Wat te doen om de rallysport weer aantrekelijk te maken

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Turboboost » zo maart 27, 2005 17:43

Wel een onderwerp wat al jaren over het forum dwaalt, maar wel van belang 8).

Wat ik mij altijd afvraag is; "was het vroeger inderdaad beter". Oftwel zijn de prijzen echt omhoog gegaan. :?:

En het bouwen/onderhouden van een auto is dat ook gewijzigd t.o.v. 20 jaar geleden? denk het wel, kijk maar naar de raamfolie, brandblussystemen, enz. En voor organisatoren worden de regels ook steeds strenger, dus meer kosten.

Overigens ben ik benieuwd of organisatie's een soort van berekening maken van bij welke hoeveelheid deelnemers welke prijs men kan hanteren. :?:

En wellicht wat vooruit lopend op de zaken, maar de Vechtdalrallysprint schijnt het wel goedkoper te kunnen gaan doen? Ben benieuwd waar hem het verschil zit, mocht dat echt zo zijn.

Vaak hoor je ook als er entree gevraagd wordt voor een KP, dat men dan wel iets "extra's" (dakarauto's, e.d.) verwacht, maar of dat terecht is? :roll: Wellicht dat het publiek dus moet wennen. In de ZZR had je op de vrijdagavond maar 1 mogelijkheid, en volgens mij was het daar wel redelijk druk, dat werkt dus wel.

Wel valt het me op dat er veel debutanten zijn die er tegenwoordig 2 jaar over doen voor dat ze aan de start komen (1e jaar cursus, opbouw auto, en met geluk 1 sprintje). Slechte zaak.

Vraag is ook wie wil er zijn kop vooruit steken? Veel toprijders zijn zelf ondernemer en weten het e.e.a. wel te regelen (die mensen zouden met elkaar toch wel tot een goed plan moeten kunnen komen? :roll: ).

Steven heeft trouwens wel een goed punt. En hij is 1 van de weinige personen die een stapje terug heeft durfen te doen destijds. 8)

Hopelijk komt er verbetering in....
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor V.D.G Rally team » zo maart 27, 2005 17:44

StevenK schreef:
gisissi schreef:
maar als je eens gaat praten met een organisator dan kom je erachter dat er echt geen rek in zit.


Dat is nu net wat ik bedoel. Ik geloof best dat organisatoren de laagst mogelijke inschrijfgelden vragen. Uiteindelijk lopen zij dus tegen kosten aan die op e.e.a. manier niet te drukken blijken. Daar schuilt m.i. juist het gezamenlijke belang om eens te gaan inventariseren welke aspecten er nu zo duur zijn en waar eventuele winst is te halen.

De kosten voor organisatoren zullen alleen maar stijgen, zeker niet dalen.


klopt steven hlemaal mee eens dus voor het handje vol deelnemers stijgen de kosten ook en zo als je al zegd rij je zelf dan een wedstrijd minder. Maar het is toch veel leuker om alle wedstrijden te kunnen rijden.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor StevenK » zo maart 27, 2005 17:50

V.D.G Rally team schreef:klopt steven hlemaal mee eens dus voor het handje vol deelnemers stijgen de kosten ook en zo als je al zegd rij je zelf dan een wedstrijd minder. Maar het is toch veel leuker om alle wedstrijden te kunnen rijden.

't Zou ook leuk zijn als er elk PWRC evenement een auto voor me klaar stond. En op de stoep van m'n vrijstaande huis een Touareg V10 voor door de week en GT3 voor in het weekeinde.

Maar het gaat hier niet om wat mooi zou zijn, het gaat erom wat haalbaar is. Voor sommigen is er geen limiet, maar de meesten van ons moeten toch echt keuzes maken.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Ton Van Spanje » zo maart 27, 2005 17:59

StevenK schreef:

"'t Zou ook leuk zijn als er elk PWRC evenement een auto voor me klaar stond. En op de stoep van m'n vrijstaande huis een Touareg V10 voor door de week en GT3 voor in het weekeinde.

Maar het gaat hier niet om wat mooi zou zijn, het gaat erom wat haalbaar is. Voor sommigen is er geen limiet, maar de meesten van ons moeten toch echt keuzes maken."

Ton van Spanje schreef:

"Peter,

Het is niet alleen Steven die moe wordt van dat gezever over het inschrijfgeld. Er zijn er meer die dat zijn.

Samenvattend kan ik maar één antwoord geven op je hele relaas. Kom eens uit je droom!!! Als iemand wil gaan rallyrijden of gaan rallysprinten, en hij kan geen budget voor elkaar krijgen, dan moet hij het niet doen. Dat gaat met meer dingen in het leven zo..."



@VDG

Beide antwoorden hebben dezelfde strekking. Doen wat je kunt doen, en niet doen wat je niet kunt doen.




Ik ga eten......................houdoe : :)
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor Werner » zo maart 27, 2005 18:00

Overigens ben ik helemaal niet van mening dat de rallysport niet aantrekkelijk meer is, en dus eigenlijk de naam van het topic niet helemaal juist is. Zowel voor het publiek, dat toch in behoorlijk grote getalen opkomt, als voor de deelnemers, die dolgraag willen rijden, maar het alleen niet altijd meer kunnen betalen. Zolang dat enhousiasme zo groot blijft dat mensen bereid zijn om er (heel) veel geld en tijd in te steken zal er altijd rallysport blijven.
Werner
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di jun 18, 2002 11:17
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Holkers » zo maart 27, 2005 19:09

Waar ik nou moe van wordt....

ELKE keer weer doorzeuren, zaniken en zeiken over hetzelfde onderwerp...

heb(ben) je(jullie) het nu niet een keer door? is dit niet al 20 keer besproken op dit forum. Wordt eens wakker, kijk eens terug in de topics en haal daar je antwoorden uit.

Geld; altijd tekort. zo, conclusie.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor Huufke » zo maart 27, 2005 19:57

Holkers schreef:....Geld; altijd tekort. zo, conclusie.


Kijk, de studentjes weten tenminste hoe het zit. Kunnen anderen nog van leren! :wink:
Huufke
 
Berichten: 1113
Geregistreerd: za jan 19, 2002 0:00
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor gisissi » zo maart 27, 2005 19:58

Jammer dat zoveel mensen vreselijk moe blijken te worden van dit onderwerp. Ik zie niets verkeerds in de strekking van dit draadje. Wat is er mis met een continue toetsing van de wijze waarop de Nederlandse rallywereld in elkaar steekt??? Als je concludeerd dat nieuwe aanwas gering is, zijn intiatieven om dit tegen te gaan zo welkom als zonneschijn op een lentedag, toch?

Ik vind echter nog steeds dat het thema inschrijfgelden niet de enige variabele is om mee te werken om de rallykosten te kunnen drukken. Ik denk dan meer aan het collectief en collectieve prijsafspraken.

Jack
gisissi
 
Berichten: 114
Geregistreerd: zo sep 12, 2004 9:52

Berichtdoor StevenK » zo maart 27, 2005 20:13

gisissi schreef:Jammer dat zoveel mensen vreselijk moe blijken te worden van dit onderwerp.

Het onderwerp is niets mis mee; was ook tijdens de laatste RCH ledenvergadering het meest besproken onderwerp. Het is het 'het inschrijfgeld is te hoog' waar mensen moe van worden.
Ik zie niets verkeerds in de strekking van dit draadje. Wat is er mis met een continue toetsing van de wijze waarop de Nederlandse rallywereld in elkaar steekt???

Daar is niet alleen niets mis mee, het is zelfs noodzakelijk
Ik vind echter nog steeds dat het thema inschrijfgelden niet de enige variabele is om mee te werken om de rallykosten te kunnen drukken. Ik denk dan meer aan het collectief en collectieve prijsafspraken.

Als jij kunt laten zien waar die voordelen te halen zijn ?
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor V.D.G Rally team » zo maart 27, 2005 20:23

zoals altijd komt het op hetzelfde neer ,maar deze topic begon met om de rallysport aantrekkelijker te maken niet alleen het inschrijfgeld maar om te horen van jullie wat jullie ervan denken. Wat ik er tot nu toe van zie zijn er een paar die zich daar niet aan storen. die vinden het goed zo.
Dus om met meerdere een oplossing te zoeken zal zo ook niet lukken.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor gisissi » zo maart 27, 2005 20:27

Ik stel een situatie voor waarin teams collectief prijsafspraken maken met bijvoorbeeld banden en autosport materiaal leveranciers. Verondersteld mag worden dat er gewerkt kan worden met interessante marges/kortingen zodra één leverancier het voorrecht krijgt banden te mogen leveren aan een grotere groep afnemers. Hetzelfde geldt voor autosportmaterialen. Ik verbruik het nodige op jaarbasis en shop vervolgens bij diverse automateriaal bedrijven in Nederland. Op mijn beurt denk ik dat het er bedrijven aan is gelegen zo veel mogelijk teams aan zich te binden. Laat dat dan maar zien in marges/kortingen.

Jack
gisissi
 
Berichten: 114
Geregistreerd: zo sep 12, 2004 9:52

Berichtdoor nkroeze » zo maart 27, 2005 20:46

V.D.G Rally team schreef:zoals altijd komt het op hetzelfde neer ,maar deze topic begon met om de rallysport aantrekkelijker te maken niet alleen het inschrijfgeld maar om te horen van jullie wat jullie ervan denken. Wat ik er tot nu toe van zie zijn er een paar die zich daar niet aan storen. die vinden het goed zo.
Dus om met meerdere een oplossing te zoeken zal zo ook niet lukken.



Zolang er niet iemand is die echt eens inniatief neemt niet, dus Peter, voel je je geroepen?
nkroeze
 
Berichten: 2215
Geregistreerd: za jan 19, 2002 0:46

Berichtdoor Jeroen » zo maart 27, 2005 20:50

De tendens in deze discussie (waarbij ik overigens een enorm deja vu gevoel heb) is "gebrek aan geld". Uiteraard moet de tering naar de nering gezet moet worden, maar dat werkt 2 kanten op; je moet zo veel mogelijk geld binnen halen en daartegenover zo efficient en slim mogelijk organiseren. Ik zou de nadruk willen leggen op het efficient en slim organiseren en in mindere mate op meer geld. Er zijn op dit en andere fora diverse mensen geweest die in teksten al hun nek uitstaken om de rallysport anders (lees: beter) te organiseren, maar helaas is het tot nu toe voornamelijk bij woorden gebleven. Overigens kan ik me dat best voorstellen, want je haalt je een werk en waarschijnlijk ellende op je nek als je de grote hervormer van de Nederlandse rallysport wilt worden.

Ik weet niet of dit een nieuw idee betreft, maar het zou misschien wel interessant zijn om een soort commissie in het leven te roepen gevormd door ervaren rijders, navi´s, monteurs, e.a. in de rallysport die mensen die willen starten in de rallysport in een zeer vroeg stadium kunnen begeleiden. Een beetje als mentoren zeg maar. Nieuwe aanwas is voor alle die ervaren mensen namelijk ook van belang en als je mensen op sleeptouw neemt is de kans dat ze voortijdig afvallen een stuk kleiner. Verder geeft het natuurlijk ook een zeer positieve uitstraling...
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Berichtdoor nkroeze » zo maart 27, 2005 20:57

Ik denk dat voor veel nieuwelingen juist de uitdaging het zo spannend maakt! Tuurlijk moet je bij mensen terecht kunnen met vragen, en dat kan prima bij het BSR of andere teams (tip, start in een cup, dat helpt echt!). Ik spreek puur uit eigen ervaring als ik zeg dat die uitdaging voor mij iig een heel mooi onderdeel was. Ik denk dat de nu startende equipes zoals "Turboboost"/Jouter daar mooi over kan meepraten!


En ach, het gebrek aan geld moet je niet zoeken aan de zijde van organisatoren, maar dat moet je zoeken aan je eigen kant. Waarom steek je er dan niet net ff wat meer tijd om sponsoren te vinden? "Dat gaat moeilijk" is een standaard reactie, maar waarom steek je er dan niet nog ff wat extra tijd in zodat je een sponsor ook echt wat te bieden hebt en je jezelf gewoon goed kan verkopen? Er is heus wel wat te vinden......


Ow, en iets eerder hoorde ik iemand over de Vechtdalsprint, inderdaad, wij ZIJN de goedkoopste sprint van Nederland! Rijders & Navigatoren die niet in Almere rijden, spreek mij daar ff aan, dan krijg je alle broodnodige info die in onze nieuwe flyer staat!
nkroeze
 
Berichten: 2215
Geregistreerd: za jan 19, 2002 0:46

Berichtdoor Ton Van Spanje » zo maart 27, 2005 21:09

Jeroen schreef:De tendens in deze discussie (waarbij ik overigens een enorm deja vu gevoel heb) is "gebrek aan geld". Uiteraard moet de tering naar de nering gezet moet worden, maar dat werkt 2 kanten op; je moet zo veel mogelijk geld binnen halen en daartegenover zo efficient en slim mogelijk organiseren. Ik zou de nadruk willen leggen op het efficient en slim organiseren en in mindere mate op meer geld. Er zijn op dit en andere fora diverse mensen geweest die in teksten al hun nek uitstaken om de rallysport anders (lees: beter) te organiseren, maar helaas is het tot nu toe voornamelijk bij woorden gebleven. Overigens kan ik me dat best voorstellen, want je haalt je een werk en waarschijnlijk ellende op je nek als je de grote hervormer van de Nederlandse rallysport wilt worden.

Ik weet niet of dit een nieuw idee betreft, maar het zou misschien wel interessant zijn om een soort commissie in het leven te roepen gevormd door ervaren rijders, navi´s, monteurs, e.a. in de rallysport die mensen die willen starten in de rallysport in een zeer vroeg stadium kunnen begeleiden. Een beetje als mentoren zeg maar. Nieuwe aanwas is voor alle die ervaren mensen namelijk ook van belang en als je mensen op sleeptouw neemt is de kans dat ze voortijdig afvallen een stuk kleiner. Verder geeft het natuurlijk ook een zeer positieve uitstraling...


Ha die Jeroen,

Long time, no see.

Volgens mij heb je op de meeste punten wel gelijk, maar is dat er allemaal al niet?

Zijn er geen rallycursussen?

Zijn er geen navigatiecursussen?

Heeft de RCH niet een startersavond georganiseerd? (Was die trouwens goed bezocht?)

Zit er in het BSR niet een schat aan ervaring?

[glad ijs]Wordt er niet wat gedaan door de Knaf in de vorm van Talent First?[/glad ijs]
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten