Nieuwe aanwas in de rallysport

Alles over TV, DVD, tijdschriften etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor henk 400rr » do dec 26, 2013 2:33

rally 200 concept werkt in Duitsland vrij goed.

1 probleem voor Nederland: het inschrijfgeld is dus ook (heel) veel lager dan hier en je hebt daglicentie's.

Misschien is het beter om dat eens onder de loep te nemen of dat haalbaar is ipv weer de zoveelste klasse in de sprint en rally.

Daarbij is inderdaad er meer ruimte met FIA homologatie's qua datums, homologatie's op auto's (voor zover je dat zo noemen kan) is wat ruimer.

Al heel vaak is deze discussie voorbij gekomen en altijd met hetzelfde resultaat, inschrijfgeld kan niet lager, rally 200 concept kan hier niet en met het gevolg dat er weer een nieuwe "instapklasse" komt met wagens boven de €10 - €15.000,- euro.

Het wil niet zeggen, dat het niet kan, maar de vraag is of er hier wel voldoende steun om zoiets te bewerkstelligen.

Je zal als je het puur en alleen in NL wil doen al sowieso steun / medewerking van de KNAFF en de organisaties die de evenementen organiseren moeten hebben.

Gezien een gevalletje afgelopen seizoen zie ik het daglicentie verhaal al niet zitten.
Lager inschrijfgeld, zie ik ook niet zitten dat dit gaat gebeuren.

Kom je op de voorgestelde wagens met een piepkleine cilinderinhoud en een lage topsnelheid, ook dat zie ik niet zitten.
Mensen die willen gaan rally rijden gaan dat echt niet met een auto doen die mindere prestaties levert dan de auto die ze gebruiken voor de boodschappen.
Daarbij blijven je basiskosten net zo hoog als in de andere klasses.

Persoonlijk vindt ik het rally 200 systeem met de lagere basiskosten erg goed, zeker als "instapklasse", echter...
Ik denk dat er voor Nederland onvoldoende draagvlak is en steun om dit te bewerkstelligen.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor Jan Kamphuis » do dec 26, 2013 9:53

Men zou ook kunnen kiezen voor een voor alle organisatie's geldend vast bedrag per wedstrijd KM van bijvoorbeeld € 3,-- Hoe groter de wedstrijd hoe duurder. Je betaald dan evenredig naar lengte van de wedstrijd. Blijft lastig denk ik omdat ook de overheid aan de evenementen wil verdienen door de vergunningen duur te maken wat de hoogte van het inschrijfgeld weer omhoog brengt :(
Jan Kamphuis
 
Berichten: 155
Geregistreerd: za jun 03, 2006 19:56
Woonplaats: Rijssen

Berichtdoor briljant » do dec 26, 2013 12:05

Een vast bedrag per km voor elk evenement kan helaas niet.
Per evenement zijn er verschillende kosten.
Ook maken de sponsor inkomsten een verschil.
Niet ieder evenement heeft dezelfde sponsor opbrengst.
De verdiensten voor de overheid vallen erg mee.(verschilt ook per gemeente)
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor official No. 27768 » do dec 26, 2013 12:30

De prijzen per evenement verschillen dan ook erg per jaar (aantal wedstrijdkm's / sponsoren) waardoor de kosten per totaal jaar nauwelijks meer te voorspellen valt.
Bezuinigen op veiligheid lijkt mij sowieso een slecht plan.
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor BasJBuitendijk » do dec 26, 2013 12:46

Trackdays en vrijrijden.


Da's iets heel anders dan ik voor ogen heb Martijn. Ik heb het over een kort rallyparcours met alle uitdagingen vandien, dat je meerdere malen op een dag kunt rijden. Geen breed asfalt met meerdere (kamikaze) piloten, die hun rondjes rijden op het circuit of die variant waarbij je niet in mag halen.

Het ging er om meer nieuwe rijders aan te trekken, dan moet de discussie niet gaan over waarom het allemaal NIET kan, maar juist over wat de mogelijkheden zijn. Daarbij moet je even afstand nemen van de huidige
concepten met al die beperkingen.
Avatar gebruiker
BasJBuitendijk
 
Berichten: 495
Geregistreerd: za mei 07, 2011 9:13
Woonplaats: Almere

Berichtdoor MartijnB » do dec 26, 2013 12:57

Belgie VAS en ASAF nationaal

Hebben ze 10 jaar FIA voor de stoelen en gordels. Dat scheelt je al een aardig bedragje.

Volgens mij een aantal Duitse wedstrijden ook zeker de 200 wedstrijden.

Nu denk ik dat de kosten van de cursussen voor de licentie ook niet bepaald een uitnodiging is voor nieuwe aanwas.

Maar het is geen raar iets in de autosport algemeen in NL hoor.

Ik ken wel wat mensen op het circuit. Maar ook daar loopt het de laatste jaren steeds leger.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor briljant » do dec 26, 2013 13:06

@ Bas.
Van die beperkingen kun je helaas geen afscheid nemen.
Door een korte kp te maken maak je de kosten per km alleen maar duurder.
Vergunning kost voor een korte kp hetzelfde als voor meerdere kp's in dezelfde gemeente.
De verzekering kost hetzelfde als voor een 1 dags rally.
De kosten voor een medicalteam blijven gelijk op een korte en langere kp.
Aan deze zaken moet je voldoen, anders verstrekt geen enkele gemeente nog een vergunning. (en dat wordt al steeds lastiger)
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor henk 400rr » do dec 26, 2013 13:42

Bezuinigen op veiligheid, daar heeft niemand het over Niek.

Ook met lagere basiskosten kan de veiligheid gewaarborgd worden.

Maar dan moet er wel een bewustwording zijn in de reglementen wat nu echt veiligheid is, wat al aangehaald wordt zijn stoelen en gordels, een datum zegt niks over levensduur.

en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dat veranderen wordt ook niks, het zit er te veel ingepeperd en er hangt te veel financieel belang aan vast.

Ik merk nu al weer de weerstand over lagere inschrijfgelden, men is helaas gewend aan deze bedragen, kans is eerder groter dat het hoger wordt dan lager.

Het enigst zinvolle idee zou zijn de licentie beperking er af te gooien voor de zg beginners en gebruik maken van de mogelijkheden in het buitenland, kan de rijder /equipe ervaring op doen, budget opbouwen en sponsoren zien te vinden om hier te gaan rijden

Dat hoeft nog niet de doodsteek te zijn voor de sprintklasse hier, het kan eerder een meerwaarde opleveren.

Ook kun je door het opheffen van homologatie op wagens, zoals divisie 5, maar soepeler, meer aanwas krijgen.

Daarnaast; promotie op gang brengen van autosport in het algemeen.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor Whitey » do dec 26, 2013 14:51

Het is wel geen nieuwe aanwas in de rallysport, maar wel in het racen de zoon van Jos Verstappen.
Max Verstappen vliegt in formule 3 test, hier het verslag,
http://www.autosport.com/news/report.php/id/111912
Whitey
 
Berichten: 218
Geregistreerd: ma okt 17, 2011 19:47
Woonplaats: Enter

Berichtdoor G33R7 » do dec 26, 2013 16:45

Lekker ontopic
G33R7
 
Berichten: 92
Geregistreerd: ma nov 05, 2007 12:49

Re: Nieuwe aanwas in de rallysport

Berichtdoor kolkie » za dec 28, 2013 19:51

Wat is er met de reacties van gisteren gebeurd? Er stonden nog een aantal posts meer in dit onderwerp.

Enfin, ik denk zelf dat voor nieuwe aanwas in de rallysport het belangrijk is een instapklasse onder rallysport te hebben. Genoemde rallysprintjes zijn allemaal leuk en aardig maar voordat je je eerste wedstrijd gereden hebt ben je in het allergunstigste geval een aantal duizend euro lichter. Dat is toch 'een redelijk stevige investering' voor iets waarvan je maar moet afwachten of het je brengt wat je er van verwacht. Nou ga ik er gemakshalve vanuit dat iedereen die begint hooked for life is maar toch: het is een gigantische klap geld voor een hobby en als je niet al een autosport-achtergrond hebt is dat een flinke barrière. Niet alleen financieel, ook snelheidstechnisch.

Ik heb zelf altijd het idee dat hier in het oosten van het land veel talent uit de sport is doorgestroomd vanuit de slalom-sport. Slalommen is echt heerlijk basic en ook nog eens goedkoop instappen in autosport op een vrij lage snelheid maar je ervaart direct de druk van tijd :twisted: :) . Door de veelal krappe bochten leer je heel fatsoenlijk hoepelen en door diezelfde korte bochten zit een auto snel op z'n limiet. Dat kan nog steeds op het Midland-circuit maar ik denk dat een bredere slalom-sport (op meerdere locaties door het land heen) vanzelf leidt tot mensen die dat spelletje goed genoeg onder de knie hebben om vanuit daar te zeggen 'ik wil hogerop'. Dat kan dan weer op ofwel een circuit ofwel in de rallysport. Voordeel van de slalom is dat je niet vastzit aan allerlei hyperkritische veiligheidsvoorzieningen die klappen met geld kosten. Dat is gezien de lagere snelheid ook niet per se nodig (deze opmerking staat er met name bij om te voorkomen dat iedereen roept 'dat kan echt niet, bezuinigen op snelheid). En als je dat wel belangrijk vind dan kan dat natuurlijk prima. Ook zou je langzaam kunnen beginnen met je slalom-kar om te toveren tot een rallyauto.
kolkie
 
Berichten: 218
Geregistreerd: ma feb 20, 2006 13:56
Woonplaats: Vroomshoop/Den Bosch

Re: Nieuwe aanwas in de rallysport

Berichtdoor MartijnB » zo dec 29, 2013 0:17

Over slalom gesproken

Wist je dat ze in Belgie hun rijders licentie krijgen na het succesvol afwerken van een aantal slalom wedstrijden.
Of met goed gevolg een slipcursus volgen.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Re: Nieuwe aanwas in de rallysport

Berichtdoor Ton Van Spanje » zo dec 29, 2013 0:46

Slalom valt in Nederland onder de NRF en niet onder de KNAF. Scheelt een slok op een borrel mbt licentiekosten.

De KNAF roert zich tegenwoordig ook al aardig in de historische rallysport. Ook voor de op kaartlezen gerichte autosporters is nu een licentie verplicht. Kosten? € 75,00. Het voegt niets toe buiten een onnodige kosten verhoging. Resultaat is dat de diverse organisaties intussen uit de KNAF stappen.

Ik vermaak me in ieder geval prima bij onze zuiderburen. Redelijke inschrijfgelden, geen onzinnige dure buffetten na afloop, gewoon een dag bezig zijn met autosport. En als ik in Nederland wat wil rijden pak ik wel een NRF evenement.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Nieuwe aanwas in de rallysport

Berichtdoor Wil van Ziel » ma dec 30, 2013 22:11

Voor zover mij bekend organiseert er in Nederland nog maar één vereniging autoslaloms en dat is Team Wimedo.
Die doet dat niet meer onder auspiciën van de NRF.
Wij organiseren een Open Nederlands Kampioenschap van 8 wedstrijden waarvan er 6 tellen voor het kampioenschap (2 schrapresultaten) en een Oude-Banden- Oprij-dag alleen voor onze leden.
De wedstrijd-reglementen en klasse-indeling zijn te vinden op www.wimedo.nl .
Wij hebben vanuit onze reglementen niets met de FIA te maken.
Vanuit Wimedo zijn er de afgelopen jaren een aantal mensen gaan rallysprinten en /of vertrokken naar de diverse circuits.

Kosten:
Autoslalom is zo duur als jij het zelf wilt maken.
Wij rekenen € 4 voor een start, en als je lid bent van Wimedo krijg je ook nog daar 25% korting op.
Ons inschrijfgeld bedraagt € 5 per dag voor leden en € 11 per dag voor niet-leden.
Het lidmaatschap laat zich hebben voor het astronomische bedrag van € 30 per jaar.

Iedereen die zich sportief en beleefd kan gedragen is van harte welkom op onze wedstrijden.
Wie zich na waarschuwing nog steeds niet gedraagt, verzoeken we beleefd doch dringend te vertrekken.
Dat is geloof ik 1 keer gebeurd vanaf 1987.
Vooraf bekijken we je auto, want we willen geen slopers en wel weten of je serieus bent op het gebied van veiligheid.
De circuitbeheerders zijn erg streng op het gebied van vloeistof/olielekkage en herrie, wij dus ook.
Voordat we je laten rijden moet je een vrijwaringsclausule tekenen op je inschrijfformulier.

Heb je vragen? Mail ze aan info@wimedo.nl, maar kijk eerst op de bovengenoemde site.

Kom kijken, of beter, doe mee!
Vriendelijke groeten,
Wil van Ziel
voorzitter Team Wimedo
Wil van Ziel
 
Berichten: 1
Geregistreerd: ma dec 30, 2013 21:38

Re: Nieuwe aanwas in de rallysport

Berichtdoor jr » do jan 02, 2014 15:32

Wat betreft slalom in België en het eventueel doorstromen naar rally(sprint)...

Doorstromen in België is inderdaad een stuk makkelijker...
Men wordt lid van een club, gaat naar een (erkende) arts voor een simpele medische controle en vraagt een B-licentie (70 euro) aan bij de provincie waar je club vandaan komt... Dat is voldoende voor slalom waar je op de goedkoopste manier met een straatauto kan starten in divisie 1. Deze moet wel beantwoorden aan de Belgische autokeuringsvoorwaarden, dus geen (semi)rolkooi, verlagingssets o.i.d.
Na drie uitslagen in slalom kun je een zogenaamde A3-vergunning aanvragen bij VAS (Vlaanderen) of ASAF (Wallonië), wederom afhankelijk van de provincie waar je club zit. Het verschil tussen de B-licentie en de A3-licentie moet je bijbetalen (10 euro dacht ik).
Met deze A3 licentie mag je rally(sprint) gaan rijden tot 2000cc als ik het goed heb, hoewel er ook hier beperkingen zijn (geen S2000 toestanden of WRC e.d.). Wel toegelaten zijn wagens in de categorie Saxo, 205 GTI, 106 GTI e.d... Een co-piloot heeft overigens minimaal een B-licentie nodig, dit kost je dus 95 euro exclusief het lidgeld van je club...
Voorbeeldje voor de Nederlanders: De in Nederland welbekende Rob Coremans rijdt in België al jaren rond met zijn M3 met een A3-vergunning.
Om te starten met een krachtiger wagen in deze provinciale rally's is een A1 vergunning nodig, hiervoor moet men wel degelijk theoretische en praktische examens afleggen.

Ook als men mocht denken dat er op deze manier gestart kan worden in een (inter)nationale rally in België heeft men het mis. Hiervoor moet een licentie aangevraagd worden bij de KACB en worden er eveneens theoretische en praktische examens afgenomen.

Wat betreft slalom in België... dit verschilt met de Nederlandse versie en is ook (iets) duurder. Het goedkoopste is zoals beschreven lid worden van een club, naar de arts in België (25 euro), een B-licentie nemen (70 euro), naar de verplichte prékeuring (een veiligheidskeuring, ahum :roll: à 15 euro) en starten met de auto van alledag... Een brandvrije overall en goedgekeurde helm zijn wel verplicht, maar geen HANS) .Inschrijvingskosten zijn +/- 48 euro in Vlaanderen en 50 in Wallonië. Hierin begrepen zitten inschrijfkosten en een verzekering naar derden toe. Er worden minimaal drie en maximaal vier manches gereden op een parcours dat 's morgens te voet verkend moet worden. Een "poort" bestaat uit twee elektriciteitspaaltjes die altijd vier meter uit elkaar staan, het raken van een poort wordt bestraft met 5 sec straftijd, het overslaan ervan kost 20 tellen. In totaal zijn er in 2014 achttien slaloms, waarvan er een aantal eveneens tellen voor het VASAF (= Belgisch) kampioenschap, bestaande uit 10 wedstrijden, 5 in Vlaanderen en 5 in Wallonië). De overige tellen voor een apart Vlaams en Waals kampioenschap.

Voor meer info over disciplines, reglementen en benodigde licenties: zie http://www.vas.be
jr
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo maart 28, 2012 18:23
Woonplaats: Roosendaal

VorigeVolgende

Keer terug naar TV en Multimedia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten