Waarom de wedstrijden om het WRC amper op tv te zien zijn,is ons een RAADSEL.
Rally is de meest volkse motorsport die er is;dichtbij de rijders en auto's kun en wil je niet komen.
Hoge hekken en vip-tribunes, zoals bij de formule1 kom je hier niet tegen.De zakenrelaties staan gewoon tussen de andere liefhebbers.Dat komt de sfeer alleen maar ten goede.Iedereen is gelijk! De fans kunnen de vele verschillende proeven tijdens een raceweekend allemaal gratis (?!) bekijken. Sterker nog, ze kunnen zelf de plek uitkiezen, waar ze gaan staan om het spektakel te volgen. En dat is vaak met gevaar voor eiegen leven langs de smalle stoffige, modderige of bevroren weggetjes. Maar daarvoor worden ze goed beloond: de rijders trakteren de trouwe fans altijd op een spannende strijd met extreme snelheden en heerlijke uitlaatroffels. Na enkele proeven moet er natuurlijk aan de wagens worden gesleuteld en ook tijdens de service-beurten is er geen sprake van geheimzinnigheid,zoals bij de formule1. Met een flinke dosis brutaliteit loop je door tot vlakbij de monteurs. In de rallysport komen technici natuurlijk ook steeds met nieuwe snufjes, maar daar doet bijna niemand erg geheimzinnig over. En dan zijn er nog de coureurs. Ondanks hun ongelooflijke rijvaardigheid zijn het geen omhooggevallen mooirijders. Ze zijn altijd bereid om een praatje te maken, als ze daar tijd voor hebben. Dat wilden we wel eens van dichtbij meemaken, dus trokken we tweedagen op met het BP Ford Abu Dhabi Rally Team.
Het BP Ford Abu Dhabi Rally Team strijdt met drie wagens mee om het kampioenschap in het WRC en kijkt daarbij niet op een eurootje meer of minder. Volgens de wildste geruchten kost het meer dan 100 miljoen euro om dit team 1 seizoen draaiende te houden. Dan hebben we het niet alleen over de 3 keer 6 monteurs die over het materiaal waken, maar ook over de rallywagens zelf, die ruim 700.000 euro per stuk kosten. Het complete circus dat de wereld overgaat voor Ford, bestaat uit 200 man. Dat is inclusief het 'schaduwteam'met exact dezelfde geprepareerde wagens, dat buiten Europa onderweg is. De tijd tussen de wedstrijden is gewoon te krap om de auto's steeds over de zee of door de lucht te vervoeren na een gereden rally. Dan begrijp je waarom er van die grote sponserstickers van een klein maar schatrijk oliestaatje en een brandstofmerk prominent op die Focussen geplakt zijn. Het is een giga pak geld dat er in een jaar doorheen gejakkerd wordt, en als we voorzichtig vragen wat Ford daar nou voor terug verwacht, houden ze het vooral op 'merkbeleving'. Meedoen aan het WRC moet wel zo'n beetje de meest onvoordelige manier dat voor elkaar te krijgen. Dat kan ook de reden zijn , dat veel automerken niet jaren achter elkaar actief blijven in de rallysport. Ze stappen er meestal in om 1 model even in de schijnwerpers te zetten. Waar waren de roemruchte rallymerken als Lancia, Toyota n mitsubishi de afgelopen jaren in het WRC? Na ons korte verblijf bij het team van Ford kunnen we met een gerust hart zeggen dar de rally nog altijd de heftigste sport op 4 wielen is. Dit weekend wordt Corsica omgeploegd.....
BRON: veronica magazine nummer 41