wegligging rallyauto

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Re: Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor michel uit berg » ma aug 23, 2004 18:05

evoliene wrote:
michel uit berg wrote:
1.7 en 1.4 is dus Echt niet te hoog evoliene
met die banden spanning stuurt ie gewoon goed

Ligt er helemaal aan wat voor proef michel.Er is een groot verschil tussen een buiten proef of een industrie proef en dan nog de wensen van de rijder.Deze jongen heeft aangegeven dat hij graag wat overstuur wil hebben alleen is het probleem vaak dat auto,s als deze van de achterkant zo licht zijn dat hij te aggresief in overstuur komt en dat is vind ik niet fijn rijden.En er is een groot verschil wat voor banden je hebt.(zowel merk als de compound)



ben ik volledig met je eens hoor maar ik vertel ook alleen maar wat bij mijn corsa werkt en de proeven wat ik rijd, dus geen industrie! Verder moet je dat toch allemaal zelf aanvoelen en afstellen zoals jj dat lekker vindt. verder is het heel moeilijk om een voortrekker overstuur te geven, als je dat heel graag hebt moet je met links gaan remmen bij het insturen, helpt gegarandeerd

groeten michel
michel uit berg
 
Berichten: 672
Geregistreerd: do jul 25, 2002 20:57
Woonplaats: berg city

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor StevenK » ma aug 23, 2004 18:29

Nog ff over bandenspanning: wij rijden met slicks 1.6 voor, 1.7 achter (koud), en zoals evoliene al zegt, komen we dan einde KP op 2.4 uit (als ik hard genoeg heb gereden :D ).

Ik rij meestal N20 voor, N00 achter, een proef als Amsterdam pak ik ook achter N20.

Moet ik wel bij zeggen dat keuze van compound en bandenspanning echt heel specifiek is per auto, maar dat genoemde 2.0 of hoger echt teveel is, je moet niet vergeten dat die banden heel heet worden en dat je daarmee ook de luchtdruk toe laat nemen in de band.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor Martijn_Braat » ma aug 23, 2004 18:50

Steven, die toename in druk van 1.6 naar 2.4 bar is dan wel op een industrieproef?
Ik kan me voorstellen dat de warmte/druk op een landelijke proef minder stijgt en je dus met een hogere spanning van start moet, 1.8?
[url]http://i2.ytimg.com/vi/9Z45svvy_lU/default.jpg[url
Avatar gebruiker
Martijn_Braat
 
Berichten: 459
Geregistreerd: vr apr 09, 2004 8:56

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor MaxHuyse » ma aug 23, 2004 18:58

Om onderstuur weg te werken moet de zijdelingse grip van de vooras groter worden ten opzichte van de achteras. Dat kan in eerste instantie gebeuren door de wielvlucht (camber, caster, toespoor), banden en vering/demping aan te passen.

Maar als die allen al geoptimaliseerd zijn en er nog onderstuur is, moet de rolstijfheid van de vooras verlaagd worden ten opzichte van de achteras. Het meest voor de hand liggende is dan de rolstijfheid achter vergroten. Dat kan door stijvere veren te monteren (maar die zullen het veergedrag van de auto veranderen en dat had ik nou net optimaal verondersteld) of door de rolstabilisator achter stijver te maken.

Behalve het monteren van een andere rolstabilisator kun je ook kijken naar het aanpassen van de bestaande constructie; bijv. inkorten van de armen van de rolstabilisator.

Tot zover de theorie ;-)

Max
MaxHuyse
 
Berichten: 196
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:41
Woonplaats: Velserbroek

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor Martijn_Braat » ma aug 23, 2004 19:00

Dan zou ik nog niet zo'n gekke beslissing hebben genomen om achter hardere dempers te laten maken. Hij was namelijk heel zacht achter, auto was makkelijk 30 centimeter in te duwen.
groetjes, Martijn Braat
[url]http://i2.ytimg.com/vi/9Z45svvy_lU/default.jpg[url
Avatar gebruiker
Martijn_Braat
 
Berichten: 459
Geregistreerd: vr apr 09, 2004 8:56

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor evoliene » ma aug 23, 2004 19:03

Dat zijn nu allemaal dingen waar ik nu ook al meer dan 10 jaar mee aan het stoeien ben en nog sta ik af en toe nog steets voor verrassingen!!Een ding,wees nooit bang om iets te proberen anders zul je het nooit weten!!En elke proef,elke temperatuur,elke situatie,elk weertype,je blijft er afhankelijk van!!Zoveel mogelijk opschrijven wat je bevindingen waren,heb ik ook gedaan.Ik heb ze nog van de peugeot en de astra en nu ook een hele verzameling van evo,s!! En je blijft leren.Ik hoop dat martijn er wat mee opschiet en als ik hem daar mee heb kunnen helpen vind ik dat alleen maar leuk!!
Jos van Riemsdijk
evoliene
 
Berichten: 151
Geregistreerd: di maart 11, 2003 17:43
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re: Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor Martijn_Braat » ma aug 23, 2004 19:38

maxhuyse wrote:
Om onderstuur weg te werken moet de zijdelingse grip van de vooras groter worden ten opzichte van de achteras. Dat kan in eerste instantie gebeuren door de wielvlucht (camber, caster, toespoor), banden en vering/demping aan te passen.

Maar als die allen al geoptimaliseerd zijn en er nog onderstuur is, moet de rolstijfheid van de vooras verlaagd worden ten opzichte van de achteras. Het meest voor de hand liggende is dan de rolstijfheid achter vergroten. Dat kan door stijvere veren te monteren (maar die zullen het veergedrag van de auto veranderen en dat had ik nou net optimaal verondersteld) of door de rolstabilisator achter stijver te maken.

Behalve het monteren van een andere rolstabilisator kun je ook kijken naar het aanpassen van de bestaande constructie; bijv. inkorten van de armen van de rolstabilisator.

Tot zover de theorie ;-)

Max


Je zegt dat de rolstijfheid achter vergroot moet worden door hardere veren of dikkere stabi's. Kan dit ook worden bereikt met hardere dempers achter of heeft dit een iets ander effect?
(Het monteren van hardere achterveren bij mijn 306 is iets te kostbaar voor me wegens torsieassen systeem)
groetjes, Martijn
[url]http://i2.ytimg.com/vi/9Z45svvy_lU/default.jpg[url
Avatar gebruiker
Martijn_Braat
 
Berichten: 459
Geregistreerd: vr apr 09, 2004 8:56

Re: Re: Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor MaxHuyse » ma aug 23, 2004 19:52

Toivonen wrote:
Je zegt dat de rolstijfheid achter vergroot moet worden door hardere veren of dikkere stabi's. Kan dit ook worden bereikt met hardere dempers achter of heeft dit een iets ander effect?
(Het monteren van hardere achterveren bij mijn 306 is iets te kostbaar voor me wegens torsieassen systeem)
groetjes, Martijn


Het woord (rolSTIJFHEID) zegt het eigenlijk al: het gaat om veerstijfheid en niet om demping. Een deel van je rolstijfheid zit in je gewone veren en een extra deel wordt geleverd door de rolstabilisator ( is ook een torsieveer). Je dempers hebben er dus geen invloed op.
Stijvere dempers vertragen alleen de rolbeweging en beinvloeden daarmee de gewichtsoverdracht bij het inzetten van de bocht. Maar tijdens de bocht wordt de uiteindelijke rolhoek toch gehaald en die is gewoon van de rolstijfheid en dus van de veren en de rolstabilisator afhankelijk.

Je moet je dempers niet stijver maken dan wenselijk voor normaal weggedrag op de proeven, want te stijve dempers kunnen leiden tot verlies van band-weg contact en dus verlies van alle grip op een hoek van de auto als je over een korte hobbel rijdt.

Nog meer vragen?
Off topic: Je kunt me ook vinden bij de start van kp 2 en 4 in Amsterdam; ik heb een rood hesje aan ;-)

Max

[Edited by MaxHuyse on 08-23-2004 at 06:54 PM GMT]
MaxHuyse
 
Berichten: 196
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:41
Woonplaats: Velserbroek

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor RallyeRichard » ma aug 23, 2004 20:03

Bij deze een hele opsomming met mogelijkheden om onderstuur tegen te gaan. De volledige info (en meer) vind je wanneer je in Google 'understeer oversteer' invult. Ik stel voor dat elk team alle onderstaande maatregelen uitvoert om ervoor te zorgen dat ik als rallyfan ruimschoots aan mijn trekken kom waar het dwarse actie betreft :d

Understeer Corrections
Push, plowing, front tires slide out first.
Usually slight understeer is safer.

Raise front tire pressure
Lower rear tire pressure
Soften front shocks. Stiffen Bump
Stiffen rear shocks
Lower front end
Rasie rear end
Widen front track
Install shorter front tires
Install taller rear tires
Install wider front tires
Install narrower rear tires
Soften front sway bar
Stiffen rear sway bar
More front toe out
Reduce rear toe in slightly
Increase front negative camber
Increase positive caster
Soften front springs
Stiffen rear springs
May need more front suspension travel
Install wider front wheels
Use softer front compound if possible
Use harder rear compaound if possible
Add weight to rear of vehicle
Drive a different line
Use weight transfer to your advantage
High speed, increase front wing downforce
Too much front brake


[Edited by DutchRallyeGolf on 08-23-2004 at 09:05 PM GMT]
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
Avatar gebruiker
RallyeRichard
 
Berichten: 645
Geregistreerd: za jan 26, 2002 15:44
Woonplaats: Kromménië

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor Martijn_Braat » ma aug 23, 2004 21:49

juist, nu weet ik alles.
Heb ik net de 306 weggebracht voor stuggere dempers krijg ik net mailtje van Debackere dat hij dikkere torsieassen voor 306 heeft liggen.
Ik denk dat ik beter hardere veren kan monteren dan stuggere dempers?
[url]http://i2.ytimg.com/vi/9Z45svvy_lU/default.jpg[url
Avatar gebruiker
Martijn_Braat
 
Berichten: 459
Geregistreerd: vr apr 09, 2004 8:56

Re: Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor StevenK » ma aug 23, 2004 21:52

Toivonen wrote:
juist, nu weet ik alles.
Heb ik net de 306 weggebracht voor stuggere dempers krijg ik net mailtje van Debackere dat hij dikkere torsieassen voor 306 heeft liggen.
Ik denk dat ik beter hardere veren kan monteren dan stuggere dempers?

Ja, lijkt mij ook.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor mantaboy » di aug 24, 2004 8:18

Het enige wat ik hier over kan zeggen is dat ik goede ervaringen heb met de Billstein schokdempers: Race voor en rally achter. Dan een Eibach verenset en zeer veel met je stabis en wielvlucht proberen. Zoals hier al vaker aangehaald, afstelling blijft iets persoonlijks. We kunnen wel afstellingen doorgeven maar uiteindelijk ben jij zelf diegene die er mee rijd. Ik houd van een nerveuze auto, diegene die me liet zien hoe een auto af te stellen niet. Gevolg, ik was voor mijn gevoel continu aan het vechten met de auto.
Dat rijd gewoon niet relaxed. Daarbij komen de banden welke je gebruikt, bandendruk, temperatuur. Er zijn zo veel verschillende factoren waar je rekening mee moet houden dat testen de enige oplossing is.

Eerlijk gezegd is me opgevallen dat toen Klippel nog met de auto reed deze zeer stug was voor en slap achter. Dat had ik ook al tegen hem gezegd. Dus ben je al wel goed op weg.

Succes en anders weet je me te vinden.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor JD_Kruit » di aug 24, 2004 10:09

Allereerst: Leuk topic!

@Toivonen, veel goede tips van onder andere Steven, MaxHuyse en anderen moeten je volgens mij een eind op weg brengen met experimenteren.

Ik ben nu voor mijn afstuderen aan het kijken van de invloeden van alle paramters, zoals camber, caster en geloof me: ga mee met de tips hierboven: gewoon experimenteren, de theorie is één groot oerwoud. Mocht je toch wat meer theoretische achtergrond willen hebben, leen dan 'Race Car Vehicle Dynamics' een keer van me.

Nog een laatste tip, onthou dat 'comfort' (een vies woord voor veel rallyrijders) toch niet onbelangrijk is.

Met comfort bedoel ik ook dat als je het uiterste uit je auto weet te persen qua bochtsnelheden, deze in die situatie vaak een heel resoluut onderstuur/overstuur gedrag heeft; het grensgebied is kleiner.

Naar mijn mening heeft een goede rally-rijder maar een klein 'grensgebied' nodig tussen wel grip en overstuur/onderstuur, maar hij HEEFT hem wél nodig.

Nog een punt wat hier een beetje vergeten wordt, maar heel belangrijk is met een Front Wheel Drive is natuurlijk tractie. Het is algemeen bekend dat stijvere veren en stuggere dempers ten nadele gaan van tractie, met name op hobbelige asfaltwegen, nat wegdek en onverhard.

Probeer tijdens het experimenten TRACTIE niet uit het oog te verliezen! Succes met het optimum vinden!

[Edited by JD_Kruit on 08-24-2004 at 10:11 AM GMT]
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor Martijn_Braat » di aug 24, 2004 12:16

Debackere had voor weinig hele dikke torsieassen liggen. Dan zou de auto wel knoerthard van achteren worden wat geweldig is voor industrieproefje maar weer minder voor landelijk. Heb besloten deze assen maar niet te monteren en voorlopig met de standaard torsieassen te rijden maar wel mijn dempers harder te laten maken.
Of dit de juiste beslising is geweest zal de toekomst en met name komende zondag in Kasterlee uitwijzen. De dikkere torsieassen kan altijd nog.
En het zal inderdaad allemaal proefondervindelijk moeten worden ontdekt. Maar danzij alle adviezen hier heb ik wel de nodige theoretische basiskennis waarvanuit ik kan gaan experimenteren.

groetjes, Martijn Braat
[url]http://i2.ytimg.com/vi/9Z45svvy_lU/default.jpg[url
Avatar gebruiker
Martijn_Braat
 
Berichten: 459
Geregistreerd: vr apr 09, 2004 8:56

Re: wegligging rallyauto

Berichtdoor JD_Kruit » di aug 24, 2004 12:29

you've got mail
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten