Foto's vergroten!

Foto's van evenementen etc

Moderators: admin, StevenK

Foto's vergroten!

Berichtdoor Niels van de Poll » do feb 08, 2007 16:38

Ik heb van een aantal jaar geleden (toen ik begon met fotograferen) nog wat foto's liggen, alleen heb ik die destijds verkleint en de orginele niet bewaard.
Nu is mijn vraag bestaad er een programme waarme ik mijn foto's kan vergroten, het hoeft echt geen topkwaliteit te worden...
Avatar gebruiker
Niels van de Poll
 
Berichten: 751
Geregistreerd: ma mei 02, 2005 9:10
Woonplaats: Hardenberg

Berichtdoor JoostS » do feb 08, 2007 16:52

Je kunt heel simpel met Photoshop bij Edit -> Image Size de resolutie verhogen, kwaliteit blijft niet super natuurlijk. Maar misschien zijn er ook nog andere programma's voor?
Avatar gebruiker
JoostS
 
Berichten: 2451
Geregistreerd: di mei 20, 2003 9:22
Woonplaats: Sprang-Capelle

Berichtdoor Armand » do feb 08, 2007 17:15

Hmmm, die vlieger gaat helaas niet op. Wat photoshop doet is pixels erbij verzinnen, maar het beeld wordt altijd waziger dan het origineel.
Wat je kan doen is met onscherp masker onder filter het geheel een beetje oppimpen, maar veel zal er niet meer aan te doen zijn. Ook niet met andere programma's.

Wat je ook kan doen is het beeld trapsgewijs vergroten, dus b.v. van 10x15 naar 20x30 naar 40x60 (cm) dan rekent photoshop het in drie keer ipv één hele grote stap te maken
Avatar gebruiker
Armand
 
Berichten: 728
Geregistreerd: vr feb 07, 2003 16:10
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Paul » do feb 08, 2007 17:38

idd niet te grote stappen nemen. Ik heb gemerkt dat als je een action maakt die je foto 110 % vergroot, dat je dan wel op een acceptabel plaatje uit kunt komen.
Paul
 
Berichten: 336
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 21:36

Berichtdoor StevenK » do feb 08, 2007 17:43

Op m'n werk gebruiken ze daar een programmaatje 'spline' voor. Kost maar een paar tientjes en levert bij low-res plaatjes zeker mooi resultaat.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor ChrisZW » do feb 08, 2007 17:48

het kan wel in photoshop (versie CS 2.0)
zal straks ff posten hoe, nu eerst eten :p

normaal gesproken kun je iig sowieso tot ongeveer 130% vergroten zonder kwaliteitsverlies (300dpi)
Avatar gebruiker
ChrisZW
 
Berichten: 548
Geregistreerd: zo maart 19, 2006 11:47
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor ChrisZW » do feb 08, 2007 22:31

het klopt wat hierboven is gezegd, dat er pixels toegevoegd worden die er oorspronkelijk niet zijn.

om te voorkomen dat je je afbeelding alsnog vernaggeld moet je inderdaad in stappen doen zoals Armand al aangegeven heeft, maar die stappen zijn nog te groot.

ok het werkt dan als volgt:

image > image size
dan vink je onderaan aan 'resample image'

standaard staat hij nu op 'bicubic'
in de nieuwe photoshop versies (ik weet niet of het in CS 1 ook al was, maar in 2 sowieso) kun je ook kiezen voor 'bicubic smoother'

helemaal bovenaan bij 'width' en 'height' kies je percent ipv pixels (zorg ervoor dat het slotje aan staat, zodat de verhoudingen worden behouden)

in stapjes van 110% ga je nu de afbeelding vergroten
minder mag, meer zou ik niet doen

dus op 110% zetten > ok drukken en dan weer de hele volgorde af
image > image size > 110% > ok

etc.

succes

ennuh:
mocht je veel stof op de foto's hebben in de scan, dan kun je dat vrij gemakkelijk weghalen met het filter 'noise > dust and scratches'
ook hierbij rustig aan werken, gewoon de radius op 1 pixel zetten en ok drukken

niet in 1 keer 5 pixels doen ofzo, dan krijg je van die plastic objecten in je beeld
Avatar gebruiker
ChrisZW
 
Berichten: 548
Geregistreerd: zo maart 19, 2006 11:47
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor Armand » do feb 08, 2007 22:37

Ja, een plaatje van 300 kan je wel 130% vergroten, ik doe zelfs wel eens 175% maar met 72 dpi kan je het echt vergeten. Trouwens als je echt kwaliteit wil moet je het beeld op 100% op de juiste grootte hebben.

Bovenstaande is trouwens een goede tip. Nog een goede tip is om je foto's in raw formaat te schieten. Dan kan je nog betere bewerkingen doen in photoshop... (en altijd je bronbestanden bewaren, maar dat terzijde)
Avatar gebruiker
Armand
 
Berichten: 728
Geregistreerd: vr feb 07, 2003 16:10
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar Foto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron