Wat te doen om de rallysport weer aantrekelijk te maken

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor StevenK » zo maart 27, 2005 21:13

gisissi schreef:Ik stel een situatie voor waarin teams collectief prijsafspraken maken met bijvoorbeeld banden en autosport materiaal leveranciers. Verondersteld mag worden dat er gewerkt kan worden met interessante marges/kortingen zodra één leverancier het voorrecht krijgt banden te mogen leveren aan een grotere groep afnemers. Hetzelfde geldt voor autosportmaterialen. Ik verbruik het nodige op jaarbasis en shop vervolgens bij diverse automateriaal bedrijven in Nederland. Op mijn beurt denk ik dat het er bedrijven aan is gelegen zo veel mogelijk teams aan zich te binden. Laat dat dan maar zien in marges/kortingen.

Dat gebeurt al. Diverse teams worden gesteund door dealers of autosportbedrijven. Maar je moet niet vergeten dat die laatste categorie zijn geld verdient aan de autosport. Het heeft voor hen weinig zin artikelen tegen kostprijs te gaan leveren aan alle autosporters.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor StevenK » zo maart 27, 2005 21:15

Overigens gaat de RCH binnenkort ook aan de gang om te proberen een soort van meerjaren plan neer te leggen van wat de leden (zouden) willen (zien gebeuren) met de sport.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor gisissi » zo maart 27, 2005 21:41

Dat gebeurt al. Diverse teams worden gesteund door dealers of autosportbedrijven. Maar je moet niet vergeten dat die laatste categorie zijn geld verdient aan de autosport. Het heeft voor hen weinig zin artikelen tegen kostprijs te gaan leveren aan alle autosporters.


Mooi, maar waar blijven de nieuwkomers in dit geval? Iedereen is voor zich bezig en de één is hierin meer innovatief en beter dan de ander. Geen schande natuurlijk, behalve als je de drempel ook voor hen wilt verlagen.

Leveranciers hoeven onderdelen ook niet tegen kostprijs te leveren. Ik heb het met name over een win win situatie die ontstaat door het exclusieve recht om materialen te mogen leveren aan grotere groepen rallyrijders c.q. teams tegen gereduceerd tarief. Ik zie niet in waarom het niet erg lucratief kan zijn om de positie t.o.v. dergelijke bedrijven te versterken door als collectief te gaan opereren.

Jack
gisissi
 
Berichten: 114
Geregistreerd: zo sep 12, 2004 9:52

Berichtdoor Jeroen » zo maart 27, 2005 21:56

Ton Van Spanje schreef:
Jeroen schreef:Long time, no see.

Volgens mij heb je op de meeste punten wel gelijk, maar is dat er allemaal al niet?

Zijn er geen rallycursussen?

Zijn er geen navigatiecursussen?

Heeft de RCH niet een startersavond georganiseerd? (Was die trouwens goed bezocht?)

Zit er in het BSR niet een schat aan ervaring?

[glad ijs]Wordt er niet wat gedaan door de Knaf in de vorm van Talent First?[/glad ijs]


Ja druk man! Verschrikkelijk! En geen rallyauto meer sinds 2 maanden, dus hop ik slechts zeer sporadisch langs. Afgezien van wat bestuurswerk voor de 205cup zit ik qua rallysport vooral te piekeren hoe ik er zo snel mogelijk weer actief in terug kan keren...

Ik bedoel dus een soort een persoonlijke coach. Iemand die ook mee kijkt naar het financiele plaatje, het opbouwen van de auto, het kopen van kleding en andere spullen een serviceteam opzetten etc. Je kunt dat wel vertellen, maar als je aan het handje wordt meegenomen, dan is dat een stuk prettiger. Zo hou je de trein veel beter rijdende bij aspirant rijders en navi´s. In het bestuur van de 205cup meldden zich in het verleden veel geinteresseerden die ook weer uit beeld zijn verdwenen. Hadden we met persoonlijke begeleiding niet wat meer van deze mensen binnen boord kunnen krijgen? Overigens kan ik me nog van vrij kort geleden herinneren dat er flink gekankerd werd op het BSR op dit forum en ook de RCH kwam toen als "passief" ter sprake.
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Berichtdoor nkroeze » zo maart 27, 2005 22:26

En als je dan op een RCH vergadering komt wordt er over gepraat en dan blijkt "ineens" dat ze wel goed bezig zijn en dat er in de toekomst wel wat leuke dingen op stapel staan.

Maar ja, als je daar niet komt, dan weet je dat niet en kan je er niet over meepraten he! (geld voor bijna iedereen behalve Steven en Wout :wink: )
nkroeze
 
Berichten: 2215
Geregistreerd: za jan 19, 2002 0:46

Berichtdoor Jeroen » zo maart 27, 2005 22:54

Tja, je moet maar net kunnen natuurlijk, maar dat klinkt positief, zeker als je die wat mindere positieve berichten van toe in je achterhoofd hebt. Ik ben benieuwd!
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Berichtdoor StevenK » ma maart 28, 2005 2:50

gisissi schreef:
Dat gebeurt al. Diverse teams worden gesteund door dealers of autosportbedrijven. Maar je moet niet vergeten dat die laatste categorie zijn geld verdient aan de autosport. Het heeft voor hen weinig zin artikelen tegen kostprijs te gaan leveren aan alle autosporters.


Mooi, maar waar blijven de nieuwkomers in dit geval?

Jij bent toch ook via een cup ingestapt; zover mijn informatie reikt hebben de drie cups dit soort overeenkomsten. Daarbij bieden ook juist de cups enige begeleiding bij alle organisatie rondom een rallyteam.

Maar ik denk niet dat dit voor de hele sport mogelijk is. Al is het alleen maar omdat niet iedereen op dezelfde banden, brandstof of olie wil rijden :)
Iedereen is voor zich bezig en de één is hierin meer innovatief en beter dan de ander. Geen schande natuurlijk, behalve als je de drempel ook voor hen wilt verlagen.

Rallyrijden is meer dan een goede auto neerzetten en daar leuk mee kunnen sturen. Het is ook het financiële plaatje rond zien te krijgen, zoals iemand (Niels ?) hierboven al zei.
Leveranciers hoeven onderdelen ook niet tegen kostprijs te leveren. Ik heb het met name over een win win situatie die ontstaat door het exclusieve recht om materialen te mogen leveren aan grotere groepen rallyrijders c.q. teams tegen gereduceerd tarief. Ik zie niet in waarom het niet erg lucratief kan zijn om de positie t.o.v. dergelijke bedrijven te versterken door als collectief te gaan opereren.

Wat schiet een leverancier ermee op om korting te geven op zaken die toch wel verkocht worden ?

Het is namelijk niet zo dat er een ontzettende concurrentie is tussen de leveranciers van allerlei autosport artikelen.

Dat zou volgens mij alleen lucratief kunnen zijn voor die zaken, die in relatieve overvloed beschikbaar zijn, zoals benzine, maar daar zit toch weer geen noemenswaardige marge op, zodat de korting bij een verplichte brandstof ook niet verder komt dan een paar cent per liter.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Turboboost » ma maart 28, 2005 8:58

Ik denk dat de nu startende equipes zoals "Turboboost"/Jouter daar mooi over kan meepraten!


Zeker Niels. 8)

Feit blijft dat als je wil beginnen je met veel vragen zit. Nu scheelt het dat ik zelf al veel mensen in het wereldje ken, dus ik kan makkelijk iemand wat vragen, of even langs gaan om eens te kijken hoe e.e.a. zit. Maar ik kan me zo voorstellen dat er ook zat beginnende teams zijn die teveel op zich af zien komen, en dus best baat zouden kunnen hebben bij een stuk begeleiding. Dat die dan halverwege afvallen omdat ze het niet meer zien zitten, is jammer. Ook ik heb weleens op dat punt gestaan, maar door diverse personen uit de sport toch weer verder geholpen/ overgehaald om door te gaan, en zie daar; Almere here we come. :wink:

Het benaderen van sponsoren en het onderhouden van contacten met sponsoren zou best een goed onderwerp zijn. Mijn ervaring is dan ook dat je 100 bedrijven moet benaderen en er wellicht 2 zijn die interesse hebben, dat kost zeker tijd. :!: In het eerste jaar waarbij je zit met de opbouw van de auto, cursus e.d. valt het zeker niet mee om ook hier tijd in te steken. :oops:

On-topic: ik denk dat de sport best aantrekkelijk is, maar dat er nog te weinig zaken maximaal worden benut. Bij een rally zie je niet gauw een stand waarbij je bv. spullen kunt kopen (GTR wel eens gezien dacht ik?).
Als je niet met rallysite's in aanmerking komt, zul je niet gauw het rallyjaaroverzicht (kunnen) kopen, om maar eens wat te noemen.
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor gisissi » ma maart 28, 2005 9:11

Jij bent toch ook via een cup ingestapt; zover mijn informatie reikt hebben de drie cups dit soort overeenkomsten. Daarbij bieden ook juist de cups enige begeleiding bij alle organisatie rondom een rallyteam


Klopt, daarna schijnt iedere collectiviteit te zijn verdwenen. Maar als een dergelijke vorm van begeleiding c.q samenwerking daar kan werken waarom is het dan niet zinvol om diezelfde mogelijkheden ook daarna te inventariseren?

Maar ik denk niet dat dit voor de hele sport mogelijk is. Al is het alleen maar omdat niet iedereen op dezelfde banden, brandstof of olie wil rijden


Dat is natuurlijk een waar punt. Een ieder probeert zijn wiel opnieuw uit te vinden door zelfstandig contacten en overeenkomsten aan te gaan. Ongetwijfeld zullen er her en der lucratieve deals zijn gesloten mede ingegeven door persoonlijke voorkeuren. Maar wie zegt me/hen dat e.e.a. als collectief niet veel beter/goedkoper/effecienter geregeld zou kunnen worden? Vergeet niet dat de schaalgrote waarop rallyrijden wordt bedreven wel degelijk van invloed is op bovenstaande.

Het is namelijk niet zo dat er een ontzettende concurrentie is tussen de leveranciers van allerlei autosport artikelen.


Begrijp me goed, ik gun vooraanstaande bedrijven het allerbeste. Ik ben echter niet begonnen met rallyrijden om er alleen maar voor te zorgen dat hun jaarcijfers spectaculair zouden gaan stijgen. Ik denk dat jij net iets te weinig denkt vanuit het oogpunt van de worstelende rally starter.

Goed, ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Ik heb bovendien geen kennis kunnen nemen van eerdere initiatieven die mogelijk al eens zijn ondernomen. Wat ik wel denk te kunnen onderscheiden is de zogenaamde ieder voor zich mentaliteit. Zodra iemand zelf in staat is een leuk budget bij elkaar te scharrelen, op welke fortuinlijke of incidentele wijze dan ook, schijnt het not done te zijn je te moeten bekommeren over het wel en wee van instappers. Dit onder het mom van;" als ik het kan dan kan een ander het toch ook?". Tsja, als de wereld toch eens zo in elkaar zou steken.....

Jack
gisissi
 
Berichten: 114
Geregistreerd: zo sep 12, 2004 9:52

Berichtdoor StevenK » ma maart 28, 2005 10:15

gisissi schreef:
Jij bent toch ook via een cup ingestapt; zover mijn informatie reikt hebben de drie cups dit soort overeenkomsten. Daarbij bieden ook juist de cups enige begeleiding bij alle organisatie rondom een rallyteam


Klopt, daarna schijnt iedere collectiviteit te zijn verdwenen.

Bijna wel; er is wel een stuk collectiviteit in bijvoorbeeld het Rallyrent kamp, maar verder is er heel weinig samenwerking.
Maar als een dergelijke vorm van begeleiding c.q samenwerking daar kan werken waarom is het dan niet zinvol om diezelfde mogelijkheden ook daarna te inventariseren?

Persoonlijk ben ik van mening dat collectief optreden met het doel kosten te drukken niet heel veel zin heeft, maar dat de winst gezocht moet worden in het professionaliseren van de evenementen, omdat dat imho de enige manier is meer geld aan te trekken.

Dat is natuurlijk een waar punt. Een ieder probeert zijn wiel opnieuw uit te vinden door zelfstandig contacten en overeenkomsten aan te gaan. Ongetwijfeld zullen er her en der lucratieve deals zijn gesloten mede ingegeven door persoonlijke voorkeuren. Maar wie zegt me/hen dat e.e.a. als collectief niet veel beter/goedkoper/effecienter geregeld zou kunnen worden? Vergeet niet dat de schaalgrote waarop rallyrijden wordt bedreven wel degelijk van invloed is op bovenstaande.

Als je naar het aantal actieve beoefenaars kijkt, is de rallysport een redelijk kleine autosport en denk niet dat dit argument opgaat.
Het is namelijk niet zo dat er een ontzettende concurrentie is tussen de leveranciers van allerlei autosport artikelen.


Begrijp me goed, ik gun vooraanstaande bedrijven het allerbeste. Ik ben echter niet begonnen met rallyrijden om er alleen maar voor te zorgen dat hun jaarcijfers spectaculair zouden gaan stijgen. Ik denk dat jij net iets te weinig denkt vanuit het oogpunt van de worstelende rally starter.

Ik denk dat ik redelijk goed begrijp hoe één en ander in elkaar steekt. Maar ik ben ook van mening dat het probleem niet direct ligt in de kosten, maar in een verkeerde financiële benadering. Er zijn veel starters die beginnen met een auto te kopen en/of te bouwen en pas daarna gaan kijken wat het spelletje kost.

Ik heb vooral de eerste jaren terug kunnen vallen op Hans Weijs, maar ook ervaren monteurs dragen erg veel bij.

Voor een compleet beginnend team is het heel moeilijk starten. Niet alleen financiëel is het lastig, maar ook de techniek en organisatie vergen nogal wat inspanningen.
Goed, ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Ik heb bovendien geen kennis kunnen nemen van eerdere initiatieven die mogelijk al eens zijn ondernomen. Wat ik wel denk te kunnen onderscheiden is de zogenaamde ieder voor zich mentaliteit. Zodra iemand zelf in staat is een leuk budget bij elkaar te scharrelen, op welke fortuinlijke of incidentele wijze dan ook, schijnt het not done te zijn je te moeten bekommeren over het wel en wee van instappers.

Er zijn maar heel weinig rijders die een budget met sponsoring bij elkaar krijgen. Toen ik budget had voor een dikke kitcar, was dat allemaal mijn eigen geld en aangezien dat een heel groot deel van mijn inkomen was, voelde ik mij niet geroepen dat geld weg te geven.

Overigens denk ik vorming van professionele teams ook een manier zou kunnen zijn om geld te vinden voor de sport. Maar dan moet er eerst geïnvesteerd worden, en tot nu toe ben ik maar één rijder tegengekomen die net zoals ik daar een budget voor vrij wilde maken.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor V.D.G Rally team » ma maart 28, 2005 12:23

Kijk nou dat is eerlijk praat van steven. Ik zelf heb een bedrijf maar dat wil nog niet zeggen dat het buget oneindig is. Het voordeel voor mij is ik zit in de auto wereld en mijn vader doet motorsport revisie. Dus voor 99% hebben we alles in eigen hand. Maar ook wij moeten het hebben van sponsors om een goede auto te bouwen en te kunnen rijden. Ik zelf zal nog wel een paar jaar aktief blijven in de auto sport.
Het is alleen jammer dat het zoals het nu is de sport hard terug loopt en als de organisators er dan ook het bijltje bij neer gaan gooien.
Er zal en moet iets gebeuren. Hetzelfde is met soelen / gordels/ helmen/ overalls iedere 5 jaar nieuw ??????? als je kijkt wat voor kilometers er mee gereden word. Dat alles veilig moet zijn daar ben ik het ook mee eens. Maar bepalde regels gaan wel er ver.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor StevenK » ma maart 28, 2005 12:26

V.D.G Rally team schreef:Er zal en moet iets gebeuren. Hetzelfde is met soelen / gordels/ helmen/ overalls iedere 5 jaar nieuw ??????? als je kijkt wat voor kilometers er mee gereden word. Dat alles veilig moet zijn daar ben ik het ook mee eens. Maar bepalde regels gaan wel er ver.

Maar het naleven van de FIA veiligheidsregels is zowel voor de vergunningen, subsidies als voor de verzekering(en) een absoluut vereiste.

Neemt niet weg dat het redelijk zuur geld is (zeker als je 2 overalls op maat moet laten maken voor twee veel lange mensen); een systeem waarbij elke 2 of 3 jaar de overalls gekeurd worden, net zoals de blussers, lijkt me ook wel voldoende. Maar zoals Theo al vertelde is het de bedoeling dat over enkele jaren alleen de FIA normen geaccepteerd worden.

En alleen wanneer je de veiligheidseisen integraal naleeft, kun je dat als argument richting de vergunningverlenende instantie(s) gebruiken.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor V.D.G Rally team » ma maart 28, 2005 13:20

Ja maar waarom houden wij als nationaal zo vast aan de fia regels.
Zeker voor de sprinters terwel als je een straat auto hebt daar zijn de stoelen wel gehomologeert???
En in belgie daar geen fia bij de sprints.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor StevenK » ma maart 28, 2005 13:27

V.D.G Rally team schreef:Ja maar waarom houden wij als nationaal zo vast aan de fia regels.

Zie boven. Als we niet de veiligheidsregels van de FIA volgen betekent het eerste zware ongeval het einde van de sport in Nederland. Dat heeft weinig met KNAF of BSR beleid te maken, maar alles met hoe de vergunningverlening in Nederland in elkaar steekt: het komt erop neer dat je niet alleen aantoont dat je bij een erkende sportbond aangesloten bent, maar dat je ook alle veiligheids (en milieu) eisen naleeft; eigenlijk toon je als organisator aan dat rallyrijden veiliger is dan het reguliere verkeer...
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor digilife » ma maart 28, 2005 16:52

Is het misschien een leuk idee om:

Met een groot aantal teams het circuit in Valkenswaard af te huren. Op die dag sponsoren, belangstellenden, vrienden, teamleden, familie etc. etc. uit te nodigen. Mensen de gelegenheid geven om tegen betaling van bedrag XX een paar rondes mee te rijden in de aanwezige rallyauto's. Zo de hele dag op Valkenswaard kunnen rijden met steeds wisselende mensen naast je,

Van het bedrag XX gaat XX af om de kosten van de dag te dekken. De rest is voor het team dat aanwezig is met de rallyauto.

Nodig landelijke pers uit tijdens het evenement en probeer b.v. Hart van Nederland of een rally of auto (tv) programma te interesseren.

Zo kun je:
Mensen nader bij de rallysport betrekken
Publiciteit genereren
Je sponsoren eens in de watten leggen
Wat geld verdienen

Er zullen wellicht wat punten zijn die ik niet heb genoemd of die voor kritiek vatbaar zijn, maar zoiets moet m.i. toch te organiseren zijn.

Als er mensen zijn die dit met mij eens zijn nodig ik ze bij deze uit om samen hierover eens te brainstormen.
Concert, theaterfotografie en bedrijfsfotografie: www.OnStagePhotos.eu
Huwelijksreportages & fototips voor 'de grote dag': www.YourWeddingPhotos.eu
digilife
 
Berichten: 116
Geregistreerd: do jul 29, 2004 19:56
Woonplaats: Deventer

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron