additief

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

additief

Berichtdoor jos » ma nov 22, 2004 10:51

wie heeft er ervaring in het gebruik van additieven om de motorprestaties te verbeteren en slijtage terug te brengen?
jos
 
Berichten: 1
Geregistreerd: ma nov 22, 2004 10:45
Woonplaats: den bosch

Re: additief

Berichtdoor StevenK » ma nov 22, 2004 11:07

jos schreef:wie heeft er ervaring in het gebruik van additieven om de motorprestaties te verbeteren en slijtage terug te brengen?

Motorprestaties verbeteren zal wel over octane-boosters gaan. Werkt uitstekend, als je je mapping aan kunt passen, maar mag officiëel niet, omdat er in de regels een maximaal octaangetal staat.

Over die slijtage: gewoon goede olie gebruiken, dat werkt veel beter dan goedkope olie met additieven.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Biturbo » ma nov 22, 2004 22:15

Een belangrijke tip voor het toevoegen van additives (afhankelijk van het soort):

Additives die koolaanslag en zo tegen gaan kunnen bij een gebruikte motor enorm veel schade aanrichten als ze zo maar in de olie gegooit worden. Alle aangekoekte "sludge"en dergelijke kan in een keer los komen en alle oliekanaaltjes verstoppen. Het wordt dan ook aangeraden om van olietype te veranderen (of additive) bij overhaul of revisie (zeker als je motor al enkele honderden uren gelopen heeft).

Bron: Aeroshell Piston Engine oils. (nee geen rallymotoren)

Extra voorbeeld; in de luchtvaart wordt veel gebruikt gemaakt van een additive zoals LW-16702. Bij (Aero)Shell is deze additive standaard in de W15W50 olie verwerkt behalve: olie afkomstig uit Canada (zo iets) of een andere landen bevat zo'n additive weer niet. Pas daar dus mee op!
Biturbo
 
Berichten: 475
Geregistreerd: do nov 06, 2003 22:31
Woonplaats: Almere

Berichtdoor JD_Kruit » di nov 23, 2004 18:35

Eens met hierboven:

Additieven benzine: alleen als je motor ver boven 6000 toeren gaat lopen, kan je een Octaan additief gebruiken in combi met een andere timing van ontsteking en programma voor injectie om het zogenaamde 'pingelen' tegen te gaan.

Additieven olie: er kan niets op tegen een goede olie zoals Mobil 1 Synthetic....
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Wolter » di nov 23, 2004 19:51

JD_Kruit schreef:Eens met hierboven:

Additieven benzine: alleen als je motor ver boven 6000 toeren gaat lopen, kan je een Octaan additief gebruiken in combi met een andere timing van ontsteking en programma voor injectie om het zogenaamde 'pingelen' tegen te gaan.

Additieven olie: er kan niets op tegen een goede olie zoals Mobil 1 Synthetic....


De zuiger van mijn puch is pas geleden verbrand door pingelen. :( (ok, het heeft niets met rally te maken, maar het illustreert wel wat pingelen voor schade kan aanrichten :wink:) Hij loop inderdaad boven de 6000 toeren. (circa 11.000)
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor mantaboy » wo nov 24, 2004 8:49

Wolter schreef:
JD_Kruit schreef:Eens met hierboven:

Additieven benzine: alleen als je motor ver boven 6000 toeren gaat lopen, kan je een Octaan additief gebruiken in combi met een andere timing van ontsteking en programma voor injectie om het zogenaamde 'pingelen' tegen te gaan.

Additieven olie: er kan niets op tegen een goede olie zoals Mobil 1 Synthetic....


De zuiger van mijn puch is pas geleden verbrand door pingelen. :( (ok, het heeft niets met rally te maken, maar het illustreert wel wat pingelen voor schade kan aanrichten :wink:) Hij loop inderdaad boven de 6000 toeren. (circa 11.000)


Heb zo het gevoel dat het pingelen bij een tweetakt iets anders kan zijn dan Octaan booster of olie of afstelling.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor David Westenbrink » do nov 25, 2004 16:11

Niets gaat boven een vastloper bij 21.000 toeren :)
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor briljant » vr nov 26, 2004 11:05

Vermoedelijk krijgt je Puch een te arm mengsel. Je moet een grotere sproeier monteren en eventueel je mengverhouding aanpassen (1:50is veel voorkomend maar veel te arm als je puch wat sneller is) :idea: :idea:
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor mantaboy » za nov 27, 2004 0:15

David Westenbrink schreef:Niets gaat boven een vastloper bij 21.000 toeren :)


Vond die vastloper van een RGV 500 Gamma eigenlijk niet zo leuk. Jankt wel mooi 4 cilinder tweetakt.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Mclain » zo maart 27, 2005 7:06

Olie aditieven zijn niet verkeerd. Maar kijk uit. Heel veel van die middeltjes gebruiken Teflon. Dupoint maakt dit spul en heeft toen na een rechtzaak dit spul moeten leveren aan fabrikanten die dit als toevoeging voor hun aditief gebruiken.
Gedachte gang erachter is dat het zich aan het metaal hecht en zo slijtage naar beneden brengt aangezien teflon slijtvast is.
Andere kant van de plak. Wanneer je oliefilm tussen de metalen delen wordt vereikt met teflon, gaat het als slijtage versterker werken. Teflon wrijft over teflon, niks aan de hand. Teflon wrijft op zijn beurt over het metaal. Drie keer raden wat slijt. Teflon of je metaal. Exactumundo. Je metaal gaat eraan.
Misschien dat ik het artikel nog kan vinden op internet. Zijn er iets van 10 getest. En alle aditieven waar teflon in zit vertoonde een toename van factor 2 tot 5 volgens mij aan metaaldeeltjes in de motor. Daarbij bleef een gedeelte teflon in de beste bescherming van je motor hangen. Je oliefilter met de gevolgen van dien....

Als ik het vind, post ik het even.

benzine aditieven. Geen ervaring mee. Wel met V-power 100 uit duitsland. Pingelen van de subaru was er meteen mee opgelost. Dus dat helpt wel :D
Mclain
 
Berichten: 21
Geregistreerd: ma aug 30, 2004 17:59
Woonplaats: Gulpen


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten