backup foto's

Alles over TV, DVD, tijdschriften etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor ReverseDigital » za jan 06, 2007 1:19

arno schreef:het is ook wel belangrijk om van je back-up(dvd of hd) ook een back-up te maken. Want beide kunnen kapot gaan.
Dus als je adviseert om een hd te gebruiken gaat ooit de hd kapot of valt.
En bij gebruik van dvd's "kunnen" deze inderdaat vervagen.

Dus een dubbele back-up is altijd beter.

Oftewel een raid configuratie in je computer maken. Beste oplossing :idea:


Een RAID-configuratie is denk ik niet helemaal de beste oplossing, maar komt wel een heel eind in de goede richting. Je moet dan wel kiezen voor een RAID-1-configuratie in plaats van RAID-0! Bij RAID-1 heb je twee schijven die je mirrored terwijl je bij RAID-0 van de twee schijven 1 grote schijf maakt. Als die laatste configuratie crashed ben je alsnog al je data kwijt, bij RAID-1 heb je dan in ieder geval je mirror-schijf nog.
Daarnaast moet je moederbord wel RAID ondersteunen (oftewel: de pc moet redelijk recent zijn).
Wanneer je een een SCSI-systeem hebt, kun je voor RAID-5 kiezen, maar dat zal voor de meesten onder ons denk ik niet het geval zijn, dat is meestal alleen bij servers in het bedrijfsleven het geval.
Gevaar bij een RAID-configuratie is dat je pc nog steeds een SPOF is (Single Point of Failure), oftewel, als je kortsluiting krijgt binnen je pc of als er wordt ingebroken en ze nemen je pc mee, dan ben je ook alles kwijt (o.a. daarom ook niet helemaal de beste oplossing, maar wel een heel eind in de goede richting).

Daarnaast wordt ook bij RAID-configuraties voor een backup-to-tape of backup-to-disc oplossing gekozen. In de thuissituatie betekent dit eigenlijk niets meer en niets minder dan: data kopieren naar een externe harde schijf (of twee externe HDD's, afhankelijk van hoe belangrijk het is dat je moet kunnen beschikken over een backup) of branden op CD/DVD.
Wil je helemaal op safe spelen, dan zorg je er voor dat een backup niet alleen bij jou thuis ligt maar ook op een andere plek, bij een familielid bijvoorbeeld. Het is maar net hoe ver je hier in wilt gaan, dat is voor iedereen anders. Zelf werk ik met twee externe HDD's, dat werkt voor mij prima.

Daarnaast nog een tip voor als iemand dingen op CD c.q. DVD brandt: doe dit niet op de allerhoogste snelheid. Mijn ervaring leert dat hoe lager de brandsnelheid is, hoe dieper de putjes in de CD dan wel DVD worden gebrand. Voordeel hiervan is dat bij een lage brandsnelheid een klein krasje de DVD nog goed leesbaar kan zijn terwijl bij een hoge brandsnelheid op het niet meer kunnen lezen van de data groter is. Nadeel is dat je wat langer moet wachten voordat het branden klaar is, maar dat is voor een goed doel.

Ook heb ik wel eens gehoord dat een CD of DVD met een gouden kleur beter zou zijn dan eentje met een zilveren kleur. Of dit echt waar is weet ik niet, maar het zou zo maar kunnen....

Als laatste: om bij een eventuele crash zo min mogelijk data kwijt te zijn moet je met de nodige regelmat backups maken, maar dat spreekt denk ik voor zich.
Avatar gebruiker
ReverseDigital
 
Berichten: 64
Geregistreerd: za nov 18, 2006 19:13
Woonplaats: Mierlo

Berichtdoor mafiabaas101 » za jan 06, 2007 8:17

arno schreef:Als tip. :!:
In duitsland is dit soort zooi veel goedkoper.

ja klopt zeker , over een maand of 3 weer is in hertzhogenrad gaan shoppe

trouwens, scheelt dat nog wel zo veel na de btw verhoging in duitsland?
mafiabaas101
 
Berichten: 896
Geregistreerd: zo okt 10, 2004 8:48
Woonplaats: Barneveld

Berichtdoor arno » za jan 06, 2007 15:16

weet niet zeker of dit inderdaat nu nog is. :?
maar veel winkels gooien nu met stunts.
16 en 17 januari 10% korting opo alles.

En wat ook handig is,is dat ik 25 min hiervandaan 3 computerwinkels heb liggen. :wink:
Avatar gebruiker
arno
 
Berichten: 322
Geregistreerd: vr okt 14, 2005 20:39
Woonplaats: Heerlen

Berichtdoor ExTaxi » za jan 06, 2007 23:50

Niels van de Poll schreef:Ik heb nu zo'n 40 cdtjes ?


ehhh waarom geen DL-DVD?
ExTaxi
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: ma jan 21, 2002 19:26
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Niels van de Poll » za jan 06, 2007 23:51

ExTaxi schreef:
Niels van de Poll schreef:Ik heb nu zo'n 40 cdtjes ?


ehhh waarom geen DL-DVD?


Omdat bij mij cd'tjes gratis uit de lucht komen vallen en dvd's niet.
Avatar gebruiker
Niels van de Poll
 
Berichten: 751
Geregistreerd: ma mei 02, 2005 9:10
Woonplaats: Hardenberg

Berichtdoor peter k » zo jan 07, 2007 2:12

Niels van de Poll schreef:Omdat bij mij cd'tjes gratis uit de lucht komen vallen en dvd's niet.

Waar woon je precies? :wink:
Afbeelding
peter k
 
Berichten: 154
Geregistreerd: vr sep 08, 2006 16:43
Woonplaats: vroomshoop

Berichtdoor Niels van de Poll » zo jan 07, 2007 9:22

peter k schreef:
Niels van de Poll schreef:Omdat bij mij cd'tjes gratis uit de lucht komen vallen en dvd's niet.

Waar woon je precies? :wink:


Ik zou zeggen volg de cd's ;)
Avatar gebruiker
Niels van de Poll
 
Berichten: 751
Geregistreerd: ma mei 02, 2005 9:10
Woonplaats: Hardenberg

Berichtdoor ExTaxi » zo jan 07, 2007 11:34

Niels van de Poll schreef:
ExTaxi schreef:
Niels van de Poll schreef:Ik heb nu zo'n 40 cdtjes ?


ehhh waarom geen DL-DVD?


Omdat bij mij cd'tjes gratis uit de lucht komen vallen en dvd's niet.


man dat is toch geen doen??? Dat wil je écht niet hoor! Koop een zooi DL-DVD's bij Opus ofzo.
ExTaxi
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: ma jan 21, 2002 19:26
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Niels van de Poll » zo jan 07, 2007 13:08

ExTaxi schreef:
Niels van de Poll schreef:
ExTaxi schreef:
Niels van de Poll schreef:Ik heb nu zo'n 40 cdtjes ?


ehhh waarom geen DL-DVD?


Omdat bij mij cd'tjes gratis uit de lucht komen vallen en dvd's niet.


man dat is toch geen doen??? Dat wil je écht niet hoor! Koop een zooi DL-DVD's bij Opus ofzo.


Wil wel je moet alleen wat tijd hebben.
Avatar gebruiker
Niels van de Poll
 
Berichten: 751
Geregistreerd: ma mei 02, 2005 9:10
Woonplaats: Hardenberg

Vorige

Keer terug naar TV en Multimedia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten