1 Dags sprint licentie

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: 1 Dags sprint licentie

Berichtdoor Ascona » vr dec 05, 2003 11:00

Daar kun je ook wel een testdag bijvoorbeeld in Bitburg voor gebruiken.

De sponsor van JdW had speciaal een licentie gehaald om in Rotterdam er naast te mogen zitten.
B original!
Ascona

Re: Re: Re: 1 Dags sprint licentie

Berichtdoor JD_Kruit » vr dec 05, 2003 14:05

Holkers wrote:
.... zodat ze niet helemaal 'groen' in de auto stappen.

OK dat er voordelen zijn aan een 1-daagse licentie is natuurlijk triviaal; maar wat is dan nog het verschil met een échte licentie? Die kost je ook maar 2 uur van je leven om die te halen + medische keuring.
Jan Dirk Kruit
JD_Kruit

Re: Re: Re: Re: 1 Dags sprint licentie

Berichtdoor StevenK » vr dec 05, 2003 14:08

JD_Kruit wrote:
Holkers wrote:
.... zodat ze niet helemaal 'groen' in de auto stappen.

OK dat er voordelen zijn aan een 1-daagse licentie is natuurlijk triviaal; maar wat is dan nog het verschil met een échte licentie? Die kost je ook maar 2 uur van je leven om die te halen + medische keuring.

Ook voor een ééndagslicentie is medische keuring noodzakelijk.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor V.D.G Rally team » vr dec 05, 2003 17:04

Medische keuring kunnen ze s'morgens doen tijdens de sprint dat doen ze in belgie ook de keuring bij de licentie avond steld ook niets voor.
Peter v.d Gevel
V.D.G Rally team

Re: Re: 1 Dags sprint licentie

Berichtdoor StevenK » vr dec 05, 2003 17:18

v.d.g rally team wrote:
Medische keuring kunnen ze s'morgens doen tijdens de sprint dat doen ze in belgie ook de keuring bij de licentie avond steld ook niets voor.

Dat zie je verkeerd: als iemand in staat is die rookwalm bij een licentieavond te overleven, dan is je lichaam zo sterk, dat je automatisch door de medische keuring heen komt :)
StevenK
Site Admin

Berichtdoor V.D.G Rally team » vr dec 05, 2003 17:30

Daar heb je gelijk in steven als je in de rij staat en aan de beurt bent dan ben je al háí van de rook een oude coléga van mij ging in 1990 mee de licentie ophalen in weert in de auto daar na toe had ie een hele zak drop op bij de keuring met de bloed druk meter plofte bijna uit elkaar de arts vroeg heb je dit altijd zo hoog nee zij ie, ik heb een een zak drop op en hij werd goed gekeurd voor het zelfde geld heeft ie altijd een hoge bloed druk wat dan.
Ik ken rijders die een bril dragen en die niet op hebben tijdens de licentie avond en ook goed gekeurd worden.
Maar alle gekheid op een stok we dwalen af van het onderwerp ik zal tijdens de rch avond wel eens vragen of het mogelijk is om een 1 dags licentie te krijgen en voor de mensen/rijders die dit niet zien zitten die blijven dan toch bij hun eigen navigator.
Ik wil best op een industrie sprint een onervaren navi er langs hebben als we daar door meer geintreseerde in de rallysport krijgen, maar dit is mijn mening.
Peter v.d Gevel
V.D.G Rally team

Berichtdoor Ton Van Spanje » vr dec 05, 2003 23:35

Dames, heren,

Ik ben van mening dat een ééndagslicentie voor een rallysprint voor iemand die weinig of geen ervaring heeft, een absurde zaak is.

De risico's die er hoe dan ook zijn, zijn in mijn ogen te groot om dit te tolereren.

Wat hier gezegd wordt dat het goed is voor de rallysport, dat je hierdoor meer mensen geïnteresseerd krijgt, etc etc, weegt niet op tegen de negatieve publiciteit die er zal losbarsten als er een crash o.i.d. gebeurt.

En wat een aantal ervaren navigatoren hier al laten blijken, vat het niet te licht op!!!

Nee,als de sprintorganisatoren en de Knaf verstandig zijn, dan laten ze alleen mensen toe die hun volledige licentie hebben behaald.

Als ik zo even tel, dan ben ik nu, geloof ik, de derde die hier gaat zeggen dat deze discussie geen nut heeft.

[Edited by Ton Van Spanje on 12-06-2003 at 12:56 AM GMT]
Ton Van Spanje

Berichtdoor Ton Van Spanje » vr dec 05, 2003 23:59

Ik ben nog iets vergeten, wat ik kwijt wil:

Ik begrijp niet, al jaren niet, waarom de navigatoren zo in een hoekje gezet worden, Die zijn, vlgs mij, hartstikke belangrijk. Maar als het goed gaat dan heeft de rijder het gedaan, en als er wat mis is, dan krijgt de navi de schuld
Ton Van Spanje

Berichtdoor StevenK » za dec 06, 2003 0:08

Ton van Spanje wrote:

Ik begrijp niet, al jaren niet, waarom de navigatoren zo in een hoekje gezet worden, Die zijn, vlgs mij, hartstikke belangrijk. Maar als het goed gaat dan heeft de rijder het gedaan, en als er wat mis is, dan krijgt de navi de schuld

En als je dan toch bezig bent: voor de rest van het team is het vaak nog erger...

Ik heb altijd het idee gehad dat je als team aan een wedstrijd meedoet, want ik weet zeker dat je door fouten van zowel rijder, navigator als monteurs kunt verliezen en je kunt alleen maar succesvol rijden (en dat wil niet zeggen winnen, voor de meesten van ons zal uitrijden ook als succes gezien worden) als iedereen (rijder, navigator, monteurs en wie er verder binnen een team actief zijn) z'n werk goed doet.

En als je dan ook nog een veel lol hebt met het hele team dan is het een heel erg leuke hobby !

Maar ik heb ook het gevoel dat het juist het gevolg van de toegenomen TV publiciteit is dat mensen alleen maar oog hebben voor de rijder en niet voor de navigator. De enige keer dat je iets over een navigator hoort, is als 'ie iets fout doet, ik heb zelfs een keer een 'navigator-blunder-top-10' gezien.

Terwijl de meeste rijders op een proef meer fouten maken dan de navigatoren doen. Ik ben het daarom helemaal met je eens dat meer aandacht voor de navigatoren geen kwaad zou kunnen. Ze zijn tenslotte onmisbaar.
StevenK
Site Admin

Re: Re: Re: 1 Dags sprint licentie

Berichtdoor Ton Van Spanje » za dec 06, 2003 0:12

Steven wrote:
Ton van Spanje wrote:

En als je dan toch bezig bent: voor de rest van het team is het vaak nog erger...

Steven,

Ik ben bescheiden, ik heb altijd deel uitgemaakt van de rest van een team, dus wil mijzelf niet blablablablabla
Ton Van Spanje

Berichtdoor V.D.G Rally team » za dec 06, 2003 8:48

Ton ik denk dat je afdwaald van het onderwerp het gaat om een 1 dags licentie voor navigators.Ee rijder weet zelf wel bij welke sprint hij er iemand langs kan zetten.
Kijk maar naar ram festival ging alles toch ook goeg en ik zet geen navigators in de hoek. En ik weet zelf als geen ander dat een navi zeer belangrijk is maar niet op een industrie proefje zoals waalhaven en zoetermeer dan kunnen ze toch voor deze wedstrijden een 1 dags licentie afgeven .
Peter v.d Gevel
V.D.G Rally team

Berichtdoor StevenK » za dec 06, 2003 9:35

v.d.g rally team wrote:
Ton ik denk dat je afdwaald van het onderwerp het gaat om een 1 dags licentie voor navigators.Ee rijder weet zelf wel bij welke sprint hij er iemand langs kan zetten.
Kijk maar naar ram festival ging alles toch ook goeg en ik zet geen navigators in de hoek. En ik weet zelf als geen ander dat een navi zeer belangrijk is maar niet op een industrie proefje zoals waalhaven en zoetermeer dan kunnen ze toch voor deze wedstrijden een 1 dags licentie afgeven .

En wie moet dan gaan bepalen bij welke rijder dit wel of niet mag ? Want ook op industrieterreinsprints komen best wel ernstige klappen voor.

En hoe wil je dit reglementair inkleden ? Een commissie die bepaald welke sprints geschikt zijn voor ééndagsvlinders ? En moet die commissie dan ook maar bepalen welke rijders met een ééndagsvlinder mogen rijden ? Want je zult het met me eens zijn dat je niet wil hebben dat een onervaren rijder een onervaren navi op een hoop rijdt ?
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Ton Van Spanje » za dec 06, 2003 17:56

[quote]v.d.g rally team wrote:
Ton ik denk dat je afdwaald van het onderwerp het gaat om een 1 dags licentie voor navigators.
/quote]
==============================
v.d.g, Peter geloof ik? Ik dwaal niet af, ik geef alleen aan wat de negatieve consequenties zijn als je van een ééndags navigator gebruikt maakt. En ik ben er van overtuigd dat die negatieve consequenties veel groter zullen zijn als zich bijvoorbeeld een ernstig ongeval voordoet, dan de positieve consequentie die het zou kunnen hebben. En alleen daarom vindt ik al dat je geen ééndagslicenties mag hanteren. Helaas ben ik maar een zijlijner, maar als dat niet zo was, dan zou ik me er hard voor willen maken, dat het nooit zal gebeuren.
Ton Van Spanje

Berichtdoor V.D.G Rally team » za dec 06, 2003 18:12

En waarom doen ze in belgie niet moeilijk dan. Hier in nederland gaat het op dit moment niet goed met de rally sport en dar bedoel ik mee , de deelnemers als jekijkt naar het aantal wat er nog is in 95/96 mog je met 120 auto's starten en dan moest je een maand van te voren inschrijven anders kon je thuis blijven en als we er nu 60 hebben mogen we van geluk spreken.
Dus alles is welkom om nieuwe deelnemers aan te trekken.
Dus daarom dit iedee mede omdat het tijdens ram festival ook goed gelukt was.
En ik vind nog steeds op een industrie proef gebeurd niet veel je kunt hoogstens een lantaarnpaal uit de grond rijden.
Peter v.d Gevel
V.D.G Rally team

Berichtdoor Ton Van Spanje » za dec 06, 2003 18:33

v.d.g rally team wrote:
En waarom doen ze in belgie niet moeilijk dan. Hier in nederland gaat het op dit moment niet goed met de rally sport en dar bedoel ik mee , de deelnemers als jekijkt naar het aantal wat er nog is in 95/96 mog je met 120 auto's starten en dan moest je een maand van te voren inschrijven anders kon je thuis blijven en als we er nu 60 hebben mogen we van geluk spreken.
Dus alles is welkom om nieuwe deelnemers aan te trekken.
Dus daarom dit iedee mede omdat het tijdens ram festival ook goed gelukt was.
En ik vind nog steeds op een industrie proef gebeurd niet veel je kunt hoogstens een lantaarnpaal uit de grond rijden.

=======================================
Peter was het toch? Peter, neem van mij aan dat het ook in België (als ik de geluiden uit het Belse mag geloven)minder vrij gaat worden.

En dat het in Nederland niet goed gaat met de rallysport heeft alles te maken met de conjunctuur, met het aarzelende bestedingsgedrag van de consument en daardoor ook van de bedrijven. die niet weten wat er gaat gebeuren de a.s. tijd. En dan helpt het echt niet om een budgetje vrij te maken voor de rallysport om daardoor meer omzet te creëeren.

En dunnere startvelden? Tja, lijkt me logisch. De doorsnee rallysprintrijder heeft toch ook minder te besteden dan een paar jaar terug, maar je ziet wel dat het aantal sprints veel meer en veel duurder is geworden dan, pak'm beet een jaar of 8, 9 terug. Dus wil je voor een kampioenschap rijden, dan zul je toch echt over een paar knikkers moeten beschikken, en jezelf een dikke vette kitcar of N4 of A8 aan moeten schaffen. Maar aangezien het aantal mensen die dat kunnen niet zo dik bezaaid liggen, is de situatie zoals die nu is, en kiezen veel equipes voor de "leuke" wedstrijden, en niet voor het kampioenschap. En wat krijg je dan? Minder deelnemers per evenement.

Maar nu dwalen we weer af. Het ging toch om ééndagslicenties? Niet doen!!

[Edited by Ton Van Spanje on 12-06-2003 at 09:04 PM GMT]
Ton Van Spanje

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl