Nieuwe aanwas in de rallysport

Alles over TV, DVD, tijdschriften etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Nieuwe aanwas in de rallysport

Berichtdoor rutger205 » di dec 24, 2013 17:22

Dit topic is een uitnodiging aan iedereen die de rallysport een warm hart toedraagt. Het aantal rallylicentiehouders stijgt de afgelopen jaren amper. Het aantal deelnemers in de diverse wedstrijden stijgt zeker niet.
Wat is er aan de hand? Maar veel belangrijker is de vraag hoe we nieuwe, liefst jonge deelnemers kunnen aantrekken om het deelnemersveld in de breedte (dus aantallen) te kunnen verhogen. In de ons omringende landen is het zeker niet altijd beter, wel valt op dat aan de basis aanzienlijk meer deelnemers op de startlijsten staan. Wat wel opvalt in Nederland is dat we absoluut goede topauto's en dito rijders hebben die zelfs op WK-niveau hun mannetje staan. Aan de andere kant zien we weinig nieuwe jonge aanwas. En dat is zorgelijk, want net als bij alle andere sporten is basis tenslotte nog steeds de jeugd.

Daarom net voor de kerstdagen dit onderwerp. Misschien kunnen we wel faciliteiten scheppen voor jonge beginnende rijders. Denk daarbij eens aan de opzet van de Formule 1000 in Engeland waar rijders jonger dan 18 jaar al kunnen starten. Daar wordt gereden in rallyauto's met max. 1 ltr motorinhoud (bijv. Toyota Aygo etc.). Met steun van BSR kan voor deze instapklasse extra mogelijkheden worden geboden.

:D
rutger205
 
Berichten: 97
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 22:35

Berichtdoor MartijnB » di dec 24, 2013 17:31

Rutger

Wel eens gedacht aan kosten die flink stijgen.
En mensen die steeds minder te besteden hebben.
Sponsors voor zover die er al waren hebben ook weinig budget meer.

Daarnaast leeft de rallysport in Nederland totaal niet zoals dat wel het geval is in bijv UK. Waar allerlei cups en instap klasses zijn.
Nederland blijft een land waarbij de infrastuktuur enigsinds parten speelt in het organiseren van rally s.
We wonen ook in een zeer dichtbevolkt land. Een land waar op vele lokatie s de rallysport niet echt welkom is.

Ook de diverse negatieve berichtgevingen helpen zeker niet mee aan meer rally s.

Daarnaast is het wel enigsinds tijdrovend om alles op poten te zetten ook voor rijders en navi s.
Laatst bijgewerkt door MartijnB op di dec 24, 2013 17:46, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor rallydre » di dec 24, 2013 17:33

Rutger Jan,

Ik denk dat op gebied van 'betaalbare' klassen er wel wat alternatieven zijn. Ondanks dat de Volvo cup niet meer bestaat zijn daar nog wel gehomologeerde varianten van. Daarnaast is er de 205/106 cup of de 325i Challenge die ook een betaalbaar niveau hebben zoals jij dat verwoord. We zijn en blijven een klein land. De inschrijfgelden zijn vanwege de manier waarop we moeten organiseren nooit van een instapniveau zoals dat in UK of België wel kan. De crisis helpt daar bovenop ook niet mee en we zijn tegenwoordig allemaal te druk om (vrijwillig) de handen uit de mouwen te steken. Als die tijd er al is beperkt de crisis.

Denk dat we niet nog 's verder moeten versplinteren. Je krijgt dan toch iemand die met een groter dan gemiddeld budget in gaat stappen om zijn/haar zoon/dochter de top van de top te geven en zo de hoogste ogen te gooien in het kampioenschap (zie divisie 5) Niks ten nadele daarvan, ik geniet ook van de auto's, maar goedkoper is 't niet.

Al met al een vicieuze waar we niet zomaar uitkomen. Ik denk dat als er een paar Niederrhein dagen komen dat er ineens allerlei auto's komen bovendrijven die bij mensen staan die geen budget hebben om een seizoen te rijden. Ze zijn er wel..

Mogelijkheden voor jongeren? Samenwerken met het Belgische Juniorkampioenschap ipv er zelf een opzetten?
rallydre
 
Berichten: 450
Geregistreerd: wo jun 12, 2002 17:44

Berichtdoor MartijnB » di dec 24, 2013 17:47

Dre

De 205cup bestaat inmiddels ook niet meer.
En de nieuwe op poten zijnde 206 cup is zeker geen betaalbare instap klasse meer te noemen.

Maar ik denk dat een kampioenschap in NL ook niet echt heel aantrekkelijk is voor jonge instappers.
Veel te veel wedstrijden in een kampioenschap die bij elkaar veel te veel geld kosten voor een beginner.
Maar ook veel veel mensen die al jaren rijden is het Nederlands kampioenschap niet echt aantrekkelijk meer.

Kijk maar eens wat er aan inschrijvers is de laatste jaren.

ik zou er wel wat in zien in een soort kampioenschap van bijv 5 wedstrijden.
en ik kan me goed voorstellen dat een starter daar ook meer in ziet dan een stuk of 8 a 9 wedstrijden.

In de 205cup deden we ook meestal maar 5 of 6 wedstrijden. Starters met minder budget zullen niet echt de mogelijkheid hebben om kampioenschappen te rijden van 8 wedstrijden. Ook 8 short rally s zijn al behoorlijk kostbaar.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor BasJBuitendijk » di dec 24, 2013 18:22

Wellicht is de tijd aangebroken voor een nieuwe en goedkope tak van autosport. De rallytest. Men neme een uitdagend asfalt parcours van niet langer dan 5 kilometer dat enkele keren per dag gereden kan worden en waarbij per start betaald wordt. Je koopt 's ochtends bijvoorbeeld 5 starts en je kunt bijkopen als je je tijd wil verbeteren of gewoon voor de fun (net als bij een slalom). Houd de klasse-indeling eenvoudig, zodat er ruimte ontstaat voor een breed deelnemersveld. Een soort rally light of heuvelklim reglement met uiteraard wel strenge veiligheidseisen en de keuze om met 1 of 2 personen in de auto te starten (aparte klassementen). Er zijn voldoende in ongenade gevallen rallyproeven (Zoetermeer, Almere, Rotterdam, Lelystad etc.) die zich voor deze aanpak lenen. Uit deze nieuwe 'goedkope' (als je dat wil) sport moeten dan de toekomstige rally- en circuit rijders voort komen. Natuurlijk zullen er mensen met topauto's in willen schrijven en ze zullen nog winnen ook. Geweldig toch, die publiekstrekkers die de autosport op de kaart zetten :) De voordelen op een rijtje: budget, service, aantal officials, veiligheid, variatie aan auto's, publieksvriendelijk en een kweekvijver voor talent.
Avatar gebruiker
BasJBuitendijk
 
Berichten: 495
Geregistreerd: za mei 07, 2011 9:13
Woonplaats: Almere

Berichtdoor MartijnB » di dec 24, 2013 18:24

LOL

dat heb je al Bas

Trackdays en vrijrijden.

Daar heb je zelfs geen eens een rolkooi nodig.
En mag je met je getunde Honda tupperware vliegtuig ook starten :lol:

Maar even zonder gekheid.

Het kosten plaatje is wel iets dat nieuwe aanwas niet zal bevorderen. laten we dat wel duidelijk stellen.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor jos kerremans » di dec 24, 2013 19:40

Ook de FIA regels helpen niet echt mee , tel maar eens op wat je allemaal nodig hebt eer je kunt starten , H.A.N.S , gordels , stoelen enz enz , toen "wij " begonnen nam je een auto , kocht een gekeurde kooi en een blussysteem en je kon beginnen. Nu heeft alles tot aan je onderbroek toe een FIA keur nodig.
jos kerremans
 
Berichten: 188
Geregistreerd: wo maart 15, 2006 18:45
Woonplaats: Rucphen

Berichtdoor G33R7 » wo dec 25, 2013 9:53

Ik heb hier laatst ook al zitten denken. Ik zat zelf te denken aan de volgende punten:

max 1200cc NA
schroefkooi toestaan
fia keur tot 10 jaar geldig ipv 5 jaar op kleding/gordels/brandblussers
alleen straatbanden
hans niet verplicht
snelheids limiet van 140 km/u
kyb ultra sr schokbrekers

Dit geeft uitgehomologeerde spullen een tweede leven (uiteraard strenge optische keuring) en moet je een auto kunnen bouwen voor 1500/2000 euro met max 100pk. Met deze regels zul je mij volgend jaar in ieder geval aan de start zien staan.
G33R7
 
Berichten: 92
Geregistreerd: ma nov 05, 2007 12:49

Berichtdoor sebas » wo dec 25, 2013 11:05

Hmm schroefkooi zou ik niet doen gewoon een laskooi is beter en stijver en trouwens op veiligheid moet je niet besparen...
sebas
 
Berichten: 1642
Geregistreerd: zo maart 17, 2002 19:16
Woonplaats: Graauw

Berichtdoor G33R7 » wo dec 25, 2013 11:08

En daar mee verhoog je de instap met een goeie 2500 euro. Ik denk dat een goede 6 punts schroefkooi zoals deze ook wordt gebruikt in de DNRT voldoende veiligheid bied bij dit vermogen (max 100pk)
G33R7
 
Berichten: 92
Geregistreerd: ma nov 05, 2007 12:49

Berichtdoor MartijnB » wo dec 25, 2013 11:50

Er word vergeten dat op het circuit geen bomen oversteken. Sloten greppels etc.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor briljant » wo dec 25, 2013 11:57

Juist deze kleine lichte auto's moeten een betere kooi hebben.
ze springen sneller bij hobbels van boomwortels met kans bomen te raken.
en deze lichte auto's hebben al een mindere veiligheid vann zichzelf.
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor zeeland » wo dec 25, 2013 13:06

zit er ook wel eens aan te denken als ik dit soort advertenties zie.
http://www.rallysport.nl/advertenties/n ... -weg-.html.
dan ben je voor een leuk bedrag voorzien van een auto.
maar dan he. wat komt er allemaal bij en als je dan gaat rekenen dan denk ik laat maar zitten. ga nog weleens naar de ring om daar een eindje te rijden, al kun je dat misschien niet vergelijken met rally rijden.
zeeland
 
Berichten: 164
Geregistreerd: wo feb 16, 2011 18:23
Woonplaats: vlissingen

Berichtdoor V.D.G Rally team » wo dec 25, 2013 20:13

zeeland schreef:zit er ook wel eens aan te denken als ik dit soort advertenties zie.
http://www.rallysport.nl/advertenties/n ... -weg-.html.
dan ben je voor een leuk bedrag voorzien van een auto.
maar dan he. wat komt er allemaal bij en als je dan gaat rekenen dan denk ik laat maar zitten. ga nog weleens naar de ring om daar een eindje te rijden, al kun je dat misschien niet vergelijken met rally rijden.


Klopt je koopt voor een leuk bedrag een auto. Maar dat is dan ook alles.
En dan je uitrusting nog x2. En dan reken nog maar eens uit wat een weekeind kost . Inschrijfgeld sprint €350.- benzine rally auto minimaal € 50,- benzine/diesel service wagen €50,- minimaal 2 banden gebruikt €60 a 70,- Dus een sprint kost al gauw € 500,- en dat voor 60 kp kilometers.
Het zal niet meevallen om meer deelnemers te krijgen er vallen er elk jaar een paar af. En waarom moeten wij in NL ons zo vasthouden aan de fia voor de sprinters, Stoelen en gordels ieder 5 jaar vernieuwen. de stoelen en gordels verslijten niet. Het zelfde met je overral en helm.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor Jan Kamphuis » wo dec 25, 2013 23:58

G33R7 schreef:Ik heb hier laatst ook al zitten denken. Ik zat zelf te denken aan de volgende punten:

max 1200cc NA
schroefkooi toestaan
fia keur tot 10 jaar geldig ipv 5 jaar op kleding/gordels/brandblussers
alleen straatbanden
hans niet verplicht
snelheids limiet van 140 km/u
kyb ultra sr schokbrekers

Dit geeft uitgehomologeerde spullen een tweede leven (uiteraard strenge optische keuring) en moet je een auto kunnen bouwen voor 1500/2000 euro met max 100pk. Met deze regels zul je mij volgend jaar in ieder geval aan de start zien staan.



Meer richting 200 rallyconcept als in Dld dus. Mooie taak voor de KNAF/BSR om die mogelijkheid te bekijken! Bij de DMSB kan het ook!!
Jan Kamphuis
 
Berichten: 155
Geregistreerd: za jun 03, 2006 19:56
Woonplaats: Rijssen

Volgende

Keer terug naar TV en Multimedia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron