Groep B

Alles over vroeger, toen alles beter en mooier was.

Berichtdoor kraats » ma okt 16, 2006 14:40

Corne schreef:
kraats schreef:Herny Toivonen (Delta S4) is in de Rally van Corsica in een flauw links is een bebosde berg proef, rechts de berg afgegaan en na enkele tientallen meters zijdelings op een boom tot stilstand gekomen. Doordat daar ook de brandstoftanks als eerste in contact kwamen met de boom was de vuurzee tot boven de bomen waar te nemen.(bron: Video WK Rally's 1986)

Ik heb de beelden iig wel gezien.. Was moeilijk te zien wat er nu precies gebeurde.


Het is gewoon helemaal niet te zien.
Maar gezien de foto's van het wrak was het wel de meest geloofwaardige visie, die ik zelf ook niet bedacht heb. :lol:
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor henk » ma okt 16, 2006 16:54

kraats schreef:
kraats schreef:
Chriz schreef:Als 't Marc Surer is geweest dan heeft ie volgens mij dat ongeval overleefd.
Op zijn site staat dat ie inderdaad zwaar is gecrashed in '86 en 't jaar daarna is gestopt door de gevolgen van dit ongeval.


Vanzelfsprekend hoop ik dat je gelijk hebt maar volgens mij kwamen bij dat ongeval zowel de rijder als de navi om het leven. Gezien de explosie en de tweedeling van de auto lijkt me dat onwaarschijnlijk. Misschien een familielid van de rijder in de RS200?
De rally is wel gestopt na dat ongeval, toch? Ik zal vanavond de video eens bekijken, misschien kan ik daaruit wat opmaken. Maar we sluiten maar even niks uit.

edit: Op zijn site staat het volgende:
1986 Formula 1 Arrows BMW
Rally Crashing heavily at the Hessen Rally Ford RS 200 Gr. B
1987 Retires from active motor racing as a consequence of his
rally accident


Ik begin nu toch te denken dat je gelijk hebt. Dit artikel vond ik zojuist:

Marc Surer is one of the most successful racing drivers from Switzerland for a long time. Marc started as a racing driver being picked up by the BMW Junior touring car team in the middle part of the 70s. He made his debut in F1 in the 1979 season for the Ensign team. In the 1980 season he brokes both his ankles during a practice crash at the Kyalami track. This got Jan Lammers the task to drive alone for the ATS team until the Germany race. There he was replaced again by Surer who teamed up with Harald Ertl. In 1981 Marc did races for the Ensign and Theodore teams. Between 1982-1984 he drove for the Arrows team. During this period he got hurt once again. This time he got leg injuries after another testing crash at Kyalami. During 1985 he rejoined the BMW company when they supplied the engines for the Brabham team. Marc only stayed at Brabham one year and rejoined Arrows in 1986 and with this he closed his active F1 time. He tried one rally with the Ford RS200 car in Germany. But during that rally he crashed, which killed his co-driver and left Marc with serious burn injuries. Since then he has occupied himself as a television commentator, managing his wife Yolande in her F3 career and, more recently, he has taken over as manager of the BMW racing programme in the German Touring Car Championship.

Maar dat zou betekenen dat het ongeval gebeurde in de Hessen rally, en dat geloof ik niet. Ik zal me wel vergissen. Maar het is wel een wonder dat je dit soort ongevallen kunt overleven.....


het gaat om dit filmpje volgens mij, of niet?
http://www.youtube.com/watch?v=pa6GU78J4Yo
Avatar gebruiker
henk
 
Berichten: 1694
Geregistreerd: vr jun 24, 2005 16:40
Woonplaats: veenendaal

Berichtdoor gertveurink » ma okt 16, 2006 16:57

Wim Salabim schreef:
Starkoo schreef:waarom mag zon t16 dan niet meer gebruikt worden voor de rally???
4 WRC have kate zeker, wie nog meer frits van eerd???? Boers ????????


205 T16 = Groep B = verboden...

de 4 WRC's, ik denk Haverkate, Nijhof, van Eerd, Wevers.


Komen er ook nog buitenlandse WRC's toevallig zoals Coffey, Turnbull etc??

Met vriendelijke groet,

Gert Veurink
Ommen
gertveurink
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: ma apr 04, 2005 18:14
Woonplaats: Ommen

Berichtdoor Rallyphoto.nl » ma okt 16, 2006 17:09

gertveurink schreef:
Wim Salabim schreef:
Starkoo schreef:waarom mag zon t16 dan niet meer gebruikt worden voor de rally???
4 WRC have kate zeker, wie nog meer frits van eerd???? Boers ????????


205 T16 = Groep B = verboden...

de 4 WRC's, ik denk Haverkate, Nijhof, van Eerd, Wevers.


Komen er ook nog buitenlandse WRC's toevallig zoals Coffey, Turnbull etc??

Met vriendelijke groet,

Gert Veurink
Ommen


Coffey en turnbull komen niet meer in actie dit sezoen volgend jaar zijn komen ze weer in actie in nederland
Avatar gebruiker
Rallyphoto.nl
 
Berichten: 159
Geregistreerd: ma jun 19, 2006 20:05
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Zoefff » ma okt 16, 2006 17:32

Rallyphoto.nl schreef:
gertveurink schreef:
Wim Salabim schreef:
Starkoo schreef:waarom mag zon t16 dan niet meer gebruikt worden voor de rally???
4 WRC have kate zeker, wie nog meer frits van eerd???? Boers ????????


205 T16 = Groep B = verboden...

de 4 WRC's, ik denk Haverkate, Nijhof, van Eerd, Wevers.


Komen er ook nog buitenlandse WRC's toevallig zoals Coffey, Turnbull etc??

Met vriendelijke groet,

Gert Veurink
Ommen


Coffey en turnbull komen niet meer in actie dit sezoen volgend jaar zijn komen ze weer in actie in nederland


Wevers gaat samen met Poulsen naar de Condroz zijn de geruchten...
:arrow:
Avatar gebruiker
Zoefff
 
Berichten: 440
Geregistreerd: ma mei 01, 2006 18:38
Woonplaats: Best

Berichtdoor kraats » ma okt 16, 2006 17:48

henk schreef:
het gaat om dit filmpje volgens mij, of niet?
http://www.youtube.com/watch?v=pa6GU78J4Yo


Ja, maar als ik het zo zie moet ik wel zeggen dat het anders in mijn geheugen stond. Maar het is zo al erg genoeg, vind ik.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor gertveurink » ma okt 16, 2006 17:48

Dat hoop ik toch niet, Poulsen mag wel gaan maar ik hoop toch dat Wevers naar Hengelo komt.

Met vriendelijke groet,

Gert Veurink
Ommen
gertveurink
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: ma apr 04, 2005 18:14
Woonplaats: Ommen

Berichtdoor henk 400rr » ma okt 16, 2006 18:32

kraats schreef:
henk schreef:
het gaat om dit filmpje volgens mij, of niet?
http://www.youtube.com/watch?v=pa6GU78J4Yo


Ja, maar als ik het zo zie moet ik wel zeggen dat het anders in mijn geheugen stond. Maar het is zo al erg genoeg, vind ik.


Het is wel het filmpje met de rs200 met de vuurbal, maar niet diegene waarbij toeschouwers omkwamen.

deze: http://www.youtube.com/watch?v=eb3fSlE2jdI is degene met de laatste beelden van Toivonen
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor erikjan » ma okt 16, 2006 19:04

Heren,

naast het feit dat dit topic over de Euregio gaat, lijkt het me niet gepast gezien de recentelijke ongevallen in de NL rallysport, om nu allerlei filmpjes van ernstige ongevallen te laten zien.

laten we het vrolijk houden, en toon liever de positieve kanten van de autosport...
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor whity » ma okt 16, 2006 19:23

De groep B auto's waren de WRC's van vroeger. Het regelement omtrend deze wagens waren nogal losjes. Meestal bestonden ze uit een buizenframe met een 600+ PK sterke motor en een 'herkenbare bodyshel'. Benzine tanken in de flanken werden ook veelal gebruikt. Resultaat van dit alles was dat het echt onbenullig hard ging.

Op een bepaald moment was de audi S1 4 sec. langzamer op gravel dan een formule 1 op asfalt.
whity
 

Berichtdoor henk » ma okt 16, 2006 19:25

erikjan schreef:Heren,

naast het feit dat dit topic over de Euregio gaat, lijkt het me niet gepast gezien de recentelijke ongevallen in de NL rallysport, om nu allerlei filmpjes van ernstige ongevallen te laten zien.

laten we het vrolijk houden, en toon liever de positieve kanten van de autosport...


ok.... :oops:
Avatar gebruiker
henk
 
Berichten: 1694
Geregistreerd: vr jun 24, 2005 16:40
Woonplaats: veenendaal

Berichtdoor Polo S1600 » ma okt 16, 2006 19:40

Koops komt ook gewoon naar Hengelo, dus we kunnen iig weer genieten van de Polo S1600 :wink:
Afbeelding
____
Polo S1600
 
Berichten: 213
Geregistreerd: zo sep 03, 2006 21:53
Woonplaats: Zwijndrecht

Berichtdoor henk 400rr » ma okt 16, 2006 20:03

erikjan schreef:Heren,

naast het feit dat dit topic over de Euregio gaat, lijkt het me niet gepast gezien de recentelijke ongevallen in de NL rallysport, om nu allerlei filmpjes van ernstige ongevallen te laten zien.

laten we het vrolijk houden, en toon liever de positieve kanten van de autosport...


Afgezien dat de enigste overeenkomst "ongeval" is zie ik de link niet zo als jij het ziet, ik zie het meer een antwoord op een gestelde vraag. Bovendien maakt het weer deel uit van een geschiedenis omtrent groep B, in dit geval de ondergang. Over alleen maar de positieve kant te laten zien van de sport wil ik nog wel over discusieren, gezien recentelijke opmerkingen denk ik niet dat daar uit te komen is. Begrijp me wel goed, als het informatief is heb ik er geen problemen mee. Beelden van verkoolde en/of bebloede lichamen is niemand bij gebaat.

Wel heb je gelijk dat het uit de hand dreigt te lopen en niet meer over het onderwerp van dit topic gaat.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor erikjan » ma okt 16, 2006 20:21

henk 400rr schreef:
erikjan schreef:Heren,

naast het feit dat dit topic over de Euregio gaat, lijkt het me niet gepast gezien de recentelijke ongevallen in de NL rallysport, om nu allerlei filmpjes van ernstige ongevallen te laten zien.

laten we het vrolijk houden, en toon liever de positieve kanten van de autosport...


Afgezien dat de enigste overeenkomst "ongeval" is zie ik de link niet zo als jij het ziet, ik zie het meer een antwoord op een gestelde vraag. Bovendien maakt het weer deel uit van een geschiedenis omtrent groep B, in dit geval de ondergang. Over alleen maar de positieve kant te laten zien van de sport wil ik nog wel over discusieren, gezien recentelijke opmerkingen denk ik niet dat daar uit te komen is. Begrijp me wel goed, als het informatief is heb ik er geen problemen mee. Beelden van verkoolde en/of bebloede lichamen is niemand bij gebaat.

Wel heb je gelijk dat het uit de hand dreigt te lopen en niet meer over het onderwerp van dit topic gaat.


Henk,

ik ben het volledig met je eens.

groeten,
Erik-Jan Noltus
--------------------------------------------------------------------
m'n rallyvideo's zijn te vinden op http://youtube.com/ejn68
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor kraats » ma okt 16, 2006 22:56

erikjan schreef:
henk 400rr schreef:
erikjan schreef:Heren,

naast het feit dat dit topic over de Euregio gaat, lijkt het me niet gepast gezien de recentelijke ongevallen in de NL rallysport, om nu allerlei filmpjes van ernstige ongevallen te laten zien.

laten we het vrolijk houden, en toon liever de positieve kanten van de autosport...


Afgezien dat de enigste overeenkomst "ongeval" is zie ik de link niet zo als jij het ziet, ik zie het meer een antwoord op een gestelde vraag. Bovendien maakt het weer deel uit van een geschiedenis omtrent groep B, in dit geval de ondergang. Over alleen maar de positieve kant te laten zien van de sport wil ik nog wel over discusieren, gezien recentelijke opmerkingen denk ik niet dat daar uit te komen is. Begrijp me wel goed, als het informatief is heb ik er geen problemen mee. Beelden van verkoolde en/of bebloede lichamen is niemand bij gebaat.

Wel heb je gelijk dat het uit de hand dreigt te lopen en niet meer over het onderwerp van dit topic gaat.


Henk,

ik ben het volledig met je eens.

groeten,


Laat even duidelijk zijn dat het ook puur informatief bedoelt is/was. Maar als mensen zich eraan storen zal ik dit soort dingen niet meer plaatsen.
Wel jammer want ik denk dat het gewoon over rallysport historie gaat die grote invloed heeft gehad op het ontwikkelen van de sport.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

VorigeVolgende

Keer terug naar Historisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten