Rally cups in NL

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Rally cups in NL

Berichtdoor EvoV6 » zo nov 12, 2006 22:46

Met de mogelijke komst van 2 nieuwe cups in NL rijst bij mij de vraag of er niet teveel cups komen..

We hebben namelijk al:
- 205cup
- Volvo original cup
- Bmw drift cup
- Kalos cup
- Colt cup

We krijgen volgend jaar erbij:
- M3 Compact cup
- Fiesta ST cup (??)
- Chevrolet Lacetti(of iets dergelijks) cup??

Lijkt me voor NL wel mooi maar tegelijktijd te veel. En 3 deelnemers per cup lijkt me ook niet interessant. Hoe denken jullie hier over?
Avatar gebruiker
EvoV6
 
Berichten: 1051
Geregistreerd: wo nov 05, 2003 23:26
Woonplaats: Rheden

Berichtdoor John » zo nov 12, 2006 22:58

Is ook best veel, maar zolang er aanwas van onderaf komt lijkt het me prima. Zou het wel zonde vinden als er mannen met dikke wagens verdwijnen om in een cup te gaan rijden.
De compat M3 cup is dan nog wel de topwagen denk van dit gezelschap gevolgd door de Fietsa. Misschoen kan de laatste samen met Belgie want daar rijden er ook een aantal
John
 

Berichtdoor erikjan » zo nov 12, 2006 23:01

het wordt wel dringen op de markt:

de youngtimer-cups (205, Volvo en 325i) staan op zichzelf, met een eigen doelgroep, en zijn ook voor instappers geschikt...

de Kalos zie ik meer als een instapklasse

de Lacetti (in ieder geval Chevrolet) Cup is voor doorgroeiers uit de Kalos

de ST150 Cup is een concurrent voor de Astra's denk ik,

de Colt Cup zal het nog moeilijk gaan krijgen...

Ook de BMW M Compact staat op zichzelf, en zal zelfs een concurrent voor de achterwielaangedreven Opels gaan vormen (Averdijk & Co)


Nu maar hopen dat Pon nog een keer in deze markt stapt met een Porsche Cup !!
Erik-Jan Noltus
--------------------------------------------------------------------
m'n rallyvideo's zijn te vinden op http://youtube.com/ejn68
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor Holkers » zo nov 12, 2006 23:14

Nederland - Cupland... Ik vind het persoonlijk teveel. Uiteraard zijn deze initiativen van importeurs / tuners etc geweldig te noemen en ik zou dan ook geen cup willen "wegstrepen" maar het wordt nou wel een beetje teveel van het goede. Komt bij mij over als dat importeurs de rallysport alleen zien om een sportief imago aan een bepaald type te geven.

Less is more denk ik dan, praat met elkaar en combineer het geheel zodat er een betrouwbare cup staat waarin auto's uit komen die ook een bepaald gevoel los maken bij het publiek. Met alle diepe respect voor de Colts en de Kalossen (en de Fiesta's als ze er komen), maar als daar geen andere uitlaat / open luchtfilter onder komt blijven 95% van het publiek het vrouwenauto's vinden terwijl een brullende uitlaat meteen het 'mannengevoel' naar bovenbrengt.

De 205 cup heeft genoeg bestaansrecht vanwege de makkelijke instap (budget) en als men wil doorgroeien de karakteristieken van de auto veelal hetzelfde zijn in vervolg auto's (lees; Clio's, Astra's en andere voorwielaandrijvers). Ikzelf had liever gezien dat de Volvo's de overstap naar de BMW's hadden gemaakt qua cup. Maar dat zal wel komen omdat ik geen Volvo-man ben, hoor links rechts wel andere verhalen, maar dat is smaak ;)

Maar samenvattend, het zou meer brengen als we 'slechts' 3 of 4 cups hadden maximaal. Zo hou je het ook interessant voor het publiek (want die lopen massaal weg als de 4de kalos of 205 of volvo langskomt en dat is jammer)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor Biturbo » zo nov 12, 2006 23:57

Persoonlijk vind ik het een beetje te veel cups...

Op zich niets mis met cups, begrijp me niet verkeerd. Maar het moet geen optocht worden van 'tig cups direct achter de normale rally klassen; kolonne's met Colts, Kalossen, BMW's, Volvo's, 205's plus toekomstige uitbreidingen.

De Volvo's en BMW's zorgen voor spectacel in cupverband-> prachtig.
Alleen bij de Kalos, Colt en helaas ook de Fiesta en 205 ontbreekt toch iets. Bij die cup auto's blijft ook meer het gevoel van een aangepaste straatauto zonder extra spectacel, (sensatie of geluid) beetje zoals Holkers al verwoordde.
In Belgie rijden ze met een C2 cup, nou volgens mij klinken die als mini S1600, waarom hier niet?

En ik weet niet wat verder de redenen zijn (vast financieën) maar ik vind het toch erg jammer als ik zie dat rijders van een dikke A7 en A8 een stapje terug doen qua auto en in een cup stappen. (bijv vd Berg en Abbring)

Aan de andere kant, als ik op oude foto's terug kijk welke "nu" bekende namen ooit in de Micra & Fiat cup reden... :?

Kortom; gemenge gevoelens...
Biturbo
 
Berichten: 475
Geregistreerd: do nov 06, 2003 22:31
Woonplaats: Almere

Berichtdoor Berto » ma nov 13, 2006 8:00

Holkers schreef: Komt bij mij over als dat importeurs de rallysport alleen zien om een sportief imago aan een bepaald type te geven.

)


Bij Nissan was dit wel het geval, de Micra was tot het moment van de cup een "boodschappen autootje"
Men wilde de auto ook aan een jonger publiek verkopen.

Misschien dat dit ook voor Chevrolet geldt?
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Re: Rally cups in NL

Berichtdoor mr_nice_guy73 » ma nov 13, 2006 8:01

EvoV6 schreef:Met de mogelijke komst van 2 nieuwe cups in NL rijst bij mij de vraag of er niet teveel cups komen..

We hebben namelijk al:
- 205cup
- Volvo original cup
- Bmw drift cup
- Kalos cup
- Colt cup

We krijgen volgend jaar erbij:
- M3 Compact cup
- Fiesta ST cup (??)
- Chevrolet Lacetti(of iets dergelijks) cup??

Lijkt me voor NL wel mooi maar tegelijktijd te veel. En 3 deelnemers per cup lijkt me ook niet interessant. Hoe denken jullie hier over?


wat ik begrepen heb is die nieuwe chervolet cup pas in 2008
Avatar gebruiker
mr_nice_guy73
 
Berichten: 355
Geregistreerd: za maart 25, 2006 18:03
Woonplaats: Hardenberg

Berichtdoor kraats » ma nov 13, 2006 8:31

Holkers schreef: Nederland - Cupland... Ik vind het persoonlijk teveel. Uiteraard zijn deze initiativen van importeurs / tuners etc geweldig te noemen en ik zou dan ook geen cup willen "wegstrepen" maar het wordt nou wel een beetje teveel van het goede. Komt bij mij over als dat importeurs de rallysport alleen zien om een sportief imago aan een bepaald type te geven.

Less is more denk ik dan, praat met elkaar en combineer het geheel zodat er een betrouwbare cup staat waarin auto's uit komen die ook een bepaald gevoel los maken bij het publiek. Met alle diepe respect voor de Colts en de Kalossen (en de Fiesta's als ze er komen), maar als daar geen andere uitlaat / open luchtfilter onder komt blijven 95% van het publiek het vrouwenauto's vinden terwijl een brullende uitlaat meteen het 'mannengevoel' naar bovenbrengt.


Het is mooi dat je er respect voor hebt. Maar als ik het goed begrijp, heb jij liever veel kabaal en geen snelheid. Ik heb een beetje de indruk dat jij nog niet extreem veel in een rallyauto hebt vertoeft. Dat het aan de buitenkant veel of weinig geluid maakt is voor een rijder toch helemaal niet interessant? De ervaring op de proef heeft voor mensen als jij helemaal niks te maken met Rally, want het moet veel lawaai maken en dan is het geweldig. Ik ben overigens van mening dat wanneer je er Db meters bij gaat hangen jij nog vreemd zal staan te kijken.
Volgens hetgeen jij hierboven schrijft is het zo dat iedere N4 of A8 auto zonder ALS een boodschappen auto is, want die maken ook niet veel geluid zonder het ALS.

Holkers schreef:De 205 cup heeft genoeg bestaansrecht vanwege de makkelijke instap (budget) en als men wil doorgroeien de karakteristieken van de auto veelal hetzelfde zijn in vervolg auto's (lees; Clio's, Astra's en andere voorwielaandrijvers). Ikzelf had liever gezien dat de Volvo's de overstap naar de BMW's hadden gemaakt qua cup. Maar dat zal wel komen omdat ik geen Volvo-man ben, hoor links rechts wel andere verhalen, maar dat is smaak ;)

Jij hebt schijnbaar niet in de gaten dat rallyrijders veelal een auto aanschaffen waar ze nog een paar jaar mee kunnen sturen en dan ook nog een beetje restwaarde overhouden, om zo leuk en dus ook betaalbaar te rijden. De vervolgauto's die jij noemt zijn met een jaar of 2 uitgehomologeerd. Dus moet je als je met je tijd mee wilt, competatief wilt zijn en het betaalbaar wilt houden een nieuwer model kiezen. En dan is een cup een hele goede oplossing. Die "cups" kijken echt niet naar de hoeveelheid geluid dat er geproduceerd wordt, maar naar de maximaal haalbare plaats in het eindklassement tijdens een rally. De rijders willen maar 1 ding.... Rally rijden. Zij hebben daarbij helemaal geen boodschap aan toeschouwers.


Holkers schreef:Maar samenvattend, het zou meer brengen als we 'slechts' 3 of 4 cups hadden maximaal. Zo hou je het ook interessant voor het publiek (want die lopen massaal weg als de 4de kalos of 205 of volvo langskomt en dat is jammer)

Lekker rustig....
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor StevenK » ma nov 13, 2006 8:45

Elke cup met voldoende deelnemers heeft bestaansrecht. Vergeet niet dat de sport er allereerst is voor de deelnemers !
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Campos » ma nov 13, 2006 9:35

kraats schreef:Ik ben overigens van mening dat wanneer je er Db meters bij gaat hangen jij nog vreemd zal staan te kijken.

BHV '03 (of was 't '04 :oops: ), 98dB bij 3000rpm uit een boodschappen 205 :mrgreen:
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Holkers » ma nov 13, 2006 9:54

Zeg Theo, is dit nu een Holkers-afzeik forum geworden voor jou? Ik geef mijn mening en ineens heb ik er geen verstand meer van? Misschien moet je zelf wat vaker aan de kant van de proef staan en daar de sfeer opsnuiven
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor mr_nice_guy73 » ma nov 13, 2006 10:04

:oops: De bladeren vallen weer van de boom :cry:
Avatar gebruiker
mr_nice_guy73
 
Berichten: 355
Geregistreerd: za maart 25, 2006 18:03
Woonplaats: Hardenberg

Berichtdoor BraMKJ » ma nov 13, 2006 10:15

StevenK schreef:Elke cup met voldoende deelnemers heeft bestaansrecht. Vergeet niet dat de sport er allereerst is voor de deelnemers !


Gedeeltelijk mee eens... De sport is er natuurlijk voor de deelnemers, maar wat betreft het bestaansrecht vind ik niet dat je de factor publiek moet onderschatten... Zonder publiek geen sponsoring = geen sport...
Avatar gebruiker
BraMKJ
 
Berichten: 126
Geregistreerd: wo jun 14, 2006 9:37
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor StevenK » ma nov 13, 2006 10:18

BraMKJ schreef:
StevenK schreef:Elke cup met voldoende deelnemers heeft bestaansrecht. Vergeet niet dat de sport er allereerst is voor de deelnemers !


Gedeeltelijk mee eens... De sport is er natuurlijk voor de deelnemers, maar wat betreft het bestaansrecht vind ik niet dat je de factor publiek moet onderschatten... Zonder publiek geen sponsoring = geen sport...

Oh ? Ik denk dat als je onderzoek doet dat zal blijken dat er veel meer resultaat wordt gehaald uit de businessclubs rondom de teams dan dat de sponsoring als reclame-uiting iets oplevert.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Niels2 » ma nov 13, 2006 10:26

StevenK schreef:
BraMKJ schreef:
StevenK schreef:Elke cup met voldoende deelnemers heeft bestaansrecht. Vergeet niet dat de sport er allereerst is voor de deelnemers !


Gedeeltelijk mee eens... De sport is er natuurlijk voor de deelnemers, maar wat betreft het bestaansrecht vind ik niet dat je de factor publiek moet onderschatten... Zonder publiek geen sponsoring = geen sport...

Oh ? Ik denk dat als je onderzoek doet dat zal blijken dat er veel meer resultaat wordt gehaald uit de businessclubs rondom de teams dan dat de sponsoring als reclame-uiting iets oplevert.


Zonder publiek, geen vergunning, zonder vergunning geen rally.
Als ik boompjes en onkruid wil zien ga ik wel naar het bos.
Avatar gebruiker
Niels2
 
Berichten: 1391
Geregistreerd: wo nov 27, 2002 14:28
Woonplaats: Hengelo (OV)

Volgende

Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten