Rechtsvormen in de rallysport

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Rechtsvormen in de rallysport

Berichtdoor B Prins » ma dec 22, 2008 11:19

Na een jaar orienteren vraag ik me af of het verstandig is het rallyteam onder te brengen in een rechtsvorm. Kunnen jullie me aangeven wat gebruikelijk is, of er BTW voordelen te behalen zijn, hoe zit het met aanspakelijkheid en eventuele andere belastingaangiften etc. ?

Groeten,

Bert-Jan Prins
Avatar gebruiker
B Prins
 
Berichten: 92
Geregistreerd: za okt 20, 2007 13:42
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor StevenK » ma dec 22, 2008 11:22

Voor mij is het grootste voordeel van een stichting dat je enerzijds wel het BTW voordeel hebt, omdat de hele activiteit exclusief omzetbelasting wordt uitgevoerd, maar je anderzijds geen winstbelasting betaalt, omdat de stichting geen winstoogmerk heeft.

Wel is van belang dat je niet je activa, zoals je auto, in die stichting moet stoppen, omdat je geld wat je éénmaal in de stichting hebt gestopt niet meer legaal aan de bestuurders / oprichters uit kunt keren.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

re

Berichtdoor MartijnB » wo jan 07, 2009 21:45

om BTW terug te vorden moet je wel minimaal 12000 euro inkomsten hebben
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: Usa

Re: re

Berichtdoor StevenK » wo jan 07, 2009 21:52

MartijnB schreef:om BTW terug te vorden moet je wel minimaal 12000 euro inkomsten hebben

Nee hoor, je hoeft alleen maar volgende fiscus BTW plichtig te zijn.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: re

Berichtdoor AC » wo jan 07, 2009 22:16

StevenK schreef:
MartijnB schreef:om BTW terug te vorden moet je wel minimaal 12000 euro inkomsten hebben

Nee hoor, je hoeft alleen maar volgende fiscus BTW plichtig te zijn.


En ik dacht dat je BTW plichtig bent als stichting als je die 12.000 euro omzet haalt of doordat je commerciele activiteiten onderneemt (of beoogd te ondernemen, zoals het verhuren van je auto waar verbazingwekkend genoeg niemand zich voor aanmeld)...

Correct me if I'm wrong...
Afbeelding
WRC-Poule Kampioen 2010
Avatar gebruiker
AC
 
Berichten: 501
Geregistreerd: vr maart 24, 2006 17:16
Woonplaats: Montpellier, Frankrijk

Re: re

Berichtdoor Franed rally » do jan 08, 2009 0:17

AC schreef:of doordat je commerciele activiteiten onderneemt (of beoogd te ondernemen, zoals het verhuren van je auto waar verbazingwekkend genoeg niemand zich voor aanmeld)...

Correct me if I'm wrong...


En daar gaat het om... Commerciele activiteit. Jij kan bv je trailer of je rallywagen verhuren.
Afbeelding
Franed rally
 
Berichten: 404
Geregistreerd: do okt 27, 2005 18:33
Woonplaats: Arnhem

Re: re

Berichtdoor StevenK » do jan 08, 2009 8:03

AC schreef:
StevenK schreef:
MartijnB schreef:om BTW terug te vorden moet je wel minimaal 12000 euro inkomsten hebben

Nee hoor, je hoeft alleen maar volgende fiscus BTW plichtig te zijn.


En ik dacht dat je BTW plichtig bent als stichting als je die 12.000 euro omzet haalt of doordat je commerciele activiteiten onderneemt (of beoogd te ondernemen, zoals het verhuren van je auto waar verbazingwekkend genoeg niemand zich voor aanmeld)...

Correct me if I'm wrong...

Als het goed is, doe je niet aan verhuur vanuit je stichting; tenminste, het is onverstandig je auto onder te brengen in de stichting.

De commerciële activiteit van de stichting is het verkopen van publiciteit in de vorm van reclame. Omdat dat een commerciële activiteit is waarmee je concurreert in de markt, ben je BTW plichtig.

Winstoogmerk is geen vereiste voor BTW plicht.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Stichting of niet

Berichtdoor B Prins » do jan 08, 2009 10:44

Het gaat natuurlijk niet enkel en alleen om een eventueel BTW voordeel, maar ook om aansprakelijkheid. Ondanks het feit dat we tijdens KP's verzekerd zijn kan het toch goed zijn dat je bij een ongeval ook nog eens een keer persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden. Wanneer de rallyactiviteiten worden ondergebracht in een andere rechtsvorm is de onderneming of stichting aansprakelijk.

Zijn er teams die ervaring hebben met een andere rechtsvorm dan een stichting. Volgens mij hebben we allemaal we een beetje als doel inkomen te vergaren om onze hobby te bekostigen en is er wel degelijk sprake van commerciele activiteiten ?
Avatar gebruiker
B Prins
 
Berichten: 92
Geregistreerd: za okt 20, 2007 13:42
Woonplaats: Hengelo

Re: Stichting of niet

Berichtdoor Wolter » do jan 08, 2009 11:11

B Prins schreef:Zijn er teams die ervaring hebben met een andere rechtsvorm dan een stichting. Volgens mij hebben we allemaal we een beetje als doel inkomen te vergaren om onze hobby te bekostigen en is er wel degelijk sprake van commerciele activiteiten ?

Het doel is toch het rijden? Promotie en dergelijke zijn in dat geval een middel om dat doel te ondersteunen.
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Re: Stichting of niet

Berichtdoor StevenK » do jan 08, 2009 19:08

B Prins schreef:Zijn er teams die ervaring hebben met een andere rechtsvorm dan een stichting. Volgens mij hebben we allemaal we een beetje als doel inkomen te vergaren om onze hobby te bekostigen en is er wel degelijk sprake van commerciele activiteiten ?

Mijn rallyactiviteiten zitten in een BV; de fondsenwerving gebeurt door een stichting.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede


Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten