Presentatie reglementen 2005 en verder

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Holkers » ma maart 06, 2006 11:04

Een rallyauto staat volgens mij wel zo goed afgesteld dat de uitstoot van schadelijke, onverbrande gassen miniem is.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor official No. 27768 » ma maart 06, 2006 13:25

Holkers schreef:Een rallyauto staat volgens mij wel zo goed afgesteld dat de uitstoot van schadelijke, onverbrande gassen miniem is.


hmm,....dat neem ik aan van wel maar die zwarte wolken die ik soms achteruit zie komen.....en vlammen uit de uitlaat betekent dat daar in ieder geval ook onverbrande benzine in zat.
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor Holkers » ma maart 06, 2006 13:27

official No. 27768 schreef:
Holkers schreef:Een rallyauto staat volgens mij wel zo goed afgesteld dat de uitstoot van schadelijke, onverbrande gassen miniem is.


hmm,....dat neem ik aan van wel maar die zwarte wolken die ik soms achteruit zie komen.....en vlammen uit de uitlaat betekent dat daar in ieder geval ook onverbrande benzine in zat.


Dat is tussen het schakelen. Ik denk, maar daar zullen geleerde(re) heren hier vast meer over vertellen, dat de ontsteking tijdens een schakel'moment' wordt onderbroken en niet de inspuiting van de benzine. De onverbrande benzine komt dan in de uitlaat tot verbranding en dat zorgt voor de zwarte rook...
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor official No. 27768 » ma maart 06, 2006 15:08

Holkers schreef:De onverbrande benzine komt dan in de uitlaat tot verbranding en dat zorgt voor de zwarte rook...


en die mooie vlam.... :lol:
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Afstelling

Berichtdoor Humphrey » ma maart 06, 2006 15:38

Volgens mij is een rallymotor afgesteld om optimaal te presteren bij zware belasting. Sommigen zijn zelfs afgesteld voor extreme prestaties bij extreme belasting voor een beperkt aantal kilometers.

De eis bij het stationair lopen is dat de motor blijft lopen. Bepaald geen ideale afstemming die zorgt voor een 'vriendelijke' uitstoot.

Ik kan me voorstellen dat de absolute wereldtoppers ook naar hun stationaire loop kijken, om een zuiniger stationair draaiende auto te krijgen. Immers, dan hoeven de teams minder benzine mee te zeulen voor de verbindingskm's en -wachtbeurten, wat resulteert in een lager gewicht.

Of type ik onzin?

Humphrey
Avatar gebruiker
Humphrey
 
Berichten: 752
Geregistreerd: do maart 21, 2002 13:15

Berichtdoor David Westenbrink » ma maart 06, 2006 16:11

Optimale verbranding of niet, vervuiling is er altijd, alleen zijn onverbrande benzinedampen een stuk schadelijker dan co2 of wat voor verbrandingsgas ook.
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Brom

Berichtdoor Humphrey » ma maart 06, 2006 17:06

Wat ik je brom.

Humphrey
Avatar gebruiker
Humphrey
 
Berichten: 752
Geregistreerd: do maart 21, 2002 13:15

Berichtdoor stefanjonas » ma maart 06, 2006 20:58

dus wat ik hieruit haal is dat een rallyauto wél meer vervuilend is als een gwone auto. niet dat et mij echt wat uit maakt, maar tis maar even dak et weet...
Avatar gebruiker
stefanjonas
 
Berichten: 298
Geregistreerd: vr sep 02, 2005 16:46

Berichtdoor erikjan » ma maart 06, 2006 21:57

als mijn C3 een stationairloop zou hebben als een doorsnee rallyauto, had ik 'm allang ingeruild :wink:
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Re: Afstelling

Berichtdoor Biturbo » ma maart 06, 2006 22:46

Ik weet niet of het 100% klopt bij rallymotoren maar dat moet bijna wel; veel hoogvermogende motoren vervuilen intern enorm als ze beneden een bepaald toerentalgebied komen; bougies slaan vol met lood, mengsel staat even te rijk enz enz enz. Dit kan tot gevolg hebben dat er inderdaad zwarte rook uit de uitlaat komt, maar is dan ook normaal.
Juist bij hoge en langdurige vermogensinstellingen lopen de temperaturen hoog op en zijn de hoogwaardige brandstoffen zo belangrijk om bijv detonatie te voorkomen. Maar bij stationair draaien wordt het te koud en onmogelijk om aan een volledige verbranding (incl loodverdamping) te kunnen voldoen.


Ik heb meegemaakt dat buitenstaanders wel eens schrikken als we bijv met een motor aan het proefdraaien zijn en even zwarte rook afgeeft bij of na lange tijd stationair draaien. De fabrikant geeft zelfs aan dat het doodnormaal is...
In dit geval een 6 cyl boxermotor met turbo, intercoolers en injectie die is gemaakt om urenlang met meer dan 50-60% vermogen te kunnen draaien.

Maar ik zou al het uitlaatgas geneuzel gewoon overlaten aan de echte profs zoals rallyrent en zo. Daar weten we hier te weinig van denk ik.


Enne, ik zou dolgraag zo'n stationair loopje als van de Clio S1600 van de Winkel willen hebben in mijn auto :lol:
Biturbo
 
Berichten: 475
Geregistreerd: do nov 06, 2003 22:31
Woonplaats: Almere

Berichtdoor official No. 27768 » di maart 07, 2006 0:04

die EVO van J. v.d. Heuvel klinkt zelfs stationair ook erg mooi :wink:
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Re: Afstelling

Berichtdoor StevenK » di maart 07, 2006 7:08

Biturbo schreef:Ik weet niet of het 100% klopt bij rallymotoren maar dat moet bijna wel; veel hoogvermogende motoren vervuilen intern enorm als ze beneden een bepaald toerentalgebied komen; bougies slaan vol met lood,

Lood ?
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Afstelling

Berichtdoor Biturbo » di maart 07, 2006 8:18

StevenK schreef:
Biturbo schreef:Ik weet niet of het 100% klopt bij rallymotoren maar dat moet bijna wel; veel hoogvermogende motoren vervuilen intern enorm als ze beneden een bepaald toerentalgebied komen; bougies slaan vol met lood,

Lood ?


Ja Lood oftewel Pb...

Zoals het er boven al bij staat, ik weet niet of het klopt voor de rally, maar ik werk met motoren waar nog echt gelode brandstof in gaat. Daarom wordt het ook graag gebruikt in andere niet-luchtvaartmotoren, en zou het mij ook niet verbazen als het in race-rally brandstoffen zit.
Biturbo
 
Berichten: 475
Geregistreerd: do nov 06, 2003 22:31
Woonplaats: Almere

Re: Afstelling

Berichtdoor StevenK » di maart 07, 2006 8:35

Biturbo schreef:
StevenK schreef:
Biturbo schreef:Ik weet niet of het 100% klopt bij rallymotoren maar dat moet bijna wel; veel hoogvermogende motoren vervuilen intern enorm als ze beneden een bepaald toerentalgebied komen; bougies slaan vol met lood,

Lood ?


Ja Lood oftewel Pb...

Zoals het er boven al bij staat, ik weet niet of het klopt voor de rally, maar ik werk met motoren waar nog echt gelode brandstof in gaat. Daarom wordt het ook graag gebruikt in andere niet-luchtvaartmotoren, en zou het mij ook niet verbazen als het in race-rally brandstoffen zit.

Weet je nog waarom lood verboden is ? Omdat er daarmee niets van de werking van je kat overblijft.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Holkers » di maart 07, 2006 9:06

eeeeuh, Pb, oftewel Plumbum, is niet hetgeen in benzine werd gedaan. De vaste stof Lood heeft geen verbrandingswaarde. In brandstoffen werd loodtetraethyl (PbC8H20) toegevoegd. De verbranding van deze stof had een restproduct die de platina en palladium in de katalisator 'vervangt' en daardoor onwerkzaam werd.

Het restproduct wat je op de bogies vond kan loodoxide zijn (witte stof)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten