Amateurfotografen. Broodroof of aanvulling?

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Amateurfotografen. Broodroof of aanvulling?

Parasieten zijn het!
0
Geen stemmen
Ach laat ze. Constante kwaliteit is een kunst!
50
93%
Noemen ze dat foto's? Dolfinariumkiekjes zal je bedoelen!
4
7%
 
Totaal aantal stemmen : 54

Berichtdoor digilife » wo nov 03, 2004 18:39

Wij vinden het ook leuk om na de rally fotos te ontvangen van professionele en minder professionele fotografen. Voor mooie fotos ben ik best bereid om te betalen en daar zal zich dan ook vaak het verschil voordoen van professioneel en amateur.
Concert, theaterfotografie en bedrijfsfotografie: www.OnStagePhotos.eu
Huwelijksreportages & fototips voor 'de grote dag': www.YourWeddingPhotos.eu
digilife
 
Berichten: 116
Geregistreerd: do jul 29, 2004 19:56
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor ExTaxi » wo nov 03, 2004 19:41

Even niet op Rallysport geweest en dus ook dit topic gemist.

Professionele fotografen onder de rallysport-fotografen? Daar hebben we er in Nederland maar MAXIMAAL een handje vol van, de rest is mijns inziens, net als ik, gewoon amateur. Er van leven kan tegenwoordig al helemaal niet meer, al is er een fotografe geweest die zegt er van geleefd te kunnen hebben, maar die tijd is al LANG passé.

Zoals jullie weten is er een select groepje fotografen altijd van de partij en die kom je overal tegen. Daarnaast zijn er mensen die hier en daar een evenementje meepakken, maar bij wedstrijden waar er 80 hesjes worden uitgedeeld zijn er HEEL veel lokale media van de partij. Soms mensen zonder camera die met een hes aan voor de linten staan met een A4-blok in hun hand, of een camera-man met 2 hulpjes. Ja dan kom je snel op 80 hesjes. Die vaste groep fotografen is namelijk zeker niet groter dan 15-20. Die groep kent elkaar allemaal persoonlijk en heeft (grotendeels) ook contact met elkaar buiten de rally's.

Hoe is het bij mij gelopen?

Voor mij is een uit de hand gelopen hobby. Maakte al jaren veel foto's bij auto(sport)-evenementen en de rally-foto's bleken wel erg in trek gezien de aanvragen. Vandaar dat je daarmee dan je hobby gaat bekostigen en investeren in nieuwe apparatuur om nog mooiere foto's te kunnen maken.

Maar iedereen heeft ooit moeten beginnen. In het begin vond ik het ook wel lastig om bij de gevestige orde te komen hoor. Maar die nieuwe mensen die er nu zijn bijgekomen zijn volgens mij ook wel nodig. Wat oudere fotografen verdwijnen van het toneel en die plaatsen worden ingevuld door een nieuwe lichting. Niks mis mee! Zolang het maar niet gek wordt.

Het probleem met de hoeveelheid persmensen is bij elke organisatie bekend en er wordt nu ook steeds strikter beleid gevoerd, wat logisch is. Je moet niet willen dat iedereen met een hesje gaat staan straks. Sommige organisaties hebben nog niet echt een beleid, maar geloof me dat gaat komen.

Ik zie in een amateur-rally-fotograaf iemand die zo goed als alle wedstrijden op de gevoelige plaat legt, zijn foto's aanbiedt aan een aantal (vaste) afnemers, schrijvers van persberichten, kranten en/of rally-tijdschriften. Tevens worden zijn/haar foto's soms ook voor andere doeleinden gebruikt (in Clemens', Walter's en mijn geval bijvoorbeeld voor de muismat van ASC). En deze groep van 15-20 mensen "verdienen" in mijn ogen dan ook een pershesje, ook al is dat volgens de richtlijnen EIGENLIJK niet zo. Dan moet je gewoon tijdschriften of kranten van foto's voorzien en doe je dat niet dan is het pech.

Voor de RallyXS en Start'84 zijn in mijn ogen de top-fotografen onder ons bezig en die moeten dat werk ook blijven doen, dat hebben ze immers zelf bereikt en verdiend. Daarnaast hebben we natuurlijk de Rallyjaarboek-fotografen die John de mooie plaatjes bezorgen voor het Rallyjaarboek en een groep 'overige' fotografen, waar onderandere MartijnS, Clemens en ik onder vallen.

Dus waar de topicstarter praat over "amateurfotografen" zou je dat anders moeten noemen. Ik zie mezelf namelijk als amateurfotograaf, of je moet ons als semi-prof gaan bestempelen. De invloeden van de dan zogenaamde amateurfotografen merk ik nog niet.......en als ik die wel ga merken dan sta ik daar net zo in als Clemens, dan maak ik blijkbaar niet de goeie foto's en zal ik beter mijn best moeten doen om mijn foto's wél gewild te maken.

Tot die tijd ben ik erg blij (en ik weet zeker dat dat ook voor de andere besproken fotografen geldt) dat ik veel waardering krijg voor de snelle service (wat nu ook (nog) nadelen heeft, onbewerkte foto's die nog even wat bewerkt behoren te worden). Het is altijd leuk om complimenten te krijgen en te weten dat het gewaardeerd wordt dat je er staat. Natuurlijk is het hobby en doen we het allemaal heel graag, maar dat wil niet zeggen dat je er niks voor moet opofferen of laten.

Nou dat was mijn verhaal eigenlijk wel.
ExTaxi
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: ma jan 21, 2002 19:26
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor RallyeRichard » do nov 04, 2004 0:37

Uit mijn openingspost;
Er zijn ook sympathieke semi-profs als Dick en Martijn...........


Vermoedelijk had ik je op het verkeerde been gezet met het woordje 'sympathieke' en dacht je dat ik het over een andere Dick had.... :wink: Maar sinds ik tot twee maal toe heb mogen zien dat je niet te beroerd bent een gestrande deelnemer uit een greppel te duwen, vind ik dat je die status eerlijk verdiend hebt.

:mrgreen:
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
Avatar gebruiker
RallyeRichard
 
Berichten: 645
Geregistreerd: za jan 26, 2002 15:44
Woonplaats: Kromménië

Berichtdoor Jan » do nov 04, 2004 22:39

Zoals jullie mischien al hadden gedacht ben ik ook een amateur fotograaf, en heb geen pershesje maar sta vaak wel op de mooie punten.

In Barneveld dit jaar stond ik op de 1e proef in een bocht waar Extaxi ook stond en nog enkele andere "bekende" fotograven. Als je hen soms zag vechten om een plaatsje... :o
Dan sta ik soms nog beter als hun :)
Avatar gebruiker
Jan
 
Berichten: 2378
Geregistreerd: za maart 15, 2003 13:30
Woonplaats: Vriezenveen

Berichtdoor ExTaxi » do nov 04, 2004 22:46

Subaru Rullezzz!!! schreef:Zoals jullie mischien al hadden gedacht ben ik ook een amateur fotograaf, en heb geen pershesje maar sta vaak wel op de mooie punten.

In Barneveld dit jaar stond ik op de 1e proef in een bocht waar Extaxi ook stond en nog enkele andere "bekende" fotograven. Als je hen soms zag vechten om een plaatsje... :o
Dan sta ik soms nog beter als hun :)


Haha dat was ook wel ERG drastisch. Dat kom ik niet zo vaak tegen dat je met 8 fotografen in 1 bocht staat. Soms kom ik 3 proeven lang niemand tegen omdat mijn vriendin me naar niet-publiekspunten leidt.....maar soms sta je dan op een stukje overhard met 8 man bij elkaar. Sja dan moet je proberen iets unieks te schieten, dat valt niet altijd mee!
ExTaxi
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: ma jan 21, 2002 19:26
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Hein » vr nov 05, 2004 9:41

ExTaxi schreef:
Subaru Rullezzz!!! schreef:Zoals jullie mischien al hadden gedacht ben ik ook een amateur fotograaf, en heb geen pershesje maar sta vaak wel op de mooie punten.

In Barneveld dit jaar stond ik op de 1e proef in een bocht waar Extaxi ook stond en nog enkele andere "bekende" fotograven. Als je hen soms zag vechten om een plaatsje... :o
Dan sta ik soms nog beter als hun :)


Haha dat was ook wel ERG drastisch. Dat kom ik niet zo vaak tegen dat je met 8 fotografen in 1 bocht staat. Soms kom ik 3 proeven lang niemand tegen omdat mijn vriendin me naar niet-publiekspunten leidt.....maar soms sta je dan op een stukje overhard met 8 man bij elkaar. Sja dan moet je proberen iets unieks te schieten, dat valt niet altijd mee!


Hé Dick, je hebt in ieder geval goed gevochten dan op het onverhard daar in B'veld. Ik was er in ieder geval erg blij mee, want zo konden we toch iets laten zien een dag later. :D

Wij stonden voorbij het onverhard bij een hairpin, camera's in de aanslag enzovoorts. Maar never geen Golf meer. :cry:
Be yourself, there are too many others
Hein
 
Berichten: 2352
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:27
Woonplaats: Elst Gld

Berichtdoor StevenK » vr nov 05, 2004 12:09

Hoe vaak gebeurt het niet dat van spectaculaire dingen alleen maar amateur-beelden bestaan ?

Daarom alleen al zijn amateur-fotografen noodzakelijk voor de sport.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Werner » vr nov 05, 2004 15:44

Hein schreef:
Ik ben dit met je eens Werner. Maar ook zinloze discussies zijn soms best leuk om te voeren. :lol:



Dat vind ik ook! Vooral in de kroeg, maar ook op een internetforum! Het was ook zeker geen poging de discussie te beeindigen, dan had ik wel wat mensen gaan beledigen ofzo :lol:
Werner
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di jun 18, 2002 11:17
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor ExTaxi » vr nov 05, 2004 20:10

Corne schreef:Wij hebben de 300d. Maar het is eigenlijk incidenteel als er een supermooi shot uitkomt. Nee, op de computer heb ik voor 90% toch nog vol staan met foto's van fotograven.
En over het foto's bestellen, ik haal altijd foto's van internet, en print ze uit met een goeie printer op foto papier, dus waarom zou ik ze dan bestellen? Dus ik denk dat dat na verloop van tijd ook sterk zal verminderen, dat bestellen.


Corne, jij bent scholier, daar verwacht ik ook niet van dat die foto's gaat bestellen, dat is eigenlijk alleen interessant voor de personen in de auto of voor de sponsoren van het team. Of je moet er als publiek natuurlijk opstaan.
ExTaxi
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: ma jan 21, 2002 19:26
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Niels2 » vr nov 05, 2004 20:23

Corne schreef:Wij hebben de 300d. Maar het is eigenlijk incidenteel als er een supermooi shot uitkomt.


Met de 300D zou je toch echt wel mooie foto's moeten kunnen maken hoor.
Als ik boompjes en onkruid wil zien ga ik wel naar het bos.
Avatar gebruiker
Niels2
 
Berichten: 1391
Geregistreerd: wo nov 27, 2002 14:28
Woonplaats: Hengelo (OV)

Berichtdoor Hein » wo nov 10, 2004 21:35

N.a.v. van dit topic ben ik maar eens in mijn stapel CD's gedoken. Ik ben er achtergekomen dat ik jullie, onder andere door drukke werkzaamheden, het e.e.a. heb onthouden. :oops:

Ik heb namelijk alleen de foto's van Hans, Carol en John maar gebruikt op onze site....... Maar er was meer.

Ik heb nu op mijn eigen site (staat op voor op de neus van de Golf of kijk bij de links op onze site), inmiddels drie fotopagina's aangemaakt:

Barneveld 2004, GTR 2004 en ELE 2004.

Wat nog volgt zijn Zuiderzee 2004, Barneveld 2003, en GTR 2003. 8)
Be yourself, there are too many others
Hein
 
Berichten: 2352
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:27
Woonplaats: Elst Gld

Berichtdoor John » wo nov 10, 2004 21:41

Je kan je foto ook gewoon naar Kruidvat mailen, dan kan je hem een paar dagen later ophalen in een winkle die je zelf wilt. Werkt prima en kost ook nog weinig.

John
John
 

Berichtdoor Biturbo » wo nov 10, 2004 22:26

StevenK schreef:Hoe vaak gebeurt het niet dat van spectaculaire dingen alleen maar amateur-beelden bestaan ?

Daarom alleen al zijn amateur-fotografen noodzakelijk voor de sport.


Wat dacht je van amateurvideo's?
Denk bijv aan die zware crash van Makinnen twee jaar terug (Argentinie?)
Biturbo
 
Berichten: 475
Geregistreerd: do nov 06, 2003 22:31
Woonplaats: Almere

Berichtdoor JasperBoutte » do nov 11, 2004 18:37

Meerendeels van de amateurfotografen fotograferen voor het plezier en voor zichzelf en niet met de bedoeling om de broodwinning van andere fotografen af te nemen. Als ik foto's neem en die op het net plaats is dat in eerste instantie te tonen aan anderen wat ik gezien heb in een rally.
JasperBoutte
 
Berichten: 61
Geregistreerd: do nov 11, 2004 18:17
Woonplaats: Moorslede

Berichtdoor Ascona » wo jul 20, 2005 21:38

Vanwege de discussie in het Autovisie / BHV foto topic, haal ik dit weer naar voren.
Ascona
 
Berichten: 342
Geregistreerd: ma jan 21, 2002 20:09

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten