veiligheid rally

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: veiligheid rally

Berichtdoor Holkers » zo apr 04, 2004 17:07

sask wrote:
dag dag,

Voor het vak sportrecht aan de KULeuven ben ik bezig met een project over de veiligheid bij de rallysport.Daarom deze vraagjes:

Vinden jullie dat organisatoren van wedstrijden voldoende maatregelen nemen? Te veel? Te weinig? Genoeg?

genoeg denk ik wel. het kan altijd beter (zie belgie) maar dan is er veel commentaar van het publiek omdat ze dat teweinig zien
Staan supporters nog al te vaak in onveilige (verboden) zones? Doen ze dat om beter te kunnen zien? voor de kick?


domheid voorop. Als je met je volle verstand (hoeveel/weinig dan ook) in een uitremzone gaat staan ben je gewoon dom
Worden er vaak plaatsen voorzien waarvan je een groot deel parcours op een veilige manier kan zien?


zekers, bijvoorbeeld in Duitsland tijdens de WK zijn er grote stukken ingericht waarbij de auto's lang te zien zijn.
Voor de rest is het aardig moeilijk om 8 kilometer proef geheel zichtbaar te maken, daar hebben ze ook cirquits voor en noemen ze het DTM :D


Wanneer er een (dodelijk) ongeval gebeurt waarbij supporters (die in een toegelaten zone stonden) het slachtoffer zijn, wie achten jullie dan verantwoordelijk?

per geval anders maar het publiek is in mijn ogen schuldig omdat ze staan op een plek waar ze niet mogen staan en als ze er wel mochten staan dan is de organisatie medeschuldig

[/quote]
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Re: veiligheid rally

Berichtdoor StevenK » zo apr 04, 2004 17:44

sask wrote:
dag dag,

Voor het vak sportrecht aan de KULeuven ben ik bezig met een project over de veiligheid bij de rallysport.Daarom deze vraagjes:

Vinden jullie dat organisatoren van wedstrijden voldoende maatregelen nemen? Te veel? Te weinig? Genoeg?

Staan supporters nog al te vaak in onveilige (verboden) zones? Doen ze dat om beter te kunnen zien? voor de kick?
Worden er vaak plaatsen voorzien waarvan je een groot deel parcours op een veilige manier kan zien?

Wanneer er een (dodelijk) ongeval gebeurt waarbij supporters (die in een toegelaten zone stonden) het slachtoffer zijn, wie achten jullie dan verantwoordelijk?

Antwoorden of andere opmerkingen zijn steeds welkom!

Greetz!
Saskia (verbiestsaskia@hotmail.com)

Ik denk dat je eerst even moet vertellen of jij je onderzoek op NL of BE richt. Want de regelgeving is heel anders in NL dan in BE. (Denk aan de 10 meter zone)

Overigens ben ik van mening dat de KP-veiligheid in Nederland goed geregeld is.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: veiligheid rally

Berichtdoor bosje » zo apr 04, 2004 19:46

Vinden jullie dat organisatoren van wedstrijden voldoende maatregelen nemen? Te veel? Te weinig? Genoeg?
- Genoeg, kunnen er niet veel aan doen dat sommige idioten ze blijven negeren.

Staan supporters nog al te vaak in onveilige (verboden) zones? Doen ze dat om beter te kunnen zien? voor de kick?
- Gewoon om korter te staan (in feite dus de kick). In 99% van de gevallen zie je meer als het publiek verder naar achteren staat, het overzcith wordt dan groter.

Worden er vaak plaatsen voorzien waarvan je een groot deel parcours op een veilige manier kan zien?
- Ja, meestal in grote rally's omdat daar meer volk is.

Wanneer er een (dodelijk) ongeval gebeurt waarbij supporters (die in een toegelaten zone stonden) het slachtoffer zijn, wie achten jullie dan verantwoordelijk?
- Hangt van de situatie af, als toeschouwers kunnen staan op onveilige plaatsen vind ik het de fout van de organisator. Maar als verstandige toeschouwer weetje toch ook dat je niet moet gaan staan aan de buitenkant van een bocht die in 6de genomen wordt...
Avatar gebruiker
bosje
 
Berichten: 253
Geregistreerd: zo dec 08, 2002 19:07
Woonplaats: Landen (België)

Re: veiligheid rally

Berichtdoor Holkers » ma apr 05, 2004 19:34

gezien je sportRECHT doet zou ik de kranten van een paar weken (maanden) terug er eens op naslaan in België (als ze die daar hebben :D:D)
Er is kortgeleden daar nog een zaak geweest over de schuldvraag bij een dodelijk ongeluk (helaas).
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg


Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten