Lampen op officialauto

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Lampen op officialauto

Berichtdoor StevenK » ma maart 22, 2004 23:08

Pierre wrote:
In een ander topic las ik iets over de lampen op een officialauto en hierover wil ik al een tijd iets kwijt.

Bij de finish is dat geen probleem tenzij de lampen de naderende rallyauto tegemoet schijnen.
Echter het komt ook veelvuldig voor dat officials halverwege de proef de lampen van de auto aan hebben, wellicht omdat ze instructie gehad hebben van de proevenchef om de passerende nummers door te geven.
Dit is voor de deelnemers uiterst hinderlijk. Het is me meermalen overkomen dat je de hoek om komt en in een keer zie je een paar grote lampen je spiegel. Tenzij je Wevers heet, is de eerste reactie onvermijdelijk "where the f*** komt die in een keer vandaan", er van uit gaande dat er een snellere deelnemer achter je zit. Vervolgens realiseer je je snel genoeg wat er aan de hand is, maar je bent toch van je appropos uit je concentratie en ritme.
Uiteraard speelt dit alleen een rol op kp's die in het donker verreden worden, maar het verdient toch wel aandacht vindt ik.
Het zou al een stuk beter zijn als proevenchefs alleen dergelijke instructies geven aan officials die duidelijk zichtbaar zijn vanuit de aanrijroute zodat vooraf duidelijk is dat daar een auto staat met lampen aan. Zorg er bovendien voor dat de lampen nooit recht van voren of recht van achteren op de rallyauto schijnen.

Wellicht hebben andere deelnemers hier ook een mening over, zo ja, dan hoor ik die graag.

Op Urk was dit op twee plaatsen het geval: één keer reed je recht op de koplampen van de auto van een official af, één keer zag ik de lampen niet zo goed, want de betreffende officials liepen op de proef, voor die lampen.

Maar ik ben het volledig met je eens: het lijkt alsof er een gespinde deelnemer op de proef staat.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Lampen op officialauto

Berichtdoor Aart » di maart 23, 2004 7:55

Bij rundkursen die in het donker verreden worden is het zeer lastig voor een rondenteller om zijn/haar lijstje bij te houden. Eigenlijk kun je dit met goed fatsoen alleen maar doen bij de start (veelal toch al verlicht) en het scheidingspunt (vaak lagere snelheden door de middenscheiding / chicane).
Rally is NOT a crime. 8) Bier zuipen als toeschouwer WEL! :evil:
Avatar gebruiker
Aart
 
Berichten: 772
Geregistreerd: za jan 26, 2002 0:42

Re: Lampen op officialauto

Berichtdoor StevenK » di maart 23, 2004 8:56

Ik ben net de videos aan het monteren: op twee plaatsen stond er een officialauto, met lichten aan, in het verlengde van het aanrempunt.

In één geval liepen hier ook nog eens twee officials (met reflecterende hesjes), met de rug naar de proef toe, *op* de proef, ook in het verlengde van het aanrempunt.

Ik snap dus echt niet hoe iemand dit verzint, zeker niet op zo'n gladde proef. Enige voordeel als ik me verremd had, was dat ze de klap niet aan hadden zien komen.

Aart: Urk was geen rondkoers, enige plaats waar de route gecontroleerd moest worden was bij de start.

[Edited by Steven on 03-23-2004 at 08:56 AM GMT]
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Lampen op officialauto

Berichtdoor SylviaVisser » di maart 23, 2004 11:18

Ik wil hier graag aan toevoegen dat het gebruik van jullie lampen door de navi ook niet echt gewwardeerd word. De verschillende, broodnodige, herkennings punten verliezen daardoor soms hun waarde. Het is het gezicht of achterruit schijnen is niet het grootste probleem voor me. Wel dat er dan lampen zichtbaar zijn, net voor het 'oplichtende' hek of bord wat in de notes staat.
Op een proef waren er ineens lampen waar het aarde nacht had moeten zijn, je bent dan toch heel even afgeleid. De heen en weer lopende official, die ongetwijfeld hun werk moeten doen, in de jasjes die Steef al noemt zijn het ergst.
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Re: Lampen op officialauto

Berichtdoor Aart » di maart 23, 2004 11:48

snap dan niet helemaal de noodzaak van de brandende autoverlichting. In het verlengde van een aanrempunt al helemaal niet.
Beetje official heeft een goede zaklantaarn mee, zeker wanneer je weet dat je in het duister moet gaan werken.
Rally is NOT a crime. 8) Bier zuipen als toeschouwer WEL! :evil:
Avatar gebruiker
Aart
 
Berichten: 772
Geregistreerd: za jan 26, 2002 0:42

Re: Re: Lampen op officialauto

Berichtdoor Paul » di maart 23, 2004 12:52

SylviaBos wrote:
De heen en weer lopende official, die ongetwijfeld hun werk moeten doen, in de jasjes die Steef al noemt zijn het ergst.


Toch wel blij dat jullie ons met die hesjes wel zien. Zonder zo'n hes 'verdwijnen' wij gewoon in het donker. En ik ben wel met je eens dat het veel reflectie is. Maar ik heb liever dat jullie mij zien en even de klus kwijt zijn, dan.....
Denk aan gisteren, Droom van morgen, maar leef vandaag
AA Rallyteam.nl
Paul
 
Berichten: 336
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 21:36

Re: Lampen op officialauto

Berichtdoor nkroeze » di maart 23, 2004 13:39

Nou Paul, op dusdanig hoge snelheid en op de limiet rijden, dan de kluts even kwijt zijn kan ook enorme gevolgen hebben!
Groeten Niels Kroeze
nkroeze@dds.nl
"Alles voor de kijkcijfers"
Afbeelding
nkroeze
 
Berichten: 2215
Geregistreerd: za jan 19, 2002 0:46

Re: Re: Re: Lampen op officialauto

Berichtdoor StevenK » di maart 23, 2004 13:39

paul wrote:
SylviaBos wrote:
De heen en weer lopende official, die ongetwijfeld hun werk moeten doen, in de jasjes die Steef al noemt zijn het ergst.


Toch wel blij dat jullie ons met die hesjes wel zien. Zonder zo'n hes 'verdwijnen' wij gewoon in het donker. En ik ben wel met je eens dat het veel reflectie is. Maar ik heb liever dat jullie mij zien en even de klus kwijt zijn, dan.....

Ik heb liever dat jullie, zeker op een industrieterreinproef met genoeg ruimte in de bermen, niet op de proef lopen.

En die jasjes zijn absolute noodzaak, helemaal mee eens.

Maar zo'n jasje op de proef zien, da's nooit grappig.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Lampen op officialauto

Berichtdoor MartijnB » di maart 23, 2004 14:27

Ben het er ook helemaal mee eens heb zelf ook meerdere malen last van de verlichting van official auto s

ook op kampen de subaru van de flying finish het zelfde verhaal
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1951
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: Usa

Re: Lampen op officialauto

Berichtdoor RallyeRichard » di maart 23, 2004 18:54

Hallo John,

Goed dat je voor de officials opkomt, maar ik lees in de bovenstaande posts nergens iets wat duidt op een gebrek aan respect jegens de officials. Enkel een aandachtspunt richting dezen dat er bepaalde zaken voor verbetering vatbaar zijn. Het is niet meer dan een vriendelijk, doch dringend verzoek aan de officials om te voorkomen dat rijders afgeleid worden door verlichting op plaatsen waar dit niet strikt noodzakelijk is en of het lopen op de proef zoveel mogelijk kan worden beperkt tot het noodzakelijke.

Men maakt hier gewoon duidelijk dat bepaalde dingen als hinderlijk worden ervaren en vraagt zich af of dit misschien anders kan.
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
Avatar gebruiker
RallyeRichard
 
Berichten: 645
Geregistreerd: za jan 26, 2002 15:44
Woonplaats: Kromménië

Re: Re: Lampen op officialauto

Berichtdoor StevenK » di maart 23, 2004 19:03

johnny841 wrote:
goed heren en dame wij hebben alleen maar comentaar tot nu maar is het ook niet zo dat deze mensen de hele dag in weer en wind staan zodat jullie rijders op een veilige manier kunnen rijden en natuurlijk is het lastig als jullie in de lampen kijken en er een official op het parcour loopt maar vraag eerst even af waarom loopt hij daar en is het ook niet zo dat zij er de hele avond in moeten kijken en dat allemaal voor jullie want waren er geen officials dan was er ook geen rally en zij staan er voor de veiligheid van rijders publiek en hun zelf natuurlijk ook en ik zeg nog 1 x het is lastig rijden maar zij staan er voor de rijders en publiek dus toon een beetje respct vppr deze mensen groeten een oud official nu monteur

John,

Ik denk dat de deelnemers die hier iets geroepen hebben over de officials stuk voor stuk ook heel veel waardering hebben voor diezelfde officials; aan de andere kant moet het ook mogelijk zijn opbouwende kritiek te uiten naar officials.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Lampen op officialauto

Berichtdoor SylviaVisser » di maart 23, 2004 21:54

John, zie een andere topic.......waardering is er zeker wel. Maar hier ging het even over iets anders, toch? ? ?
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Re: Lampen op officialauto

Berichtdoor Werner » wo maart 24, 2004 9:39

En zet af en toe eens een puntje of komma in je tekst. Dat leest wat relaxter.
Volgas door de bocht met mijn achterwielaangedreven 1mk sterke zeer milieuvriendelijke racemonster!
Werner
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di jun 18, 2002 11:17
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten