Wat te doen om de rallysport weer aantrekelijk te maken

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Wat te doen om de rallysport weer aantrekelijk te maken

Berichtdoor V.D.G Rally team » zo maart 27, 2005 14:51

Geef een reaktie om te kijken van hoe en wat te doen om de rallysport weer betaal te maken voor nieuwe teams en bestaande teams.
Zoals het er nu uitziet komen er bijna geen nieuwe teams bij.
Er zijn genoeg mensen die el willen maar niet kunnen de rede dat weet iedereen de [ prijs] die het zich mee brengt. En voor de organisators zoals nico biesheuvel die al jaren zijn nek uitsteekt voor de nl rallysport.
Deze is ook al aan het inkrimpen . Om voor 40 tot 50 sprinters een wedstrijd te organiseren dat is niet haalbaar het moeten er minstens 90 zijn om alles goed te kunnen laten verlopen. En niet alleen biesheuvel maar ook andere organisators hebben dit probleem als je ziet wat deze mensen een heel jaar moeten regelen om een wedstrijd door te kunnen laten gaan. En zonder deelnemers geen wedstrijd. Dus geef je mening om te kijken wat er leeft onder de mensen die al rijden of willen gaan rijden.
V.D.G Rally team

Re: Wat te doen om de rallysport weer aantrekelijk te maken

Berichtdoor StevenK » zo maart 27, 2005 15:24

V.D.G Rally team schreef:Geef een reaktie om te kijken van hoe en wat te doen om de rallysport weer betaal te maken voor nieuwe teams en bestaande teams.
Zoals het er nu uitziet komen er bijna geen nieuwe teams bij.
Er zijn genoeg mensen die el willen maar niet kunnen de rede dat weet iedereen de [ prijs] die het zich mee brengt. En voor de organisators zoals nico biesheuvel die al jaren zijn nek uitsteekt voor de nl rallysport.
Deze is ook al aan het inkrimpen . Om voor 40 tot 50 sprinters een wedstrijd te organiseren dat is niet haalbaar het moeten er minstens 90 zijn om alles goed te kunnen laten verlopen. En niet alleen biesheuvel maar ook andere organisators hebben dit probleem als je ziet wat deze mensen een heel jaar moeten regelen om een wedstrijd door te kunnen laten gaan. En zonder deelnemers geen wedstrijd. Dus geef je mening om te kijken wat er leeft onder de mensen die al rijden of willen gaan rijden.

Grootste probleem lijkt mij dat de meeste mensen een auto willen rijden waarmee hun hele budget opgaat, zodat er geen geld meer over is voor noodzakelijke uitgaven.

De beste manier om zo'n dure sport te bedrijven, is om dit als een bedrijf te benaderen. Dus de investeringen aanpassen aan de budgetten en niet beginnen met een mooie auto en dan zien waar het schip strandt.

Want het is natuurlijk van de zotte dat iemand die meer geld kwijt is aan afschrijving dan aan inschrijfgeld klaagt over de hoogte van de inschrijfgeld.

Invoering van een klasse voor echte standaard auto's zou hier ook aan bij kunnen dragen, evenals een manier waarop er meer aandacht voor de kleinere deelnemers komt.

Aan de andere kant zit je met stevige noodzakelijke kosten, zoals dit jaar de nieuwe overalls; daar kun je niet aan tornen, omdat bezuinigen op veiligheidsmaatregelen zich bij een incident heel erg tegen de sport kan keren.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Wolter » zo maart 27, 2005 15:29

Ik ben er zelf serieus over aan het nadenken om ook mijn debuut te gaan maken. Ik ben helemaal weg van de rallysport en ik kan redelijk karten, (maar dat kan beter omdat ik het vanwege de kosten nog niet zoveel gedaan heb.) Dus wat betreft interesse en een beetje aanleg is sprake. Wat mij dus nog tegenhoudt zijn de kosten.
De 205Cup lijkt mij een hele leuke klasse om in te beginnen. Maar de begroting krijg ik zelf moeilijk aan de praat. Ik kan zegmaar moeilijk inschatten wat het me gaat kosten.

Wat je geld gaat kosten is dus:

- Licentie.
- Auto (volgens homologaties en veiligheidseisen etc.)
- Banden, brandstof en schade.
- Verzekering en belasting
- Inschrijfkosten
- Overall+helm.
- En nog meer ongein dat er altijd onverwachts bijkomt.

Ik word medio april 18 jaar en begin dan met rijbewijs. Vervolgens begin ik dan met m'n HBO en dat zal voor mij heel belangrijk zijn, dus daar moet ik me redelijk op focussen (hindernis 1).
Ook zit ik dus krap bij kas en m'n ouders willen me financieel niet steunen in de rallysport, omdat het duur is en omdat ze het gevaarlijk vinden. Dus van hun kant uit een stimulans om mij ervan te weerhouden (hindernis 2).
Alles komt dan dus aan op sponsoren. Je wil natuurlijk het liefst een bedijf als Sony of McDonalds welke je steunt, maar dat is natuurlijk niet realistisch(zeker als je, met 100% respect en begrip, in de 205cup rijdt). Het is ook lastig om voldoende geld vrij te krijgen bij een plaatselijke fietsenmaker oid.

Het is gewoon moeilijk om er zeker van te zijn dat als je begint je ook volledig financieel gedekt wordt. Je kunt een auto opbouwen, lening afsluiten en dan maar hopen dat er als het seizoen begint je voldoende sponsoren hebt. Als dat niet lukt zit je toch wel snel met een redelijke schuld, die je zeker niet wilt hebben als je 18 jaar bent.
Wolter

Berichtdoor gisissi » zo maart 27, 2005 16:07

Geld, geld geld........

Ik heb sterk het vermoeden dat de Nederlandse rallywereld is beland in een visieuze circel. Een kalender rondkrijgen van acht evenementen op jaarbasis betekend alleen al aan inschrijfgelden een bedrag van circa 4k. Kleine en middelgrote teams lopen hier m.i. op leeg, terwijl organisatoren dergelijke bedragen moeten incasseren om een evenement doorgang te laten vinden. Hoe moeilijk dat ook moge zijn, deelnemers en organisatie zullen samen moeten trachten de hoogte van het inschrijfgeld naar beneden te krijgen.

Ik heb verder altijd gedacht dat er voor teams de nodige financiele winst kan worden behaald door het maken van uniforme afspraken m.b.t tot materiaal aanschaf. Waarom niet collectief afspraken maken met één banden, materiaal en benzine leverancier?

Jack
gisissi

Berichtdoor Werner » zo maart 27, 2005 16:26

Binnen cups als de 205 cup en de volvo cup werkt dat goed. Er zou een sterkere organisatie van de kampioenschappen HRO en ASK moeten komen, die echt een meerwaarde heeft voor de deelnemers qua publiciteit en dergelijke. (www.hro.net is nog vrij!!!)
Kampioenschappen die wedstrijden uitkiezen met het belang van de deelnemers en een spannend kampioenschap in het achterhoofd. De organisatie van het kampioenschap zou dan moeten zorgen voor zoveel publiciteit voor de westrijden en voor de deelnemers dat de organisatoren van wedstrijden daar niet zoveel meer aan hoeven doen. Dan kunnen de kosten voor deelname aan individuele wedstrijden omlaag gaan voor mensen die geen behoefte hebben daaraan, maar gewoon lekker willen rallyen. Komen er ook meer van dat soort teams op de wedstijden af. En de teams die wel behoefte hebben aan meer publiciteit kunnen dat krijgen als ze zich inschrijven voor een kampioenschap.
Werner

Berichtdoor V.D.G Rally team » zo maart 27, 2005 16:46

Wat mij wel opvald is mede door het hoge inschrijfgeld dat de cups [ 205 ] [volvo] dat deze voor de rally's kiezen.
Er zullen ook wel organisators naar dit bericht kijken . Is het dan ook niet mogelijk hoe dan ook om voor alle wedstrijden intree te heffen en deze gebruiken om het inschrijfgeld naar beneden te krijgen en om officials te werven.
V.D.G Rally team

Berichtdoor Werner » zo maart 27, 2005 16:57

Je bedoelt dat sprints relatief hoge inschrijfgelden vragen? Dat is op zich wel raar, want voor mijn gevoel moet het toch relatief goedkoop zijn om op een industrieterrein een rundkurs neer te zetten dan door een heel gebied een grote rally. Ook kun je door de grotere concentratie van publiek en het afwezig zijn van al gevestigde concurrentie op industrieterreinen aardig wat geld aan de catering (die ik steeds minder zie?) verdienen lijkt me, ook weer relatief ten opzichte van een 'echte' rally.
Werner

Berichtdoor StevenK » zo maart 27, 2005 16:57

Ik word echt zo moe van dat gezever over het inschrijfgeld. het is wat dat betreft jammer dat organisatoren niet verplicht zijn opening van zaken te geven, maar als je eens gaat praten met een organisator dan kom je erachter dat er echt geen rek in zit.

De enige oplossing zou zijn wanneer er veel meer sponsoring zou zijn voor de evenementen, maar dat gaat, gezien de uitstekende samenwerking tussen BSR, organisatoren en teams en voortvarende inzet die deze samen tonen om de sport op een hoger plan te tillen, de komende 20 jaar niet gebeuren.

Het komt erop neer dat eigenlijk iedereen zoveel mogelijk van z'n geld aan een zo mooi en snel mogelijke auto uit wil geven en dat er verder nergens geld voor is.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Werner » zo maart 27, 2005 17:05

Waarom gebeurt dat dan niet? Het lijkt mij in het belang van een organisatie om aan te tonen dat het krap zit financieel gezien, als daardoor begrip wordt gekweekt voor de tarieven.
Blijf ik het onlogisch vinden dat op een industrieterreinspint per kilometer proef meer moet worden betaald dan voor een rallyproefkilometer in een buitengenbied, althans dat is wat ik opmaak uit de posts van Peter vdG, terwijl het mij voor de hand ligt dat die goedkoper zijn om eerder genoemde redenen. Mischien omdat de grote rally's zoveel beter in staat zijn sponsorgeld binnen te halen? Dat zou mischien een verklaring zijn.
En of de mensen die volgens jou een te dure auto kopen en er dan niet in gaan rijden omdat ze het te duur vinden nu dom zijn of niet, (ik vind het ook niet echt handig om een auto te kopen waar je maar 2 of 3 keer in kan rijden) het resultaat is wel dat ze niet rijden en dus de deelnemersvelden aan de magere kant worden.
Werner

Berichtdoor V.D.G Rally team » zo maart 27, 2005 17:06

StevenK schreef:Ik word echt zo moe van dat gezever over het inschrijfgeld. het is wat dat betreft jammer dat organisatoren niet verplicht zijn opening van zaken te geven, maar als je eens gaat praten met een organisator dan kom je erachter dat er echt geen rek in zit.

De enige oplossing zou zijn wanneer er veel meer sponsoring zou zijn voor de evenementen, maar dat gaat, gezien de uitstekende samenwerking tussen BSR, organisatoren en teams en voortvarende inzet die deze samen tonen om de sport op een hoger plan te tillen, de komende 20 jaar niet gebeuren.

Het komt erop neer dat eigenlijk iedereen zoveel mogelijk van z'n geld aan een zo mooi en snel mogelijke auto uit wil geven en dat er verder nergens geld voor is.

Steven als jij er zo moe van word over het inschrijfgeld waarom reageer je dan . En dit is niet om je aan te vallen, in tegendeel , ik heb respekt voor je. Maar als je een startend team bent dan bouw je of koop je een auto maar als je dan alles op een rijtje zet dan kost het toch heel wat.
En dit is mede het inschrijfgeld en niet iedereen die wil gaan rijden heeft een bedrijf laat staan sponsors. Ze willen gewoon mee doen.
Dus persoonlijk denk ik , maar wie ben ik iemand die al 15 jaar mee doet en ik persoonlijk kan het buget rond krijgen , maar waar mij het om gaat is de sport loopt hard terug en er zijn genoeg jongeren die het wel willen proberen. Haal dan een paar jaar het inschrijfgeld naar beneden mede door intree te heffen en zo nieuwe rijders en officials te werven.
Als we niets proberen nou laat dan de rallysport maar ten onder gaan.
En ga niet achteraf zeuren.
V.D.G Rally team

Berichtdoor gisissi » zo maart 27, 2005 17:24

maar als je eens gaat praten met een organisator dan kom je erachter dat er echt geen rek in zit.

Dat is nu net wat ik bedoel. Ik geloof best dat organisatoren de laagst mogelijke inschrijfgelden vragen. Uiteindelijk lopen zij dus tegen kosten aan die op e.e.a. manier niet te drukken blijken. Daar schuilt m.i. juist het gezamenlijke belang om eens te gaan inventariseren welke aspecten er nu zo duur zijn en waar eventuele winst is te halen.
gisissi

Berichtdoor Ton Van Spanje » zo maart 27, 2005 17:35

V.D.G Rally team schreef:
Steven als jij er zo moe van word over het inschrijfgeld waarom reageer je dan . En dit is niet om je aan te vallen, in tegendeel , ik heb respekt voor je. Maar als je een startend team bent dan bouw je of koop je een auto maar als je dan alles op een rijtje zet dan kost het toch heel wat.
En dit is mede het inschrijfgeld en niet iedereen die wil gaan rijden heeft een bedrijf laat staan sponsors. Ze willen gewoon mee doen.
Dus persoonlijk denk ik , maar wie ben ik iemand die al 15 jaar mee doet en ik persoonlijk kan het buget rond krijgen , maar waar mij het om gaat is de sport loopt hard terug en er zijn genoeg jongeren die het wel willen proberen. Haal dan een paar jaar het inschrijfgeld naar beneden mede door intree te heffen en zo nieuwe rijders en officials te werven.

Peter,

Het is niet alleen Steven die moe wordt van dat gezever over het inschrijfgeld. Er zijn er meer die dat zijn.

Samenvattend kan ik maar één antwoord geven op je hele relaas. Kom eens uit je droom!!! Als iemand wil gaan rallyrijden of gaan rallysprinten, en hij kan geen budget voor elkaar krijgen, dan moet hij het niet doen. Dat gaat met meer dingen in het leven zo...
Ton Van Spanje

Berichtdoor StevenK » zo maart 27, 2005 17:37

V.D.G Rally team schreef:Steven als jij er zo moe van word over het inschrijfgeld waarom reageer je dan . En dit is niet om je aan te vallen, in tegendeel , ik heb respekt voor je. Maar als je een startend team bent dan bouw je of koop je een auto maar als je dan alles op een rijtje zet dan kost het toch heel wat.

En daar het gaat dus al fout. Ze moeten eerst gaan denken en rekenen en dan pas kopen. En iedereen die 't al geprobeerd heeft zal daar het advies bij geven: 'doe alles maal twee, dan klopt het budget wel'.

Voor de mensen die goedkoop willen beginnen zijn er momenteel genoeg mogelijkheden: 205, VOCH, Kalos (in volgorde van kosten). Als het daarmee niet lukt, dan gaat het hen nooit lukken.

Rallysport is een heel dure sport en één van de onderdelen is het vinden van het geld wat je nodig hebt om te kunnen rijden.

Want als het echt op het inschrijfgeld hangt, dan kunnen ze toch ook minder wedstrijden rijden ? (Doe ik ook)
StevenK
Site Admin

Berichtdoor StevenK » zo maart 27, 2005 17:39

gisissi schreef:
maar als je eens gaat praten met een organisator dan kom je erachter dat er echt geen rek in zit.

Dat is nu net wat ik bedoel. Ik geloof best dat organisatoren de laagst mogelijke inschrijfgelden vragen. Uiteindelijk lopen zij dus tegen kosten aan die op e.e.a. manier niet te drukken blijken. Daar schuilt m.i. juist het gezamenlijke belang om eens te gaan inventariseren welke aspecten er nu zo duur zijn en waar eventuele winst is te halen.

De kosten voor organisatoren zullen alleen maar stijgen, zeker niet dalen.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor V.D.G Rally team » zo maart 27, 2005 17:41

Ton Van Spanje schreef:
V.D.G Rally team schreef:

Peter,

Het is niet alleen Steven die moe wordt van dat gezever over het inschrijfgeld. Er zijn er meer die dat zijn.

Samenvattend kan ik maar één antwoord geven op je hele relaas. Kom eens uit je droom!!! Als iemand wil gaan rallyrijden of gaan rallysprinten, en hij kan geen budget voor elkaar krijgen, dan moet hij het niet doen. Dat gaat met meer dingen in het leven zo...

Beste ton mijn droom is al uitgekomen ?? Dus jij vind het gewoon en vind het niet erg dat er maar een handje vol aan de start staat.
Maar wat vind een organisator ervan om met pijn en veel moeite een wedstrijd te kunnen organiseren. Daar heb je mede deelnemers voor nodig.
V.D.G Rally team

Volgende

Keer terug naar rallysport.nl