Nieuwe merkencup

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Holkers » do apr 09, 2009 9:14

Kun je niet beter een lobby starten om bij de KNAF een universele cup in het leven te laten roepen waarbij ex-cup wagens (lees; Kalos) en cupwagens met een buitenlands regelement in vallen (geen max-klasse!). De regels hoe de wagens aangepast moeten worden zullen dan 1 op 1 overgenomen worden vanuit het land waar de cup wel rijdt, mits deze niet in strijd zijn met de Nederlandse/KNAF regelgeving en mits het niet gevaarlijk wordt.

Je kunt best wel een Panda cup voorstellen maar waar zitten we nu op? C7, C8? De keuze voor een cup is alleen maar om een bepaalde wagen legaal in rallytrim te krijgen, maar het moet geen excuses zijn om een auto die mooi/hip/goedkoop is te gebruiken voor rally's. En er zou, naast het alsmaar starten van cups, eens over een einddatum gesproken moeten worden...
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor PactorRacing » do apr 09, 2009 9:24

Ik reageer niet snel maar dat laatste vind ik echt nonsens. Waarom moet een succesvolle cup na x-aantal jaren stoppen? Kijk naar de 325i Challenge en de nu nieuw opgezette 350Z Cup: prima klassen lijkt mij die echt nog wel wat jaartjes meegaan. En waarom nu al bepalen wanneer ze moeten stoppen: onzin.

En het succes van deze klassen: het zijn aansprekende auto's met een juiste kosten/lol&spektakel verhouding. Alles heeft te maken met kosten/baten!

Stel dat er morgen een dealer/importeur opstaat die bijvoorbeeld 25 Skoda's in rallytrim voor weinig ter beschikking stelt, is er overmorgen een nieuwe klasse geboren.

Neem de SEAT Endurance klasse (op het circuit, wat ik jaren lang heb gereden): die klasse startte 9 (!?) jaar geleden met meer dan 70 auto's en beleeft dit jaar een revival: er staan er nog steeds (weer?!) maar liefst 20 SEAT's aan de start. Waarom: prima kosten/lol&spektakel verhouding.

PS: die Panda zuigt.
PactorRacing

Berichtdoor Campos » do apr 09, 2009 9:27

Henry schreef:
official No. 27768 schreef:Let er op dat er al echt heel veel cups zijn (en er ook een aantal het niet gelukt is ondanks genoeg deelname). Tevens denk ik dat de Fiat 500 ook beter oogt / moderner is en dus bij gering prijsverschil veel populairder gaat worden.
Hoeveel van deze panda's zijn er te krijgen en tegen welke prijs?
Welk jaarbudget denk je aan en wordt het een rally of sprint cup?

21500 EURO Aanschaf

Doe er 1500 bij en je rijdt 2 jaar zonder zorgen in de 205Cup.
Met 130pk op 796 kilo en een korte bak nog steeds competitief.. En dit jaar weer minimaal 9 deelnemers.
Campos

Berichtdoor Holkers » do apr 09, 2009 9:35

Waarom nou weer onzin?

*gaat vast tegen schenen aanschoppen, maar is slechts mijn mening*

Eerst (in den beginne) hadden we de Volvo en de 205 cup. Na enkele jaren kreeg je de 325i cup en de Kalos cup. Nou weet ik ook wel dat de centen een issue zijn, maar als je het plat bekijkt zie ik daarin 2 perfecte opvolgers voor de eerstgenoemde cups. Wat je nu krijgt is een ratjetoe van allerlei cups met soms een boodschappenwagentje en soms een excuses om in een bepaalde wagen te mogen rijden in rallytrim. Startlijsten worden bezet met 5x cup 1, 6x cup 2, 9x cup 3 etc etc. Nadat de 3de van cup 1 langsgekomen is, ben je de helft van je publiek kwijt...
Holkers

Berichtdoor Campos » do apr 09, 2009 9:38

Oei Holkers, weet je zeker dat je die discussie aan wil gaan? :roll: :wink:
Campos

Berichtdoor Wolter » do apr 09, 2009 10:29

Je vergeet bij de rijders de onderlinge strijd in vergelijkbare technische auto's...
De strijd op de kp's krijg je niet door de auto's gewoon binnen een bepaalde groep/klasse te laten vallen. De onderlinge verschillen zijn daarin veel te groot. (Muilwijk rijdt bijvoorbeeld in A8, de WRC's ook...)
Die onderlinge strijd (en de kosten/baten -verhouding) heeft voor mij de doorslag gegeven om juist in een cup te rijden.
Wolter

Berichtdoor Codieo » do apr 09, 2009 10:35

Hoe lang blijft de Colt-cup nog actief? Denk dat de Fiat (dan wel de 500 ipv de Panda, maar dat ligt puur aan mijn smaak) een mooie opvolger daarvan zou zijn. Lijkt me juist voor mensen een mooie stap voorwaarts van de 205/Volvo naar een duurdere/snellere cup.

Snap wel wat Maarten bedoeld wat publiek betreft, niet onaardig bedoeld, maar in deze cups zit vaak minder spektakel dan bij de voorgaande deelnemers met "dikkere" auto's (uitgezonderd 350Z en 325i cup). Je ziet vaak dat zodra de Colts verschijnen een groot gedeelte van het publiek verder gaat. Echter zeggen wij altijd maar zo, het gaat niet primair om het vermaak van het publiek, maar om het plezier dat de rijders zelf hebben.

Dus.... als er voldoende mensen zijn die mee willen rijden, altijd doen!
Codieo

Berichtdoor antoine » do apr 09, 2009 10:47

Codieo schreef: Je ziet vaak dat zodra de Colts verschijnen een groot gedeelte van het publiek verder gaat.

Ook al zoiets doms, als liefhebber zie je toch graag alle auto's?
Ik probeer altijd tot de laatste auto te blijven. Misschien eens het startveld omdraaien, eerst nr 100 en pas als laatste nr 1?
antoine

Berichtdoor Armand » do apr 09, 2009 10:50

Ach een cuppie meer of minder moet kunnen toch. Houdt de sport levendig. En een echte rallyfan blijft staan van auto 1 tot de laatste. Anders ben je geen fan... 8)
Armand

Berichtdoor MartijnS » do apr 09, 2009 10:51

Hmm..dat weet ik niet hoor..;) Vind mezelf toch wel een fan, maar na 40/50 auto's op hetzelfde punt heb ik het toch wel gehad meestal.

Maar dat heeft meer te maken met inspiratie om nog foto's te maken, het wordt zoveel hetzelfde dan...
Martijn Schouten
MartijnS

Berichtdoor Codieo » do apr 09, 2009 10:53

antoine schreef:
Codieo schreef: Je ziet vaak dat zodra de Colts verschijnen een groot gedeelte van het publiek verder gaat.

Ik probeer altijd tot de laatste auto te blijven. Misschien eens het startveld omdraaien, eerst nr 100 en pas als laatste nr 1?

Ben ik met je eens (blijf zelf altijd tot de laatste deelnemer, maar om me heen zie ik wel een hoop mensen vertrekken). Zoals ze het in Almere hebben gedaan, vond ik ook een goede oplossing. Eerst de deelnemers van het kampioenschap en daarna de overige deelnemers (met een korte pauze ertussen om de te voorkomen dat er bijvoorbeeld een WRC 1 minuut na een Opel Corsa vertrekt). Zo krijg je 2 keer een groep auto's die "interessant" is voor het publiek.
In omgekeerde volgorde starten lijkt me voor de rijders niet prettig. Je verhoogt hier mee het risico op inhalen (lees: vaak tijdverlies, dus irritaties)
Codieo

Berichtdoor Niels2 » do apr 09, 2009 11:26

antoine schreef:

Afbeelding
Als ik boompjes en onkruid wil zien ga ik wel naar het bos.
Niels2

Berichtdoor antoine » do apr 09, 2009 11:48

Niels2 schreef:
antoine schreef:

Afbeelding

U bedoelt?
antoine

Berichtdoor Holkers » do apr 09, 2009 11:53

zijn sig.

sig schreef:Geen rally fan, WRC fan.
Holkers

Berichtdoor mantaboy » do apr 09, 2009 12:13

PactorRacing schreef:Ik reageer niet snel maar dat laatste vind ik echt nonsens. Waarom moet een succesvolle cup na x-aantal jaren stoppen? Kijk naar de 325i Challenge en de nu nieuw opgezette 350Z Cup: prima klassen lijkt mij die echt nog wel wat jaartjes meegaan. En waarom nu al bepalen wanneer ze moeten stoppen: onzin.

En het succes van deze klassen: het zijn aansprekende auto's met een juiste kosten/lol&spektakel verhouding. Alles heeft te maken met kosten/baten!

Stel dat er morgen een dealer/importeur opstaat die bijvoorbeeld 25 Skoda's in rallytrim voor weinig ter beschikking stelt, is er overmorgen een nieuwe klasse geboren.

Neem de SEAT Endurance klasse (op het circuit, wat ik jaren lang heb gereden): die klasse startte 9 (!?) jaar geleden met meer dan 70 auto's en beleeft dit jaar een revival: er staan er nog steeds (weer?!) maar liefst 20 SEAT's aan de start. Waarom: prima kosten/lol&spektakel verhouding.

PS: die Panda zuigt.

Heb ik dan afgelopen weekend op Zandvoort met jou staan babbelen over de Seat endurance cup?
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
mantaboy

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl