sneller? een gr N of WRC

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

sneller? een gr N of WRC

Berichtdoor joostkusters » di nov 16, 2004 2:39

Ja het vele leesmateriaal en het net vader geworden zijn houd me wakker, je bivakeert in een rallybedrijf in engeland dus wat doe je,
data zoeken, nu had iemand ergus hier op het forum de vraag gesteld
of de gr N van tegenwoordig sneller is dan een 98er WRC
nou het enige wat ik er over kan zeggen is dat het natuurlijk erg van de coureur afhangt maar technisch gezien:

Als eerst het gewicht, een WRC mag minimaal ,1230 kg wegen dus dat doen ze meestal ook
Een Gr N b.v. Subaru 2004 N10 weegt 1297 kg terwijl het minimum homologatie gewicht 1293 is.
scheelt meer dan 60 kg (een lichte navi)

De remmen van een WRC zijn een appr. 36 cm doorsnee gietstalen buiten mantel met een aluminium hart, en 6 of 8 pots (cilinders) klauwen die vaak lucht en watergekoeld zijn, (ja idd soms zelfs met een eigen radiator systeem)

Een groep N moet het met wat minder doen maar zijn vergleken met een standaard wagen nog steeds groot, boven de 30 cm (zoals vroeger de Gr A)
en tegenwoordig allemaal 4 pots klauwen.

Het onderstel van een WRC staat volledig op rose joints, of in de volksmond Uniballs, bij een moderne gr N is dat gedeeltelijk ook, maar de hoofd gedeelte op rubbers Hard/zacht, maakt niet uit maar is moeilijker te controleren op high speed

Maar nu komt 't
Prodrive geeft op voor de 98er WRC een koppel van 550 NM
Nu haal ik uit de documentatie dat een 2002 Ford Focus
550 Nm trekt bij 4000 toeren per minuut

Wij doen ontwikkeling van Gr N wagens
Een 2004 Gr N subaru N10 trekt bij !!! 3250 toeren per minuut 555 Nm
Dus onze Gn heeft meer Nm dan menig WRC's en wij hebben echt niet het randje uit het programma gehaald, want er geld, hoe critischer het programma, hoe meer power, maar ook hoe eerder de zuigers weggebrand zijn. interessante bezigheid, waar ik me in de toekomst zeker in ga verdiepen.
Ik moet er wel bij zeggen de pkaatjes zijn anders de focus heeft er 300 en de subaru gr N maar 270
en ik ook weet dat er veel WRC's rond rijden met zelf opgebouwde motoren en zelf gemapte ECU's, als je dit profesioneel doet kun je er meer uit halen, Een prodrive WRC die aan de klant verkocht wordt is nooit zo snel als die van bv petter solberg.
en dat is niet alleen om de klant langzamer te houden als een wk rijder,
maar een wk rijder krijgt elke wedstrijd een hergebouwde wagen (3x) met nieuwe motor en bak, en een klantenversie hoeft pas tussen de 700 en de 1000 km/kp gereviseerd worden, dus die wagens moeten wel betrouwbaar zijn.

waar ging het ook alweer om, ow ja, wat is sneller,\
, de wrc, deze is lichter, schakeld sneller, en is sneller op toeren door een grotere restrictor, betere wegligging, maar heeft door alle spoilers en verbredingen meer luchtweerstand.\

De Gr N heeft ondanks alle minderheden en in de juiste handen meer koppel,misschien weinig, maar wel snel binnen handbereik, en minder luchtweerstand, klinkt raar, maar op een recht stuk scheelt t wel.

Nou ff genoeg over dit, ik ga mijn neus nog ff in de papieren stoppen.
effe voor mezelf de blije pappa uithangen in een treurige tijd met het verlies van Piet.
Laatst bijgewerkt door joostkusters op di nov 16, 2004 10:07, in totaal 1 keer bewerkt.
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Sneller...

Berichtdoor deeps » di nov 16, 2004 8:01

Nu zeg je dat je in een Gr-N sneller kunt zijn dan in een oude WRC, mits je de juiste piloot vindt... Maar wat als je deze juiste piloot ook in de WRC zet? Dan is dat verschil weer weggenomen...

Ik denk dat dit een mooi onderwerp is voor een rally-programma om de koude winterdagen mee te vullen...
deeps
 
Berichten: 6
Geregistreerd: di maart 26, 2002 16:37
Woonplaats: Dirksland

Berichtdoor Turboboost » di nov 16, 2004 9:00

Interessant stukje Joost. Leuk. :)
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor JD_Kruit » di nov 16, 2004 9:31

Leuk stuk Joost! Als we de snelheid/budget ratio gingen berekenen zou de Groep N zeker winnen natuurlijk. Toch denk ik aan de hand van jou verhaal dat de WRC de dikke winnaar is!


Ten eerste zijn die grote remmen niet voor niets: bijna elke groep N rijder kent aan het einde van de proef problemen met de capaciteit van de remmen, uiteraard afhankelijk van het feit of je bijvoorbeeld op sneeuw rijdt of een afdaling doet in de franse alpen. Als de rijder de WRC remmen kan benutten dan wint hij daarmee al!

Daarnaast denk ik ook dat hij dik op de PK's wint. Tuurlijk, de Groep N heeft een klein beetje meer koppel bij een lager toerental. De grap is dat je daar alleen maar wat aan hebt als je met dezelfde versnellingbak rijdt én de groep N het hoge koppel net zolang weet vol te houden als de WRC!

Zoals je natuurlijk weet vertaalt de versnellingsbak het koppel van de motor in koppel op de wielen. Bij een goed afgestelde versnellingsbak staat 550Nm bij 4000 toeren dus gelijk aan (550*4000/3000)=730Nm bij 3000 toeren. En dat is wel 40% meer dan de groep N!

Dit waren de gedachtenspinsels van een ander iemand die in de rally business zit.... (zonder kinderen, dus tijd teveel ;-)
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor joostkusters » di nov 16, 2004 10:05

ik was er ook van overtuigd dat ik dat stukje van "gelijk" eruit gehaald had.
en dat met de koppel kromme klopt, maar het verschil met de versnellingsbak is zo klein dat het te verwaardelozen is,
een WRC bak is 24 milliseconde sneller dat zijn duizendste van een seconde, en de ratio's zijn tegenwoordig allemaal in gr N gehomologeerd
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor RallyeRichard » di nov 16, 2004 13:46

Maximum koppel bij x tpm. Leuk!

Maar hoe is het koppelverloop? Mount Everest of de Tafelberg van Kaapstad?
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
Avatar gebruiker
RallyeRichard
 
Berichten: 645
Geregistreerd: za jan 26, 2002 15:44
Woonplaats: Kromménië

Berichtdoor JD_Kruit » di nov 16, 2004 16:39

Goed punt! Als de versnellinsbakratio's ongeveer hetzelfde zijn, dan is het koppelverloop het doorslaggevende criterium voor de (acceleratie) snelheid van de beiden auto's.

Immers, welke het hoogste gemiddelde vermogen (=oppervlak onder de koppelkromme) heeft tussen het toerengebied dat bepaald wordt door de versnellingsbakratio's, bij onze AX bijvoorbeeld tussen de 5500 en 7500 toeren, is winnaar. Omdat het vermogen van de WRC 11% hoger is, kan het bijna niet anders dan dat hij de winnaar is.
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor admin » di nov 16, 2004 16:42

JD_Kruit schreef:Leuk stuk Joost! Als we de snelheid/budget ratio gingen berekenen zou de Groep N zeker winnen natuurlijk. Toch denk ik aan de hand van jou verhaal dat de WRC de dikke winnaar is!


Ten eerste zijn die grote remmen niet voor niets: bijna elke groep N rijder kent aan het einde van de proef problemen met de capaciteit van de remmen, uiteraard afhankelijk van het feit of je bijvoorbeeld op sneeuw rijdt of een afdaling doet in de franse alpen. Als de rijder de WRC remmen kan benutten dan wint hij daarmee al!

Daarnaast denk ik ook dat hij dik op de PK's wint. Tuurlijk, de Groep N heeft een klein beetje meer koppel bij een lager toerental. De grap is dat je daar alleen maar wat aan hebt als je met dezelfde versnellingbak rijdt én de groep N het hoge koppel net zolang weet vol te houden als de WRC!

Zoals je natuurlijk weet vertaalt de versnellingsbak het koppel van de motor in koppel op de wielen. Bij een goed afgestelde versnellingsbak staat 550Nm bij 4000 toeren dus gelijk aan (550*4000/3000)=730Nm bij 3000 toeren. En dat is wel 40% meer dan de groep N!

Dit waren de gedachtenspinsels van een ander iemand die in de rally business zit.... (zonder kinderen, dus tijd teveel ;-)


Jan Dirk, De snelheid budget/ratio ligt bij een WRC voordeliger. Je rijd goedkoper in een Corolla WRC uit 98 dan in een nieuwe Subaru Groep N! De aanschaf van de auto's ligt op het zelfde prijs niveau alleen het onderhoud van een full spec Groep N is duurder!

Gr,
Patrick
admin
Site Admin
 
Berichten: 614
Geregistreerd: do jan 01, 1970 1:00

Berichtdoor JD_Kruit » di nov 16, 2004 17:04

OK, dat wist ik niet. Ik herinner me Mark Breijer en een motor die opgeblazen was, en het prijskaartje wat daaraan hing. Volgens mij heb je daar een halve Groep N sub voor....

Mijn enige referentie is natuurlijk een Clio RS Groep N en zoals StevenK zegt is die (relatief) goedkoop.
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor admin » di nov 16, 2004 22:23

Full spec Groep N Impreza wil hebben ben je ook 150d euro lichter hetzelfde wat je betaald zeg maar voor een Corolla.

Ja Joost je kunt zo'n ding wel goedkoper hebben maar dan heb je niet de top spulletjes.. zelfde geld trouwens voor een Evo die zijn er ook in veel prijs klasse.
admin
Site Admin
 
Berichten: 614
Geregistreerd: do jan 01, 1970 1:00

Berichtdoor JD_Kruit » di nov 16, 2004 23:02

Tjeumig wat een geld. En dan elke rally remmen vervangen natuurlijk want die zijn opgebrand.... En als je schade rijdt, moet je alles nieuw kopen...
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten