Remsysteem: enkel/dubbel? koper/staal?

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Remsysteem: enkel/dubbel? koper/staal?

Berichtdoor JD_Kruit » ma nov 01, 2004 11:14

De auto die wij voor 2005 in groep A5 gaan opbouwen heeft normaal gezien een gekruist remsysteem met stalen remleidingen, maar voor de opbouw gaan wij nieuwe remleidingen leggen. Ik heb met Dhr. van Teijlingen gesproken en die zei dat Koper/Staal en Enkel/Dubbel allemaal toegestaan is in groep A, maar wat raden jullie aan?

Koper is natuurlijk zacht en kwetsbaar, maar weegt dit op tegen de enorme meerprijs van zgn Aircraft Quality leidingen van bijv. Goodridge?

Gewoon gekruist systeem houden of naar enkel? Moet je dan ook een andere hoofdremcilinder?

Graag jullie ervaringen!
Laatst bijgewerkt door JD_Kruit op ma nov 01, 2004 15:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam

Re: Remsysteem: enkel/dubbel? koper/staal? help me!

Berichtdoor Franky » ma nov 01, 2004 12:26

JD_Kruit schreef:De auto die wij voor 2005 in groep A5 gaan opbouwen heeft normaal gezien een gekruist remsysteem met stalen remleidingen, maar voor de opbouw gaan wij nieuwe remleidingen leggen. Ik heb met Dhr. van Teijlingen gesproken en die zei dat Koper/Staal en Enkel/Dubbel allemaal toegestaan is in groep A, maar wat raden jullie aan?

Koper is natuurlijk zacht en kwetsbaar, maar weegt dit op tegen de enorme meerprijs van zgn Aircraft Quality leidingen van bijv. Goodridge?

Gewoon gekruist systeem houden of naar enkel? Moet je dan ook een andere hoofdremcilinder?

Graag jullie ervaringen!


Wil je werken met een hydrolisch bediende handrem en een remdrukbegrenzer? Zo ja dan zou je voor de eenvoudigheid kunnen afstappen van het gekruiste systeem omdat je anders beide dubbel moet uitvoeren en afstellen een stuk moeilijker word. Koperen leidingen doen het prima. De flexibele stukjes uit hoogwaardige met staalmantel afgeschermde leidingen en je hebt een prima systeem.
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

Berichtdoor JD_Kruit » ma nov 01, 2004 12:31

Nee, er komt geen hydraulische handrem in. Dus jij zegt gewoon enkel koper gebruiken en naar de wielen toe beschermde flexibele leidingen?

Kan ik dan van de hoofdremcilinder gewoon twee gaten afdekken?
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Franky » ma nov 01, 2004 12:39

JD_Kruit schreef:Nee, er komt geen hydraulische handrem in. Dus jij zegt gewoon enkel koper gebruiken en naar de wielen toe beschermde flexibele leidingen?

Kan ik dan van de hoofdremcilinder gewoon twee gaten afdekken?


2 gaten?
Ik denk maar 1.
1 gaat naar links voor
1 rechtsvoor
1 naar achter met een remdrukbegrenzer ertussen(regelbaar)
Achter de begrenzer splits de leiding middels een t stuk in 2 leidingen.
T stuk moet wel vastgeschroefd worden tegen de carrosserie.
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

Berichtdoor JD_Kruit » ma nov 01, 2004 14:00

OK nu is het toch weer wat duidelijker geworden. Dan gaat ie zo worden! Bedankt!
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam

re

Berichtdoor MartijnB » di nov 02, 2004 15:04

ik heb in de clico nu van die flex leidingen ik merk toch echt wel een verschil met de 205 die koper had
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1951
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: Usa

Re: re

Berichtdoor Franky » di nov 02, 2004 15:13

MartijnB schreef:ik heb in de clico nu van die flex leidingen ik merk toch echt wel een verschil met de 205 die koper had


Zijn toch 2 verschillende auto's. Hoe trek je je vergelijking dan?
Koper zwelt niet op net als de staalomvlochten flexleidingen.
Dat is wat je voelt als verschil in het pedaal.

Verder is de kwaliteit van je hoofremcilinder en de remcilinders ook van groot belang. Net als de hoeveelheid slinger kromming in de schijven en de kwaliteit van de remvloeistof.
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

Re: re

Berichtdoor RallyeRichard » di nov 02, 2004 21:58

MartijnB schreef:ik heb in de clico nu van die flex leidingen ik merk toch echt wel een verschil met de 205 die koper had


De staalommantelde flexibele leidingen vervangen de standaard rubber ommantelde slangen en worden toegepast waar de aansluitingen ten opzichte van elkaar bewegen. Voor het grootste deel van het traject wordt er echter gebruik gemaakt van stalen of koperen leidingen.

1 en 14 slangen. De rest leiding.
Afbeelding
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
Avatar gebruiker
RallyeRichard
 
Berichten: 645
Geregistreerd: za jan 26, 2002 15:44
Woonplaats: Kromménië

Berichtdoor joostkusters » wo nov 03, 2004 0:39

in mijn ervaring met wrc wagens vind ik dat je staal moet gebruiken, in de auto, kopere leidingen over die lengte worden met het remmen "dikker" en vliegtuigleidingen al helemaal want dat is gewoon plastick met een rvs mantel erom heen,
je gebruikt die meestal wel onder de motorkap en in de wielkuipen omdat ze moeten kunnen bewegen,

is alles in orde en heb je nog een sponsig pedaal, check je wiellagers
speling erop betekend een sponsig pedaal
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor JD_Kruit » wo nov 03, 2004 11:24

Ok, dus voor de lange stukken het liefst staal en voor de stukken naar de wielen de hoge kwaliteit flexibel met stale mantel?

Bedankt voor het schema trouwens!
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Martijn_Braat » ma nov 15, 2004 15:07

Als je het systeem voor/achter gescheiden maakt kun je vrij eenvoudig iets inbouwen waarmee je de achterremmen kunt knijpen of opendraaien. Als de ondergrond gladder wordt kun je de de achterkant opendraaien waardoor deze harder remt. Immers, hoe gladder de ondergrond hoe minder vertraging, hoe minder de auto duikt en hoe minder druk er op de voorkant komt en hoe eerder deze zullen blokkeren. Je zult wel eens gemerkt hebben dat als je een auto ideaal voor droog afstelt (dwz. bij remmen willen ze allevier gelijktijdig blokkeren) en het wordt nat of zand dat dan de voorkant wil blokkeren. Bij elke omstandigheid is het wenselijk dat voor en achter min of meer (afhankelijk pers. voorkeur) gelijkmatig remt en blokkeert.
Je moet het systeem wel zo bouwen dat je er tijdens het rijden bijkunt en enkele streepjes zetten voor elke weg- en weersomstandigheid zodat je op de proef snel kunt switchen indien nodig. Gegarandeerd bakken tijdwinst Jan Dirk!
groetjes, Martijn Braat
Avatar gebruiker
Martijn_Braat
 
Berichten: 459
Geregistreerd: vr apr 09, 2004 8:56

Berichtdoor Martijn_Braat » ma nov 15, 2004 18:01

wel in de notes opnemen waar je welke stand rembalans wil hebben anders vergeet je zeker af en toe de knop terug te draaien.
Avatar gebruiker
Martijn_Braat
 
Berichten: 459
Geregistreerd: vr apr 09, 2004 8:56

Berichtdoor official No. 27768 » wo jun 07, 2006 9:43

Ik weet niet of het de remmen zijn maar euh,

Bij sommige (o.a. WRC's) hoor je een soort heel snel en kort achter elkaar "ie ie ie ie ie ieuw" als ze hard afremmen,...het klinkt voor mij niet als remmen maar meer iets mechanisch, wat is dat ?
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor John Raven » wo jun 07, 2006 9:55

official No. 27768 schreef:Ik weet niet of het de remmen zijn maar euh,

Bij sommige (o.a. WRC's) hoor je een soort heel snel en kort achter elkaar "ie ie ie ie ie ieuw" als ze hard afremmen,...het klinkt voor mij niet als remmen maar meer iets mechanisch, wat is dat ?


Terugschakelen... met bijbehorende verschil in toeren van motor en - bij turboauto's - turbo.
Avatar gebruiker
John Raven
 
Berichten: 396
Geregistreerd: zo jun 23, 2002 22:04

Berichtdoor official No. 27768 » wo jun 07, 2006 9:57

John Raven schreef:
official No. 27768 schreef:Ik weet niet of het de remmen zijn maar euh,

Bij sommige (o.a. WRC's) hoor je een soort heel snel en kort achter elkaar "ie ie ie ie ie ieuw" als ze hard afremmen,...het klinkt voor mij niet als remmen maar meer iets mechanisch, wat is dat ?


Terugschakelen... met bijbehorende verschil in toeren van motor en - bij turboauto's - turbo.


ok....maar wat is dan het geluid? De A.L.S. of zo want een normale auto doet dat niet
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten