[B]Beste vrienden, autosportliefhebbers,
Al enkele dagen volg ik deze topic en lees is zaken waar een zekere waarheid inzit, andere zaken zijn compleet uit de lucht gegrepen, maar toch zou ik alles een op een rijtje willen zetten. Als team in de Belcar, touring Cup, uitgever van de 24H van Zolder krant en het Belcarboek kan ik toch wel zeggen dat we onpartijdig kunnen oordelen over de autosport.
1) Autosport is duur, sommige takken zeer duur. In de meeste gevallen koopt een team of een piloot de wagen en tracht men door middel van sponsoring het runningsbudget bij elkaar te krijgen om zo aan een kampioenschap te kunnen deelnemen.
2) een constructeur zal enkel mee investeren als er keiharde cijfers zijn waarmee hij de directie kan aantonen dat geld stoppen in autosport een aanzet is tot meer verkoop van straat versie wagens. Indien het beoogde cijfer niet gerealiseerd kan worden stopt men gewoon of verlegd men zijn grenzen.
3)Verder heb je een organisator, hij of zij die de wedstrijd organiseert, promoot, enz... Ook zij dienen over een budget te beschikken om dit alles te kunnen organiseren. Ik bespaar jullie de details maar deze bedragen kunnen flink oplopen. Dit is niet enkel van toepassing in de autosport, maar ook in alle andere sporten. Wil je iets organiseren dan heb je centen nodig.
4)In de meeste autosportdisciplines zal de organisator zijn garanties van doorgang van het event halen uit de deelnemers, zijnde de piloten. Elk team, piloot dient inschrijvingsgelden te betalen waardoor de organisator een deel van zijn investeringen gewaarborgd ziet.
5)In andere sporten (vb voetbal) betalen mensen grof geld om een wedstrijd bij te wonen. Behalve enkele wereldkampioenschappen is dit niet het geval in de autosport. Iedereen is op zoek naar gratis tickets, VIP passen, kruipt door en over omheiningen om zo toch maar gratis naar hun geliefde sport te kunnen gaan kijken. Geraakt men niet aan een gratis ticket dan blijft men thuis. Hierdoor zien organisatoren een pak inkomsten verloren gaan en dienen zij andere kanalen aan te spreken om zo de verloren inkomsten op te halen. BTCS doet het anders, iedereen gratis binnen en dan 8 euro voor de parking. Allemaal hulpmiddeltjes om publiek te trekken naar de sport die we uiteindelijk allemaal zo graag zien. 25 euro entree voor de 6 daagse in het Kuipke geen probleem, 30 euro voor een kaartje Anderlecht - Valencia, geen probleem. 15 euro voor een ganse dag races op Zolder of Francorchamps, een groot probleem!!!!
Staat er dan niemand stil bij het feit dat iemand de rekening moet betalen?
6)Door bovenstaande zaken is het voor de organisator bijna onmogelijk geworden om nog nationale reclamecampagnes te voeren om publiek naar de circuits te trekken. Er zijn nu eenmaal geen, of te kleine budgetten om dat er nog bij te pakken.
7)Media (o.a. Pitstop) doen hun uiterste best om autosport te promoten, maar ook zij kennen het fenomeen van de budgetten als geen ander. Gelukkig zijn er af en toe redders in nood om de boel draaiende te houden.
Bovenstaande zaken hebben tot gevolg dat teams, piloten, constructeurs afhaken omdat het onbetaalbaar dreigt te worden. We kunnen geen sponsors meer aantrekken omwille van het feit dat er niets meer te bieden is. Denken jullie nu echt dat Renault wakker ligt van het feit dat ze de supermeetings vaarwel gezegd hebben, of BMW met de Mini's? Ik denk het niet, en ze hebben groot gelijk, die Super Meetings hielden niets meer in dan dat het vroeger was. Citroën weg uit de Rally's, Renault gaat solo, Champions van het scherm, en de officiële instanties staan er bij en kijken er naar. Wordt het niet eens dringend tijd dat enkelen aan de noodbel gaan hangen?
Autosport is business zoals alle andere bedrijven, laat het runnen door mensen die zaken kunnen doen, niet met een hart voor autosport, maar met een duidelijke visie van hoe een bedrijf dient gerund te worden. Als shirtsponsor bij Antwerp betaal je 50,000 euro per jaar, waarom zou iemand dit in de autosport steken?
9)Aan allen die de autsoport een warm hart toedragen, ga even in ze zetel zitten, sluit de ogen en kijk eens diep in het binnenste van je ziel. Wij zijn een bende amateurs die elk weekend miljoenen verbrassen en wakker worden als het kalf weer maar eens verdronken is. Met een duidelijke strategie en een waterdicht financieel plan lukt alles. Wat mij betreft liever 1 goed kampioenschap in elke discipline onder 1 federatie waarbij de teams en piloten klanten zijn, en geen nummers waar je zomaar kan mee doen wat je wil. Een team en of piloot is een klant, en die dient gerespecteerd te worden, of het nu goed of slecht is. Bureelmensen die nog nooit 1 euro bij elkaar gevonden hebben om te racen zouden beter eerst hun ervaring eens opdoen bij een team alvorens regels, wetten en andere onzin uit te kramen.
10)Wij blijven osn best doen om autosportminded België te plezieren met aangename autosport, maar het wordt elk jaar moeilijker om er steeds weer te staan. Niet omdat men geen budgetten kan vinden, maar omdat onze sport zoals ze nu is geen enkele commerciële waarde meer heeft, en dat weten de grote constructeurs ook.
Mvg
Dries Heyman
Het lijkt erop dat dezelfde sentimenten leven in zowel België als Nederland...