Pierre wrote:
In een ander topic las ik iets over de lampen op een officialauto en hierover wil ik al een tijd iets kwijt.
Bij de finish is dat geen probleem tenzij de lampen de naderende rallyauto tegemoet schijnen.
Echter het komt ook veelvuldig voor dat officials halverwege de proef de lampen van de auto aan hebben, wellicht omdat ze instructie gehad hebben van de proevenchef om de passerende nummers door te geven.
Dit is voor de deelnemers uiterst hinderlijk. Het is me meermalen overkomen dat je de hoek om komt en in een keer zie je een paar grote lampen je spiegel. Tenzij je Wevers heet, is de eerste reactie onvermijdelijk "where the f*** komt die in een keer vandaan", er van uit gaande dat er een snellere deelnemer achter je zit. Vervolgens realiseer je je snel genoeg wat er aan de hand is, maar je bent toch van je appropos uit je concentratie en ritme.
Uiteraard speelt dit alleen een rol op kp's die in het donker verreden worden, maar het verdient toch wel aandacht vindt ik.
Het zou al een stuk beter zijn als proevenchefs alleen dergelijke instructies geven aan officials die duidelijk zichtbaar zijn vanuit de aanrijroute zodat vooraf duidelijk is dat daar een auto staat met lampen aan. Zorg er bovendien voor dat de lampen nooit recht van voren of recht van achteren op de rallyauto schijnen.
Wellicht hebben andere deelnemers hier ook een mening over, zo ja, dan hoor ik die graag.
Op Urk was dit op twee plaatsen het geval: één keer reed je recht op de koplampen van de auto van een official af, één keer zag ik de lampen niet zo goed, want de betreffende officials liepen op de proef, voor die lampen.
Maar ik ben het volledig met je eens: het lijkt alsof er een gespinde deelnemer op de proef staat.