 op elke proef te kunnen zien, dan heb ik daar niet heel erg veel waardering voor.

Het kan bij mij ook heel goed zijn dat over niet al te lange tijd de kleine budgettaire voorrang krijgt, ik hoor allerlei enge verhalen over schoolgeld enzo :( ; maar dan ga ik niet zitten muiten dat het allemaal te duur is.

Wanneer ik een seizoen niet rij, zal ik me zeker aandienen om op één of andere manier de sport te helpen.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor kraats » zo dec 12, 2004 15:05

Ik vind al die verhalen leuk maar lastig leesbaar. Zou tekst van mij kunnen zijn. :lol: :lol:
Voordat Steven overgaat tot het “geitenverhaal” :P het volgende:
Het verhaal van Faes vind ik in de basis wel goed maar alle betrokkenen binnen de sport hebben eraan bijgedragen dat we zijn waar we ons nu bevinden.
Natuurlijk kan de sport niet zo blijven als het jaren geleden was, zeker niet als de FIA zijn best doet om van de rallysport een circuitsport te maken. Vervolgens lopen de KNAF en het BSR er als hoofdenloze kippen achteraan, wordt iedereen trendvolger en geven we het publiek de schuld....... :!:

Er zijn maar enkele individuen die er wel wat aan (willen) doen. Maar die worden in ons land afgepoeierd door mensen die helemaal niks (willen) ondernemen ten bate van de rallysport. Daaronder bevinden zich ook deelnemers, laat dat duidelijk zijn!!
Afgelopen vrijdag, tijdens een gezellig samenzijn van een aantal teams en sponsoren, bij ELMAR metaal waren mensen die een deel van al deze verhalen bullshit vinden. Zij doen WEL waar de sport en sponsoren om vragen. Arnoud de Waal heeft aardig uit de doeken gedaan hoe het WEL zou kunnen werken. En ik ben ervan overtuigd dat ZIJN formule alle negatieve verhaaltjes van tafel kunnen vegen. Het is dus niet alleen negatief :!: :!: Kijk eens wat meer om je heen.

Tuurlijk, iedereen die toch vanuit de eigen visie blijft denken kan gelijke teksten als die van Faes bedenken. En hij heeft wel gelijk alleen denk ik dat dit voor een deel niet voortkomt uit algemeen rallybelang. Ik heb ook niet echt goed beeld bij de belangen van het BSR, laat staan van de KNAF. Oke, vertellen wat die belangen zijn of zouden moeten zijn kan bijna iedereen dus dat gaan we wel begrijpen, maar zelf met iets innovatiefs komen zit er over het algemeen niet in. Zeker niet waar iedereen bij gebaat is. Doen ze dan alles verkeerd? Nee, natuurlijk niet, maar ik denk dat Faes dat wel een heel goed punt aanhaalt.

Naar mijn bescheiden mening is de bron van de geuitte ontevredenheid het steeds duurder worden van de sport in het algemeen, en indirect, het in de sport binnenhalen van zaken die er eigenlijk niet horen. Dat doen we dus echt zelf!! Als dan een organisator dan extra bijdrage vraagt voor de veel te grote trucks die op de service geplaatst moeten worden is “men” ineens niet thuis. Dus als je commentaar hebt op de innitiatieven van bijvoorbeeld de aangehaalde Patrick Veenhuizen, maar vervolgens niet wenst te betalen, voor de plaats van de veel te grote “service” trekker/oplegger (lees: niet wenst mee te werken) kun je misschien beter je commentaar voor je houden. Dit is in het algemeen en niet persoonlijk bedoelt. Natuurlijk was het rallyvillage niet perfect, maar het idee was/is er 1 om mee door te gaan.

Als er zo wordt gereageerd, wat in het algemeen gebeurt, (soms ook door mij) kan ik me voorstellen dat je met een BSR en andere instanties zit waarvan je niet te veel moet gaan verwachten. Want waarom zou je je nek uitsteken om die bij voorbaat al te laten doorhakken? Steven heeft het nu over allerlei zaken die in de rallysport zouden moeten veranderen die tot nu toe alleen op een circuit mogelijk zijn...... Dit hoort gewoon niet in de rallysport thuis. Dit is nu net 1 van de redenen dat we beland zijn waar we nu zijn.

En Steven, waarom heb jij nog stickers op je auto? Om de plamuur te bedekken en vast te houden? :wink: :P
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team

Berichtdoor Wolter » zo dec 12, 2004 15:07

billy schreef:Er zijn geen zakelijke gronden om te investeren. Er kijken gemiddeld 50.000 mensen naar Rallyreport, of ben jij van mening dat een sponsor baat heeft bij een sticker op een voorbijrazende rallyauto? Of een VIP tent bij een team waar alleen genodigden in mogen?

Tot op een bepaalde hoogte is die sticker zeker wel van belang voor een bedrijf.
a. Publiek herkent onbewust makkelijker de naam en/of het logo van het bedrijf.
b. Een bedrijf kan aan zakenrelaties melden dat zij een rallyteam sponsoren. Staat altijd goed op een website en klinkt altijd positief op een zakelijke beurs. Daarmee geven ze tevens aan klanten en zakenrelaties aan dat zij een gezond bedrijf zijn waar zaken mee gedaan kan worden.

En wat betreft een VIP-tent:
Netwerken is tegenwoordig in ieder bedrijf essentieel om goed in de plus te kunnen draaien. En om dat te kunnen heb je wel bepaalde plaatsen in een niet-zakelijke-sfeer nodig waar je dat moet doen.
Wolter

Berichtdoor billy » zo dec 12, 2004 15:21

Wolter schreef:
billy schreef:Er zijn geen zakelijke gronden om te investeren. Er kijken gemiddeld 50.000 mensen naar Rallyreport, of ben jij van mening dat een sponsor baat heeft bij een sticker op een voorbijrazende rallyauto? Of een VIP tent bij een team waar alleen genodigden in mogen?

Netwerken is tegenwoordig in ieder bedrijf essentieel om goed in de plus te kunnen draaien. En om dat te kunnen heb je wel bepaalde plaatsen in een niet-zakelijke-sfeer nodig waar je dat moet doen.

En wat is dan het voordeel van de rallysport ten opzichte van bijvoorbeeld een paar stoelen in een voetbalstadion?
William Heeren
billy

Berichtdoor Wolter » zo dec 12, 2004 15:29

billy schreef:
Wolter schreef:

En wat is dan het voordeel van de rallysport ten opzichte van bijvoorbeeld een paar stoelen in een voetbalstadion?

Het is eens wat anders. Iedere dag boerenkool met worst gaat ook vervelen.
En niet te vergeten: Het is een iets andere doelgroep. Bij hockey is er bijvoorbeeld sponsoring van luxe kledingmerken oid. Je zult daar niet zo snel ''Motul'' op een bord zien staan. Andersom is dat ook zo. Dit geldt niet alleen voor hockey, maar ook voor voetbal.
Wolter

Berichtdoor billy » zo dec 12, 2004 15:36

Zolang het besef er niet is dat de rallysport (zeker in Nederland) een hele kleine sport is, hebben vrijwel alle initiatieven geen kans van slagen.

En "het is eens iets anders"; er kijken wekelijks 2 tot 3 miljoen kijkers naar Studio Sport op zondagavond, mensen willen voetbal zien. En als jij een bedrijf hebt en je wilt nieuwe klanten paaien of bestaande klanten uitnodigen om de banden eens aan te halen, wat doe jij dan? Een vrijwel zeker werkende manier gebruiken of het wiel opnieuw uitvinden.

Wat betreft hockey; de sporters zijn heel vaak studenten, en de bedrijven die sponsoren zoeken hoger opgeleid personeel. En aangezien deze bedrijven al jaren achter elkaar de sport ondersteunen kan je er gemakshalve van uitgaan dat inderdaad werkt. Daarnaast is hockey een sport waarin Nederland bijna altijd meedoet om de prijzen als het gaat om OS, WK of CT. Dat kan van de rallysport (helaas) niet gezegd worden.
William Heeren
billy

Berichtdoor Wolter » zo dec 12, 2004 15:55

billy schreef:En "het is eens iets anders"; er kijken wekelijks 2 tot 3 miljoen kijkers naar Studio Sport op zondagavond, mensen willen voetbal zien. En als jij een bedrijf hebt en je wilt nieuwe klanten paaien of bestaande klanten uitnodigen om de banden eens aan te halen, wat doe jij dan? Een vrijwel zeker werkende manier gebruiken of het wiel opnieuw uitvinden.

Waarom kijken zoveel mensen wekelijks naar Studio Sport? Omdat er zoveel mensen zijn die de sport in hun vrije tijd beoefenen. Bij rally is dat niet zo, maar men gaat wel met een aantal van 10-of soms 100 duizenden naar een rallysport evenement. Niet iedere week zijn er op verschillende plaatsen in Nederland rally's die meetellen voor ''de landstitel'', dus daarom is er iedere zondagavond om 19.00 uur veel voetbal op.
En het is wel iets anders dan het ''gewone'' voetbal. Een zakenrelatie is misschien nog nooit bij een rally-evenement geweest. Hartstikke leuk om te introduceren! Ik weet nog dat mijn vader het voor het eerst meemaakte, hij vond het geweldig! Stel dat ik niet met hem was meegegaan, maar dat dat hij uitgenodigd zou zijn door een zakenrelatie, dan was het in ieder geval een geslaagd weekend geweest waardoor er een sterkere band zou kunnen zijn ontstaan. En dat terwijl het met voetbal iets anders is, omdat de factor ''nieuw voor mij'' bij de rally een grotere rol kan spelen.
Wolter

Berichtdoor billy » zo dec 12, 2004 15:58

Maar wat is volgens jou dan de toegevoegde waarde van een investering in de rallysport ten opzichte van een investering in de voetbalsport?
William Heeren
billy

Berichtdoor Wolter » zo dec 12, 2004 16:10

billy schreef:Maar wat is volgens jou dan de toegevoegde waarde van een investering in de rallysport ten opzichte van een investering in de voetbalsport?

Iemand bij de rallysport introduceren kan heel positief uitpakken omdat er een grotere kans is dat het nieuw is voor diegene. Er is op een andere manier spanning dan op een voetbalveld. De een vind rally mooier dan voetbal (:D) , maar weten de meesten dat niet van zichzelf :wink:
Bovendien zou ik zelf niet snel de centen hebben om in een voetbalclub op het hoogste Nederlandse niveau te investeren. Dan heb ik denk ik sneller een sticker op een auto dan een board langs de kant.
Wolter

Berichtdoor billy » zo dec 12, 2004 16:24

Wolter schreef:
billy schreef:Maar wat is volgens jou dan de toegevoegde waarde van een investering in de rallysport ten opzichte van een investering in de voetbalsport?

Iemand bij de rallysport introduceren kan heel positief uitpakken omdat er een grotere kans is dat het nieuw is voor diegene. Er is op een andere manier spanning dan op een voetbalveld. De een vind rally mooier dan voetbal (:D) , maar weten de meesten dat niet van zichzelf :wink:
Bovendien zou ik zelf niet snel de centen hebben om in een voetbalclub op het hoogste Nederlandse niveau te investeren. Dan heb ik denk ik sneller een sticker op een auto dan een board langs de kant.

Ik zal een voorbeeld geven:

Stel dat je als bedrijf 10.000 investeert in een rallyteam, dan kun je een VIP tent wel op je buik schrijven of je moet een groot team sponsoren. Er zijn zeg maar 10 wedstrijden waar het grote team aan deelneemt, en in 3 gevallen is er sprake van een VIP tent, waar jij met de genodigden een drankje kan drinken.

Stel dat je 10.000 investeert in een voetbalclub als bijvoorbeeld Vitesse, dan heb je gedurende het seizoen 3 stoelen ter beschikking op de eretribune. 18 wedstrijden in de competitie en zeg 2 wedstrijden in de Amstelcup. De omstandigheden zijn altijd hetzelfde en dus ook altijd de mogelijkheid om een gast of een klant te entertainen.

Dus van duurder is geen sprake, sterker nog door de hoeveelheid wedstrijden is voetbal gewoon goedkoper, en ook nog eens veel populairder dan de rallysport.

Ik weet wel dat het niet leuk is om te horen, maar de rallysport is heel erg klein, heel erg duur en heel erg onoverzichtelijk. Pas wanneer aan die 3 zaken iets gedaan wordt heb je kans om te gaan groeien als sport.
William Heeren
billy

Berichtdoor StevenK » zo dec 12, 2004 18:11

billy schreef:
Wolter schreef:

Ik zal een voorbeeld geven:

Stel dat je als bedrijf 10.000 investeert in een rallyteam, dan kun je een VIP tent wel op je buik schrijven of je moet een groot team sponsoren. Er zijn zeg maar 10 wedstrijden waar het grote team aan deelneemt, en in 3 gevallen is er sprake van een VIP tent, waar jij met de genodigden een drankje kan drinken.

Stel dat je 10.000 investeert in een voetbalclub als bijvoorbeeld Vitesse, dan heb je gedurende het seizoen 3 stoelen ter beschikking op de eretribune. 18 wedstrijden in de competitie en zeg 2 wedstrijden in de Amstelcup. De omstandigheden zijn altijd hetzelfde en dus ook altijd de mogelijkheid om een gast of een klant te entertainen.

Dus van duurder is geen sprake, sterker nog door de hoeveelheid wedstrijden is voetbal gewoon goedkoper, en ook nog eens veel populairder dan de rallysport.

Ik denk dat je een beetje appel en peren aan het vergelijken bent. Eén sponsor kan niks met z'n 10.000 euro, maar een businessclub die laten we zeggen 150k neerlegt voor 50 man kan wel bij elke wedstrijd een VIP-bus en dito tent inzetten.

En dat is toch min of meer het concept van cartechnics...

En die stoeltjes op de tribune, die moeten ook niet door te teams verkocht worden, maar door onze Bernie. Met dan een percentage van de opbrengsten voor de deelnemers.
Ik weet wel dat het niet leuk is om te horen, maar de rallysport is heel erg klein, heel erg duur en heel erg onoverzichtelijk. Pas wanneer aan die 3 zaken iets gedaan wordt heb je kans om te gaan groeien als sport.

Klein: doe je niks aan. Met meer deelnemers help je alleen maar de sport naar de klote.
Onoverzichtelijk: zie mijn andere opmerkingen; ben ik 't helemaal mee eens.
Duur: valt volgens mij wel mij, mits iedereen samenwerkt en de regie aan Bernie uit handen geeft.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor billy » zo dec 12, 2004 18:35

Ik denk dat cartechnics misschien wel het meest vooruitstrevende team is in Nederland, maar ik denk dat ook zij problemen gaan krijgen als zij ervoor kiezen om elke wedstrijd een tent te plaatsen, gasten uit te nodigen en ga zo maar even door. Vandaar ook dat ik verwacht dat ook zij overstag zullen gaan en niet tijdens elke wedstrijd de hele hoepla uit de kast te trekken. Niet omdat zij het niet aankunnen, maar omdat er ook sprake kan zijn van "overkill".

Zij hebben in de afgelopen jaren al heel veel geintroduceert, en ook een aantal van diezelfde introducties afgeschreven. Dat getuigt niet alleen van moed, maar men heeft ook de creativiteit om steeds met een aanvulling op hun concept te komen. En, en dat is het allerbelangrijkste; zij zijn niet bang om op hun bek te gaan.
William Heeren
billy

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl