HakunaMatata schreef:Tot nu toe fotografeer ik voor de lol met mijn Nikon D70s met mijn sigma 18-200 objectief. Bij mooi weer is het te doen maar als het wat donker weer is loopt de sluitertijd te hoog op, met alle gevolgen van dien uiteraard.
Nu overweeg ik dus een 70-200 2.8 aan te schaffen (sigma of nikor), al dan niet met VR.
Heeft iemand ervaring met de VR op de nikor en heeft dit voordelen bij de rallyfotografie of werkt het juist nadelig? En is de VR zijn grote prijsverschil tov de sigma/gewone nikor zonder VR dus waard voor gebruik bij rallysportfotografie of niet?
Walter doet heel erg veel met de VR, met TC. Ik heb 'm ook, met een 2 x TC en het ding is optisch briljant.
VR is ideaal voor panning shots, omdat 'ie automatisch detecteert dat je aan het pannen bent. (let op: de 'active' stand is niet bedoeld voor panning ofzo, maar is bedoeld wanneer je zelf in bijvoorbeeld een rijdende auto zit) Verder vind ik de focus-lock op het object erg handig, wanneer je op een stoffige plaats fotografeert. Je voorkomt daarmee dat 'ie door het stof gaat hunten.
Ik ben ook met de Sigma's in de weer geweest, zowel de 70-200 als de 100-300, maar die bleken toch een langzamere AF te hebben dan de VR, zeker in combinatie met een TC.
En volgens mij kun je op heel dpreview niemand vinden die ontevreden is over de VR. Belangrijkste nadeel is uiteraard de prijs, maar hoewel ik 'm primair voor familiekiekjes gebruik, is het ding voor mij elke cent waard.
Maar dat is dan ook weer, of misschien zelfs wel vooral, vanwege de fantastische bokeh van het ding.