Wat betreft slalom in België en het eventueel doorstromen naar rally(sprint)...
Doorstromen in België is inderdaad een stuk makkelijker...
Men wordt lid van een club, gaat naar een (erkende) arts voor een simpele medische controle en vraagt een B-licentie (70 euro) aan bij de provincie waar je club vandaan komt... Dat is voldoende voor slalom waar je op de goedkoopste manier met een straatauto kan starten in divisie 1. Deze moet wel beantwoorden aan de Belgische autokeuringsvoorwaarden, dus geen (semi)rolkooi, verlagingssets o.i.d.
Na drie uitslagen in slalom kun je een zogenaamde A3-vergunning aanvragen bij VAS (Vlaanderen) of ASAF (Wallonië), wederom afhankelijk van de provincie waar je club zit. Het verschil tussen de B-licentie en de A3-licentie moet je bijbetalen (10 euro dacht ik).
Met deze A3 licentie mag je rally(sprint) gaan rijden tot 2000cc als ik het goed heb, hoewel er ook hier beperkingen zijn (geen S2000 toestanden of WRC e.d.). Wel toegelaten zijn wagens in de categorie Saxo, 205 GTI, 106 GTI e.d... Een co-piloot heeft overigens minimaal een B-licentie nodig, dit kost je dus 95 euro exclusief het lidgeld van je club...
Voorbeeldje voor de Nederlanders: De in Nederland welbekende Rob Coremans rijdt in België al jaren rond met zijn M3 met een A3-vergunning.
Om te starten met een krachtiger wagen in deze provinciale rally's is een A1 vergunning nodig, hiervoor moet men wel degelijk theoretische en praktische examens afleggen.
Ook als men mocht denken dat er op deze manier gestart kan worden in een (inter)nationale rally in België heeft men het mis. Hiervoor moet een licentie aangevraagd worden bij de KACB en worden er eveneens theoretische en praktische examens afgenomen.
Wat betreft slalom in België... dit verschilt met de Nederlandse versie en is ook (iets) duurder. Het goedkoopste is zoals beschreven lid worden van een club, naar de arts in België (25 euro), een B-licentie nemen (70 euro), naar de verplichte prékeuring (een veiligheidskeuring, ahum
à 15 euro) en starten met de auto van alledag... Een brandvrije overall en goedgekeurde helm zijn wel verplicht, maar geen HANS) .Inschrijvingskosten zijn +/- 48 euro in Vlaanderen en 50 in Wallonië. Hierin begrepen zitten inschrijfkosten en een verzekering naar derden toe. Er worden minimaal drie en maximaal vier manches gereden op een parcours dat 's morgens te voet verkend moet worden. Een "poort" bestaat uit twee elektriciteitspaaltjes die altijd vier meter uit elkaar staan, het raken van een poort wordt bestraft met 5 sec straftijd, het overslaan ervan kost 20 tellen. In totaal zijn er in 2014 achttien slaloms, waarvan er een aantal eveneens tellen voor het VASAF (= Belgisch) kampioenschap, bestaande uit 10 wedstrijden, 5 in Vlaanderen en 5 in Wallonië). De overige tellen voor een apart Vlaams en Waals kampioenschap.
Voor meer info over disciplines, reglementen en benodigde licenties: zie
http://www.vas.be