rally's compacter en aantrekkelijker

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Re: Re: rally's compacter en aantrekkelijker

Berichtdoor Ton Van Spanje » wo apr 07, 2004 21:32

Steven wrote:
kraats wrote:
Waarom doet iedereen altijd zo minachtend over industrieterreinen.
===========================
Nou dat is simpel!!
Omdat het totaal helemaal niks met rally te maken heeft, maar dan ook helemaal niks!!

Gelukkig zijn er veel die dit niet met je eens zijn; zoals Bart al zei: het is een aparte discipline binnen de rallysport.

============================

De sprints op industrieterreinen is een vorm van autosport, maar heeft even veel te maken met rallysport als rallyracing, het vroegere rallycrossen. Niets dus.
De sprints op industrieterreinen heb ik ook wel eens spottend "stoeprandje tikken" horen noemen:D.

[Edited by Ton Van Spanje on 04-07-2004 at 10:33 PM GMT]
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: rally's compacter en aantrekkelijker

Berichtdoor MaxHuyse » wo apr 07, 2004 21:35

Als je eenzelfde parcours andersom rijdt heb je twee verschillende proeven. Zo komt de Sunseeker Rally, waar ik in februari was, op geen enkele kp die twee keer hetzelfde is.

Illegaal verkennen wordt daar onmogelijk gemaakt doordat het in de bossen is, waar je door de hekken met een auto simpelweg niet in komt. Bovendien rijdt men met notes van de organisatie die volgens een streng voorschrift van de Motor Sports Association zijn opgesteld.
Want het is voor een rijder uit Ierland nou eenmaal niet mogelijk om drie weken voorafgaand aan het evenement dagelijks illegaal te verkennen in zuid Engeland. De enige kennis die de rijders hebben als ze het parcours op gaan is kennis van voorgaande edities.

En zonder verkenning wordt het rallyweekend er ook weer korter op, en dus goedkoper voor de equipes, zonder dat daar een wedstrijdkilometer voor moet worden ingeleverd.

Wat industrieterreinen betreft: Die worden tegenwoordig stratenplan technisch gesproken steeds interessanter aangelegd, waardoor er niet alleen meer haakse bochen in het parcours zitten. Zelf was ik zeer tevreden over KP Gooise Kant afgelopen weekend, ondanks dat het een rondkoers was.

Max
MaxHuyse
 
Berichten: 196
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:41
Woonplaats: Velserbroek

Re: Re: rally's compacter en aantrekkelijker

Berichtdoor Ton Van Spanje » wo apr 07, 2004 21:38

maxhuyse wrote:
Bovendien rijdt men met notes van de organisatie die volgens een streng voorschrift van de Motor Sports Association zijn opgesteld.
Max

===========================

Nog niet zo lang geleden was dat in Nederland ook. Jan Berkhof maakte toen vaak de notes. Maar om de één of andere reden is dat toen weer verdwenen. Waarom weet ik niet precies, ik heb er wel een aantal varianten over gehoord, maar welke daarvan waar is weet ik niet, dus laat dat hier maar even buiten beschouwing.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Re: rally's compacter en aantrekkelijker

Berichtdoor Holkers » wo apr 07, 2004 21:47

maxhuyse wrote:
Illegaal verkennen wordt daar onmogelijk gemaakt doordat het in de bossen is, waar je door de hekken met een auto simpelweg niet in komt. Max


noem eens 1 bos in het, door milieu-vriendelingen geregeerde, Nederland die eventueel geschikt zou zijn voor dit principe.
(Piroc misschien maar daar mag het publiek ook niet komen...)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Re rally\'s compacter en aantrekkelijker

Berichtdoor Ton Van Spanje » wo apr 07, 2004 21:54

Holkers wrote:
noem eens 1 bos in het, door milieu-vriendelingen geregeerde, Nederland die eventueel geschikt zou zijn voor dit principe.

============================
In andere landen zijn deze groeperingen toch net zo, of misschien nog wel sterker actief?
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: rally's compacte

Berichtdoor StevenK » wo apr 07, 2004 21:54

corne wrote:
Overigens ben ik ook van mening dat het geen kwaad zou kunnen de regel dat een proef maar drie keer gereden mag worden af te schaffen, want daarmee kun je met weinig extra inspanningen veel meer kilometers creëren.


maar dan geen industrieterein a.u.b. Dat wordt alleen gebruikt om het ruimte gebrek.
[/quote]
Dat vind jij; er zijn genoeg rijders die nog steeds met veel plezier op een industrieterrein rondrijden. Kijk maar eens hoe bijvoorbeeld Theo van de Berg, of Hans Weijs daar tekeer gaan.
Natuurlijk, in nl zullen er nooit hele technische proeven komen, maar iets minder rondkoersen

Waarom minder rondkoersen ? Een rondkoers is juist een relatief goedkope manier om meer kilometers te rijden. En ook voor het publiek interessanter èn je kunt mensen eerder laten betalen voor een rondkoers dan voor een KP waar elke auto maar één keer langs komt.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Re: Re: Re: rally's compacter en aantrekkelijker

Berichtdoor kraats » wo apr 07, 2004 22:03

Waarom doet iedereen altijd zo minachtend over industrieterreinen.
===========================
Nou dat is simpel!!
Omdat het totaal helemaal niks met rally te maken heeft, maar dan ook helemaal niks!!

Gelukkig zijn er veel die dit niet met je eens zijn; zoals Bart al zei: het is een aparte discipline binnen de rallysport.
============================
Ja voor het publiek is het inderdaad een aparte disipline. Maar die moeten dan die rijders maar volgen naar de circuits...:D:D:D

Natuurlijk begrijp ik best dat organisatoren die "industrillysport" promoten.
En wanneer rijders menen dat zij niet kunnen beschikken over voldoende tijd, over de juiste financiële middelen of menen niet de kwaliteiten te hebben van een rallyrijder kan ik me best voorstellen dat het een alternatief is. Maar wees nou eerlijk het lijkt niet eens een klein beetje op rally.
Een formule 1 race van Parijs naar Dakar zal toch ook nooit een Grand Prix worden?
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Re: rally's compacter en aantrekkelijker

Berichtdoor Ton Van Spanje » wo apr 07, 2004 22:13

corne wrote:
Zou het in nederland niet iets zijn om niet meer op industrieterreinen te rijden en ook geen rondkoersen meer te draaien?? En dan de proeven die overblijven vaker te rijden? Zoals op de tweede dag alles in tegenovergestelde richting. Dan worden de proeven al een stuk technischer en hebben de heren Bijvelds en Wevers niet zoveel meer te klagen. Bij de meeste evenementen in nederland zou dit toch moeten lukken?

Corné

==================================
Corné,

Als je eens een rally wilt ervaren, die èn compact is, èn niet plaatsvindt op industrieterreinen (op één proef na dan), neem dan eens een kijkje bij de Tac Rally in België. Afgelopen jaar heb ik deze rally als tijdenrunner voor een team meegemaakt, en wat ons allen vooral opviel dat was dat er in betrekkelijke korte tijd een twintigtal proeven in 4 boucles worden afgedraaid.
Zowel de equipe zelf als ook de andere mensen eromheen bleven daardoor constant allert en in het ritme.

Ik vermoedt dat dit is wat jij bedoelt. Als je een mogelijkheid hebt, ga dan eens kijken, en laat weten wat je ervan vond.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Re: Re: Re: Re: rally's compacter en aantrekkelijker

Berichtdoor Campos » wo apr 07, 2004 22:20

kraats wrote:
Waarom doet iedereen altijd zo minachtend over industrieterreinen.
===========================
Nou dat is simpel!!
Omdat het totaal helemaal niks met rally te maken heeft, maar dan ook helemaal niks!!

Gelukkig zijn er veel die dit niet met je eens zijn; zoals Bart al zei: het is een aparte discipline binnen de rallysport.
============================
Ja voor het publiek is het inderdaad een aparte disipline. Maar die moeten dan die rijders maar volgen naar de circuits...:D:D:D

Natuurlijk begrijp ik best dat organisatoren die "industrillysport" promoten.
En wanneer rijders menen dat zij niet kunnen beschikken over voldoende tijd, over de juiste financiële middelen of menen niet de kwaliteiten te hebben van een rallyrijder kan ik me best voorstellen dat het een alternatief is. Maar wees nou eerlijk het lijkt niet eens een klein beetje op rally.
Een formule 1 race van Parijs naar Dakar zal toch ook nooit een Grand Prix worden?


Beetje vreemde vergelijking niet? Een F1 race vindt plaats op een gesloten circuit :S

Bij rally heb je asfalt, sneeuw, gravel, modder, zand, en vul 't maar aan. Waarom zou een industrieterrein daar niet tussen passen?

En als er in een WK rally in Duitsland zelfs een proef zit waar de absolute top van de rallysport 4x haaks links, over 2 rotondes en 4x haaks rechts gaat(St. Wendel, tevens rondkoers).. Waarom zou een qua lay-out vergelijkbare proef op een Nederlands industrieterrein dan niet een onderdeel van rallysport mogen zijn?
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Re: Re: Re: Re: Re: rally's compacter en aantrekkelijker

Berichtdoor StevenK » wo apr 07, 2004 22:25

kraats wrote:
Maar wees nou eerlijk het lijkt niet eens een klein beetje op rally.

Zo zal een Fin waarschijnlijk zeggen dat de Monte ook niet op een rally lijkt, want 'op asfalt kun je geen rally rijden'.

In mijn beleving is een industrieterrein-proef karakteristiek voor de Nederlandse rallysport.

En gezien de vergunningsproblematiek denk ik dat de mensen die dat niet vinden beter een andere hobby kunnen zoeken, want het zijn juist deze proeven die met redelijk weinig moeite doorgang kunnen vinden.

En gezien het feit dat de deelnemers nog steeds om de minuut starten, op notes (al dan niet opgeslagen in het geheugen) rijden en een routeboek moeten volgen is het volgens mij wel degelijk rally.

Ik wil best wel op een circuit rijden, maar alleen als ze daar ook om de minuut starten :D
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Re: Re: Re: Re: Re: rally's compacter en aantrekkelijker

Berichtdoor Ton Van Spanje » wo apr 07, 2004 22:27

Steven wrote:
Ik wil best wel op een circuit rijden, maar alleen als ze daar ook om de minuut starten :D

===========================

En dat kan in jouw geval nog wel eens een tekorte interval zijn....:D
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Re: Re: rally's compacter en aantrekkelijker

Berichtdoor Ton Van Spanje » wo apr 07, 2004 22:33

corne wrote:
Ben ik ook van plan:)

==========================
Ja, schoot me net al te binnen dat ik dat gelezen had ergens. (Topic "Tielt":))
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: rally's compacter en aantrekkelijker

Berichtdoor Franky » wo apr 07, 2004 22:57

Rally rijden is zoveel mogelijk km's over niet dezelfde weg. Rondkoers of te vaak dezelfde proef doet afbraak aan de discipline van het rallyrijden.
Dat we concessies moeten doen in Nederland dat is dan helaas maar zo maar het moet ook weer niet overdreven worden.
Afbeelding
Frank Cruts
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

Re: Re: Re: rally\'s compacter en aantrekkelijker

Berichtdoor StevenK » do apr 08, 2004 10:07

corne wrote:
Maar als je het voor elkaar krijgt om die proeven de dag erna in omgestelde richting te rijden, wordt het heel anders.
Maar dit schijnt niet te kunnen volgens Steven;).
Corné

Dat heeft Steven niet gezegd (ik heb alleen gereageerd op de bewering dat er in Spa met beperkte verkenningen de overlast voor de aanwonenden beperkt werd) Ik denk zelfs dat het heel goed mogelijk is proeven in beide richtingen te rijden, hoewel het wel lastig te verkopen zal zijn aan aanwonenden dat hun straat twee dagen afgesloten wordt.

En op één dag een proef twee kanten op rijden is niet haalbaar, vanwege het opbouwen omdat je in de andere richting ook andere veiligheidszones nodig hebt.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Re: Re: Re: rally's compacter en aantrekkelijker

Berichtdoor Franky » do apr 08, 2004 12:39

Steven wrote:
Dat heeft Steven niet gezegd (ik heb alleen gereageerd op de bewering dat er in Spa met beperkte verkenningen de overlast voor de aanwonenden beperkt werd) Ik denk zelfs dat het heel goed mogelijk is proeven in beide richtingen te rijden, hoewel het wel lastig te verkopen zal zijn aan aanwonenden dat hun straat twee dagen afgesloten wordt.

En op één dag een proef twee kanten op rijden is niet haalbaar, vanwege het opbouwen omdat je in de andere richting ook andere veiligheidszones nodig hebt.


Vorig jaar reden we de condroz.
2 dagen verkennen waarbij er erg veel op snelheid gingen. Tijdens de wedstrijd gingen we op zaterdag linksom en zondag met wat variatie rechtsom bij de mensen zo ongeveer dwars door de tuinen heen. Hele dorpjes waren 2 dagen achter elkaar 2 x 12 uur compleet afgesloten. mensen konden alleen via de achtertuin huis in en uit. In Nederland is dat ondenkbaar.
Daar steken ze nog vriendelijk hun hand op.
Afbeelding
Frank Cruts
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten