RTV Oost vroeg aan Werner Budding of de rallysport verboden

Alles over TV, DVD, tijdschriften etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

RTV Oost vroeg aan Werner Budding of de rallysport verboden

Berichtdoor bennie2000 » ma nov 26, 2007 22:56

DIT STUKJE TEKST KOMT TENGOEDE AAN WWW.AUTOVISIE.NL

RTV Oost vroeg aan Werner Budding of de rallysport verboden moet worden.(12 november 2007)

Afgelopen week luidde de vraagstelling in een praatprogramma van RTV Oost: ‘Moet de rallysport in Nederland verboden worden?’. Dit vraagstuk kwam niet zo maar uit de lucht vallen; een dodelijk ongeluk in de Conrad Euregio Rally van een week geleden, lag eraan ten grondslag. Raymond Lloyd, de navigator van Richard Felgate in een BMW, was het tweede dodelijke slachtoffer in een Nederlands rallyincident in veertien maanden tijd.

Reden voor RTV Oost – en ongetwijfeld ook voor anderen – om het idee te opperen de rallysport te verbieden. Vanwege het feit dat ik wel eens over de Nederlandse rallysport heb geschreven en tevens enkele rally’s heb gereden, werd mij gevraagd een korte reactie te geven op de stelling. Ik heb geantwoord dat het een veel te gemakkelijke oplossing is om de deze tak van autosport na dit dramatische ongeval te verbieden. ‘s Zomers overlijden tijdens een weekend met fraai weer veelal enkele motorrijders aan een fatale crash. Maar hoor je ooit iemand over een verbod op motorfietsen? Op de Mont Blanc vinden elke zomer tientallen bergbeklimmers hun eind, daaronder ook wel eens Nederlanders. Is het landgenoten inmiddels verboden om de hoogste berg van West-Europa te beklimmen? Volgens mij niet. Net zo min wordt de uittocht van 1,1 miljoen Nederlanders die de komende tijd op wintersport gaan bij de grensovergangen voorkomen. Maar het afgelopen jaar zijn er toch echt enkele om het leven gekomen bij het winterse tijdverdrijf.

Het is te gemakkelijk om iets dat een bepaalde vorm van gevaar in zich heeft te verbieden. Beter is om te leren van het ongeval van Lloyd en Felgate. Net als vorig jaar bij de Golden Tulip Rally was het een navigator die verongelukte. Als er een onderzoek zou worden verricht waarbij de vraag centraal staat ‘in welke stoel van een rallyauto loop je het meeste gevaar?’, dan komt ongetwijfeld die van de navigator naar voren. Strengere eisen rond die zitpositie zouden het veiligheidsniveau dan ook beslist omhoog tillen. Of wellicht wordt het tijd voor een ‘elektronische navigator’. In een tijd van steeds verdere perfectie van GPS-apparatuur ligt daar misschien wel de sleutel tot het veiliger maken van de rallysport. Het simpelweg verbieden van een sport waaraan duizenden mensen, zowel deelnemers als toeschouwers, veel plezier beleven, is wat mij betreft te kort door de bocht.
Avatar gebruiker
bennie2000
 
Berichten: 342
Geregistreerd: zo maart 30, 2003 1:48
Woonplaats: lelystad

Re: RTV Oost vroeg aan Werner Budding of de rallysport verbo

Berichtdoor Berto » ma nov 26, 2007 23:18

bennie2000 schreef: Of wellicht wordt het tijd voor een ‘elektronische navigator’. .


En welke hobby gaan wij (navigatoren) dan beoefenen??
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Cinq-Power » ma nov 26, 2007 23:36

Dan is het geen rally meer, maar een wedstrijd wie de beste navigatie apparatuur heeft.

In elke tak van sport vallen doden en gewonden, en net zoals je zegt, motor rijden of bergbeklimmen wordt ook niet verboden.
Terwijl als je in percentage's gaat kijken rally 1 van de veiligste (niet circuitgebonden) motorsporten is.


Gewoon houden zoals het is, veiligheid staat al op hoog niveau.
Avatar gebruiker
Cinq-Power
 
Berichten: 1461
Geregistreerd: zo okt 28, 2007 13:47
Woonplaats: Wageningen

Berichtdoor John Raven » di nov 27, 2007 8:50

Bovendien gaat het onderzoeken naar de gevaarlijkste stoel in de auto behoorlijk mank. De auto van de Engelsen had een rechts stuur, dus als het een linksgestuurde auto was geweest had de rijder de zwaarste klap gekregen...
Avatar gebruiker
John Raven
 
Berichten: 396
Geregistreerd: zo jun 23, 2002 22:04

Berichtdoor Wolter » di nov 27, 2007 9:30

John Raven schreef:Bovendien gaat het onderzoeken naar de gevaarlijkste stoel in de auto behoorlijk mank. De auto van de Engelsen had een rechts stuur, dus als het een linksgestuurde auto was geweest had de rijder de zwaarste klap gekregen...

Maar het blijft, zoals in het artikel staat, de stoel van de navigator! Er staat niet dat het de rechterstoel is, dus ik snap je commentaar niet.
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor paco » di nov 27, 2007 9:49

Als je als rijder in een nare situatie moet kiezen het stuur links of rechtsom, probeer je toch de auto zo te gooien dat je zelf veilig bent. Dit doe je niet expres, maar dit is een reflex tot lijfsbehoud.
paco
 
Berichten: 240
Geregistreerd: di nov 14, 2006 17:30
Woonplaats: barneveld

Berichtdoor mantaboy » di nov 27, 2007 10:04

paco schreef:Als je als rijder in een nare situatie moet kiezen het stuur links of rechtsom, probeer je toch de auto zo te gooien dat je zelf veilig bent. Dit doe je niet expres, maar dit is een reflex tot lijfsbehoud.


Nog nooit gedaan.... Altijd voor mezelf gekozen als het fout ging... Ik wil dat de ander niet aandoen. Het is bij ook geen reflex, maar een bewuste keuze. Misschien is dat bij anderen toch anders.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor sebas » di nov 27, 2007 12:54

mantaboy schreef:
paco schreef:Als je als rijder in een nare situatie moet kiezen het stuur links of rechtsom, probeer je toch de auto zo te gooien dat je zelf veilig bent. Dit doe je niet expres, maar dit is een reflex tot lijfsbehoud.


Nog nooit gedaan.... Altijd voor mezelf gekozen als het fout ging... Ik wil dat de ander niet aandoen. Het is bij ook geen reflex, maar een bewuste keuze. Misschien is dat bij anderen toch anders.


Dan ben jij een van de weinigen denk ik...Het is gewoon bijna een vaste reflex die je hebt om van je af te sturen...
sebas
 
Berichten: 1642
Geregistreerd: zo maart 17, 2002 19:16
Woonplaats: Graauw

Berichtdoor Ton Van Spanje » di nov 27, 2007 13:02

Arfman schreef:Ik kan me nog herinneren dat Ger Haverkate ooit aan het eind van een recht stuk geen remmen meer had in z'n Astra, en hij zei toen dat hij heel bewust de auto zo had gemanouvreerd dat zowel hij als z'n navi niet geraakt zouden worden door de bomen aan het eind van dat rechte stuk. Dat was een welbewuste keuze.


Lijkt mij dat je dat alleen kunt bedenken als je nog "wat" tijd over hebt om te vogelen. Zijn eerste reflex zal in eerste instantie ook een primitieve, natuurlijke geweest zijn, oftewel; eigen lijfsbehoud.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: RTV Oost vroeg aan Werner Budding of de rallysport verbo

Berichtdoor KRT » di nov 27, 2007 13:05

Berto schreef:
bennie2000 schreef: Of wellicht wordt het tijd voor een ‘elektronische navigator’. .


En welke hobby gaan wij (navigatoren) dan beoefenen??


Navigatiesysteem instellen op de service :lol:

Maar is idd weer een onnozel verhaal...
KRT
 
Berichten: 74
Geregistreerd: za maart 10, 2007 13:47
Woonplaats: Ruinen

Berichtdoor michel uit berg » di nov 27, 2007 13:06

Ton Van Spanje schreef:Lijkt mij dat je dat alleen kunt bedenken als je nog "wat" tijd over hebt om te vogelen. Zijn eerste reflex zal in eerste instantie ook een primitieve, natuurlijke geweest zijn, oftewel; eigen lijfsbehoud.


dat lijkt mij dus ook want als ie gaat dan gaat ie!! en heb je niks meer te corrigeren is mijn idee
michel uit berg
 
Berichten: 672
Geregistreerd: do jul 25, 2002 20:57
Woonplaats: berg city

Berichtdoor AC » di nov 27, 2007 13:19

Het stuur links of rechts, het lijkt mij het inschatten van de bocht vanuit de bestuurders positie.

En dan zijn de bochten de kant op van de bestuurder beter in te schatten (harder genomen) en dan vlieg je er eraf en zit de navigator 1e rang...
Avatar gebruiker
AC
 
Berichten: 501
Geregistreerd: vr maart 24, 2006 17:16
Woonplaats: Montpellier, Frankrijk

Berichtdoor Ton Van Spanje » di nov 27, 2007 13:26

michel uit berg schreef:
Ton Van Spanje schreef:Lijkt mij dat je dat alleen kunt bedenken als je nog "wat" tijd over hebt om te vogelen. Zijn eerste reflex zal in eerste instantie ook een primitieve, natuurlijke geweest zijn, oftewel; eigen lijfsbehoud.


dat lijkt mij dus ook want als ie gaat dan gaat ie!! en heb je niks meer te corrigeren is mijn idee


Ik denk dat jij als rijder(en behept met een over(?)dosis rallysport genen :D ) dat als geen ander weet.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor John Raven » di nov 27, 2007 13:31

Wolter schreef:
John Raven schreef:Bovendien gaat het onderzoeken naar de gevaarlijkste stoel in de auto behoorlijk mank. De auto van de Engelsen had een rechts stuur, dus als het een linksgestuurde auto was geweest had de rijder de zwaarste klap gekregen...

Maar het blijft, zoals in het artikel staat, de stoel van de navigator! Er staat niet dat het de rechterstoel is, dus ik snap je commentaar niet.


Ze vragen zich weldegelijk af in het stuk welke stoel het gevaarlijkst is en refereren hierbij vooral naar de navigator. Maar die kan zowel links als rechts zitten en in dit geval (Euregio) had in een linksgestuurde auto de rijder de klappen gekregen... vandaar...
Avatar gebruiker
John Raven
 
Berichten: 396
Geregistreerd: zo jun 23, 2002 22:04

Berichtdoor Wolter » di nov 27, 2007 13:45

John Raven schreef:Ze vragen zich weldegelijk af in het stuk welke stoel het gevaarlijkst is en refereren hierbij vooral naar de navigator.

Mee eens. Zoals ik ook zeg. Maar dit zegt nog niks over de kant van de navi.

John Raven schreef:Maar die kan zowel links als rechts zitten en in dit geval (Euregio) had in een linksgestuurde auto de rijder de klappen gekregen... vandaar...

En daar gaat het dus om. Waarschijnlijk wel, maar misschien ook niet. Er zat geen ''Black box'' in de auto dus we kunnen alleen maar gissen naar de reactie van de bestuurder...
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Volgende

Keer terug naar TV en Multimedia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten