Fotocompetitie 2012 ???

Fotocompetitie

Moderator: Holkers

Berichtdoor VIPhotography » za dec 24, 2011 12:32

Idee van fotocompetitie is leuk.. Ik heb de vorige keer niet meegedaan, omdat dit pas mijn eerste jaar rallyfotografie is dus daarover kan ik niet oordelen..

Wat betreft het thema lijkt het mij leuker zonder. Elke fotograaf heeft namelijk een eigen stijl van foto's maken, dus daardoor komt er per rally al heel veel variatie aan foto's. Ik denk niet dat het nog nodig is om dan een thema te kiezen, waardoor de fotograaf eigenlijk al een bepaalde richting op geduwt wordt. Het mooiste vind ik dan altijd hoe soms in één plaat je kan laten zien hoe de hele rally was.. Maar ik ben dan ook een liefhebber van deze "sfeerfoto's".

Vijf foto's voor de competie is veel, daarom is mijn mening ook 1 of 2 foto's. Waarom die foto dan nog niet elders geplaatst mag worden dat begrijp ik dan weer niet, dat is wat mij betreft niet echt nodig. Ik zet mijn foto's allemaal tegelijk online, en lijkt me niet echt nodig om dan die ene foto achter te houden omdat die mee doet aan de competitie... Want in feite mag je dan je mooiste foto niet online zetten, zou jammer zijn!

Mijn mening, maar ik ben voor! Ben benieuwd...
Visit WWW.VIPHOTOGRAPHY.NL for more pictures..
Like me on Facebook
VIPhotography
 
Berichten: 36
Geregistreerd: za apr 09, 2011 20:58
Woonplaats: Wezep

Berichtdoor John_V » za dec 24, 2011 16:46

Irina,..de reden van een foto niet eerder plaatsen als de fotocompetitie ronde afgelopen is, is dat "andere" fotografen ook een eerlijke kans krijgen om als winnaar uit de bus te komen. Na de sluitingsdatum gaan rallyfans dmv "hun" top 3 opgeven (via email aan Remco) welke zij DE nummer 1,2 en 3 vinden van bv de Tank S Rally. Dus je ingestuurde foto mag ook geen logo hebben (van site c.q. naam fotograaf) en mag pas NA de sluitingsdatum elders (dus ook op je eigen site) geplaatst worden.
Laatst bijgewerkt door John_V op ma dec 26, 2011 11:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
John_V
 
Berichten: 547
Geregistreerd: ma feb 13, 2006 20:42
Woonplaats: Culemborg

Berichtdoor Holkers » za dec 24, 2011 16:59

Dat is meer zodat mensen niet gelijk door hebben van wie de foto komt en idolaat van hem/haar blind gaan stemmen.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor Jan » zo dec 25, 2011 13:46

Het probleem wat Irina beschrijft rond het online zetten van je hele album zonder die ene mooie foto, daar sta ik ook achter. Daarbij vind ik ook dat je aan de hele serie vaak wel kunt zien dat die ene foto ook van dezelfde fotograaf is.

Ik stoor me nog meer aan winnende foto's waar naar mijn mening totaal geen moeilijkheidsgraad in zit. Bij elke ronde zaten er maar een paar foto's bij waaraan je kon zien dat de fotograaf echt iets bijzonders heeft geprobeerd. Vaak echter won de meest doorsnee foto. Ik hoop persoonlijk dat het niveau dit jaar dan wat hoger ligt en dat het publiek ook echt de mooiste foto eruit weet te halen. Wat je daarvoor moet doen? Proberen te begrijpen wat de fotograaf met zijn foto eigenlijk wil zeggen. Dat is vaak meer dan wat je bij 1 oogopslag ziet.

Tot zover mijn mening ;)
Avatar gebruiker
Jan
 
Berichten: 2378
Geregistreerd: za maart 15, 2003 13:30
Woonplaats: Vriezenveen

Berichtdoor Sjeik1981 » zo dec 25, 2011 21:56

Jan ik snap jouw punt volledig, maar uiteindelijke verschillen de smaken. Waarbij geldt dat de meeste smaken tellen dat blijft toch moeilijk. Dit zou je kunnen oplossen door 1 persoon voor de eerste aan te wijzen voor de eerste ronde. Om vervolgens ee eerste winnar de tweese ronde enz te laten beeordelen. Waarbij de vorige winnaar automatisch niet meedingt bij de volgende ronde. Wat vinden we hier danvan.
Sjeik1981
 
Berichten: 2947
Geregistreerd: za sep 08, 2007 15:33
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor John_V » ma dec 26, 2011 0:21

Jan schreef:Het probleem wat Irina beschrijft rond het online zetten van je hele album zonder die ene mooie foto, daar sta ik ook achter. Daarbij vind ik ook dat je aan de hele serie vaak wel kunt zien dat die ene foto ook van dezelfde fotograaf is.

Ik stoor me nog meer aan winnende foto's waar naar mijn mening totaal geen moeilijkheidsgraad in zit. Bij elke ronde zaten er maar een paar foto's bij waaraan je kon zien dat de fotograaf echt iets bijzonders heeft geprobeerd. Vaak echter won de meest doorsnee foto. Ik hoop persoonlijk dat het niveau dit jaar dan wat hoger ligt en dat het publiek ook echt de mooiste foto eruit weet te halen. Wat je daarvoor moet doen? Proberen te begrijpen wat de fotograaf met zijn foto eigenlijk wil zeggen. Dat is vaak meer dan wat je bij 1 oogopslag ziet.

Tot zover mijn mening ;)


Nu maar hopen dat de winnaar zijn prijs "heel "houdt !! :lol:
Avatar gebruiker
John_V
 
Berichten: 547
Geregistreerd: ma feb 13, 2006 20:42
Woonplaats: Culemborg

Berichtdoor Holkers » ma dec 26, 2011 9:02

Glad ijs Jan, erg glad ijs. Wat jij in al die jaren geleerd hebt, gekocht hebt, doet en nu kan wil niet zeggen dat een ander dat kan of wil. Mensen die met non-professioneel materiaal aan de kant staan maken ook foto's en zijn daar blij mee. De competitie is zo dat iedereen mee kan en mag doen, of dat nou van een Canon 1DX met een 400mm 2.8 IS is of met de camera van een mobiele telefoon.

Hetzelfde geldt voor het oordelen. Je zult vast wel merken in je verkoop dat er veel diversiteit is onder team wie welke foto afneemt. Sommige foto's vindt je echt helemaal super maar wil niemand hebben en bij een mindere dag verkoop je er ineens 2 keer zoveel. Ook hier, wat jij mooi vindt, kan een ander minder vinden. Vandaar dat er ook geen 'vakjury' is maar dat iedereen kan stemmen.

In het laatste jaar viel het misschien wat tegen, maar toch kregen die mensen de meeste stemmen. Met een jaartje rust zullen er vast meer mensen mee gaan doen en zal er vast meer mensen stemmen.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor Jan » ma dec 26, 2011 11:13

Maarten, ik doel niet op materiaal maar op creativiteit. Ik denk dat mensen met een wat kleinere camera daar beter in zijn dan mensen met zo'n dikke toeter. Kik maar eens naar de foto's die tegenwoordig gemaakt worden met bijvoorbeeld een Iphone. Tuurlijk zit daar een leerproces in, maar de meeste van ons draaien dan ook al aardig lang mee.

Mijn opmerking was niet bedoeld om ergens tegenaan te schoppen, wel om mensen misschien eens wat verder te laten kijken bij het beoordelen van een foto.
Avatar gebruiker
Jan
 
Berichten: 2378
Geregistreerd: za maart 15, 2003 13:30
Woonplaats: Vriezenveen

Berichtdoor John_V » ma dec 26, 2011 11:50

...wat maakt het uit om 1 foto niet te plaatsen in je fotoalbum (de meeste foto's c.q. albums komen toch vaak na sluitingsdatum online :wink: )
Avatar gebruiker
John_V
 
Berichten: 547
Geregistreerd: ma feb 13, 2006 20:42
Woonplaats: Culemborg

Berichtdoor Jan » ma dec 26, 2011 13:10

Voor mij is het wel wat extra werk om 1 foto extra toe te voegen. Maar dat ligt puur aan de opbouw van de website John ;)
Avatar gebruiker
Jan
 
Berichten: 2378
Geregistreerd: za maart 15, 2003 13:30
Woonplaats: Vriezenveen

Berichtdoor VIPhotography » wo dec 28, 2011 20:14

Ik kan mij volledig bij Jan aansluiten.. De meeste fotograferen hebben zo een eigen stijl dat je ze er gelijk wel uitpikt van wie welke foto is.. En bij een foto is het altijd een kwestie van smaak naar mijn mening. Maar ik begrijp wel de insteek van het "anoniem" plaatsen van een foto, aangezien er al aardig wat fotograferen een naam hebben opgebouwd en die waarschijnlijk dan ook meer stemmen zullen krijgen.

Ik vind het wel terecht als er meer beoordeeld zal worden op creativiteit dan materiaal. Sommige mensen hebben nou eenmaal niet het geld en de middelen, maar wel de creativiteit en passie die ze laten zien.

Een fotocompetitie zal altijd een kwestie van smaak zijn, er zullen altijd mensen zijn die het onterecht beoordeeld vinden. Maar, we zijn toch allemaal Nederlanders die altijd wat te zeiken heb.. Iedereen tevreden stellen gaat nooit lukken...
Visit WWW.VIPHOTOGRAPHY.NL for more pictures..
Like me on Facebook
VIPhotography
 
Berichten: 36
Geregistreerd: za apr 09, 2011 20:58
Woonplaats: Wezep

Berichtdoor rally for ever » wo dec 28, 2011 21:02

Blijft een lastig verhaal, misschien zou je in 2 klassen kunnen werken, voor en achter het lint?
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Avatar gebruiker
rally for ever
 
Berichten: 2917
Geregistreerd: ma apr 17, 2006 21:02
Woonplaats: Jubbega

Berichtdoor Codieo » di feb 21, 2012 13:47

Zo, bedankt voor alle reacties. Alles doorgelezen te hebben, heb ik 1 echte aanpassing doorgevoerd, namelijk het thema te laten vervallen. Vandaar dat het thema voor 2012 De Mooiste is geworden. Lijkt me duidelijk voor iedereen denk ik... Andere regels blijven wel gelijk, 1 foto per persoon, anoniem (dus ook geen logo´s e.d.), anoniem stemmen na een week, foto mag tot na de stemming nergens anders worden geplaatst en last but not least formaat 800 x 600. Graag voor iedereen hier extra op letten, het was de laatste jaren voor veel mensen erg moeilijk....

Dan wat betreft de prijzen, helaas heb ik nog niks. Nu heb ik wel een idee voor rallyteams om voor een minimaal bedrag extra exposure te krijgen.

Het idee:

Je kunt als rallyteam voor een bedrag van Euro 50,- sponsor worden van een ronde. Wat krijg je hiervoor:
    - Je naam en logo wordt gebruikt in alle uitingen
    - De winnende foto wordt 2 keer afgedrukt op een groot canvasdoek. Een voor de winnaar en de tweede voor het team.
    - De prijs wordt uitgereikt bij het eerst volgende evenement, fotootje en persberichtje met daarin relevante info.

Al met al behoorlijk wat exposure voor een klein bedrag, lijkt me....

Als er teams zijn die hier oren naar hebben, neem dan contact met me op. Het idee is nieuw, dus alle evenementen zijn nog vrij. En ik hanteer de regel wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Voor aankomend weekend kan het dus ook nog.

Ben benieuwd naar de reacties!!!!!!
Afbeelding

Rally en Meer, compleet verzorgde en op maat gemaakte rally's voor business events, bedrijfsuitjes, autoclubs, familiedagen en Meer
Voor meer informatie kijk op www.rallyenmeer.nl
Codieo
 
Berichten: 733
Geregistreerd: do maart 01, 2007 14:10
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor autosport-media » di feb 21, 2012 20:29

Dikke +1 voor de opzet ! Maar het mag ook breedbeeld zijn, als het maar max. 800x600 is ? en wanneer wordt de eerste ronde ?
autosport-media
 
Berichten: 252
Geregistreerd: do sep 23, 2010 17:33
Woonplaats: Beuningen

Berichtdoor Sjeik1981 » di feb 21, 2012 20:49

I agree, hopelijk kan dit jaar eens een prijsje mee pakken. Ga in ieder geval hard aan werken!
Sjeik1981
 
Berichten: 2947
Geregistreerd: za sep 08, 2007 15:33
Woonplaats: Zeist

VorigeVolgende

Keer terug naar Fotocompetitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten