Roger en Jolanda schreef:ja ik rijdt zelf en jij?
Als je in een rallyauto stapt rijdt je niet om boodschappen te doen maar om "een" prestatie neer te zetten. De limiet is of de auto of je kunnen of je verstand. maar dan nog zit je altijd op de grens, een rally is niet 1 bocht maar kilometers achter elkaar en dan zie er in ieder bocht gevaar.
Ik vind je verhaal nog steeds wazig en slecht onderbouwd dat mag gewoon in Nederland zonder dan meteen persoonlijk te worden, de groep B is vooral afgelopen door het wangedrag van het publiek, als rally kenner moet jij dat weten. Het was een slechte combinatie waarbij een halve oplossing was groep B verbieden, de auto's staan nu amper in de schaduw van de WRC's trouwens dus volgens jouw theorie meer ongelukken, het 2e wat er is veranderd is dat de veiligheid van het publiek op de 1e plaats staat, uitremzones aflinten en proberen mensen aan het verstand te brengen dat het vaak niet veilig is.
Rally blijft een sport met heel heel kleine marges op welk niveau dan ook en inderdaad speelt toegankelijkheid tot bepaalde auto's een rol, en daar komt het verstand om de hoek zoals ik al zei de limiet of de auto,je kunde of je verstand
Beste Roger en Jolanda,
Verhaal slecht onderbouwd ?
De groep B is niet enkel afgeschaft vanwege het publiek hoor.
Er zijn wel degelijk maatregelen getroffen omdat er verschillende zware ongevallen gebeurd zijn waarbij in de meeste gevallen zelfs geen publiek aan te pas kwam.
Toivonen en Surer zijn namen die destijds bij hoogst verschrikkelijke beelden gelinkt zijn, die bij iedereen toen op het netvlies gebrand (zowat letterlijk) staan.
Ik wil nog eens herhalen dat ik eens de gelegenheid had om mee te rijden met een echte fabrieks Delta S4 Groep B enkele weken na het fatale ongeval van Henri Toivonen en zijn co in Corsica.
Ik kan je verzekeren dat inzake acceleratie GEEN ENKELE huidige WRC 2.0 of 1.6 zal meekunnen.
Kwestie ophanging en banden is het nu dan weer een ander verhaal en zijn ze op dat vlak weer stukken beter.
Om dat acceleratie gevoel te hebben, moet je vandaag eens meerijden met de top rallycross wagens.
Zelfs Tabaton himself vertrouwde me destijds toe dat hij de grenzen van de wagen gewoonweg niet durfde op te zoeken.
Ter info: deze meneer is toch een grote van die tijd en werd met zulke wagen toch dat jaar Europees Kampioen (1986).
Misschien is het momenteel zo omdat het publiek zo veilig staat dat de rijder(s) zich meer en meer op (en over) de limiet gaan wagen. Het is toch veilig ! ? (hiermee wil ik niet zeggen dat de veiligheidsmaatregelen voor het publiek moeten afgeschaft worden he)
Zoals ik al eerder zei: iedereen maakt het voor zichzelf uit wat hij belangrijk vind.
Ook niet elke wielrenner gaat in een afdaling vol naar beneden. Niet kunnen ? Niet durven ? Of toch even verstand gebruiken en afwegen welke meerwaarde dat heeft ?
Doch ik geef toch graag mee of de laatste seconde gaan zoeken een mensenleven waard is ?
De toppers, hiermee bedoel ik de weinige professionelen, weten goed waar ze mee bezig zijn, hun broodwinning en worden daar normaal voor vergoed op een of andere wijze.
Hoeveel echter zijn er die bij deze elite horen ?
Het gros van de rijders zijn amateurs die het doen voor hun hobby/passie en verdienen er uiteindelijk niets mee (veel geld insteken ja)
We weten uiteraard allemaal dat het een gevaar inhoud, doch soms moeten mensen tegen zichzelf beschermd worden.
Dat heeft het verleden al meerdere keren bewezen en dat zal altijd zo blijven.