Welke camera-instellingen worden gebruikt?!

Foto's van evenementen etc

Moderators: admin, StevenK

Welke camera-instellingen worden gebruikt?!

Berichtdoor Richard1970 » vr aug 10, 2007 14:09

Naast het topic "Foto-apparatuur keuze", leek het mij wel leuk en leerzaam om een topic instellingen te maken.

Dus welke technieken/standen/programma's/diafragma's/sluitertijden enz... gebruiken jullie het meeste en in welke situatie.
Dus voor foto's waar de snelheid vanaf springt, de wielen niet stilstaan, de belichting goed en de auto scherp.

Maken je meestal 1 foto per x of bijvoorbeeld series?
Gebruik je de 1 puntsautofocus of continue scherpstelling op het bewegende onderwerp?

Kom maar op met tips en voorbeelden waar iedereen wat aan heeft.
Binnenkort ga ik een 70-200 aanschaffen en dan is het ook wel leuk als ik meteen goed begin met zo min mogelijk minder goede foto's.
Richard1970
 
Berichten: 14
Geregistreerd: za jul 21, 2007 23:53
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Frevo » vr aug 10, 2007 15:35

Ik gebruik alleen het middelste focuspunt en Servo AF. Standje TV of bij moeilijke omstandigheden M en ISO zo laag als kan met een bepaalde sluitertijd en diafragma. Sluitertijd... ja dat hangt van zoveel dingen af (hoek t.o.v. de auto, focuslengte, niet te vergeten.. de fotograaf!, etc), dat is onmogelijk van tevoren vast te stellen. Als ik een hoog slagingspercentage wil begin ik met 1/160e bij auto's schuin van voren en 1/80e bij pannen haaks aan de zijkant. ff een paar testfoto's van de voorrijauto en dan aanpassen. Hoe lager hoe beter, zolang je de auto scherp kunt houden. De een pakt een auto aan de zijkant haarscherp op 1/40, de ander kan het met 1/200 nog niet eens.
Gewoon veel oefenen en experimenteren. En als je een foto gemaakt hebt, probeer dan eens te ontdekken waarom die gelukt of mislukt is.
Succes!
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Trotse vader van Sebastiaan (05-08-2007) en Lauren (28-10-2009)
Avatar gebruiker
Frevo
 
Berichten: 411
Geregistreerd: di nov 07, 2006 9:28
Woonplaats: Zoelen

Berichtdoor Holkers » vr aug 10, 2007 17:48

Per rally, bocht, situatie, positie, belichting en zin anders.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor marsm104 » vr aug 10, 2007 22:09

Wat Holkers zegt, verschilt per situatie. Ik zet hem op Tv, dus regel zelf de sluitertijd.
marsm104
 
Berichten: 16
Geregistreerd: za mei 27, 2006 23:23
Woonplaats: Ommen

Berichtdoor peter k » vr aug 10, 2007 23:06

Ik weet niet wel merk je hebt Richard,
marsm104 schreef:Ik zet hem op Tv, dus regel zelf de sluitertijd.
want de optie die Rick beschrijft zit bij mij onder de "S". Deze optie gebruik ik meestal. Dit is handigst omdat de camera dat zelf het diafragma bepaald. (Ik fotografeer pas vanaf eid vorig jaar en leer elke rally weer nieuwe dingen erbij.)

Foto's van voren/achteren maak ik meestal met een sluitertijd van ongeveer 1/500 en vanaf de zijkant met een sluitertijd tussen de 1/100 en 1/200.
Maar dit verschilt per plek. (wat Holkers ook zegt)

Mijn camera blijft continue scherpstellen en maak meestal een serie foto's per keer (2-3).

Het is een kwestie van heel veel oefenen, bijvoorbeeld langs de kant van de snelweg.
Dit heeft bij mij in het begin ook geholpen om de camera een beetje te leren kennen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Veel succes met je hobby
Afbeelding
peter k
 
Berichten: 154
Geregistreerd: vr sep 08, 2006 16:43
Woonplaats: vroomshoop

Berichtdoor Richard1970 » do aug 16, 2007 22:36

Bedankt voor de reacties!

Per bocht en situatie is de instelling inderdaad anders.
Maar daarom zijn tips per situatie ook welkom want overal leer je van.

Zelf heb ik een Canon EOS 400D met een Sigma 17-70 2.8
Daar wil ik op korte termijn een Sigma 70-200 F2.8 of een Canon 70-200 F4 of F2.8 bij gaan kopen.
En dan experimenteren maar want uitgeleerd ben je nooit!
Richard1970
 
Berichten: 14
Geregistreerd: za jul 21, 2007 23:53
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor John » vr aug 17, 2007 10:09

Klopt ja heel veel oefenen, soms is het pet soms zomaar super. Sluiter van 500 gebruik ik eigelijk nooit, hooguit op een jump want dan zie je de sbnelheid door het vliegen. Liefst probeer ik zo laag mogelijk te gaan. Wat ik nog niet zo onder de knie heb is erg veel licht door de zon en bij schemering. Dan zal een 2.8 lens wel beter zijn maar ja dat kost nogal wat.
John
 

Berichtdoor Holkers » vr aug 17, 2007 10:16

Het is eigenlijk onzin om een 2.8 lens te kopen. in 98% van de gevallen zal je de F2.8 die de lens aankan toch niet gebruiken. Dit is alleen handig bij schemer waarbij je wat langer met kortere sluitertijden kan werken en als je portretjes neemt waarbij je de achtergrond weg wilt halen door een mooie DoF. Waarom dat iedereen de 70-200 2.8 neemt... Ik heb hem voor de scherpte gekocht, maar een 4.0 zal niet onder doen voor de 2.8
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor Frevo » vr aug 17, 2007 11:21

Omdat veel camera's (400D, 20/30D, 1D*, 5D) beter focussen met een objectief met een max diafragma van 2.8 of sneller?
Voor de scherpte hoef je het idd niet te doen.. een F/4 schijnt zelfs nog een tikkie scherper te zijn dan de F/2.8.
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Trotse vader van Sebastiaan (05-08-2007) en Lauren (28-10-2009)
Avatar gebruiker
Frevo
 
Berichten: 411
Geregistreerd: di nov 07, 2006 9:28
Woonplaats: Zoelen

Berichtdoor Niels van de Poll » vr okt 12, 2007 15:31

Wat is (over het algemeen) de beste AF intstelling eigenlijk?, AF-s, AF-a of AF-c, ik had hem altijd op AF-a, maar ik denk dat AF-c beter is...
Avatar gebruiker
Niels van de Poll
 
Berichten: 751
Geregistreerd: ma mei 02, 2005 9:10
Woonplaats: Hardenberg

Berichtdoor HJD » vr okt 12, 2007 15:33

Niels van de Poll schreef:Wat is (over het algemeen) de beste AF intstelling eigenlijk?, AF-s, AF-a of AF-c, ik had hem altijd op AF-a, maar ik denk dat AF-c beter is...


Bij rally gebruik ik voornamelijk AF-C omdat de lens dan blijft focussen tot je de ontspanknop indrukt. Voor stilstaande opbjecten gebruik ik normaal gesproken de AF-S functie.

Hoop dat je er wat aan hebt. :wink:
Avatar gebruiker
HJD
 
Berichten: 595
Geregistreerd: do apr 21, 2005 15:07
Woonplaats: Borculo

Berichtdoor Niels van de Poll » vr okt 12, 2007 16:51

HJD schreef:
Niels van de Poll schreef:Wat is (over het algemeen) de beste AF intstelling eigenlijk?, AF-s, AF-a of AF-c, ik had hem altijd op AF-a, maar ik denk dat AF-c beter is...


Bij rally gebruik ik voornamelijk AF-C omdat de lens dan blijft focussen tot je de ontspanknop indrukt. Voor stilstaande opbjecten gebruik ik normaal gesproken de AF-S functie.

Hoop dat je er wat aan hebt. :wink:


Daar heb ik zeker wat aan, bedankt :D
Avatar gebruiker
Niels van de Poll
 
Berichten: 751
Geregistreerd: ma mei 02, 2005 9:10
Woonplaats: Hardenberg


Keer terug naar Foto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron