Pagina 1 van 4

Marketing

BerichtGeplaatst: za feb 04, 2012 12:51
door BasJBuitendijk
Ruim een half jaar geleden ben ik begonnen met het plaatsen van HD rallyfilmpjes op mijn YouTube kanaal. Inmiddels hebben zo'n 52.000 kijkers
de weg gevonden naar mijn video's. Geen indrukwekkend getal, maar voldoende voor betrouwbare statistische gegevens...en wat schetst mijn verbazing?

In Nederland valt 73,8% van de kijkers in de leeftijdscategorie 55-64 jr. en slechts 3,9% in de cat. 13-24 jr.
In andere landen is het als volgt:

13-24 - 55-64
Belgie 17,8 - 7,5
Duitsland 22,3 - 20,8
Frankrijk 24,3 - 12,6
Finland 13,4 - 13,0

Let op: de cijfers worden door YT aangeleverd en gelden uitsluitend voor mijn YT kanaal. Uiteraard zijn dit soort gegevens alleen beschikbaar van geregistreerde kijkers (dus met YT inlogcode).

Er lijkt iets aan de hand te zijn in NL en aangezien ik geen rollator rally's film, ga ik er van uit dat het niet aan de beelden ligt. Het roept bij mij de volgende vragen op:

+ ervaren andere filmers dit ook (zo niet, wat dan wel)
+ kan het zijn dat de penetratie van deze groep 'ouderen' in NL veel hoger is dan in het buitenland. 50plussers zijn razend actief op het internet en hun aantal groeit gestaag.
+ wat is de gemiddelde leeftijd van de gebruikers op rallysport.nl

Belangrijke vragen vanuit marketing oogpunt. Immers, de equipes willen weten waar hun doelgroepen liggen voor het werven van sponsors en het belang voor de sponsors is evident.

Belangrijk ook voor de toekomst van de sport. Bereiken 'wij' de jeugd wel,
juist nu we een aantal toptalenten hebben die op WRC niveau presteren?
Wie nemen straks de stokjes over?
Waar halen we de marshals vandaan?

Ik ben benieuwd naar ervaringen en meningen. Vindt er wel onderzoek plaats op dit gebied, bijvoorbeeld door de KNAF. Zijn er lange termijnplannen voor de rallysport?

Je kunt de crisis niet overal de schuld van geven :?

BerichtGeplaatst: za feb 04, 2012 13:44
door mmrizio
Hoi Bas,

Bij mij roept het vooral de vraag op, welk percentage van de NL gebruikers een geregistreerd YT ID heeft.
Met mijn 40+ volg ik niet alle ontwikkelingen op social media gebied, maar ik heb geen enkele neiging om een YT ID aan te maken.

Maurice

BerichtGeplaatst: za feb 04, 2012 14:44
door BasJBuitendijk
mmrizio schreef:Hoi Bas,

Bij mij roept het vooral de vraag op, welk percentage van de NL gebruikers een geregistreerd YT ID heeft.
Met mijn 40+ volg ik niet alle ontwikkelingen op social media gebied, maar ik heb geen enkele neiging om een YT ID aan te maken.

Maurice


Goeie vraag Maurice en mijn antwoord is: 'geen idee'. Blijft de vraag waarom dit dan weer anders zou zijn dan in andere landen. Ik hoop eigenlijk dat andere filmers mijn vrees kunnen ontkrachten met andere ervaringen.

Ik denk dat maar een klein % een ID aanmaakt, namelijk diegenen die willen stemmen en via een gratis abonnement op de hoogte willen blijven. Ik heb niet de indruk dat YT die mogelijkheden nadrukkelijk promoot. De mensen die ik er over sprak waren bang dat registreren of abonnementen nemen tot verplichtingen zou leiden, maar dat is helemaal niet het geval. YT zou dat beter moeten communiceren. Bedankt voor je reactie.
B.

BerichtGeplaatst: za feb 04, 2012 15:15
door mmrizio
Google is bezig om al haar accounts aan elkaar te koppelen, onder één privacy policy. Enigszins omstreden, maar waarschijnlijk niet tegen te houden.

Als ze dat ook gaan toepassen op YT, dan zou het aantal 'geregistreerde' gebruikers nog wel eens flink kunnen stijgen.

Maurice

Re: Sponsors

BerichtGeplaatst: zo feb 05, 2012 21:45
door BasJBuitendijk
BasJBuitendijk schreef:
Ik ben benieuwd naar ervaringen en meningen. Vindt er wel onderzoek plaats op dit gebied, bijvoorbeeld door de KNAF. Zijn er lange termijnplannen voor de rallysport?

Je kunt de crisis niet overal de schuld van geven :?



Jammer, dat hier nauwelijks op gereageerd wordt. Het gaat om de toekomst van de rallysport en meten is weten! Misschien had ik als onderwerp 'sponsors' moeten nemen en niet 'marketing''??
Op TheRallySite las ik dat er slechts een dozijn rijders geslaagd is voor de rijderscursus dit jaar (van de 13) en dat Prodrive dit jaar de cursus heeft laten vervallen omdat er onvoldoende belangstelling was.
Ben ik de enige die zich zorgen maakt?

BerichtGeplaatst: zo feb 05, 2012 21:48
door MartijnS
Joost had al wel gekeken in z'n statistieken, maar denk dat ie nog geen tijd heeft gehad om te reageren :)

Marketing

BerichtGeplaatst: zo feb 05, 2012 21:52
door BasJBuitendijk
Bedankt Martijn. Ik wacht even af...enne, samen sterk he!

BerichtGeplaatst: zo feb 05, 2012 22:09
door peugeot206GT
Hey Bas, net naar mijn statistieken gekeken.
De categorie 45-54 scoorde het hoogst 31,6%

BerichtGeplaatst: ma feb 06, 2012 0:19
door mantaboy
Geslacht Leeftijd
Mannelijk 35-44
Mannelijk 45-54
Mannelijk 25-34

Wat ook opvalt qua landen:

1. België
2. Bulgarije
3. Spanje
4. Peru
5. Nederland

BerichtGeplaatst: ma feb 06, 2012 7:56
door leor888
Je marketing werkt, je hebt er een kijker van (net) onder de 55 bij... Oh nee ik wordt als zweed getoond.

Ik denk niet dat je de populariteit van een sport kunt meten met de kijkers op een aantal filmpjes.

Misschien lokt je naam wel meer oudere mensen, jongeren lok je niet een term als dvd in je naam. Daar hoort streaming ofzo te staan (of ..media.. ;) )

BerichtGeplaatst: ma feb 06, 2012 9:04
door BasJBuitendijk
Bedankt voor jullie reacties.

@ Marcel. Bij jou toch ook wel aan de "oude" kant
@ JP. % weggevallen??
@ Roel. Je zou zo maar gelijk kunnen hebben. Mijn bouwjaar is 1951. Soort zoek soort he, dus misschien trek ik relatief veel kijkers uit mijn old boys netwerk :)
Overigens heb ik er voor mijn hobby geen probleem mee, want er komen nog tientallen video's met historisch materiaal aan.
Mijn bezorgdheid is oprecht. Ik gun mijn kleinkinderen het plezier dat ik zelf altijd aan de sport beleefd heb. Moet er niet aan denken dat ze straks naar een stadion moeten om naar electrische karretjes te gaan kijken.

Ik word wel steeds benieuwder naar de reactie van Joost. Uiteindelijk het kanaal met de meeste ervaring en de benchmark.

@ Joost. ik ben nog maar een half jaartje bezig, dus kan niet oordelen over trends in de tijd. Zie jij door de jaren heen een verschuiving naar een ouder publiek?

BerichtGeplaatst: ma feb 06, 2012 10:06
door Armand
Denk dat de term Marketing bij weinig rallyrijders op het netvlies staat. je hebt wel een punt, wordt veel te weinig nagedacht over dit soort zaken. Bij zowel rijders, bond en organisatoren.

BerichtGeplaatst: ma feb 06, 2012 10:40
door mantaboy
BasJBuitendijk schreef:@ JP. % weggevallen??


Kreeg ik niet te zien, of ik doe iets verkeerd, kan natuurlijk ook. Sinds google account integratie weet ik nog niet wat ik met YT ga doen.

BerichtGeplaatst: ma feb 06, 2012 10:48
door Martijn_Braat
zijn er eigenlijk trucs om een filmpje op Youtube veel bekeken te laten worden?
Ik heb een filmpje dat er al 3 jaar op staat en een maand geleden 1.000 views had. Recent komen er opeens 10.000 kijkers per dag bij en nu staat de teller op 250.000 kijkers.
Hoe kan dat ?

BerichtGeplaatst: ma feb 06, 2012 11:01
door rallyfreak1
Ik heb stiekum ook even gekeken heb er maar een paar filmpjes op staan en dit is het resultaat

Toplocaties op aantal weergaven

Aantal weergaven

13–17 18–24 25–34 35–44 45–54 55–64 65 jaar en ouder

Nederland 142
0,0% 17,1% 51,2% 26,1% 0,0% 0,0% 5,6%


Duitsland 14


Polen 11


Verenigd Koninkrijk 9

Spanje 5

Japan 2

Roemenië 2


dit is van 2011 er staat bij de rest geen procenten omdat er te weinig kijkers zijn.

groet dirk
















1 - 7 van 7