Geplaatst: vr apr 24, 2009 19:57
Biturbo schreef:Dus... zoals ik zelf ook heb proberen uit te leggen, zolang F1 DE plek blijft voor het geld, de kennis en de techniek, zal het WRC nooit een plek worden waar nieuwe snufjes zoals het KERS worden ontwikkeld.... Hoe dicht de WRC ook bij de straatauto's staan, hoe ver weg de F1... het zal dus gewoon zo blijven dat alleen in de F1 geld verslindende onderzoeken en nieuwe snufjes worden ontwikkeld.
De rest volgt pas jaren later. Misschien zit zoiets nog eerder op een straatauto dan op een WRC/WTCC auto...
Heel rechtlijnig gedacht vind ik.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar vind je toch wat kort door de bocht. Diesels hebben al veel toerwagenraces gewonnen en ook meermalen Le Mans. Turbo's waren al succesvol in Le Mans/langeafstands races voordat ze in de F1 gebruikt werden. 4x4 heeft veel rallies en toerwagen evenementen gewonnen, maar niet in de F1. F1 loopt dus niet overal voorop.
Het probleem is dat introductie van nieuwe technologie de bestaande spelregels verandert. Dus wordt veel verboden. Daar waar nieuwe technologie wordt toegestaan, kan de regelgever door middel van penalties de appels vergelijkbaar maken met peren. Nieuwe technologie heeft een snellere progressie dan uitontwikkelde bestaande oplossingen, dus na verloop van tijd is de penalty te weinig en wint de nieuwe technologie. In de tussentijd moet veel ontwikkelgeld worden gespendeerd en stijgt het kostenniveau van een klasse.
Zolang de publiciteitswaarde mee stijgt, is dat budget op WK niveau wel te vinden. Als het nieuws eraf is en de kosten zijn nog steeds hoog, lopen de teams weg... Buiten het WK zijn de voordelen beperkt.
F1 leent zich veel beter voor opkomende technologie / prototypen dan WRC of WTCC. Die laatsten lenen zich meer voor praktische toepassingen van nieuwe technologie.
In welke categorie valt KERS? Lastig: Er rijden al veel Priussen, Hybride Civics en exoten rond. Maar volgens mij kan de technologie nog wel even een boost van ´out of the box´ denken, voordat we met een betaalbare ´out of the box´ oplossing in WTCC of WRC gaan rijden.
Maurice