Weer ongeval in de rallysport

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Weer ongeval in de rallysport

Berichtdoor sebas » zo jul 22, 2012 9:32

sebas
 
Berichten: 1642
Geregistreerd: zo maart 17, 2002 19:16
Woonplaats: Graauw

Berichtdoor TWENGELTJE » zo jul 22, 2012 10:39

Hoop niet dat het een gewoonte gaat worden dit jaar
TWENGELTJE
 
Berichten: 3360
Geregistreerd: vr okt 28, 2005 13:04
Woonplaats: almelo

Berichtdoor briljant » zo jul 22, 2012 10:41

pfffff :cry:
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor MartijnB » zo jul 22, 2012 11:12

waarschijnlijk gebeurde dat in het verleden ook wel vaker... Alleen is de media wat sneller erbij. en met internet is alles overal dichtbij en vooral nieuws...

Daarnaast heb je dan allerlei mensen die berichten plaatsen op de sociale media.
Alles en iedereen leest het.
En uiteindelijk krijg je weer opmerkingen vanuit de NIET rally minded mensen die het lezen..

"Kijk daar heb je het weer autosport zou verboden moeten worden"

Wat dat betreft is de sociale media de slechtste uitvinding ooit
Laatst bijgewerkt door MartijnB op zo jul 22, 2012 12:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor sebas » zo jul 22, 2012 11:44

Dat is ook zo Martijn maar toch weer jammer!
sebas
 
Berichten: 1642
Geregistreerd: zo maart 17, 2002 19:16
Woonplaats: Graauw

Berichtdoor EVA Racing » zo jul 22, 2012 13:12

Het gebeurde vroeger echt niet even vaak hoor.

Wat nu aan het gebeuren is, is wellicht het gevolg van verschillende factoren.
- De wagens + banden worden TE goed en de 'grens' is daardoor moeilijk in te schatten.
- De limiet van die 'grens' is enorm verhoogd door de evolutie van de auto's en is moeilijk aanvoelbaar geworden voor de piloot.
- Door juist die TE goede wagens met hun schitterende grip is die 'grens' zo klein geworden dat indien die overschreden word er meestal een zware crash het gevolg is en zelfs voor de beste piloten onvermijdelijk aan het worden zijn.
- De piloten/teams voelen zich misschien bovendien ook wel veilig in de wagen door de voorziene veiligheidsvoorzieningen en hebben hierdoor een 'vals' veiligheidsgevoel.

Vele piloten gaan hierdoor wellicht wel harder dan ze aankunnen en/of schatten hun snelheid niet echt goed in zodat wanneer het fout gaat dan ook zwaar mis gaat.
Misschien dient men op een of andere wijze te gaan 'downsizen'.
Hoe en waar ?
Bij de auto's - ophanging - banden wellicht ?
Bij de piloten ? Staan ze er niet bij stil of hebben ze het gedacht dat het hun niet zal overkomen (op een ander, maar niet bij mij ?)
Ieder voor zich dient het nodige verstand te hebben om dat voor zich uit te maken.
Professionelen : ok, maar dienen alle anderen er niet even bij stil te staan dat het 'maar' een hobby/sport is en zich eens afvragen of een mensenleven echt een seconde winst waard is ?
EVA Racing
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di jan 13, 2009 9:22
Woonplaats: Waasmunster BE

Berichtdoor Roger en Jolanda » zo jul 22, 2012 13:39

wazig verhaal joh..... in de autosport rijdt je altijd op de grens; jou grens of die van het materiaal.
Materiaal wordt steeds beter maar de mens achter het stuur waarschijnlijk ook. en ja overschatten is een factor maar die was er 20 jaar geleden ook .
wat wel een rol speelt omdat u zoals martijn zegt alles meteen beschikbaar is als informatie terwijl je 20 jaar geleden amper iets hoorde uit italië,spanje,ed of je moest er naar zoeken
:shock: 8) www.rallyteamvandesande.nl
niet geremd door enige vorm van kennis
Roger en Jolanda
 
Berichten: 635
Geregistreerd: zo feb 22, 2009 8:32

Berichtdoor EVA Racing » zo jul 22, 2012 14:20

Roger en Jolanda schreef:wazig verhaal joh..... in de autosport rijdt je altijd op de grens; jou grens of die van het materiaal.
Materiaal wordt steeds beter maar de mens achter het stuur waarschijnlijk ook. en ja overschatten is een factor maar die was er 20 jaar geleden ook .
wat wel een rol speelt omdat u zoals martijn zegt alles meteen beschikbaar is als informatie terwijl je 20 jaar geleden amper iets hoorde uit italië,spanje,ed of je moest er naar zoeken


Wazig verhaal ?
Rijd je zelf ? en dan altijd op de limiet ? Proficiat dan.
Ik ken toch veel anderen hoor, voor wie deelnemen en aankomen nog belangrijker is dan het limiet rijden.
Zoiets maak je steeds voor jezelf uit en voor mezelf sprekend kan ik alleen maar zeggen dat ik steeds met marge rijd.
Stukrijden door sortie kost alleen maar geld (en het kost al genoeg zo) en ik sta graag maandag op en top in de zaak.

In de tijd van de 'tam-tam' wist men het ook snel hoor indien er doden in een rally vielen.
Je zou eens mogen de statistieken bekijken van het verleden.
Het is lang kalm geweest op dat vlak.
Als ik mij het herinner was de vorige periode waar er op korte tijd vele doden vielen ongeveer een 25 jaar geleden - toevallig de eindperiode van de Groep B wagens !!
Het was juist daarom dat de groep B afgeschaft werd omdat juist toen vastgesteld werd dat de auto de piloot overtrof.
Ik heb zelf in '86 een ritje op een kp mogen meemaken in de cozit van Fabrizio Tabaton in een Lancia Delta S4 en heb aan de lijve mogen ondervinden wat een 'bom' dat was en dat het gewoon 'beangstigend' snel aan het gaan was.
Dus zo wazig is mijn verhaal niet hoor.
De technische evolulie is wederom te ver aan het gaan ja.
Tijd voor nieuwe maatregelen ter beveiliging van de levens dus.
Wie dat niet inziet is voor mij blind of .....

Een zelfverklarend ervaring hebbende piloot :wink:
EVA Racing
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di jan 13, 2009 9:22
Woonplaats: Waasmunster BE

Berichtdoor Holkers » zo jul 22, 2012 15:16

Het lijkt 't autosportforum.be wel. Mis alleen Broer John nog om het helemaal af te maken.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor Sponsor » zo jul 22, 2012 15:42

Goed dat het onderwerp een besproken wordt...

Het is absoluut waar dat dit wel het zwartste jaar lijkt te worden door de vele dodelijke ongevallen. Dat de media meehelpt met verspreiden is helemaal niet verkeerd. Juist goed om te weten en te beseffen waar je als rijder/navi/publiek/organisatie mee bezig bent. Geen enkele sport is een leven waard. Dat ons weer zo'n triest bericht bereikt zou i.d. een reden kunnen zijn tot het nemen van maatregelen. Welke? en moeten die Europees worden? geen idee...zit niet graag op de FIA stoel. Nu lees je ook steeds vaker het negatief effect van HANS op de onderwervels. Het zal niet lang duren dat daar maatregelen voor komen.
Oorzaak van de ongevallen is i.d. lastig aan te geven. Gewoon pech? foute notes?materiaalpech? Maar je kunt er je ogen niet voor sluiten dat er wel heel veel doden vallen binnen dit jaar. Wat mij is opgevallen dat er geregeld EVO's bij betrokken zijn geweest dit jaar. Zijn deze auto's dan gevaarlijk? Ik denk niet gevaarlijker dan andere auto's. Echter kan het een nadeel zijn dat deze auto's 'betaalbaar' zijn geworden voor beginnende rallyrijders. (ook makkelijk te huren) En een EVO of andere snelle (4x4)rallyauto in handen van een onervaren rijder is vragen om problemen. Hier zijn genoeg praktijkvoorbeelden van overigens.
Hoewel ik ook niet blij ben met negatieve geluiden in de media..(hoe moet je nu je partner uitleggen dat het geen gevaarlijke sport is) weten de meeste mensen die niks met rally hebben wel degelijk dat rally een gevaarlijke sport is. Het is slechts een bevestiging.
http://www.hetgroenerallyteam.nl ......bezoek onze NIEUWE RALLYSITE...en geef je url door voor de LINK pagina
Sponsor
 
Berichten: 624
Geregistreerd: wo jan 25, 2006 19:41
Woonplaats: twente

Berichtdoor EVA Racing » zo jul 22, 2012 15:52

Sponsor schreef:Goed dat het onderwerp een besproken wordt...

Het is absoluut waar dat dit wel het zwartste jaar lijkt te worden door de vele dodelijke ongevallen. Dat de media meehelpt met verspreiden is helemaal niet verkeerd. Juist goed om te weten en te beseffen waar je als rijder/navi/publiek/organisatie mee bezig bent. Geen enkele sport is een leven waard. Dat ons weer zo'n triest bericht bereikt zou i.d. een reden kunnen zijn tot het nemen van maatregelen. Welke? en moeten die Europees worden? geen idee...zit niet graag op de FIA stoel. Nu lees je ook steeds vaker het negatief effect van HANS op de onderwervels. Het zal niet lang duren dat daar maatregelen voor komen.
Oorzaak van de ongevallen is i.d. lastig aan te geven. Gewoon pech? foute notes?materiaalpech? Maar je kunt er je ogen niet voor sluiten dat er wel heel veel doden vallen binnen dit jaar. Wat mij is opgevallen dat er geregeld EVO's bij betrokken zijn geweest dit jaar. Zijn deze auto's dan gevaarlijk? Ik denk niet gevaarlijker dan andere auto's. Echter kan het een nadeel zijn dat deze auto's 'betaalbaar' zijn geworden voor beginnende rallyrijders. (ook makkelijk te huren) En een EVO of andere snelle (4x4)rallyauto in handen van een onervaren rijder is vragen om problemen. Hier zijn genoeg praktijkvoorbeelden van overigens.
Hoewel ik ook niet blij ben met negatieve geluiden in de media..(hoe moet je nu je partner uitleggen dat het geen gevaarlijke sport is) weten de meeste mensen die niks met rally hebben wel degelijk dat rally een gevaarlijke sport is. Het is slechts een bevestiging.


Ik ben het hier eens met je.
Ik had in mijn omgeving voor dit gebeuren en naar aanleiding van de voorgaande gebeurtenissen al geopperd over het aanpassen van de vergunningen, of ten minste op het toekennen hiervan, in verband met 'onervaren' of 'minder ervaren' bestuurders.

Maar daar zit het hem hé - wie gaat daar over beslissen ?

Een EVO of SUB of S2000 zijn al wagens die door hun huidige evoluties al voor de meeste mensen als té snel mogen bestempeld worden.
Maar als je ziet dat er ook ongevallen gebeuren door ervaren mensen en zelfs een IRC topper, zal het wellicht meer vragen dan dat om dit 'probleem' op te kunnen lossen.
EVA Racing
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di jan 13, 2009 9:22
Woonplaats: Waasmunster BE

Berichtdoor Roger en Jolanda » zo jul 22, 2012 17:59

ja ik rijdt zelf en jij?
Als je in een rallyauto stapt rijdt je niet om boodschappen te doen maar om "een" prestatie neer te zetten. De limiet is of de auto of je kunnen of je verstand. maar dan nog zit je altijd op de grens, een rally is niet 1 bocht maar kilometers achter elkaar en dan zie er in ieder bocht gevaar.
Ik vind je verhaal nog steeds wazig en slecht onderbouwd dat mag gewoon in Nederland zonder dan meteen persoonlijk te worden, de groep B is vooral afgelopen door het wangedrag van het publiek, als rally kenner moet jij dat weten. Het was een slechte combinatie waarbij een halve oplossing was groep B verbieden, de auto's staan nu amper in de schaduw van de WRC's trouwens dus volgens jouw theorie meer ongelukken, het 2e wat er is veranderd is dat de veiligheid van het publiek op de 1e plaats staat, uitremzones aflinten en proberen mensen aan het verstand te brengen dat het vaak niet veilig is.
Rally blijft een sport met heel heel kleine marges op welk niveau dan ook en inderdaad speelt toegankelijkheid tot bepaalde auto's een rol, en daar komt het verstand om de hoek zoals ik al zei de limiet of de auto,je kunde of je verstand
:shock: 8) www.rallyteamvandesande.nl
niet geremd door enige vorm van kennis
Roger en Jolanda
 
Berichten: 635
Geregistreerd: zo feb 22, 2009 8:32

Berichtdoor MartijnB » zo jul 22, 2012 18:02

roger...

even voor jou snappertje

Erik Vleminckx is in Belgie en gewaardeerde rijder. Die met zijn E36 M3 een het een gemiddelde Evo goed lastig kan maken.
en kan dus behoorlijk sturen.
Laatst bijgewerkt door MartijnB op zo jul 22, 2012 18:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor Roger en Jolanda » zo jul 22, 2012 18:03

weet ik :P
:shock: 8) www.rallyteamvandesande.nl
niet geremd door enige vorm van kennis
Roger en Jolanda
 
Berichten: 635
Geregistreerd: zo feb 22, 2009 8:32

Berichtdoor benn01 » zo jul 22, 2012 18:36

MartijnB schreef:roger...

even voor jou snappertje

Erik Vleminckx is in Belgie en gewaardeerde rijder. Die met zijn E36 M3 een het een gemiddelde Evo goed lastig kan maken.
en kan dus behoorlijk sturen.


en dit dan nog eens samen met het nodige spektakel voor het publiek er bij Afbeelding
gr benn
benn01
 
Berichten: 22
Geregistreerd: do jun 04, 2009 19:45
Woonplaats: belgie

Volgende

Keer terug naar rallysport.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron