Groep B

Alles over vroeger, toen alles beter en mooier was.

Berichtdoor erikjan » ma okt 16, 2006 23:08

Theo,

we genieten allemaal van die groep B auto's; ik kan me zelf ook nog de RS200 van Andervang herinneren (1986 toch ?)

en de heftige ongelukken die er helaas mee zijn gebeurd betekende inderdaad de ondergang van die (op papier) fraaie klasse.

wat mij betreft volgen er nog veel meer filmpjes op dit topic.

je zult begrijpen dat het niet altijd crashes hoeven te zijn :wink:

groeten,
Erik-Jan Noltus
--------------------------------------------------------------------
m'n rallyvideo's zijn te vinden op http://youtube.com/ejn68
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 6:43

erikjan schreef:Theo,

we genieten allemaal van die groep B auto's; ik kan me zelf ook nog de RS200 van Andervang herinneren (1986 toch ?)

en de heftige ongelukken die er helaas mee zijn gebeurd betekende inderdaad de ondergang van die (op papier) fraaie klasse.

wat mij betreft volgen er nog veel meer filmpjes op dit topic.

je zult begrijpen dat het niet altijd crashes hoeven te zijn :wink:

groeten,


Ik bedoelde hierboven te zeggen dat juist de ongevallen in de Groep B de hedendaagse rallysport hebben gevormd tot wat ie nu is. Daar hoeven van mij helemaal geen filmpjes bij. Dat houdt de discussie of informatie leuker, denk ik. Er staan ook foto's op internet van van het verhaal met de vingers achter de lucht happers en dergelijke, maar die ga ik toch echt niet plaatsen. Ook links zie je van mij bijna nooit.

Ik denk dat wanneer je het puur textueel houdt, er geen vuiltje aan de lucht is.
Voor de meeste jongeren hier is het best leuk om bepaalde zaken hier te kunnen lezen waar ze nog nooit van gehoord hebben/hadden.
Misschien willen anderen wel weten waarom audi zo lang als enige met 4wd reed ten opzichte van de andere fabrieksteams, misschien vinden ze het wel aardig om wat foto's te zien van de S klasse auto's van Audi, Ford en Lancia. Zo zijn er zoveel zaken die toendertijd speelden in de rallysport, ook in NL, België, GB en Duitsland. Maar kijk eens wat daarna gebeurde...... :o Er zitten hier "oude rotten" zat!! :lol:
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor Holkers » di okt 17, 2006 7:33

kraats schreef:Er zitten hier "oude rotten" zat!! :lol:


he, ik ben niet oud! maar kan wel genieten van de historie en de desbetreffende auto's :D
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 8:15

Holkers schreef:
kraats schreef:Er zitten hier "oude rotten" zat!! :lol:


he, ik ben niet oud! maar kan wel genieten van de historie en de desbetreffende auto's :D


Oke, oke wie de schoen past trekke hem aan...... :lol: :lol: :lol:
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor henk 400rr » di okt 17, 2006 9:03

Uiteraard hoeven het niet uitsluitend filmpjes van "crashes" te zijn, dat verveeld ook op een gegeven moment, ondanks dat mijn voorliefde meer richting de Manta 400 en ascona 400 gaat, welke wel gehomologeerd zijn voor groep B, maar tegelijkertijd ook weer geen groep B is (verwarrend hé) kan ik erg onrustig worden als ik dit soort auto's zie en vooral als ze in beweging zijn.

Met name de Audi vindt ik een mooi voorbeeld hoe die zich ontwikkeld heeft door de jaren van groep B, ook het geluid is niet te vergelijken.
Het is voor mij ook een mix van techniek en sfeer die mij enorm boeien kan.

Afgelopen jaar zijn m'n maat en ik ook in Duitsland geweest bij de Nurburgring en daar stonden we oog in oog met een ander icoon van de groep B klasse, weliswaar een fiasco van de bovenste plank, maar toch.
de Citroën BX 4TC;
Afbeelding
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor Mr.T » di okt 17, 2006 10:00

kraats schreef:
Holkers schreef:
kraats schreef:Er zitten hier "oude rotten" zat!! :lol:


he, ik ben niet oud! maar kan wel genieten van de historie en de desbetreffende auto's :D


Oke, oke wie de schoen past trekke hem aan...... :lol: :lol: :lol:


Die van jou zeker :lol: dat zijn geen schoenen meer :oops:. In de scheepvaart worden die dingen ook wel mamoettankers genoemd :mrgreen:
Avatar gebruiker
Mr.T
 
Berichten: 1746
Geregistreerd: do apr 15, 2004 21:18
Woonplaats: iid geval niet hier

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 11:05

Mr.T schreef:
Die van jou zeker :lol: dat zijn geen schoenen meer :oops:. In de scheepvaart worden die dingen ook wel mamoettankers genoemd :mrgreen:


Hey, heb je hem weer :?
Sommige mensen wordt je echt helemaal gestoord van, he? :lol:
Maarja, dat zal ook wel weer wederzijds zijn. :o
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor erikjan » di okt 17, 2006 11:28

kraats schreef:
Mr.T schreef:
Die van jou zeker :lol: dat zijn geen schoenen meer :oops:. In de scheepvaart worden die dingen ook wel mamoettankers genoemd :mrgreen:


Hey, heb je hem weer :?
Sommige mensen wordt je echt helemaal gestoord van, he? :lol:
Maarja, dat zal ook wel weer wederzijds zijn. :o


laten we in dit geval de oude rotten betitelen als rallysupporters die zelf in de jaren '80 wel eens een groep B auto op de rallypaden hebben gezien.
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 11:38

henk 400rr schreef:
Afgelopen jaar zijn m'n maat en ik ook in Duitsland geweest bij de Nurburgring en daar stonden we oog in oog met een ander icoon van de groep B klasse, weliswaar een fiasco van de bovenste plank, maar toch.
de Citroën BX 4TC;
Afbeelding


Dit heb ik toch altijd een vreemd verhaal gevonden.
Van de BX 4TC zijn er 200 gebouwd die benodigd waren als basis voor de Groep B uitvoering... de BX 4TC EVO. (zie foto die Henk 400rr gepost heeft)
Van de BX 4TC zijn er 200 gebouwd en zijn er uiteindelijk 62 verkocht aan klanten. Deze auto's gaven echter zoveel problemen dat de fabriek ze terug kocht om ze vervolgens te verschroten. :shock: Volgens insiders zouden er nog ongeveer 30 op deze aardkloot rondrijden.

Voor het ontwerpen van de BX 4TC EVO was men eerst van plan om en visa met middenmotor in te zetten maar omdat de BX nog betere verkoop cijfers moest gaan vertonen koos men voor de BX. Van de Visa zijn er wel een aantal gebouwd, hoeveel is me niet bekend maar ze hadden wel wat weg van de later verschenen Metro 6r4. Kort en breed, met een middenmotor (V6), en veel vermogen. Maar toen was het reeds 1987 en was de Groep B voorbij.

Edit: rijders waren overigens: Jean-Claude Andruet en Phillipe Wambergue
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor nkroeze » di okt 17, 2006 11:49

erikjan schreef:
kraats schreef:
Mr.T schreef:
Die van jou zeker :lol: dat zijn geen schoenen meer :oops:. In de scheepvaart worden die dingen ook wel mamoettankers genoemd :mrgreen:


Hey, heb je hem weer :?
Sommige mensen wordt je echt helemaal gestoord van, he? :lol:
Maarja, dat zal ook wel weer wederzijds zijn. :o


laten we in dit geval de oude rotten betitelen als rallysupporters die zelf in de jaren '80 wel eens een groep B auto op de rallypaden hebben gezien.


Hmm, ik voel me eigenlijk helemaal nog niet oud, maar val er dan wel onder :P
nkroeze
 
Berichten: 2215
Geregistreerd: za jan 19, 2002 0:46

Berichtdoor erikjan » di okt 17, 2006 13:25

ik heb de BX4 TC ooit eens gezien tijdens CitroMobile in Utrecht...

een heftige auto, met een hoog plasticgehalte.

de straatversie heeft trouwens driedubbele koplampen...
Erik-Jan Noltus
--------------------------------------------------------------------
m'n rallyvideo's zijn te vinden op http://youtube.com/ejn68
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 13:55

erikjan schreef:ik heb de BX4 TC ooit eens gezien tijdens CitroMobile in Utrecht...

een heftige auto, met een hoog plasticgehalte.


Dan was dat dus de BX 4TC EVO...
De straatversie was de BX 4TC, en daar zijn er dus 200 van gebouwd.

Die bouw van 200 stuks was benodigd voor de homologatie van alle Groep B's
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor stefanjonas » di okt 17, 2006 14:05

kraats: Ik denk dat wanneer je het puur textueel houdt, er geen vuiltje aan de lucht is.
Voor de meeste jongeren hier is het best leuk om bepaalde zaken hier te kunnen lezen waar ze nog nooit van gehoord hebben/hadden.
Misschien willen anderen wel weten waarom audi zo lang als enige met 4wd reed ten opzichte van de andere fabrieksteams, misschien vinden ze het wel aardig om wat foto's te zien van de S klasse auto's van Audi, Ford en Lancia. Zo zijn er zoveel zaken die toendertijd speelden in de rallysport, ook in NL, België, GB en Duitsland. Maar kijk eens wat daarna gebeurde...... Er zitten hier "oude rotten" zat!!
kom maar op met die info over de S klasse auto's. ik wist van het bestaan van de groep B, en heb ook wel eens een quatro en lancia gezien, maar S klasse heb ik nog niet eerder van gehoord. en het verhaaltje van Audi en de 4wd mag je mij ook vertellen :)
Avatar gebruiker
stefanjonas
 
Berichten: 298
Geregistreerd: vr sep 02, 2005 16:46

Berichtdoor kraats » di okt 17, 2006 14:16

stefanjonas schreef:
kraats: Ik denk dat wanneer je het puur textueel houdt, er geen vuiltje aan de lucht is.
Voor de meeste jongeren hier is het best leuk om bepaalde zaken hier te kunnen lezen waar ze nog nooit van gehoord hebben/hadden.
Misschien willen anderen wel weten waarom audi zo lang als enige met 4wd reed ten opzichte van de andere fabrieksteams, misschien vinden ze het wel aardig om wat foto's te zien van de S klasse auto's van Audi, Ford en Lancia. Zo zijn er zoveel zaken die toendertijd speelden in de rallysport, ook in NL, België, GB en Duitsland. Maar kijk eens wat daarna gebeurde...... Er zitten hier "oude rotten" zat!!
kom maar op met die info over de S klasse auto's. ik wist van het bestaan van de groep B, en heb ook wel eens een quatro en lancia gezien, maar S klasse heb ik nog niet eerder van gehoord. en het verhaaltje van Audi en de 4wd mag je mij ook vertellen :)


Ja ja, ik wist dat die vragen zouden komen, maar rustig aan, he?
Er zijn hier mensen die er ongetwijfeld meer over weten dan ik, die vinden het ook een leuk onderwerp, denk ik. :lol:
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor dhautosport » di okt 17, 2006 16:29

henk 400rr schreef:
kraats schreef:
henk schreef:
het gaat om dit filmpje volgens mij, of niet?
http://www.youtube.com/watch?v=pa6GU78J4Yo


Ja, maar als ik het zo zie moet ik wel zeggen dat het anders in mijn geheugen stond. Maar het is zo al erg genoeg, vind ik.


Het is wel het filmpje met de rs200 met de vuurbal, maar niet diegene waarbij toeschouwers omkwamen.

deze: http://www.youtube.com/watch?v=eb3fSlE2jdI is degene met de laatste beelden van Toivonen



het ongeluk met de rs 200 die het publiek in dook was met santos aan het stuur.ik meen in de rally van portugal maar weet dat niet 100% zeker.
dhautosport
 
Berichten: 18
Geregistreerd: do sep 21, 2006 19:56
Woonplaats: werkendam

VorigeVolgende

Keer terug naar Historisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten