wegligging rallyauto

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

wegligging rallyauto

Berichtdoor Martijn_Braat » zo aug 22, 2004 23:13

Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd of iemand tips heeft hoe ik het enorme onderstuur uit mijn Peugeot 306 GTI N3 krijg. Ik krijg het ding echt geen bocht ingestuurd en haal met de seicento van mijn vriendin hogere bochtsnelheden. Er zullen hoop ik al een aantal mensen hier op de site met hetzelfde probleem hebben geworsteld wardoor ik het wiel niet opnieuw hoef uit te vinden. Ik vind het allemaal moeilijk te beredeneren en heb niet de mogelijkheden of de tijd om alles proefondervindelijk vast te stellen.
Toen ik de 306 kocht waren zowel veren als demping rondom vrij zacht. Ik heb de voorveren en voordempers al harder laten maken maar het onderstuur is er nog steeds (de voordemping is nu instelbaar en tevens de wagenhoogte voor). Hij is voor nu vrij hard en achter heb ik nog standaard veren(torsie) en iets hardere dempers. Volgende week laat ik de achterdempers harder maken in hoop op verbetering.
Camberverstelmogelijkheden heb ik niet en rijd ook met standaard torsieassen.
Wie weet er wat er nodig is om een auto een bocht in te kunnen gooien, dat de achterkant beheersbaar omkomt of dat de auto zich minstens lekker zet.
Verhouding veren voor/achter hard/zacht of andersom?
Verhouding demping voor/achter hard/zacht of andersom?
Bandenspanning voor/achter?
Wagenhoogte voor/achter?
Ik ben heel benieuwd naar antwoorden en hoop dat de oplossing binnen een zeer beperkt budget te realiseren is (en voor sprint Kasterlee).
groetjes, Martijn Braat
[url]http://i2.ytimg.com/vi/9Z45svvy_lU/default.jpg[url
Avatar gebruiker
Martijn_Braat
 
Berichten: 459
Geregistreerd: vr apr 09, 2004 8:56

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor StevenK » ma aug 23, 2004 6:14

(reply uit ander topic)
Toivonen wrote:
Ik heb geen proflexen en kan dus in de veerpoot zelf niks verstellen. Boven sleuven gaan maken mag ook niet en een bredere fusee monteren zou toch ook groep A zijn? Ik rijd wel al met beetje uitspoor.

Schokdemper is vrij, dus ook de manier hoe deze aan het wiellagerhuis bevestigd wordt.
Wie weet er wat er nodig is om een auto een bocht in te kunnen gooien, dat de achterkant beheersbaar omkomt.
Verhouding veren voor/achter hard/zacht of andersom
Verhouding demping voor/achter hard/zacht of andersom
Ik vind het allemaal moeilijk te beredeneren en heb niet de mogelijkheden of de tijd om alles proefondervindelijk vast te stellen.

En toch is dat echt de enige manier. Als jij deze vraag aan een schokdemper specialist stelt, zal deze ook antwoorden dat een paar dagen testen op bijv. Bitburg wonderen zal doen.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor StevenK » ma aug 23, 2004 6:16

Toivonen wrote:
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd of iemand tips heeft hoe ik het enorme onderstuur uit mijn Peugeot 306 GTI N3 krijg. Ik krijg het ding echt geen bocht ingestuurd en haal met de seicento van mijn vriendin hogere bochtsnelheden. Er zullen hoop ik al een aantal mensen hier op de site met hetzelfde probleem hebben geworsteld wardoor ik het wiel niet opnieuw hoef uit te vinden. Ik vind het allemaal moeilijk te beredeneren en heb niet de mogelijkheden of de tijd om alles proefondervindelijk vast te stellen.
Toen ik de 306 kocht waren zowel veren als demping rondom vrij zacht. Ik heb de voorveren en voordempers al harder laten maken maar het onderstuur is er nog steeds

Als je de auto voor harder maakt, bereik je dat 'ie strakker stuurt zolang hij grip heeft, maar verlies je eerder grip en dus heb je eerder onderstuur.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor evoliene » ma aug 23, 2004 8:39

1e:Wat voor dempers heb je??
2e:wat doe je met bandenspanning
3e:Wat voor banden heb je??
Dat zijn de eerste dingen die ik zou moeten weten.Mischien kan ik je helpen.
Jos van Riemsdijk
evoliene
 
Berichten: 151
Geregistreerd: di maart 11, 2003 17:43
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor michel uit berg » ma aug 23, 2004 8:50

wielvlucht toch echt 2° neg zetten, is denk ik de enigste oplossting, gewoon gaten vijlen

bandenspanning voor 1,7 achter 1,4-1,5 althans dat werkt voor m´n corsa. als het warm is kan de bandenspanning omhoog.
succes

[Edited by michel uit berg on 08-23-2004 at 09:52 AM GMT]
michel uit berg
 
Berichten: 672
Geregistreerd: do jul 25, 2002 20:57
Woonplaats: berg city

Re: Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor StevenK » ma aug 23, 2004 8:54

michel uit berg wrote:
wielvlucht toch echt 2° neg zetten.

De kliko staat zelfs op 3,5. Als ik ook maar iets minder zet, dan heb ik meteen een bult onderstuur.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor evoliene » ma aug 23, 2004 9:01

Als je zo hoog moet met je bandenspanning staat de compressie van je voordempers te hard!!Je zou na een proef ongeveer op een spanning van 2.4 bar uit moeten komen!!Als je de spanning te hoog zet krijg je juist meer onderstuur!!Maar onderstuur kan ook alles te maken hebben met je achterdempers!!!
Jos van Riemsdijk
evoliene
 
Berichten: 151
Geregistreerd: di maart 11, 2003 17:43
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor SylviaVisser » ma aug 23, 2004 12:30

28 september houd het RCH een avond over wegligging met sprekers. Iets voor je????
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor Mr.T » ma aug 23, 2004 13:32

He Braat, kan ook eens een keer bij ons langs komen !!!!!!

Bel eens, nummer wel bekend.

P.S. het groene monster rijdt weer!!!!

[Edited by Mr.T on 08-23-2004 at 12:34 PM GMT]
Женщины, которые иногда Я ненавижу их :(
Avatar gebruiker
Mr.T
 
Berichten: 1746
Geregistreerd: do apr 15, 2004 21:18
Woonplaats: iid geval niet hier

Re: Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor StevenK » ma aug 23, 2004 13:57

evoliene wrote:
Als je zo hoog moet met je bandenspanning staat de compressie van je voordempers te hard!!Je zou na een proef ongeveer op een spanning van 2.4 bar uit moeten komen!!Als je de spanning te hoog zet krijg je juist meer onderstuur!!Maar onderstuur kan ook alles te maken hebben met je achterdempers!!!

Waar zie je iets staan over bandenspanning ?
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Re: Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor Mr.T » ma aug 23, 2004 15:59

Steven wrote:
evoliene wrote:
Als je zo hoog moet met je bandenspanning staat de compressie van je voordempers te hard!!Je zou na een proef ongeveer op een spanning van 2.4 bar uit moeten komen!!Als je de spanning te hoog zet krijg je juist meer onderstuur!!Maar onderstuur kan ook alles te maken hebben met je achterdempers!!!


Waar zie je iets staan over bandenspanning ?


Goed LEZEN Steven, Evoliene en Michel beginnen n.m. hierover.


[Edited by Mr.T on 08-23-2004 at 03:01 PM GMT]
Женщины, которые иногда Я ненавижу их :(
Avatar gebruiker
Mr.T
 
Berichten: 1746
Geregistreerd: do apr 15, 2004 21:18
Woonplaats: iid geval niet hier

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor michel uit berg » ma aug 23, 2004 16:38

1.7 en 1.4 is dus Echt niet te hoog evoliene
met die banden spanning stuurt ie gewoon goed
michel uit berg
 
Berichten: 672
Geregistreerd: do jul 25, 2002 20:57
Woonplaats: berg city

Re: Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor evoliene » ma aug 23, 2004 17:19

michel uit berg wrote:
1.7 en 1.4 is dus Echt niet te hoog evoliene
met die banden spanning stuurt ie gewoon goed

Ligt er helemaal aan wat voor proef michel.Er is een groot verschil tussen een buiten proef of een industrie proef en dan nog de wensen van de rijder.Deze jongen heeft aangegeven dat hij graag wat overstuur wil hebben alleen is het probleem vaak dat auto,s als deze van de achterkant zo licht zijn dat hij te aggresief in overstuur komt en dat is vind ik niet fijn rijden.En er is een groot verschil wat voor banden je hebt.(zowel merk als de compound)
Jos van Riemsdijk
evoliene
 
Berichten: 151
Geregistreerd: di maart 11, 2003 17:43
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor Martijn_Braat » ma aug 23, 2004 17:19

Ik heb het off-topic met Evoliene al wel over bandenspanning gehad. Ik reed tot nu toe met 2.2 voor (kumho medium) en 2.0 achter (michelin 00). Maar ik zal het eens een stuk minder hard gaan proberen. Ik heb de Peu net naar Intrax gebracht om de dempers achter harder, instelbaar en progressief te laten maken. Of het allemaal heeft geholpen zullen de tijden in Kasterlee wel bewijzen.
En mr. T, je wilt natuurlijk niet dat de 306 te snel wordt hè? Maar ik verwacht dat de hardere achterdempers nog net niet genoeg is om rondjes om Gert Jan te rijden.
Groeten, Martijn
[url]http://i2.ytimg.com/vi/9Z45svvy_lU/default.jpg[url
Avatar gebruiker
Martijn_Braat
 
Berichten: 459
Geregistreerd: vr apr 09, 2004 8:56

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor Mivali » ma aug 23, 2004 17:51

Er staan her en der wat nuttige tips, misschien nog wat toevoegingen...

Op je voordempers kun je vrij simpel WEL je caster stellen d.m.v. excentrische bouten, daar weet ik wel iemand voor in Hoek van Holland/Delft.

Je wagenhoogte wel eens goed bekeken? Verhouding voor/achter is belangrijk..

Bandenspanning 1,4 achter....ik zou beginnen met 1.9 a 2.0 voor en achter een fractie minder...Persoonlijke voorkeur

Wel eens uitgelijnd? Misschien staat je caster ook niet goed (meer)...Caster afstellen kan alleen als je excentrische veerpoot-schotels monteert...

Je uitlijning achter wel eens goed bekeken, dus camber, etc...? Er valt waarschijnlijk niet veel te stellen maar dan weet je dat tenminste..(hoe het nu is)

Dagje testen is leuk maar eerst even de basis-setting doen zou ik zeggen

N20 voor en N00 achter is lekker dus lijkt mij goed...

Bel me anders maar, je hebt het nummer

Michel van Lindert
Michel van Lindert
Avatar gebruiker
Mivali
 
Berichten: 157
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 11:55
Woonplaats: Amsterdam

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten