Rallytiming.nl

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Rallytiming.nl

Berichtdoor SeBass » ma apr 03, 2006 21:48

Ik las het topic Hoge inschrijfgelden en zag ook een discussie over de tijdwaarneming. Aangezien ik de Nederlandse variant heb gemaakt en beheer, wil ik via deze weg wat dingen toelichten.
Ik heb hiervoor quotes uit bovengenoemde topic gehaald.

Wout de Klerk schreef:Ik heb het over een totaal werkend systeem, dus met de benodigde hard en software, een kant en klara pakket dus, anders krijg je dat er steeds weer progamma's geladen en verwijdert moeten worden, dat is dan weer teveel werk, en dan wil weer niemand.

Met ons systeem hoeft er geen software geladen te worden. Het systeem werkt volledig webbased. Je hoeft dus alleen maar een centrale server te laten draai en je kunt aan de slag (min of meer).

nkroeze schreef:Even voor de goede orde, dit systeem is NIET door ons bedacht, maar door een groep rallyliefhebbers met banden naar diverse organisaties (uit het oosten, dus de wijzen komen toch?.....).

Wij hebben vorig jaar dit gebruikt en het werkte wat mij betreft super!

Dit betreft een veel goedkopere oplossing dan de eerdergenoemde SportAs en is ook een totaal pakket. Ze leveren de benodigde mensen er bij en je hebt er geen omkijken meer naar!

Dit jaar gaan we met behulp van hun zelfs nog een nieuwtje uittesten, maar daarover hoor je in de komende tijd nog wel meer (als eerste NL organisatie 8) )

Niels legt het hier goed uit :) Vooral dat nieuwtje kan interessant worden :D

John schreef:
jos kerremans schreef:Gaat deze topic nu over hoge inschrijfgelden of over tijdwaarneming systemen ?


Het zou zo kunnen zijn dat een hoger inschrijfgeld door een duurder tijdwaarnemengs systeem kan komen nauurlijk. En Steven ik hed het ook over een totale rekenkamer en niet over het plaatsen van tussen standen op internet. Wat overgens een service is en niet een hoofdtaak van de rekenkamer volgens mij.

Precies, de hoofdtaak van de rekenkamer is het verwerken van de KP tijden tot een uitslag en het controleren van tijdlogboeken op onregelmatigheden. Daarna volgt publicatie op internet, sms, etc.

Walter Geuzebroek schreef:Het systeem dat in Nederland door de organisaties van o.a de Vechtdal en de BHV is gebruikt is afkomstig van RallyTiming.nl en is een idee van Sebastiaan Vossebeld. Het is gebaseerd op hetzelfde systeem als wat SportAs gebruikt. (maar dan veel goedkoper!) Ze hebben zelf een keer samengewerkt.

Rallyinfo.nu is twee jaar geleden bezig geweest om het systeem door iedere organisatie te laten gebruiken. Daarvoor is het als tool aan de KNAF aangeboden. Ik hoef je niet te laten raden waar dat afgeketst is.....

Voor zover ik weet is het enige wat je nodig hebt een netwerkje vrijwilligers, hoeveelheid afhankelijk van de grote van een rally en het aantal KP's en de timing van de KP's, een paar laptops, een desktop, een aantal web kapabele mobieltjes en een aardige internet verbinding.

Walter geeft ook een goede toelichting. (scheelt mij weer typen ;) ). Alleen een kleine opmerking. Ik heb het systeem o.a. gebaseerd op het systeem van SportAS, maar ik heb ook gekeken naar het WRC, andere buitenlandse sites en het totale systeem van de Euregio Rally.

Peer schreef:Wat betreft rekenkamer, bij mijn weten zijn er vijf systemen in omloop in Nederland.
Het Duitse, volgens ingwijden is dat het enige dat voor EK (dus Ultimate Hellendoorn) geschikt is, maar ik ben er niet van onder de indruk.
Het systeem dat door Reconsales en BHV gebruikt wordt, had in het eerste jaar (2004) wat schoonheidsfoutjes en aanloop probemen, maar zag er vorig jaar goed uit, voor zover ik het hier vandaan kan beoordelen.
Het Informatique systeem dat bij Biesheuvel evenementen gebruikt wordt.
Het "Amsterdam" systeem dat bij Autosportief / LG evenementen gebruikt wordt.
En dan is er nog mijn eigen inmiddels bejaarde programma dat vorig jaar volgens mij nog in de ELE gebruikt is.

Peter vergeet het systeem van de Euregio nog. Dus totaal zes.
Het klopt in 2004 waren nog wat probleempjes, maar die zijn er nu allemaal uit.
Vroeger had (bijna) iedere organisatie zijn eigen rekenkamer. Daardoor zijn er zoveel verschillende Nederlandse systemen. Ze doen deze eigen rekenkamer ook niet zo gauw weg (vertrouwd, je weet wat je hebt, ze doen het al jaren, etc.) Daarom is het lastig om bij een rally in te stappen. Toch hebben vier rally's de laatste jaren gekozen voor een andere rekenkamer: Hellendoorn, TankS en Barneveld voor SportAS en BHV voor ons.

Peer schreef:Het grote probleem is echter niet de hardware en software, rekenkamer hardware koop je per kilo, het hoeft immers niet state of the art te zijn.
Software kan zeker door een paar enthousiastelingen ontwikkeld worden, zoals ikzelf in de eighties gedaan heb en Sebastiaan nu.
Het probleem is een competente bemanning op de been brengen iedere rally weer, die met de apparatuur uit de voeten kan en ook nog een beetje verstand heeft van rally. Die kan signaleren dat wanneer een Kalos een snelste tijd gereden heeft, de tijden kaartjes een nader onderzoek verdienen etc etc.

Peter geeft duidelijk aan wat je nodig hebt: competente mensen. Gelukkig bestaat onze club voor een groot deel uit (zeer) ervaren officials.


Het toeval wil ook dat sinds dit weekend ik een nieuwe lay-out heb geplaatst op www.rallytiming.nl
Met een paar kleine wijzigingen. Ik zou graag van jullie willen horen wat je er van vind: opmerkingen, aanvullingen, etc. Roept u maar!
Laatst bijgewerkt door SeBass op di apr 18, 2006 13:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
SeBass
 
Berichten: 82
Geregistreerd: wo nov 10, 2004 13:54
Woonplaats: Hengelo Ov

Berichtdoor John » ma apr 03, 2006 21:53

Volgens mij hebben jullie bij ons proef gedraaid in 2004. (1e x Almere)
John
 

Berichtdoor SeBass » ma apr 03, 2006 22:00

John schreef:Volgens mij hebben jullie bij ons proef gedraaid in 2004. (1e x Almere)

Dat was nog een ander systeem wat RallyXS toen heeft laten maken. Maar daar zaten zoveel haken en ogen aan en veel bugs. Het systeem zette ook alleen maar tijden op internet. We deden verder geen rekenkamer werk.
Later kregen we te horen dat we bij BHV alles konden/moesten doen. Ik ben toen maar snel zelf aan het proggen gegaan, want ik vond dat andere systeem niks.
Complexiteit in de Simpele Eenvoud
Avatar gebruiker
SeBass
 
Berichten: 82
Geregistreerd: wo nov 10, 2004 13:54
Woonplaats: Hengelo Ov

Berichtdoor Peer » ma apr 03, 2006 23:19

In 1987 heb ik een rekenkamerprogramma ontwikkeld voor de BHV, toen nog "Nacht van Achtmaal". Vanaf 1989 ben ik ook alle Biesheuvel evenementen gaan doen en geleidelijk aan steeds meer. Gedurende het grootste deel van de nineties deed ik de rekenkamer bij alle Nederlandse rallies en rallysprints met uizondering van Hellendoorn, Euregio en Amsterdam. Bovendien hield ik de officiele kampioenschapsstanden bij voor de KNAF. Echter het werd me te veel en in 1998 toen ik me in de stress moest organiseren omdat ik voor mijn werk in de US zat terwijl "Circuit der Kempen" verreden werd, ik ben toen rechtstreeks van Schiphol naar Reusel gereisd waar anderen de zaak al opgestart hadden. Helaas was de wedstrijd al ten einde toen ik aankwam maar dat is een ander verhaal. Ik heb toen besloten er een punt achter te zetten, anders had ik vanaf dat jaar ook Amsterdam er nog bij gekregen.

Ik heb het jaar afgemaakt, mijn programma aan anderen ter beschikking gesteld en de nodige uitleg gegeven en nog wat assistentie verleend. In eerste instantie is iedereen het programma blijven gebruiken maar gaandeweg is ieder zijns weegs gegaan.
Mijn programma was inmiddels ook al ernstig gedateerd. Functioneel voldeed het wellicht nog maar om netjes op het web te publiceren waren toch de nodige kunstgrepen vereist.
Peer
 
Berichten: 527
Geregistreerd: di jan 29, 2002 9:22
Woonplaats: Pumpenbil

Berichtdoor Campos » ma apr 03, 2006 23:19

Ik vind persoonlijk het systeem van Rallytiming.nl beter dan het Sportas systeem. Een leuke feature die ik verder alleen nog in het systeem van de Euregio heb gezien is dat je per klasse selecties kunt maken. Zeker in Cup verband is dit erg prettig, 'de rest' interesseert je dan immers niet :wink: . Het systeem van de Euregio was hier echter niet altijd even bedrijfszeker in (i.i.g. in 2003 & 2004), maar dat van Rallytiming.nl wel degelijk.

Het Sportas systeem is mij iets te summier. Onnodig overigens; je hebt de data immers, dus waarom niet 'simpel' een paar selectiemogelijkheden er bij maken, voor een programmeur is dat makkelijk te doen :?:

Enig toevoeging voor het Rallytiming systeem zou de mogelijkheid kunnen zijn om de data te exporteren naar Excel en/of de mogelijkheid om direct in overzichtelijk formaat de gegevens te printen.
Zeker gezien datgeen wat de programmeur & organisatoren hierboven schrijven zie ik niet in waarom dit systeem niet vanuit de KNAF ondersteund en verplicht zou kunnen worden?
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor SeBass » di apr 04, 2006 7:49

Campos schreef:Enig toevoeging voor het Rallytiming systeem zou de mogelijkheid kunnen zijn om de data te exporteren naar Excel en/of de mogelijkheid om direct in overzichtelijk formaat de gegevens te printen.

Ik ben al bezig met een printfunctie voor het publiek. Een export functie voor Excel had ik ook in gedachten, maar heeft voor mij nog lage prioriteit.
Complexiteit in de Simpele Eenvoud
Avatar gebruiker
SeBass
 
Berichten: 82
Geregistreerd: wo nov 10, 2004 13:54
Woonplaats: Hengelo Ov

Berichtdoor Amazone » di apr 04, 2006 9:15

Campos schreef:Zeker gezien datgeen wat de programmeur & organisatoren hierboven schrijven zie ik niet in waarom dit systeem niet vanuit de KNAF ondersteund en verplicht zou kunnen worden?

Even voor de goede orde:
gisteren hebben wij de evaluatie van de Tank S Rally gehad en het natuurlijk ook over onze tijdregistratie/rekenkamer gehad.

Ook dit jaar zijn wij weer uitermate positief over SportAs. Naast een goede en snelle tijdregistratie is de reglementaire kennis en controlerende functie ontzettend goed, wat wij erg belangrijk en nodig vinden.
Bij onze hergroeperingen hebben wij onze deelnemers steeds voorzien van een print met alle tijden.

Natuurlijk blijven wij als organisatie ook in de toekomst onze eigen keuzes maken.
Net als jullie je eigen keuzes mogen maken!
Amazone
 
Berichten: 730
Geregistreerd: do aug 25, 2005 16:36
Woonplaats: Hollandsche Rading

Berichtdoor StevenK » di apr 04, 2006 9:32

Amazone schreef:Natuurlijk blijven wij als organisatie ook in de toekomst onze eigen keuzes maken.

Need I say more ?
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor admin » di apr 04, 2006 9:34

SeBass schreef:
Campos schreef:Enig toevoeging voor het Rallytiming systeem zou de mogelijkheid kunnen zijn om de data te exporteren naar Excel en/of de mogelijkheid om direct in overzichtelijk formaat de gegevens te printen.

Ik ben al bezig met een printfunctie voor het publiek. Een export functie voor Excel had ik ook in gedachten, maar heeft voor mij nog lage prioriteit.


Export functie voor excel is zo gemaakt, ik neem aan dat jij gewoon gebruik maakt van PHP met Sql dan is het niet zo'n probleem om een csv bestand te genereren lijkt me die direct in excel kan worden geopend. Wat betreft de printfunctie weet ik niet hoe je het nu gaat doen maar mischien is het een idee om gewoon PDF's te gaan genereren dan heb je altijd de opmaak gelijk waar je het ook opend.
admin
Site Admin
 
Berichten: 614
Geregistreerd: do jan 01, 1970 1:00

Berichtdoor Amazone » di apr 04, 2006 9:35

Amazone schreef: Net als jullie je eigen keuzes mogen maken!

:wink:
Amazone
 
Berichten: 730
Geregistreerd: do aug 25, 2005 16:36
Woonplaats: Hollandsche Rading

Berichtdoor nkroeze » di apr 04, 2006 9:38

Dit begrijp ik niet...

Je loopt persoonlijk/als organisatie wel voorop om een grote brainstormsessie te krijgen met deelnemers/organisatoren/bsr en je roept toch nu al op voorhand, dat je je eigen keuzes in dit geval wilt blijven maken?

Wat denk je dan dat je kunt bereiken met een dergelijke sessie?

m.a.w. ik sluit me aan bij Steven z'n simpele maar doeltreffende zin...
nkroeze
 
Berichten: 2215
Geregistreerd: za jan 19, 2002 0:46

Berichtdoor StevenK » di apr 04, 2006 9:39

admin schreef:
SeBass schreef:
Campos schreef:Enig toevoeging voor het Rallytiming systeem zou de mogelijkheid kunnen zijn om de data te exporteren naar Excel en/of de mogelijkheid om direct in overzichtelijk formaat de gegevens te printen.

Ik ben al bezig met een printfunctie voor het publiek. Een export functie voor Excel had ik ook in gedachten, maar heeft voor mij nog lage prioriteit.


Export functie voor excel is zo gemaakt, ik neem aan dat jij gewoon gebruik maakt van PHP met Sql dan is het niet zo'n probleem om een csv bestand te genereren lijkt me die direct in excel kan worden geopend. Wat betreft de printfunctie weet ik niet hoe je het nu gaat doen maar mischien is het een idee om gewoon PDF's te gaan genereren dan heb je altijd de opmaak gelijk waar je het ook opend.

xls is nog veel makkelijker met een pear-package genaamd 'excel_writer'; hiermee genereer je direct een xls.

PDF is ook heel goed en makkelijk te doen vanuit php; grote voordeel is dat je daar ook sponsor-logo's enzo in kunt zetten.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor John Raven » di apr 04, 2006 9:41

Campos schreef:Ik vind persoonlijk het systeem van Rallytiming.nl beter dan het Sportas systeem. Een leuke feature die ik verder alleen nog in het systeem van de Euregio heb gezien is dat je per klasse selecties kunt maken. Zeker in Cup verband is dit erg prettig, 'de rest' interesseert je dan immers niet :wink: . Het systeem van de Euregio was hier echter niet altijd even bedrijfszeker in (i.i.g. in 2003 & 2004), maar dat van Rallytiming.nl wel degelijk.

Het Sportas systeem is mij iets te summier. Onnodig overigens; je hebt de data immers, dus waarom niet 'simpel' een paar selectiemogelijkheden er bij maken, voor een programmeur is dat makkelijk te doen :?:


Is bij het Sport AS systeem helemaal geen probleem! Als je dit als organisatie wenst maken ze dat in orde. Wij hebben het echter nooit gevraagd als "online-feature", achteraf krijgen we deze statistieken wel. Het heeft dus helemaal niets te maken met dat dit systeem sumier lijkt te zijn, het is in het geval van dit systeem: u vraagt... wij verzorgen...
Avatar gebruiker
John Raven
 
Berichten: 396
Geregistreerd: zo jun 23, 2002 22:04

Berichtdoor Amazone » di apr 04, 2006 10:01

nkroeze schreef:Dit begrijp ik niet...

Je loopt persoonlijk/als organisatie wel voorop om een grote brainstormsessie te krijgen met deelnemers/organisatoren/bsr en je roept toch nu al op voorhand, dat je je eigen keuzes in dit geval wilt blijven maken?

Wat denk je dan dat je kunt bereiken met een dergelijke sessie?

m.a.w. ik sluit me aan bij Steven z'n simpele maar doeltreffende zin...

Ik heb, als aanspreekpunt voor de deelnemers bij de TSR, de conclusie getrokken dat het tijd is geworden voor vernieuwd overleg omdat daar behoefte aan is.

Verder denk ik dat we kosten kunnen besparen door meer samen te doen als organisatoren.

Als het duidelijker wordt waarom bepaalde keuzes gemaakt worden, zal hier meer begrip voor zijn. En ideeën over de "toekomst van de Rallysprint" zijn ook erg actueel en welkom.

Dát is mijn doel op dit moment. Je moet niet te hard van stapel lopen.

Het wil toch niet zeggen dat je de organisaties op voorhand bepaalde verplichtingen op gaat leggen, terwijl het maar de vraag is of dit beter en goedkoper is?

Dan hoef je inderdaad niet aan een brainstormsessie te beginnen, want dan krijg je ze nooit op één lijn!

Ook de deelnemers mogen toch hun eigen keuzes maken.
Amazone
 
Berichten: 730
Geregistreerd: do aug 25, 2005 16:36
Woonplaats: Hollandsche Rading

Berichtdoor StevenK » di apr 04, 2006 10:07

Amazone schreef:Het wil toch niet zeggen dat je de organisaties op voorhand bepaalde verplichtingen op gaat leggen, terwijl het maar de vraag is of dit beter en goedkoper is?

Tussen 'op voorhand bepaalde verplichtingen opleggen' en 'op voorhand roepen dat je vooral je eigen keuzes blijft maken' schijnt een enorme wereld te liggen die 'samenwerking' heet.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Volgende

Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten