Oude Manta's en Ascona's - waar zijn ze gebleven ?

Alles over vroeger, toen alles beter en mooier was.

Berichtdoor makje » ma jan 30, 2006 19:43

Coyote schreef:
makje schreef:
henk 400rr schreef:
makje schreef:Henk,
Om alle "mist" weg te nemen. De ZG-15-ZG is wel degelijk een echt 400, maar het was een belgische straat 400, naderhand omgebouwd tot rally 400. Biesheuvel heeft hem toen nog verder geoptimaliseerd. Daarna werd ik eigenaar en heb hem toen totaal op nieuw opgebouwd en BOM proof gemaakt, vandaar het gewichts probleem 1290 KG!!!! Hij had 228 PK in de tijd dat ik er mee reed en ben daarmee 3e geworden in het kampioenschap. Daarna heb ik hem geruild met sjaak Abrahams, die hem aan Wim Schipper heeft verkocht en vervolgens aan Jan, die heeft er een phase 3 motor in gehangen (na 5 jaar met mijn motor)
De nederlandse Ascona 400's zijn de FG-47-XT tot en met 51 als ik mij niet vergis, een daarvan is gejat er rijden er nog 2 dacht ik. Manta 400's zijn nooit verkocht in Nederland.
Met vr gr Mark Steijger
Succes


Hoi Mark, erg bedankt voor deze info, dit verklaart inderdaad een paar dingen waar ik nog mee zat. 1 ding lijkt me niet juist, omdat je het zegt dat de auto is verruild met ahbrams geloof ik dat wel, echter dan moet Ahbrams dus 2x eigenaar geweest zijn, of ten tijde dat Ahbrams na Schipper er (weer?) mee reed een huurder geweest zijn, toch had ik het idee dat de auto via Ahbrams naar Nijhof is gegaan. Ik geloof ook dat de motor 1 of 2 x kapot was gegaan + een bak bij Ahbrams alvorens die naar Nijhof ging.

Wat de manta 400 betreft, klopt dat, echter ik heb informatie dat er 1 of 2 via de grijze import in de tijd dat ze gebouwd werden naar Nederland zijn gehaald, zou ook via de importeur gegaan zijn, welke dat nu is, van der Lee of de Opelimporteur dat weet ik (nog) niet.

Misschien wel interessant te melden: de jp-77-Xh is ook weer gesignaleerd en ik krijg de indruk dat hij te koop is, want er is al eentje bij aan het kijken geweest.
Bedankt voor de info.

De bak klopt, motor niet. Sjaak is inderdaad 2x eigenaar geweest, waarom weet ik niet, zal je aan Wim moeten vragen die overigens eigenaar is geweest van de FG-49-XT die in Friesland verblijft.
De JP-77-XH is ook een echte 400 en was echt een HELE mooie, ik heb geen interesse.
Groeten, Mark


De JP-.. is ook nog een tijdje van mij geweest. Ik heb hem met schade aan Yves Maton verkocht. Deze heeft hem helemaal hersteld.
Dat hij nu geel is wist ik niet.

Jan


Weet ik toch, Heino!!
Was toch een hele mooie of niet? carroserie technisch
Mark
makje
 
Berichten: 8
Geregistreerd: za jan 28, 2006 0:12
Woonplaats: Badhoevedorp

Berichtdoor henk 400rr » ma jan 30, 2006 20:52

ae82_gt schreef:Ik heb nog een paar kentekens voor je;
XR-NG-69 = manta 400 (smal)
JL-LF-69 = manta 400 (breed)
YT-80-PB = ascona 400 (smal)


De XR ken ik, die is van een vriend van me, en dat is een brede.
De JL-.. ken ik ook de vorige eigenaar was/is een goede kennis van me en ook de huidige eigenaar is bekend.,inderdaad breed en een vrij unieke 400 afgezien van de zilvergrijze kleur.
de YT-.. ken ik ook, althans weet wie zo ongeveer de eigenaar is en wat het verhaal erachter steekt.

Anderen zijn de 93-jf-pz (ascona, smal) de hj-sg-02 (ascona 400, breed) de rj-fv-31 (ascona, smal), deze zijn nog in Nederland, de rest is alweer richting buitenland, er zijn d'r nog wel een paar, maar die hebben geen kenteken of is nog niet bekend.

Even weer terug hakend op de JP-77-XH, alle informatie die ik heb zegt dat het geen originele 400 is, de auto is door Hoflijk omgebouwd met 400 materiaal en zou in 1e instantie smal geweest zijn en voorzien van een 2.0 16V, vandaar ook de grote gaten in de motorkap, dat had te maken met het onvoldoende krijgen van koele lucht.

Op zich is dit alleen voor de historie belangrijk, zolang het achterwielaangedreven is en spectaculair voorbijkomt vindt ik alles prachtig, ik zie 10x liever (bijv.) een BMW al glijdend door de bocht komen dan een 400 al stekend (al is dat wel makkelijker voor de foto's)
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor antoine » ma jan 30, 2006 21:30

henk 400rr schreef:
ae82_gt schreef:Ik heb nog een paar kentekens voor je;
XR-NG-69 = manta 400 (smal)
JL-LF-69 = manta 400 (breed)
YT-80-PB = ascona 400 (smal)


de rj-fv-31 (ascona, smal)


foto 1
foto 2

Ik heb ook nog ergens een foto van een duitse circuit 400, interesse?
Afbeelding
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor ae82_gt » ma jan 30, 2006 21:50

De gebroeders barendrecht (hebben vroeger rallysprints met een ascona gereden) hebben ook een ascona 400 in hun bezit gehad, weet hier helaas geen kenteken van....
ae82_gt
 
Berichten: 18
Geregistreerd: ma jan 30, 2006 19:13

Berichtdoor makje » ma jan 30, 2006 21:59

henk 400rr schreef:
ae82_gt schreef:Ik heb nog een paar kentekens voor je;
XR-NG-69 = manta 400 (smal)
JL-LF-69 = manta 400 (breed)
YT-80-PB = ascona 400 (smal)


De XR ken ik, die is van een vriend van me, en dat is een brede.
De JL-.. ken ik ook de vorige eigenaar was/is een goede kennis van me en ook de huidige eigenaar is bekend.,inderdaad breed en een vrij unieke 400 afgezien van de zilvergrijze kleur.
de YT-.. ken ik ook, althans weet wie zo ongeveer de eigenaar is en wat het verhaal erachter steekt.

Anderen zijn de 93-jf-pz (ascona, smal) de hj-sg-02 (ascona 400, breed) de rj-fv-31 (ascona, smal), deze zijn nog in Nederland, de rest is alweer richting buitenland, er zijn d'r nog wel een paar, maar die hebben geen kenteken of is nog niet bekend.

Even weer terug hakend op de JP-77-XH, alle informatie die ik heb zegt dat het geen originele 400 is, de auto is door Hoflijk omgebouwd met 400 materiaal en zou in 1e instantie smal geweest zijn en voorzien van een 2.0 16V, vandaar ook de grote gaten in de motorkap, dat had te maken met het onvoldoende krijgen van koele lucht.

Op zich is dit alleen voor de historie belangrijk, zolang het achterwielaangedreven is en spectaculair voorbijkomt vindt ik alles prachtig, ik zie 10x liever (bijv.) een BMW al glijdend door de bocht komen dan een 400 al stekend (al is dat wel makkelijker voor de foto's)


De JP was een smalle 400, zoals ze allemaal van de fabriek komen.
Op de "hoedenplank" van alle Ascona en Manta's staat de code of je te maken hebt met een 400 of niet. Hoflijk (whats in a name!!) had er een 20 16V Kadett motor ingehangen met kügelfisher injectie (vandaar de gatenkaas motorkap )Wim heeft de motor vervangen door een 400 motor, naderhand hebben we hem breed gemaakt.
Mark
makje
 
Berichten: 8
Geregistreerd: za jan 28, 2006 0:12
Woonplaats: Badhoevedorp

Berichtdoor Paul » ma jan 30, 2006 22:28

kijk en nu baal ik als een stekker dat ik al mijn oude negatieven kwijt ben , maar... er is nog wel wat (al is het niet veel)
Op http://www.rallyvideos.nl/photos/?dir=overige staat nog wat ik terug heb kunnen vinden. ('t wordt hoog tijd dat ik hiervan de negatieven eens ga inscannen : 8) )
Paul
 
Berichten: 336
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 21:36

Berichtdoor jeroenski » ma jan 30, 2006 22:37

stuur een een mailtje naar guy colsoul.

hij heeft schijnbaar nog steeds zijn laatse lichtgewicht manta 400 staan welke hij gekocht had , maar toen werden ze verboden.
schijnt in Landen in de schuur te staan.
er heeft in de autonews een keer een foto gestaan waar deze opstond.

wel leuk om te zien dat er nog meer mensen oude auto's terug zoeken.

wie kent de gele daf 66(somfy) nog.

ook deze auto schijnt nog in nl te staan onder een dikke laag stof.

succes met jullie zoektocht.

gr jeroen
jeroenski
 
Berichten: 220
Geregistreerd: ma apr 08, 2002 19:03
Woonplaats: wassenaar

Berichtdoor ae82_gt » ma jan 30, 2006 22:43

En nog een paar kentekens;
GN-LD-48 manta 400 geimporteerd uit belgie er wordt van gezegd dat hij nu in ierland rijdt
HJ-SG-02 ascona 400
ae82_gt
 
Berichten: 18
Geregistreerd: ma jan 30, 2006 19:13

Berichtdoor henk 400rr » ma jan 30, 2006 22:59

Die GN-.. is al denk ik een jaar of 12-13 geleden naar Engeland gegaan, ik heb al eens met de eigenaar gesproken en heb ook foto's van die auto, ik weet ook wie de eigenaar daar voor geweest is. Ik weet wie het is, echter gesproken heb ik hem nog nooit.

de 10-DF-FK is wel naar ierland gegaan, maar dat was een ex-duitser.

De HJ-SG-.. is dus de brede en komt bij diezelfde kerel uit Engeland weg, die auto was klaargemaakt voor Hillclimbing, maar is alweer gedeeltelijk terug gebouwd naar een straatversie, geinig weetje bij die auto is dat het 1 van de weinig rechtsgestuurden is die weer omgebouwd is naar links.

@Antoine: altijd heb ik intresse in foto's van 400's

@makje: dat is de 1e keer dat ik hoor dat een 400 te herkennen zou zijn aan een code in de hoedenplank, dit omdat eigenlijk de qua chassisnummer niet veel te achterhalen zou zijn (gehoord via 400 club) omdat die meegenomen werd in de serienummering.
Wel is me bekend dat de zg. werks-400's een apart plaatje hebben in de auto op een paar plaatsen, bij die manta van Biesheuvel heb ik dat ook gezien, evenals de kadett 400,..etc.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor makje » ma jan 30, 2006 23:12

henk 400rr schreef:Die GN-.. is al denk ik een jaar of 12-13 geleden naar Engeland gegaan, ik heb al eens met de eigenaar gesproken en heb ook foto's van die auto, ik weet ook wie de eigenaar daar voor geweest is. Ik weet wie het is, echter gesproken heb ik hem nog nooit.

de 10-DF-FK is wel naar ierland gegaan, maar dat was een ex-duitser.

De HJ-SG-.. is dus de brede en komt bij diezelfde kerel uit Engeland weg, die auto was klaargemaakt voor Hillclimbing, maar is alweer gedeeltelijk terug gebouwd naar een straatversie, geinig weetje bij die auto is dat het 1 van de weinig rechtsgestuurden is die weer omgebouwd is naar links.

@Antoine: altijd heb ik intresse in foto's van 400's

@makje: dat is de 1e keer dat ik hoor dat een 400 te herkennen zou zijn aan een code in de hoedenplank, dit omdat eigenlijk de qua chassisnummer niet veel te achterhalen zou zijn (gehoord via 400 club) omdat die meegenomen werd in de serienummering.
Wel is me bekend dat de zg. werks-400's een apart plaatje hebben in de auto op een paar plaatsen, bij die manta van Biesheuvel heb ik dat ook gezien, evenals de kadett 400,..etc.


Klopt, omdat die niet bij OPEL gebouwd zijn, en na alle verbouwingen kan het chassis nr niet meer op de originele plaats blijven, en die van Biesheuvel? dat zijn er 3.
makje
 
Berichten: 8
Geregistreerd: za jan 28, 2006 0:12
Woonplaats: Badhoevedorp

Berichtdoor henk 400rr » ma jan 30, 2006 23:33

Ik denk dat er 2 dingen door elkaar heen lopen, je hebt dus de straat en de werks 400's dat nummer in de hoedenplank lijkt me zeker wel geloofwaardig, ik neem aan dat het voor de medewerkers van opel zo ook makkelijker te herkennen was.

Als het goed is werden de straatversies bij Irmscher zelf (en/of een importeur daarvan) gebouwd, de werks weer bij firma's zoals o.a. Hainbach, ik heb een artikel dat ze bij Matter gemaakt zijn, dus ik neem aan dat het verschilt per auto of per doel, in Engeland hebben ze daar weer een andere firma voor weet ik, saftey devices heeft er ook een paar gebouwd.

maarre: "die van Biesheuvel? dat zijn er 3"? hoe bedoel je? gemaakt uit 3 verschillende auto's? of 1 van de 3 werks? in nederland? of 1 van de 3 die biesheuvel had?
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor Ton Van Spanje » ma jan 30, 2006 23:34

Robert Wolter schreef:De LJ-38-PF, is de auto waar Johnny Hoes in de jaren 80 mee heeft gereden.

Groetjes Robert


En daarna Joop Kuipers, en daarna Harry Doosje.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: oude doos

Berichtdoor henk 400rr » ma jan 30, 2006 23:37

Andor Smits schreef:Wie weet wie er in de Opel Manta reed met het kenteken 20-TK-38
deze komt net na de Porsche even in beeld.
Ben er erg benieuwd naar omdat ik zelf ook in deze wagen ( met Mamos kleuren ) een tijdje actief ben geweest.
Heeft er iemand nog meer filmpjes van ?

gegroet

Andor Smits


geen filmpje, wel een foto

Afbeelding

Dit is de auto in 1996 bij een evenement van de OMCN op Baarlo, kan het kenteken niet goed meer zien, maar ben er vrijwel zeker van dat dit de 20-TK-38 is, en die stond weer in 2001 te koop in het autotron, maar met geheel andere stickers e.d.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor henk 400rr » ma jan 30, 2006 23:44

Nog een oude (uit Start 84)

Afbeelding
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor henk 400rr » di jan 31, 2006 0:12

jeroenski schreef:stuur een een mailtje naar guy colsoul.

hij heeft schijnbaar nog steeds zijn laatse lichtgewicht manta 400 staan welke hij gekocht had , maar toen werden ze verboden.
schijnt in Landen in de schuur te staan.
er heeft in de autonews een keer een foto gestaan waar deze opstond.

wel leuk om te zien dat er nog meer mensen oude auto's terug zoeken.

wie kent de gele daf 66(somfy) nog.

ook deze auto schijnt nog in nl te staan onder een dikke laag stof.

succes met jullie zoektocht.

gr jeroen


Nou, een goede vriend van me (met de XR-NG-..) is een tijd bezig geweest om met al dat soort rijders in contact te komen, hij is daadwerkelijk ook bij Colsoul geweest, heeft wat vragen kunnen stellen, maar echt van harte ging het niet.
Die lichtgewicht, daar heeft hij nog wel mee gereden is mij vertelt.

Dit moet hem zijn

Afbeelding

en deze ook weer

Afbeelding

Deze foto is van de wintercup, de auto heeft daarvoor ook gereden bij de rally Köln Ahrweiler, hij was toen verhuurt aan een Duitser.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

VorigeVolgende

Keer terug naar Historisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten