Ruim een half jaar geleden ben ik begonnen met het plaatsen van HD rallyfilmpjes op mijn YouTube kanaal. Inmiddels hebben zo'n 52.000 kijkers
de weg gevonden naar mijn video's. Geen indrukwekkend getal, maar voldoende voor betrouwbare statistische gegevens...en wat schetst mijn verbazing?
In
Nederland valt
73,8% van de kijkers in de leeftijdscategorie
55-64 jr. en slechts 3,9% in de cat. 13-24 jr.
In andere landen is het als volgt:
13-24 - 55-64
Belgie 17,8 - 7,5
Duitsland 22,3 - 20,8
Frankrijk 24,3 - 12,6
Finland 13,4 - 13,0
Let op: de cijfers worden door YT aangeleverd en gelden uitsluitend voor mijn YT kanaal. Uiteraard zijn dit soort gegevens alleen beschikbaar van geregistreerde kijkers (dus met YT inlogcode).
Er lijkt iets aan de hand te zijn in NL en aangezien ik geen rollator rally's film, ga ik er van uit dat het niet aan de beelden ligt. Het roept bij mij de volgende vragen op:
+ ervaren andere filmers dit ook (zo niet, wat dan wel)
+ kan het zijn dat de penetratie van deze groep 'ouderen' in NL veel hoger is dan in het buitenland. 50plussers zijn razend actief op het internet en hun aantal groeit gestaag.
+ wat is de gemiddelde leeftijd van de gebruikers op rallysport.nl
Belangrijke vragen vanuit marketing oogpunt. Immers, de equipes willen weten waar hun doelgroepen liggen voor het werven van sponsors en het belang voor de sponsors is evident.
Belangrijk ook voor de toekomst van de sport. Bereiken 'wij' de jeugd wel,
juist nu we een aantal toptalenten hebben die op WRC niveau presteren?
Wie nemen straks de stokjes over?
Waar halen we de marshals vandaan?
Ik ben benieuwd naar ervaringen en meningen. Vindt er wel onderzoek plaats op dit gebied, bijvoorbeeld door de KNAF. Zijn er lange termijnplannen voor de rallysport?
Je kunt de crisis niet overal de schuld van geven