Pagina 2 van 3

BerichtGeplaatst: za okt 20, 2012 21:51
door Escort MKII
Holkers schreef:Milieu oogpunt... Aanname.
Wellicht is het omdat er in de autosport nog wel eens doden vallen, niet lekker voor je naam. Omdat er weinig mensen zich associeren met autosport en iedereen wel een fiets heeft. Het feit dat er 50+ mensen in de wielersport bij de top horen en in de autosport...


Maarten, is geen aanname, zit wat dat betreft dicht bij het vuur.

Ook in de wielersport zijn er doden te betreuren en komen er meer blessures voor. Ondanks dat vele anderen waaronder ik een fiets hebben associeer ik (en met mij velen) dat niet met wielrennen, wereldwijd zijn er meer mensen die iets met autosport hebben dan met welke vorm van fiets-sport dan ook.

Ik geloof niet dat er ook maar één 50 plusser bij het Rabobank team fietst (eigenlijk gefietst heeft) , wel als manager, waterdrager en noem maar op, iemand van 50+ is niet in staat een prestatie te leveren van een toprenner daartegen zie je juist in de autosport wel mensen van die leeftijdscategorie.

BerichtGeplaatst: zo okt 21, 2012 6:25
door Holkers
Meer dan 50 Nederlanders die in de top mee doen, niet de leeftijdscategorie 50+... In elke koers doen Nederlanders mee, in elke koers ook Nederlanders die voor de prijzen mee kunnen doen. Je moet het 'ik heb geen gevoel bij fietsen' even wegzetten en in algemeen belang zien. WK wielrennen in Valkenburg trekt 100.000den mensen (miljoen zou zelfs mogelijk zijn). Een WK rally misschien een deel daarvan, maar daar doen geen Nederlanders mee.

BerichtGeplaatst: zo okt 21, 2012 13:29
door JOCHEM HANEGRAAF
Ik heb ook een soort sponsorgesprek gehad met wat mensen van de rabobank. Autosport sponsoren wildden ze (toendertijd) niet gezien dat het individueel, en risicovol was. Mijn tegenargument was een evenementensponsor te worden (iets wat door vele marketeers als een van de meest veilige vorm van sponsoring word gezien). Het rallysport leeft in Nederland nog niet zo. Terwijl als je kijkt zou een bedrijf door de rallysport (mits dit goed word aangepakt!) een grote naamsbekendheid kunnen creeeren omdat de sport eenmaal bekeken veelal in goede aarde valt bij de gemiddelde nederlander. Maar enkele dingetjes die dan moeten gebeuren:

-samenwerking met de KNAF om het statuut kampioenschapssponsor voor elkaar te krijgen.
-samenwerking met de lokale en niet lokale media (televisie, verslaggeving , gedrukte media etc)
-samenwerking met organisatoren met betrekking tot de indeling van serviceterreinen , regel een vipdorpje dus.
-samenwerking met overheidsinstanties voor veiligheid en orde.
-samenwerking met officialclubs (zij representeren immers een groot deel van de rallysport naar het publiek toe)
- Het uitwerken van een worst case scenario (gaat er iets mis risicobeperking!)
- Een promotionele meerwaarde creeeren door merchandise en gimmicks te regelen.

Voorbeeld wat had je in de tour:
- ASO regelde de media (jah de ASO van de Dakar)
- Organisatie van de tour regelde het parcours het vipdorp, sponsoren , banners, op en afbouw tribunes etc.
- De lokale politie en verenigingen regelden verkeer en veiligheid.
- Sponsoren kregen in ruil voor een hoop centjes: een plaatsje in het vipdorp, een shuttleservice en hotels voor hen gasten, vluchten, banners langs het parcours, een logotje op de kaarten, een x aantal minuten zendtijd etc etc.

BerichtGeplaatst: zo okt 21, 2012 20:53
door Escort MKII
JOCHEM HANEGRAAF schreef:Ik heb ook een soort sponsorgesprek gehad met wat mensen van de rabobank. Autosport sponsoren wildden ze (toendertijd) niet gezien dat het individueel, en risicovol was. Mijn tegenargument was een evenementensponsor te worden (iets wat door vele marketeers als een van de meest veilige vorm van sponsoring word gezien). Het rallysport leeft in Nederland nog niet zo. Terwijl als je kijkt zou een bedrijf door de rallysport (mits dit goed word aangepakt!) een grote naamsbekendheid kunnen creeeren omdat de sport eenmaal bekeken veelal in goede aarde valt bij de gemiddelde nederlander. Maar enkele dingetjes die dan moeten gebeuren:

-samenwerking met de KNAF om het statuut kampioenschapssponsor voor elkaar te krijgen.
-samenwerking met de lokale en niet lokale media (televisie, verslaggeving , gedrukte media etc)
-samenwerking met organisatoren met betrekking tot de indeling van serviceterreinen , regel een vipdorpje dus.
-samenwerking met overheidsinstanties voor veiligheid en orde.
-samenwerking met officialclubs (zij representeren immers een groot deel van de rallysport naar het publiek toe)
- Het uitwerken van een worst case scenario (gaat er iets mis risicobeperking!)
- Een promotionele meerwaarde creeeren door merchandise en gimmicks te regelen.

Voorbeeld wat had je in de tour:
- ASO regelde de media (jah de ASO van de Dakar)
- Organisatie van de tour regelde het parcours het vipdorp, sponsoren , banners, op en afbouw tribunes etc.
- De lokale politie en verenigingen regelden verkeer en veiligheid.
- Sponsoren kregen in ruil voor een hoop centjes: een plaatsje in het vipdorp, een shuttleservice en hotels voor hen gasten, vluchten, banners langs het parcours, een logotje op de kaarten, een x aantal minuten zendtijd etc etc.


Jochem, ook ik heb ooit zo'n "sponsor-case" met de Rabobank gehad, dacht, omdat ik dicht bij het vuur zat wel een kans van slagen te hebben, ondanks gedegen voorbereiding bleek dat anders uit te pakken.

Veel van hetgeen jij schrijft is mij toen ook ter ore gekomen, ik heb vergelijkbare argumentatie opgevoerd, de marketing truc van evenementensponsor ook uit de kast getrokken, kreeg toen het een en ander te horen betreffende risico inventarisatie, positieve/negatieve media aandacht, etc. + een heel betoog over het klimaat neutraal streven van de Rabobank, het was echter simpel om dat argument van tafel te vegen.

Men zou er over nadenken of een sponsorship van een gemotoriseerde sport in de filiosofie van de Rabobank paste.

Overigens was het een zeer prettig gesprek, er werd netjes een verslag van opgemaakt wat mij ter beschikking werd gesteld en ik kreeg later een seperaat schrijven dat de Rabobank niet tot sponsering zou overgaan.

Wie weet wordt het anders nu de kaarten zijn geschud, maar ik richt mijn pijlen er niet op, het is al moeilijk genoeg om in deze economisch onaantrekkelijke tijd sponsoren te binden of zelfs maar te behouden.

BerichtGeplaatst: zo okt 21, 2012 21:06
door TWENGELTJE
Hoe we toch binnen 1 pagina zo`n eind af kunnen dwalen :shock:

BerichtGeplaatst: zo okt 21, 2012 21:26
door rvgrally
Nou,nou ik heb een drogw mond gekregen van da verhaal....lO :wink:

BerichtGeplaatst: ma okt 22, 2012 14:50
door Luijbregts
Inderdaad. Ik zeg iig dikke duim omhoog voor mikkelsen :-) Die jongen heeft het goed anngepakt de afgelopen 3 jaar. Denk dat die nog wel eens voor verassingen kan gaan zorgen volgend jaar.

BerichtGeplaatst: ma okt 22, 2012 19:22
door mmrizio
Alle respect voor Mikkelsen, hij rijdt ontzettend goed en heeft een prima uitstraling op tv. Hij heeft een hoop talent en toewijding (hij had al op hoog niveau geski'd en gemotocross't). Ik zie hem nog eerder kampioen worden dan Latvala. Het is 'm gegund.

Maar ik wil toch even een typisch Hollandse kanttekening plaatsen, om aan te geven welke liefde voor de rallysport wij in Nederland missen: Op z'n 16'e mocht hij alvast oefenen in z'n Focus WRC, op z'n 17'e reed hij z'n eerste WRC rally. In Engeland, want in Noorwegen was hij nog te jong.

Dat helpt natuurlijk ook ....

BerichtGeplaatst: ma okt 22, 2012 19:26
door MartijnS
Een vader hebben die de Ford importeur van Noorwegen is of was, scheelt daarbij ook wel natuurlijk, als ik me niet vergis ;)

BerichtGeplaatst: ma okt 22, 2012 19:28
door Leo
MartijnS schreef:Een vader hebben die de Ford importeur van Noorwegen is of was, scheelt daarbij ook wel natuurlijk, als ik me niet vergis ;)


Ik dacht dat zijn vader in de staal zat.

BerichtGeplaatst: ma okt 22, 2012 19:31
door MartijnS
Aha oke! Heb ik het mis, maargoed..z'n vader heeft hem wel flink geholpen in ieder geval :D

BerichtGeplaatst: ma okt 22, 2012 20:33
door Robert_
En een goed management. :)

Over dat management gesproken; (als ik me niet vergis) heeft Essapekka Lappi hetzelfde management. En dat is het volgende jonge talent uit Scandinavië. (21 jaar oud en winnaar van alle wedstrijden in Finland dit jaar)

BerichtGeplaatst: ma okt 22, 2012 22:29
door MartijnB
Ik denk dat 1 ding ook vergeten word...

Een flink pak geld om mee te nemen na de teams is er zowel bij de Fam Abbring als bij de fam Weijs niet.

Dat hebben ze beide tegen in dit geval.

BerichtGeplaatst: di okt 23, 2012 14:20
door Luijbregts
MartijnS schreef:Een vader hebben die de Ford importeur van Noorwegen is of was, scheelt daarbij ook wel natuurlijk, als ik me niet vergis ;)


Martijn, je vergist je :-)

Ford Noorwegen had hier niets mee te maken. Papa, Steinar Mikkelsen, heeft aardig wat geld ja en daarom kon hij met WRC's beginnen totdat papa stop zei en geen noorse kroon er meer in stopte. Erik Veiby, Andreas zijn manager heeft hem daarna verder geholpen met de juiste instelling, plannen, navigator en kontaktpersonen en een goed 5 jaar plan opgesteld. Andreas is hierbij ook geholpen door de noorse hogeschool in topsport met studie, training en dieet.

Er is in dit talent ''ge-investeerd'' ipv dat het gekocht is de laatste 3 jaren.

BerichtGeplaatst: di okt 23, 2012 14:21
door MartijnS
Duidelijk, bedankt :D