John Raven wrote:
Voordat dit verhaal een eigen leven gaat leiden: auto's in Duitsland voldoen aan dezelfde voorschriften als in Nederland. M.a.w. zij hebben ook een brandblusinstallatie en losse blussers. Deze zijn volledig leeggespoten op en in de auto, maar de brand was niet meer te blussen. Het is waarschijnlijk als een oliebrandje gestart, waarna de benzine in de brand vloog.
Helaas heeft niet elke baanpost een blusser, dat is in Nederland ook niet (altijd) zo. Dat de brandweer laat verscheen was omdat deze bij de start stond en het toch wel even duurt voordat alle deelnemers van de proef zijn. Vervolgens is de proef erg smal en nauw voor zo'n kolos en is dus nog wel even onderweg. De gemiddelde snelheid van de rallywagens ligt op deze lastige proeven al niet hoog, laat staan voor een brandweerauto. Ik heb overigens gehoord dat de organisatie overweegt om voortaan zowel bij de start als bij de finish van deze proeven nu hulpdiensten te plaatsen, zodat ze eerder ter plaatse kunnen zijn.
gr. John
Oftewel, precies zoals ik het omschrijf
Dan is het inderdaad verklaarbaar dat de auto reeds is uitgebrand voordat de hulpdiensten of iemand met een blusser daar kan zijn. Staat je auto ergens in NL in de brand, dan zal het ook volledig uitbranden, ook i.v.m. opkomsttijd hulpverlening.
Waar ik me overigens al eens vaker over verbaast heb is dat er geen landelijke kennis aanwezig is hoe je bv. een rallyauto het beste en snelste kapot kan knippen. Lokale brandweer korpsen oefenen immers nooit op een auto met rolkooi....
Vandaar dat wij bij de GTR nog steeds werken met safetyteams, aan de start van iedere proef, en veelal halverwege. Deze personen hebben iets meer kennis op gebied van rallywagens dan de plaatselijke korpsen.En door gebruik te maken van jeeps zeer snel ter plaatse. Uiteraard kost zoiets wel weer extra voor een organisatie.
Proef stopleggen? Hoe is dit geregeld? Wij zijn bij david zijn gevalletje direct achter de laatst gestarte wagen aan gereden.....en hem (logischerwijs) niet tegengekomen
[Edited by Turboboost on 05-18-2004 at 10:42 AM GMT]