Weer ongeval in de rallysport

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor EVA Racing » zo jul 22, 2012 19:03

Roger en Jolanda schreef:ja ik rijdt zelf en jij?
Als je in een rallyauto stapt rijdt je niet om boodschappen te doen maar om "een" prestatie neer te zetten. De limiet is of de auto of je kunnen of je verstand. maar dan nog zit je altijd op de grens, een rally is niet 1 bocht maar kilometers achter elkaar en dan zie er in ieder bocht gevaar.
Ik vind je verhaal nog steeds wazig en slecht onderbouwd dat mag gewoon in Nederland zonder dan meteen persoonlijk te worden, de groep B is vooral afgelopen door het wangedrag van het publiek, als rally kenner moet jij dat weten. Het was een slechte combinatie waarbij een halve oplossing was groep B verbieden, de auto's staan nu amper in de schaduw van de WRC's trouwens dus volgens jouw theorie meer ongelukken, het 2e wat er is veranderd is dat de veiligheid van het publiek op de 1e plaats staat, uitremzones aflinten en proberen mensen aan het verstand te brengen dat het vaak niet veilig is.
Rally blijft een sport met heel heel kleine marges op welk niveau dan ook en inderdaad speelt toegankelijkheid tot bepaalde auto's een rol, en daar komt het verstand om de hoek zoals ik al zei de limiet of de auto,je kunde of je verstand


Beste Roger en Jolanda,

Verhaal slecht onderbouwd ?
De groep B is niet enkel afgeschaft vanwege het publiek hoor.
Er zijn wel degelijk maatregelen getroffen omdat er verschillende zware ongevallen gebeurd zijn waarbij in de meeste gevallen zelfs geen publiek aan te pas kwam.
Toivonen en Surer zijn namen die destijds bij hoogst verschrikkelijke beelden gelinkt zijn, die bij iedereen toen op het netvlies gebrand (zowat letterlijk) staan.

Ik wil nog eens herhalen dat ik eens de gelegenheid had om mee te rijden met een echte fabrieks Delta S4 Groep B enkele weken na het fatale ongeval van Henri Toivonen en zijn co in Corsica.
Ik kan je verzekeren dat inzake acceleratie GEEN ENKELE huidige WRC 2.0 of 1.6 zal meekunnen.
Kwestie ophanging en banden is het nu dan weer een ander verhaal en zijn ze op dat vlak weer stukken beter.
Om dat acceleratie gevoel te hebben, moet je vandaag eens meerijden met de top rallycross wagens.
Zelfs Tabaton himself vertrouwde me destijds toe dat hij de grenzen van de wagen gewoonweg niet durfde op te zoeken.
Ter info: deze meneer is toch een grote van die tijd en werd met zulke wagen toch dat jaar Europees Kampioen (1986).

Misschien is het momenteel zo omdat het publiek zo veilig staat dat de rijder(s) zich meer en meer op (en over) de limiet gaan wagen. Het is toch veilig ! ? (hiermee wil ik niet zeggen dat de veiligheidsmaatregelen voor het publiek moeten afgeschaft worden he) :wink:

Zoals ik al eerder zei: iedereen maakt het voor zichzelf uit wat hij belangrijk vind.
Ook niet elke wielrenner gaat in een afdaling vol naar beneden. Niet kunnen ? Niet durven ? Of toch even verstand gebruiken en afwegen welke meerwaarde dat heeft ?
Doch ik geef toch graag mee of de laatste seconde gaan zoeken een mensenleven waard is ?
De toppers, hiermee bedoel ik de weinige professionelen, weten goed waar ze mee bezig zijn, hun broodwinning en worden daar normaal voor vergoed op een of andere wijze.
Hoeveel echter zijn er die bij deze elite horen ?

Het gros van de rijders zijn amateurs die het doen voor hun hobby/passie en verdienen er uiteindelijk niets mee (veel geld insteken ja)
We weten uiteraard allemaal dat het een gevaar inhoud, doch soms moeten mensen tegen zichzelf beschermd worden.
Dat heeft het verleden al meerdere keren bewezen en dat zal altijd zo blijven.
EVA Racing
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di jan 13, 2009 9:22
Woonplaats: Waasmunster BE

Berichtdoor riesjaar » zo jul 22, 2012 21:35

Maar het is wel een feit dat er mensen ( Ik zal geen namen noemen, dat
doet niet ter zake ) met veel geld een wagen huren die ze eigenlijk
niet onder controle kunnen houden op maximaal vermogen.
Ik merk het zelf ook als ik eens ga karten, dat je steeds sneller wil
en dan eigenlijk boven de grens van je kunnen gaat rijden en dan
kan het bij zulke kanonnen van auto's, dat kan een WRC of S2000 of
een standaard Evo of Sub een klein foutje katastrofale gevolgen
omdat deze gruwelijk snel zijn.
Laatst bijgewerkt door riesjaar op zo jul 22, 2012 22:03, in totaal 1 keer bewerkt.
riesjaar
 
Berichten: 265
Geregistreerd: wo nov 17, 2004 20:16
Woonplaats: Stramproy

Berichtdoor Jan » zo jul 22, 2012 21:36

Ik kan je heel goed volgen Erik en deel dezelfde mening wat betreft het rijden op het randje.

Een heel ander verhaal, maar wel een verhaal wat in mijn ogen laat zien dat sommige maatregelen genomen moeten worden omdat het eigenlijk té goed gaat met de ontwikkelingen:

De F1. Kijk eens naar alle maatregelen die genomen zijn om de snelheid van de auto's in te perken. Er werd daar zo op het randje gereden waarbij men constant bezig was met 'een side-wing hier, een side-wing daar'. Alles werd uit die machines gehaald waardoor er steeds minder strijd op de baan was.

Wat Erik al aangeeft: Tegenwoordig zijn ook de rallyauto's heel goed doorontwikkeld. Er is veel beschikbaar en je kunt 'gemakkelijk' instappen. Door alle veiligheidsmaatregelen voelt het heel veilig waardoor je misschien wel meer risico's gaat nemen. Gaat het dan een keer goed mis, dan is die ingebouwde veiligheidsbuffer soms snel weg.

Wat mij betreft geen vaag verhaal, maar de zaak eens van een hele andere kant bekeken...
Avatar gebruiker
Jan
 
Berichten: 2378
Geregistreerd: za maart 15, 2003 13:30
Woonplaats: Vriezenveen

Berichtdoor leor888 » ma jul 23, 2012 0:23

over een diffuse reactie gesproken..:(

Een crash en tegen een muur belanden tot daar aan toe. Heftig maar daar zou de kooi tegen moeten beschermen. Schade zou zich behoren te beperken tot lichamelijke/geestelijke schade!! En heus die zou al te wreed voor woorden zijn...

Maar waarom gaan er in heel korte periode meerdere auto's in vlammen op??

Thank God dat mijn zweedse vriendinnen Ramona en Miriam er heelhuids uitkwamen!
Maar ik vraag me af of er iets mis kan zijn met de brandveiligheid?

Zowel zij als helaas de italiaanse coureurs hadden te maken met spontane branden.. Zij zonder een crash, De Italianen met een crash maar dan nog.. ??
Avatar gebruiker
leor888
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: zo nov 14, 2004 1:58
Woonplaats: Södertälje, Zweden

Berichtdoor leor888 » ma jul 23, 2012 0:47

Als ik vandaag goed gelezen heb zijn juist beide rijders die omgekomen zijn heel behoudende en op zeker rijdende coureurs. Dit gaat zoals ik het zie echt om een ongeluk met heel erg fatale gevolgen, die waarschijnlijk helemaal niets met over het randje te rijden te maken hebben.

Ik zou zeggen: onderzoek svp zo spoedig mogelijk de brandveiligheid. Daar is afgezien van brandvertragende kleding verder niets tegen te doen!
(En die acceleratie van B400 is denk ik niets als je het vergelijkt met bijv die 650pk motoren als in Blocks'nr5 hoe was het ook alweer? in minder dan 2 sec op 100?)

Ramona had ook brandwonden maar die bleven beperkt tot haar neus om dat zij redelijk snel uit de auto kon komen, Miriam had problemen met haar enkel omdat ze meegesleept werd toen ze uit de auto probeerde te komen.
Avatar gebruiker
leor888
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: zo nov 14, 2004 1:58
Woonplaats: Södertälje, Zweden

Berichtdoor MartijnB » ma jul 23, 2012 8:14

Jasper en Martine zijn ook hele goede rijders.

Helaas vloog hun auto ook direct in brand na een een crash in 2010 in Duitsland.....

Zou het de speciale racebenzine zijn die veel sneller ontbrand dan de normale.
Jasper reed in Duitsland volgens mij op Shell racing fuel. Aangezien Bio niet was toegestaan in WK
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1951
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: Usa

Berichtdoor borkentio » ma jul 23, 2012 13:59

http://www.top10stop.com/lifestyle/top- ... -the-world

even gekeken wat nou echt gevaarlijke sporten zijn...

rally staat er niet tussen
borkentio
 
Berichten: 119
Geregistreerd: do aug 17, 2006 14:21
Woonplaats: hengelo

Berichtdoor borkentio » ma jul 23, 2012 14:04

top 10 in autosport

weer geen rally

http://www.toptenz.net/top-ten-most-dan ... -races.php
borkentio
 
Berichten: 119
Geregistreerd: do aug 17, 2006 14:21
Woonplaats: hengelo

Berichtdoor Sponsor » ma jul 23, 2012 14:18

Gaat hier niet om de statistieken maar om een verontrustende en explosieve toename van ongevallen en met name doden in de rallysport alleen al dit jaar. Als je daar een curve op los zou laten dan zou die wel eens met stip op 1 kunnen komen()...zag net een mooie foto van het jonge koppel langskomen...triest.
http://www.hetgroenerallyteam.nl ......bezoek onze NIEUWE RALLYSITE...en geef je url door voor de LINK pagina
Sponsor
 
Berichten: 624
Geregistreerd: wo jan 25, 2006 19:41
Woonplaats: twente

Berichtdoor borkentio » ma jul 23, 2012 14:52

wil het ook niet bagataliseren (schrijf ik dat goed?)

Maar aangezien we erg met onze focus op onze sport zitten zien we vaak meer dan van andere sporten..

En geloof mij, ik weet heel goed wat harde klappers zijn en dat ik soms erg veel geluk heb gehad..

Ongelukken zijn gewoon k.. en zijn zoals het woord al zegt vaak ongelukkig en niet opgezocht.
borkentio
 
Berichten: 119
Geregistreerd: do aug 17, 2006 14:21
Woonplaats: hengelo

Berichtdoor ferry bakker » ma jul 23, 2012 16:08

bagatelliseren
ferry bakker
 
Berichten: 767
Geregistreerd: ma sep 20, 2004 16:56
Woonplaats: Putten

Berichtdoor ceesford » ma jul 23, 2012 16:46

Roger en jolanda zijn "niet geremd door enige vorm van kennis"

nee, dat blijkt wel uit hun opmerkingen..........



jongens, ga liever klaverjassen of zo.......
FORD ESCORT....... what else ? :wink:
Avatar gebruiker
ceesford
 
Berichten: 418
Geregistreerd: za feb 25, 2006 13:26
Woonplaats: Het mooiste dorp van de Veluwe

Berichtdoor MartijnB » ma jul 23, 2012 19:19

We weten het allemaal als we starten....

Maar de kans dat je in het dagelijks verkeer om het leven komt is vele malen groter.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1951
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: Usa

Berichtdoor Peer » di jul 24, 2012 0:03

Sponsor schreef:Gaat hier niet om de statistieken maar om een verontrustende en explosieve toename van ongevallen en met name doden in de rallysport alleen al dit jaar.

Dat kon nog wel eens meevallen.
In het weekend dat Gareth Roberts verongelukte zijn er hier in Sydney alleen al 3 vissers verdronken. En dat is hier helemaal niet ongebruikelijk. Ik heb het niet echt uitgezocht maar ik schat dat het aantal vissers dat hier (in Sydney en omstreken) ieder jaar verdrinkt minstens even hoog is dan het aantal doden in de rallysport wereldwijd dit jaar. Nu volg ik de vissers fora niet maar volgens mij was dit geen nieuws. Ik volg wel de Nederlandse kranten en kan me niet herinneren dat dit er in voor kwam.
Als die curve gemaakt wordt zal vissen in ieder geval hoger staan dan rallysport.
Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen probleem is in de rallysport, maar we moeten het wel in perspectief blijven zien.
De branden is wat mij het meest verontrust. Ik heb ooit met mijn eigen ogen een groep B (R5 Maxi Turbo) zien uitbranden. Naar die tijd moeten we niet terug.
Peer
 
Berichten: 527
Geregistreerd: di jan 29, 2002 9:22
Woonplaats: Pumpenbil

Berichtdoor MartijnB » di jul 24, 2012 8:27

het gaat de laatste tijd meer om de sensatie zoekerij.
Internet social media etc. Verspreiden nieuws vele malen sneller als de ouderwetse krant.
Ikzelf bijvoorbeeld volg buitenlands rallynieuws totaal niet. Hooguit een Belgisch forum.

Door de komst van bijvoorbeeld facebook. Krijgt men vrienden uit buitenland die een connectie hebben met rallysport. Ook al kennen ze elkaar totaal niet.
Door dat soort media komen dit soort nieuws berichten veel makkelijker en sneller door in Nederland.
Als er voorheen een dodelijk ongeval plaatsvond in een of andere lokale wedstrijd in een ver land dan hoorde we daar hier niet snel wat over. De lokale media daar bereikt ons niet zo erg snel.

Maar door de komst dus van bijvoorbeeld facebook. Waar men dan rallyminded vrienden heeft toegevoegd uit dat betreffende verre land.
Bereikt het nieuws dit forum wel erg makkelijk en snel.

Ik heb het idee dat dat ook enigsinds scheelt in het verspreiden van dit soort nieuws
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1951
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: Usa

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten