Ja het vele leesmateriaal en het net vader geworden zijn houd me wakker, je bivakeert in een rallybedrijf in engeland dus wat doe je,
data zoeken, nu had iemand ergus hier op het forum de vraag gesteld
of de gr N van tegenwoordig sneller is dan een 98er WRC
nou het enige wat ik er over kan zeggen is dat het natuurlijk erg van de coureur afhangt maar technisch gezien:
Als eerst het gewicht, een WRC mag minimaal ,1230 kg wegen dus dat doen ze meestal ook
Een Gr N b.v. Subaru 2004 N10 weegt 1297 kg terwijl het minimum homologatie gewicht 1293 is.
scheelt meer dan 60 kg (een lichte navi)
De remmen van een WRC zijn een appr. 36 cm doorsnee gietstalen buiten mantel met een aluminium hart, en 6 of 8 pots (cilinders) klauwen die vaak lucht en watergekoeld zijn, (ja idd soms zelfs met een eigen radiator systeem)
Een groep N moet het met wat minder doen maar zijn vergleken met een standaard wagen nog steeds groot, boven de 30 cm (zoals vroeger de Gr A)
en tegenwoordig allemaal 4 pots klauwen.
Het onderstel van een WRC staat volledig op rose joints, of in de volksmond Uniballs, bij een moderne gr N is dat gedeeltelijk ook, maar de hoofd gedeelte op rubbers Hard/zacht, maakt niet uit maar is moeilijker te controleren op high speed
Maar nu komt 't
Prodrive geeft op voor de 98er WRC een koppel van 550 NM
Nu haal ik uit de documentatie dat een 2002 Ford Focus
550 Nm trekt bij 4000 toeren per minuut
Wij doen ontwikkeling van Gr N wagens
Een 2004 Gr N subaru N10 trekt bij !!! 3250 toeren per minuut 555 Nm
Dus onze Gn heeft meer Nm dan menig WRC's en wij hebben echt niet het randje uit het programma gehaald, want er geld, hoe critischer het programma, hoe meer power, maar ook hoe eerder de zuigers weggebrand zijn. interessante bezigheid, waar ik me in de toekomst zeker in ga verdiepen.
Ik moet er wel bij zeggen de pkaatjes zijn anders de focus heeft er 300 en de subaru gr N maar 270
en ik ook weet dat er veel WRC's rond rijden met zelf opgebouwde motoren en zelf gemapte ECU's, als je dit profesioneel doet kun je er meer uit halen, Een prodrive WRC die aan de klant verkocht wordt is nooit zo snel als die van bv petter solberg.
en dat is niet alleen om de klant langzamer te houden als een wk rijder,
maar een wk rijder krijgt elke wedstrijd een hergebouwde wagen (3x) met nieuwe motor en bak, en een klantenversie hoeft pas tussen de 700 en de 1000 km/kp gereviseerd worden, dus die wagens moeten wel betrouwbaar zijn.
waar ging het ook alweer om, ow ja, wat is sneller,\
, de wrc, deze is lichter, schakeld sneller, en is sneller op toeren door een grotere restrictor, betere wegligging, maar heeft door alle spoilers en verbredingen meer luchtweerstand.\
De Gr N heeft ondanks alle minderheden en in de juiste handen meer koppel,misschien weinig, maar wel snel binnen handbereik, en minder luchtweerstand, klinkt raar, maar op een recht stuk scheelt t wel.
Nou ff genoeg over dit, ik ga mijn neus nog ff in de papieren stoppen.
effe voor mezelf de blije pappa uithangen in een treurige tijd met het verlies van Piet.