gisissi schreef:Jij bent toch ook via een cup ingestapt; zover mijn informatie reikt hebben de drie cups dit soort overeenkomsten. Daarbij bieden ook juist de cups enige begeleiding bij alle organisatie rondom een rallyteam
Klopt, daarna schijnt iedere collectiviteit te zijn verdwenen.
Bijna wel; er is wel een stuk collectiviteit in bijvoorbeeld het Rallyrent kamp, maar verder is er heel weinig samenwerking.
Maar als een dergelijke vorm van begeleiding c.q samenwerking daar kan werken waarom is het dan niet zinvol om diezelfde mogelijkheden ook daarna te inventariseren?
Persoonlijk ben ik van mening dat collectief optreden met het doel kosten te drukken niet heel veel zin heeft, maar dat de winst gezocht moet worden in het professionaliseren van de evenementen, omdat dat imho de enige manier is meer geld aan te trekken.
Dat is natuurlijk een waar punt. Een ieder probeert zijn wiel opnieuw uit te vinden door zelfstandig contacten en overeenkomsten aan te gaan. Ongetwijfeld zullen er her en der lucratieve deals zijn gesloten mede ingegeven door persoonlijke voorkeuren. Maar wie zegt me/hen dat e.e.a. als collectief niet veel beter/goedkoper/effecienter geregeld zou kunnen worden? Vergeet niet dat de schaalgrote waarop rallyrijden wordt bedreven wel degelijk van invloed is op bovenstaande.
Als je naar het aantal actieve beoefenaars kijkt, is de rallysport een redelijk kleine autosport en denk niet dat dit argument opgaat.
Het is namelijk niet zo dat er een ontzettende concurrentie is tussen de leveranciers van allerlei autosport artikelen.
Begrijp me goed, ik gun vooraanstaande bedrijven het allerbeste. Ik ben echter niet begonnen met rallyrijden om er alleen maar voor te zorgen dat hun jaarcijfers spectaculair zouden gaan stijgen. Ik denk dat jij net iets te weinig denkt vanuit het oogpunt van de worstelende rally starter.
Ik denk dat ik redelijk goed begrijp hoe één en ander in elkaar steekt. Maar ik ben ook van mening dat het probleem niet direct ligt in de kosten, maar in een verkeerde financiële benadering. Er zijn veel starters die beginnen met een auto te kopen en/of te bouwen en pas daarna gaan kijken wat het spelletje kost.
Ik heb vooral de eerste jaren terug kunnen vallen op Hans Weijs, maar ook ervaren monteurs dragen erg veel bij.
Voor een compleet beginnend team is het heel moeilijk starten. Niet alleen financiëel is het lastig, maar ook de techniek en organisatie vergen nogal wat inspanningen.
Goed, ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Ik heb bovendien geen kennis kunnen nemen van eerdere initiatieven die mogelijk al eens zijn ondernomen. Wat ik wel denk te kunnen onderscheiden is de zogenaamde ieder voor zich mentaliteit. Zodra iemand zelf in staat is een leuk budget bij elkaar te scharrelen, op welke fortuinlijke of incidentele wijze dan ook, schijnt het not done te zijn je te moeten bekommeren over het wel en wee van instappers.
Er zijn maar heel weinig rijders die een budget met sponsoring bij elkaar krijgen. Toen ik budget had voor een dikke kitcar, was dat allemaal mijn eigen geld en aangezien dat een heel groot deel van mijn inkomen was, voelde ik mij niet geroepen dat geld weg te geven.
Overigens denk ik vorming van professionele teams ook een manier zou kunnen zijn om geld te vinden voor de sport. Maar dan moet er eerst geïnvesteerd worden, en tot nu toe ben ik maar één rijder tegengekomen die net zoals ik daar een budget voor vrij wilde maken.