Rally filmpjes

Alles over TV, DVD, tijdschriften etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Whitey » wo dec 25, 2013 14:08

Holkers schreef:Is er niet iemand in de achtergrond aan het stofzuigen? Wat een baggergeluid zeg

Motor is ontwikkeld in de voormalige DDR door ingenieurs die bij Trabant hebben gewerkt.....
Whitey
 
Berichten: 218
Geregistreerd: ma okt 17, 2011 19:47
Woonplaats: Enter

Berichtdoor briljant » wo dec 25, 2013 14:23

Daar lijkt het i.d.d. wel op Rene
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor briljant » wo dec 25, 2013 14:24

Daar lijkt het i.d.d. wel op Rene
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor sebas » wo dec 25, 2013 14:31

Daar durf je toch niet met uit de pitbox te rijden?? haha wat is dat voor iets,lijkt wel een vespa
sebas
 
Berichten: 1642
Geregistreerd: zo maart 17, 2002 19:16
Woonplaats: Graauw

Re: Rally filmpjes

Berichtdoor BasJBuitendijk » do jan 02, 2014 15:57

Compilatie 2e helft 2013 met uitsluitend Franse rally auto's:

http://youtu.be/4zl0e2Lu-pg

Afbeelding
Avatar gebruiker
BasJBuitendijk
 
Berichten: 495
Geregistreerd: za mei 07, 2011 9:13
Woonplaats: Almere

Re: Rally filmpjes

Berichtdoor erni » vr jan 03, 2014 18:20

Shakedown Jänner Rallye 2014
http://www.youtube.com/watch?v=ZUvpHha2KBI
erni
 
Berichten: 153
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 16:34
Woonplaats: Förtha

Re: Rally filmpjes

Berichtdoor erni » ma jan 06, 2014 16:21

erni
 
Berichten: 153
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 16:34
Woonplaats: Förtha

Re: Rally filmpjes

Berichtdoor BasJBuitendijk » vr jan 17, 2014 10:14

Even het nieuwe forum uitproberen. Zijn er nog Ford liefhebbers in de zaal?

http://www.youtube.com/watch?v=JoO7wUXAy6U&list=PL39D647F81B63B6DA&feature=share&index=2

Afbeelding
Avatar gebruiker
BasJBuitendijk
 
Berichten: 495
Geregistreerd: za mei 07, 2011 9:13
Woonplaats: Almere

Re: Rally filmpjes

Berichtdoor Jaap Sinke » di feb 18, 2014 21:00

Net hier geweest.
Helemaal super.
Op dit filmpje een paar mooie drifts van de meest junior van den Heuvel die bij de pedalen kan.
https://www.youtube.com/watch?v=IR-Q1PyxnKc
Avatar gebruiker
Jaap Sinke
 
Berichten: 271
Geregistreerd: ma nov 01, 2004 14:05
Woonplaats: Haarlem

Re: Rally filmpjes

Berichtdoor adv555 » za feb 22, 2014 12:51

He Jaap ik ben net terug uit finland.

Andre de Vries

Hierbij mijn reis verslag en filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=zXZAAMpe ... e=youtu.be


Finland 2014 De tweede stap.


Vorig jaar was mijn kennismaking met rally rijden in Finland. Het rally virus was er altijd al maar na vorig jaar moest er natuurlijk een vervolg komen. Dus een paar maanden geleden datum’s geprikt om samen met Erik de Man af te reizen naar Finland. Erik had naar aanleiding van mijn verslag van vorig jaar ook de drang gekregen om dit een keer mee te maken. Na overleg met Erik en Kees Burger van Rally Promotion Finland waren de plannen inmiddels definitief gemaakt.

De dag was aangebroken om af te reizen naar Finland. Ik was de dag ervoor behoorlijk verkouden geworden en baalde daar behoorlijk van! Ik naar Erik gereden en daar overgestapt in 580pk richting schiphol, incl. 2 dozen tempo zakdoekjes en een dozijn stophoestjes. Erik had inmiddels al tientallen filmpjes gezien om zich voor te bereiden op wat komen ging. De gesprekken over rally rijden in Finland begonnen al op weg naar Schiphol. Prachtige verhalen kwamen van Erik over de techniek van Subaru's. Turbo hier, Anti Lag system etc. Die man rijdt op het moment een M5 maar zijn hart ligt toch bij Subaru, dat kon je zo horen. Ik deelde in het vliegtuig zoveel mogelijk info over het rijden in de sneeuw, hopende dat het voor Erik een extra snel sprongetje zou zijn.


Na dik een uur verhalen over leftfoot braking, instuur momenten, in de rats blijven en nog tientallen verhalen zat Erik inmiddels in de overload modus en was het zwaar tijd geworden voor iets anders.
Ik had zondag Top Gear gemist, dus ik had het op de Ipad staan. Ik dacht, die kunnen we wel even kijken. Geluid op max. maar we verstonden er niks van, geluid was te zacht. Gelukkig had ik oordopjes mee. Dus daar zaten we. Ik een dopje in mijn rechter oor en Erik eentje in zijn linker oor. We kregen vreemde blikken van mensen die door het gangpad liepen. Ik wil niet weten wat ze gedacht hebben….

Nadat we geland waren in Finland, waren we ineens zo door de douane heen en stonden we al bijna bij de uitgang. We waren ergens verkeerd gelopen en konden nergens de transportbanden vinden voor onze koffers. We moesten opnieuw onze paspoorten laten zien en weer door douane terug en toen heeft een lieftallige vrouw op Helsinki airport ons via een backdoor bij de transportbanden gebracht. Ik zei tegen Erik: we zijn nu de weg al kwijt. Kijkend naar de transportband lagen er nog 2 koffers op, jullie snappen het wel…

Kees stond al te wachten om ons op te halen met de RS4. Mocht even duren zegt ie. Klein koffer probleempje Kees haha. Het was ca. 45 min. rijden om bij ons hotel te komen. Alles was perfect geregeld door Kees. Hotel was prima en de kamers dik in orde. We gingen snel naar bed, slaap hadden we nodig. Maar ja dat werd natuurlijk niks. Spanning, last van de keel en de verkoudheid. En natuurlijk de berichten uit de kamer ernaast van Subaru filmpjes. Midden in de nacht, ik was bijna in slaap, kreeg ik een bericht. Half in mijn slaap pak ik telefoon, die flikkert op grond en ik er half achteraan. Ik klik de eerste film aan, BAM SMS, u zit al over uw maximale datalimit heen. Eyeopener dat ik moest gaan slapen waarschijnlijk. Klok van half 4 nog gezien. Ca. 3 uurtjes slaap max. Maar in die jaren racen weet ik inmiddels wel hoe het werkt, slaap heb je altijd te weinig als je moet racen/rally rijden.

S ochtend’s koffie, dat drink ik normaal nooit, maar die had ik nu wel nodig. Overal en helm inpakken en 10 uur kwam Kees voorrijden met de truck en oplegger. Erik was al overdonderd van de truck, maar die had nog geen idee in wat voor droom hij terecht zou komen. Met de truck en oplegger over besneeuwde rally wegen rijden is al kunst op zich. Sper vast zetten, niet te snel bij afdalingen en gang houden bij de heuvels, anders sta je vast. Eenmaal aangekomen in Saukkola lagen de kapot gereden rally bumpers al op een hoop in de bossen. Hmmmm, dat zet je even aan het denken. Hoe ziet het er hier uit en hoe krap is het etc.

Eerst kreeg Erik de nodige instructie, ik keek even mee en nam er nog 2 koffie achteraan. Toen kregen de darmen een jumpstart, na die Mexican burger van gisteravond had ik even wat tijd voor mezelf nodig… Inmiddels was de instructie al bijna klaar en konden we ons omkleden. De auto’ s werden uitgeladen en Erik en Ik stonden als kindertjes voor een snoepwinkelraam likkebaardend naar de Rally auto’s te kijken. Mijn vrouw zegt altijd: ik heb 3 kinderen, terwijl ik er maar 2 heb.:)

Erik had de eerste dag een 325i BMW rally auto op full spikes tot zijn beschikking dat was voor hem een goeie leer om eerst maar eens de basis beginselen van rijden met spikes op ijs en sneeuw in een RWD te doen. De snelheidsopbouw is een stuk lager dan een bij een 4wd. Maar de remweg is bijna gelijk tussen een 4wd en Rwd. Ik ging foto’s maken. Met de camera in de hand op raceschoenen over ijs, sneeuw en drap gelopen. Ik lag bijna gestrekt tussen de sneeuwhopen. Erik zijn eerste rondjes gingen mooi. Prachtige RWD drifts en je zag dat hij al snel later ging remmen.

Toen was ik aan zet met ca. 3 uur slaap en verkoudheid was ik niet top fit kan jullie vertellen. Maar met een adrenaline stoot van 6 bar gaat ook dat goed komen. Ik had nergens meer last van. Het voelde niet langer dan een maand terug dat ik voor het laatst in Finland had gereden. Alleen ik was weer veel te vroeg met tegensturen, dat is een RWD afwijking in een AWD. Te vroeg tegensturen in een AWD resulteert in onderstuur. Te laat tegensturen in RWD is een sneeuwwal in. Dus ik moest schakelen en daar had ik toch echt even paar sessies voor nodig.

Zo, nu eerst koffie. Erik was net zo rood als de Finse huisjes die er stonden. Ik ben verslaafd zegt ie. Ik zeg dat gaat knaken kosten:) Dat denk ik ook, zegt Erik. Ik stortte echt compleet in na de middag, ik had het zwaar. Ik had meer caffeïne nodig. Kees had gelukkig een fles cola mee en daar leefde ik weer even van op. En zo kon ik toch het einde van de eerste rally dag halen. Met een voldaan gevoel stapten we uit de truck bij ons hotel. De hele avond was het filmpjes, ipad’s en laptops en over en weer filmpjes uitwisselen en ook nog lekker eten. Vroeg op bed was er niet bij, het was alweer na elf uur dat we op onze kamers waren. Ik viel om 24.00 uur in slaap, maar opeens werd ik wakker, Ik dacht: zo, ik heb een lekkere lange nacht gehad, kijk ik op de klok, 02.00 uur.. Nee! klaarwakker. Heeft ongeveer een uurtje geduurd en om 03.00 viel ik weer in slaap, toen mooi doorgehaald tot 08.00 uur. Verkoudheid was aan het verdwijnen ik voelde me goed.

Kees zou er om 10.00 uur zijn, dus we zaten nog rustig even het Nederlandse nieuws te kijken op onze i-pads, maar om 09.30 uur was ie er al. Erik zegt; shit, daar is ie al! Ik zeg: snel spullen pakken! hij stond natuurlijk het verkeer op te houden… Het wachten was op Erik, die moest meer dan alleen zijn spullen pakken volgens mij… Eindelijk op weg voor de 2e dag. Voor Erik natuurlijk extra spannend, want nu stond er een Subaru rally auto klaar. Een merk, waar hij veel passie voor heeft.

Erik mocht deze dag weer starten, dus ik dacht: ik ga nu niet weer op mijn raceschoenen foto ’s schieten. Dus nu op bergschoenen in raceoveral foto ’s en filmpjes gemaakt. Dat ging me een stuk beter af. Erik ging naar mijn idee veel beter met de Subaru dan met de BMW. Je kon zien dat 4wd meer zijn ding is. De leercurve was sneller dan met de BMW. De snelheid zat er al goed in. Nu was het mijn tijd om in te stappen. Rustig beginnen, nieuwe baan, eerst 2 ronden pacenotes maken en toen kon het gas erop.

Wat een stage, dit was ongelooflijk! Achterin kwam je met de 4e versnelling het rechte stuk op met heuvels die allemaal volgas waren. Net voor de laatste heuvel kort remmen, terug naar 4 en op trailing throttle door een gevaarlijke linkerknik, pffff… Die comfort zone van dag 1 kon ik wel vaarwel zeggen. Daarna ging je het bos in. Boomstronken op de binnenkant van de Apex. Sneeuw wallen die je zo de greppel introkken, blinde bochten die je zo een gat in lieten vallen, Bomen als flat gebouwen. Ja, zo kwamen ze op mij af! Elke pacenoot van de Navigator had ik nodig, hoe meer info hoe beter. Echt smerige knijpende bochten, waar je snel te vroeg op je gas gaat staan en als je dan met links remmen de auto niet meer binnen krijgt, lig je gewoon midden in het bos. Niet alleen de auto zat in de toerenbegrenzer maar Dre zelf ook…
Hoe dan ook, ik laat mij nooit kennen. Ik kom hier om dit te masteren en niet om op mega marge een stage te rijden. Ik kwam er met 2 trillende handen uit. Dit was ver, maar dan ook heel ver uit mijn comfort zone… Circuit rijden zou je dan bijna bestempelen als gemakkelijk, terwijl dat dus niet zo is. Maar doordat je met zoveel zaken rekening moet houden word er gewoon meer van je gevraagd. Alles tegelijk, ogen, oren en voetenwerk. Tommi Makkingen zegt: you need to train the eyes. Je moet 20 dingen meer zien dan een gemiddeld persoon. Mijn Finse instructor zei: you did nice for a start, not ready yet…

Zo, eerst die Cafeïne cola fles maar uit de tas. Zweet liep inmiddels al op plekken, waar ik het normaal niet heb. Gelukkig zag Erik er ongeveer hetzelfde uit. Ik liep naar mijn tas trok er een schone onderbroek uit. Zei tegen Erik, ik heb er een mee als je er een nodig hebt. Stiekum dacht ik: die heb ik eerder zelf nodig…

Gelukkig waren de pauzes iets langer en kon ik even tot rust komen om alles op me in te laten werken. Pacenotes waren nu wel heel belangrijk, ik kon de stage nog niet uit mijn hoofd, en een foutje wordt meteen afgestraft. Ik stapte in voor een volgende run en de snelheid kwam heel natuurlijk, het ging prachtig, maar we kregen na aantal km toch te warme banden. Hoe kan dat, zul je denken. Sneeuw en te warme banden? jazeker, werkt net zo als op een circuit. Als de banden te warm worden, verlies je grip. Daarmee was mijn vertrouwen weer zomaar terug bij af. Je begint vroeg te remmen, de snelheid is er uit. Terug in de service, en Kees zei: ik ga wel wat anders voor je regelen. Michelin spikes eronder, ik de stage weer in. Wat een grip, de confidence steeg en de bomen gingen van flatgebouwen naar kabouter huisjes. Navigator push, push, brake later! en het ging echt mega. Onderstuur wegtrappen met het gaspedaal, hairpins inzetten met de handrem, echt mooi! Ik kreeg een goed ritme. De Finse instructor/navi zei: I am scared, I don t want you to push any harder.

Bij het uitstappen van de auto zei hij: your basic rally training is very good. Ik was inmiddels wel compleet brak, mijn huidskleur was van rood naar grijs gegaan. Mijn grijze haren vielen al niet eens meer op… De volgende stap zou Gravel moeten zijn en nog een betere pacenoot training, specifiek voor Finland. Mijn wens is: om ooit een rally in Finland te rijden. Ik ben met de voorbereiding bezig, laten we hopen, dat die wens ooit in vervulling mag gaan.

Erik en ik hebben s avonds eindeloze gesprekken gehad in het hotel, over hoe deze dagen voorbij waren gevlogen. We hebben echt super genoten en mega gelachen. Deze achtbaan eindigde in Schoorl. Ik hoop dat we allebei nog eens kunnen gaan. Het liefst met nog meer rally liefhebbers! It s the ride of the Century!


Thanks to:

Kees Burger Rally Promotion Finland
Jarko Rally Promotion Finland
Erik de Man For all his Laughs
adv555
 
Berichten: 81
Geregistreerd: za dec 28, 2013 12:22

Re: Rally filmpjes

Berichtdoor Jaap Sinke » za feb 22, 2014 15:19

Hallo Andre,
Heb je filmpje gezien.
Normaal gezien ga je toch wel wat dwarser!
Wij gaan al jaren naar Finland en het is echt het mooiste dat er is op autosport gebied.

Jammer dat het de laatste tijd te warm is in Finland in de winter.
Wij moeten inmiddels uitwijken naar het hoge noorden (Lapland)
Zag dat jullie ook niet veel sneeuw en ijs hadden.
De familie Heuvel heeft nu een ideale stek gevonden in de buurt van Rovaniemi.
Mooie huisjes. Fantastische banen en je kan tot begin April rijden. Echt super.

Groeten Jaap
Avatar gebruiker
Jaap Sinke
 
Berichten: 271
Geregistreerd: ma nov 01, 2004 14:05
Woonplaats: Haarlem

Re: Rally filmpjes

Berichtdoor MikeDeHigh » ma feb 24, 2014 14:13

Onze versie van de CPZ Short Rally in Zandvoort 2014;

http://www.youtube.com/watch?v=WW8pJx1TMwY
Afbeelding

Tot gauw,

Michel Hoogstraate
MikeDeHigh
 
Berichten: 5
Geregistreerd: ma feb 24, 2014 14:06

Re: Rally filmpjes

Berichtdoor erni » zo maart 09, 2014 18:20

Werra Meissner Rally 2014 [HD]
http://www.youtube.com/watch?v=szfGh-KSags
erni
 
Berichten: 153
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 16:34
Woonplaats: Förtha

Re: Rally filmpjes

Berichtdoor erni » ma maart 10, 2014 15:08

erni
 
Berichten: 153
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 16:34
Woonplaats: Förtha

Re: Rally filmpjes

Berichtdoor erni » zo maart 16, 2014 11:24

1. Rally Hessisches Bergland 2014 [HD]
http://www.youtube.com/watch?v=p0tXhb0FUMA
erni
 
Berichten: 153
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 16:34
Woonplaats: Förtha

VorigeVolgende

Keer terug naar TV en Multimedia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten