Hardheid banden pirelli & dunlop

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Hardheid banden pirelli & dunlop

Berichtdoor JD_Kruit » wo nov 03, 2004 11:20

Gisteren getest voor de euregio rally en weinig grip op de achterbanden. Bleek achter een mij onbekende Dunlop band te zitten met aanduiding X11. Weet iemand wat de hardheids aanduidingen zijn van pirelli en dunlop? Ik heb nu RS5 voor liggen van pirelli en Dunlop X11 achter, maar het bevalt niet. In Yokohama termen heb ik het liefst S (soft) voor en SS (supersoft) achter..
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hardheid banden pirelli & dunlop

Berichtdoor StevenK » wo nov 03, 2004 12:05

JD_Kruit schreef:Gisteren getest voor de euregio rally en weinig grip op de achterbanden. Bleek achter een mij onbekende Dunlop band te zitten met aanduiding X11. Weet iemand wat de hardheids aanduidingen zijn van pirelli en dunlop? Ik heb nu RS5 voor liggen van pirelli en Dunlop X11 achter, maar het bevalt niet. In Yokohama termen heb ik het liefst S (soft) voor en SS (supersoft) achter..

Volgens Dunlop:
X01 hard droog
X06 medium-hard droog
X11 medium-soft droog
X16 intermediate
X21 regen
(Deze laatste twee moeten wel opgesneden worden om goed te functioneren)
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor JD_Kruit » wo nov 03, 2004 13:37

OK, dan zou ik dus nu medium-soft-droog achter hebben, wat niet gek is natuurlijk.

Maar hoe zit het dan met pirelli RS5 aanduiding?
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor StevenK » wo nov 03, 2004 13:49

JD_Kruit schreef:OK, dan zou ik dus nu medium-soft-droog achter hebben, wat niet gek is natuurlijk.

Maar hoe zit het dan met pirelli RS5 aanduiding?

Uit m'n hoofd heeft pirelli de RS5 (zacht), RS7 (medium-hard) en de RS9 (hard), maar ik weet 't niet zeker.

Michelin heeft N0 (zacht), N2 (medium), N4(hard)
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor kraats » wo nov 03, 2004 22:40

JD_Kruit schreef:OK, dan zou ik dus nu medium-soft-droog achter hebben, wat niet gek is natuurlijk.

Maar hoe zit het dan met pirelli RS5 aanduiding?

===============
Rs 5 van Pirelli is een zachte compound. Onze ervaring is dat wanneer je wat koeler weer hebt je sneller warmte krijgt in de RS5 dan in de 00 van Michelin. Door de zachte compound van Pirelli is bij extreem warm weer de slijtage van de band ook extreem. En zou de Michelin beter voldoen.

Met dunlop heb je al snel het probleem dat wanneer je de banden echt goed warm hebt gereden dat je dan een keiharde toplaag op het loopvlak krijgt. Wanneer dat het geval is, zoals vaak bij Dunlop, ben je de grip echt kwijt. Tevens is uit het verleden wel gebleken dat Dunlop een "slappe"wang heeft wat weer problemen geeft bij relatief lage bandenspanning.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor JD_Kruit » do nov 04, 2004 14:30

OK, dan zullen mijn dunlops wel zo'n 'harde bovenlaag' hebben en dan verklaart dat mijn overstuur in bochten tijdens het testen. Het reed voor geen meter.
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor official No. 27768 » ma maart 20, 2006 11:51

Deze vraag hoort denk ik hier:

Ik zag op het serviceterrein Tanks Rally dat ze bij De Winkel de bandjes in de bandenwarmers hadden liggen.(mooi gezicht trouwens)
Tuurlijk is dat goed voor de grip maar als de proef 20 kilometer verder ligt en het ook -2C is heeft dat toch niet zo heel veel zin of wel?
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Bandjes

Berichtdoor Humphrey » ma maart 20, 2006 11:55

Het schijnt dat de velgen veel warmte vasthouden en dit ook even blijven doen.

Ik bedenk me net: zal dit ook ervoor zorgen dat de banden minder hoeven ingerubt te worden? Dit doordat de bovenste laag al een beetje op temperatuur komt?

Humphrey
Avatar gebruiker
Humphrey
 
Berichten: 752
Geregistreerd: do maart 21, 2002 13:15

Berichtdoor StevenK » ma maart 20, 2006 11:55

official No. 27768 schreef:Deze vraag hoort denk ik hier:

Ik zag op het serviceterrein Tanks Rally dat ze bij De Winkel de bandjes in de bandenwarmers hadden liggen.(mooi gezicht trouwens)
Tuurlijk is dat goed voor de grip maar als de proef 20 kilometer verder ligt en het ook -2C is heeft dat toch niet zo heel veel zin of wel?

Jawel: het gaat niet om het opwarmen van alleen het loopvlak, maar om de hele combinatie van band, lucht en velg op temperatuur te krijgen.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor official No. 27768 » ma maart 20, 2006 11:59

StevenK schreef:Jawel: het gaat niet om het opwarmen van alleen het loopvlak, maar om de hele combinatie van band, lucht en velg op temperatuur te krijgen.


Vandaar, leek me anders nogal stroom / dieselverspilling als het alleen voor het mooie plaatje was :wink:

bedankt!
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor nkroeze » ma maart 20, 2006 12:18

En daarnaast is een band die eenmaal op temperatuur geweest is (en afkoelend in dit geval) veel sneller weer op de goede bedrijfstemperatuur...
nkroeze
 
Berichten: 2215
Geregistreerd: za jan 19, 2002 0:46

Berichtdoor Franky » ma maart 20, 2006 12:25

nkroeze schreef:En daarnaast is een band die eenmaal op temperatuur geweest is (en afkoelend in dit geval) veel sneller weer op de goede bedrijfstemperatuur...


De tweede keep op de A6 ring waren mijn pirelli's niet goed op temperatuur. Vandaar de verpulverde strobaal.
Zonde van mijn lampenbak en voorkant.
Afbeelding
Frank Cruts
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

Berichtdoor official No. 27768 » ma maart 20, 2006 12:31

Franky schreef:De tweede keep op de A6 ring waren mijn pirelli's niet goed op temperatuur. Vandaar de verpulverde strobaal.
Zonde van mijn lampenbak en voorkant.


oef,.....da's erg zonde inderdaad.....en prijzig vrees ik :(
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor nico » do maart 23, 2006 18:34

Steven, Theo, jullie hebben helemaal gelijk, behalve dat een Pirelli RS5 juist het hardste compound is en de RS9 de zachtste.
Avatar gebruiker
nico
 
Berichten: 145
Geregistreerd: za feb 22, 2003 13:22
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor official No. 27768 » ma maart 27, 2006 15:18

Ik heb nu twee (oude) rallybanden op mijn kamer liggen (nogmaals bedankt hr. van Hilten), o9nder mijn tv.
Heeft iemand misschien een idee hoe ik die mooi glimmend kan krijgen en houden...na vaseline worden ze snel weer dof.
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten