RTV Oost vroeg aan Werner Budding of de rallysport verboden

Alles over TV, DVD, tijdschriften etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor RG-Rallysport » di nov 27, 2007 16:47

oudegroen schreef:Hier mijn visie:

In het algemeen is het zo dat de bijrijder bij een serieus ongeval zwaarder letsel oploopt dan de rijder. De belangsrijkste verklaring daarvoor ligt 'm in het feit dat de bestuurder iets heeft om zich tegen schrap te zetten (namelijk het stuur) en de bijrijder niet. Dat geldt dus ook voor de situatie in een rallyauto. In het zeldzame geval dat een auto een dermate rare klap maakt dat het stuur gevaar oplevert gaat dit natuurlijk weer niet op, dan is het stuur namelijk de belangrijkste oorzaak voor pols- en armfracturen bij een bestuurder. In de meeste gevalen waarbij sprake is van overlijden heeft dat te maken met het breken van (nek)wervels. Die breken nou eenmaal sneller wanneer er geen spierspanning op staat dan wanneer dat wle het geval is.

Dan de kwestie over de reflexen. De meest voorkomende reflex bij een bestuurder die in de penarie raakt is: "níet tegen die boom!". Hoe meer hij of zij echter focust op waar hij niet tegenaan wil, hoe groter de kans is dat hij het toch raakt. Een effectievere reflex zou zijn om juist te focussen op waar je wél naartoe wilt, dus bijvoorbeeld: "precies tussen die twee bomen door". Het is gek, maar met een dergelijke handige basisgedachte heeft de natuur ons niet uitgerust. Wij zijn er sterren in om aan te geven wat we allemaal niet willen terwijl het veel effectiever om dát te duiden wat je wél wilt. Hier zie je soms bij onboardbeelden van bijna-ongelukken de meerwaarde van de bijrijder; die geeft in een fractie aan waar de rijder wél naartoe moet. Soms leidt dat tot een mooie narrow-escape.

Maar ik wens ons allemaal natuurlijk dat ons dergelijke situaties bespaard zullen blijven!


Hier wil ik me bij aan sluiten en deze conclusie is ook een mooi einde van deze discussie denk ik ? :roll:
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor Franky » di nov 27, 2007 18:34

En de rijder ziet waar ie heen gaat en als het mis gaat.
Vaak zit de navi nog in de notes te kijken en weet niet direkt hoe en wat er gebeurd.
Afbeelding
Frank Cruts
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

Berichtdoor mantaboy » di nov 27, 2007 18:58

Ton Van Spanje schreef:antwoord op opmerking mantaboy 27 Nov 2007 16:05

JP

Dat schijnt dus niet zo te zien. Ik heb ooit eens gehoord van iemand die er verstand van zou moeten hebben, dat doordat je als bestuurder de klap wel ziet aan komen je je meer schrap schijnt te zetten cq je spieren te spannen waardoor je juist meer schade oploopt. Nu kan ik mij voorstellen dat dan meer gaat om spieren gerelateerde kwetsuren.

Jij weet zelf wat het is om als passagier betrokken te raken bij een ongeval. Als ik mij goed herinner heb jij (believe it or not) nog geluk gehad. Jij sliep toch? In kennelijke staat? :D Dan ben je zo slap dat je naar verhouding minder letsel oploopt. Neemt niet weg dat jij toen nog teveel letsel opliep


Niet alleen als passagier Ton. Intussen ook heel erg goed als bestuurder, zeker ook met iemand naast me. Ik sliep niet, heb het volledig zien gebeuren maar was inderdaad toen onder invloed. Juist daardoor liep ik zoveel letsel op, had ik de spieren gespannen was de schade duidelijk minder geweest. Nu kon het hoofd alle kanten uit. Van dat ongeluk heb ik nog steeds dagelijks last ja....

Wat je aangeeft over de bestuurder klopt, je spant je spieren en juist daardoor is het de afgelopen keren bij alleen een kneuzing en/of stramme spieren gebleven (kapotte bril en wat striemen daarvan door de airbag...). Diegene naast me zijn me nog steeds dankbaar dat ik het object als eerste aan de linkervoorzijde geraakt heb. Door het beruchte "ohoh" heeft die zich ook schrap gezet en is erger voorkomen. Neemt niet weg dat voorkomen juist beter is maar soms heb je geen andere keuze dan iemand te ontwijken en zelf schade op te lopen. Helaas is het ook 1 keer slecht afgelopen, maar toen kwam er 1 rechts binnen zetten terwijl ik op een voorrangsweg reed... :( :( :cry: :cry:

In principe vind ik dat je allebei evenveel kans hebt op letsel, navigator iets meer omdat wat Franky al aangeeft deze de klap meestal niet ziet aankomen. Vandaar ook vaak goed last van de nek of rug hebben.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Vorige

Keer terug naar TV en Multimedia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten