Vragen rondom hydraulische handrem.

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Vragen rondom hydraulische handrem.

Berichtdoor henk 400rr » ma apr 18, 2005 19:42

Eigenlijk zijn het 2 vragen, maar de aanleiding is eigenlijk omdat we er op een ander forum niet geheel uitkomen.

Een hydraulische handrem in de auto, geeft dat problemen met de APK? ik ben er van overtuigd van niet, temeer omdat er dus rallyauto's zijn die (neem ik aan) APK hebben en ook zo'n z.g. fly-off handrem aan boord hebben.

Als dat wel een probleem is hoe wordt dat opgelost?

Dan mijn 2e vraag om er zeker van te zijn dat de mijne goed aangesloten is.
Nou heb ik een manta met zo'n systeem, je zou verwachten dat het kruislings werkt via de hoofdremcilinder maar eigenlijk zit het voor en achter apart (oud model) de instelbare regelaar zit wel verweven in het gedeelte voor de achterremmen, en wel voor dat de vloeistof via de handremcilinder naar de achterremmen gaat.

Nou is mijn vermoeden dat het niet bij ieder model gelijk is, mijn manta heeft slechts 3 aansluitingen op de hoofdremclinder, de nieuwere typen hebben er vaak 4.

Wie weet raad?
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor antoine » ma apr 18, 2005 19:45

Bel eens naar biesheuvel die kunnen je wel helpen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor Jan » ma apr 18, 2005 21:21

antoine schreef:Bel eens naar biesheuvel die kunnen je wel helpen.


Beetje reclame maken :?: :wink:
Avatar gebruiker
Jan
 
Berichten: 2378
Geregistreerd: za maart 15, 2003 13:30
Woonplaats: Vriezenveen

Re: Vragen rondom hydrolische handrem.

Berichtdoor StevenK » ma apr 18, 2005 21:34

henk 400rr schreef:Eigenlijk zijn het 2 vragen, maar de aanleiding is eigenlijk omdat we er op een ander forum niet geheel uitkomen.

Een hydraulische handrem in de auto, geeft dat problemen met de APK? ik ben er van overtuigd van niet, temeer omdat er dus rallyauto's zijn die (neem ik aan) APK hebben en ook zo'n z.g. fly-off handrem aan boord hebben.

Ja, dat geeft problemen; in zowel beide golfjes, als in de clio, zat een systeem om de handrem vast te zetten. Dat is voor de apk vereist.
Als dat wel een probleem is hoe wordt dat opgelost?

Dan mijn 2e vraag om er zeker van te zijn dat de mijne goed aangesloten is.
Nou heb ik een manta met zo'n systeem, je zou verwachten dat het kruislings werkt via de hoofdremcilinder maar eigenlijk zit het voor en achter apart (oud model) de instelbare regelaar zit wel verweven in het gedeelte voor de achterremmen, en wel voor dat de vloeistof via de handremcilinder naar de achterremmen gaat.

Nou is mijn vermoeden dat het niet bij ieder model gelijk is, mijn manta heeft slechts 3 aansluitingen op de hoofdremclinder, de nieuwere typen hebben er vaak 4.

Wie weet raad?

Veel auto's hebben een y-systeem, dan kun je met een enkele cilinder in de leiding naar achteren volstaan.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor antoine » ma apr 18, 2005 21:38

Subaru Rullezzz!!! schreef:
antoine schreef:Bel eens naar biesheuvel die kunnen je wel helpen.


Beetje reclame maken :?: :wink:


Nee want dan zal ik er wel iets anders neer zetten. :P
Afbeelding
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor StevenK » ma apr 18, 2005 21:40

antoine schreef:
Subaru Rullezzz!!! schreef:
antoine schreef:Bel eens naar biesheuvel die kunnen je wel helpen.


Beetje reclame maken :?: :wink:


Nee want dan zal ik er wel iets anders neer zetten. :P

hm. Bergeijk :)
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor henk 400rr » ma apr 18, 2005 23:50

Dat van dat blokeren dat wist ik, ik heb ook wel eens gezien dat men er bij de APK een blokje onder zetten zodat de hevel omhoog bleef staan, bij zo'n fly-off (compleet gekocht) zie je nog wel een zo'n pennetje zitten die vermoedelijk dezelfde functie heeft.

Waar het om gaat is dat men beweerd (ander forum) dat de handrem een gescheiden iets moet zijn bij de APK, dus hydraulisch werkende achterremmen, maar in diezelfde leiding mag geen hydraulische handrem zitten, sterker nog, er wordt beweerd dat het slechts met kabelbedienning mag zijn, dit vanwege het voertuigenregelement. daarom zou het niet mogelijk zijn bij de APK.

Overigens in mijn situatie heb ik het mechanisme nog op zitten, maar kan dat blokeren met een pen.

Ik ben er wel achter dat ik in ieder geval goed zit met de remleidingverdeling, dus vooralsnog lijkt me een telefoontje nog niet nodig, als dat wel nodig is, zal ik dat zeker doen. (bedankt voor dat aanbod)
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor antoine » di apr 19, 2005 5:21

StevenK schreef:
antoine schreef:
Subaru Rullezzz!!! schreef:
antoine schreef:Bel eens naar biesheuvel die kunnen je wel helpen.


Beetje reclame maken :?: :wink:


Nee want dan zal ik er wel iets anders neer zetten. :P

hm. Bergeijk :)


sssssssssssssstttttttttttttt :twisted: :wink:
Anders hoort erik dit :D
Afbeelding
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor rallyboy » di apr 19, 2005 7:04

henk 400rr schreef:Dat van dat blokeren dat wist ik, ik heb ook wel eens gezien dat men er bij de APK een blokje onder zetten zodat de hevel omhoog bleef staan, bij zo'n fly-off (compleet gekocht) zie je nog wel een zo'n pennetje zitten die vermoedelijk dezelfde functie heeft.

Waar het om gaat is dat men beweerd (ander forum) dat de handrem een gescheiden iets moet zijn bij de APK, dus hydraulisch werkende achterremmen, maar in diezelfde leiding mag geen hydraulische handrem zitten, sterker nog, er wordt beweerd dat het slechts met kabelbedienning mag zijn, dit vanwege het voertuigenregelement. daarom zou het niet mogelijk zijn bij de APK.


Of je neemt er gewoon een auto bij en die laat je keuren.

doen er wel meer!!!!
rallyboy
 
Berichten: 277
Geregistreerd: do feb 26, 2004 19:48
Woonplaats: Maarkel

Berichtdoor David Westenbrink » di apr 19, 2005 8:32

Je kan trouwens ook eenvouding een lock systeem maken voor je handrem. Heb ik ook gedaan en werkt perfect.

wij hebben geen problemen met de apk gehad. En dat verhaal van gescheiden mechanische handremsysteem klopt ook niet meer.

Hoe denk je dat een handrem op bijv. een nieuwe BMW 7 serie werkt?
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Mr.T » di apr 19, 2005 12:25

rallyboy schreef:
henk 400rr schreef:Dat van dat blokeren dat wist ik, ik heb ook wel eens gezien dat men er bij de APK een blokje onder zetten zodat de hevel omhoog bleef staan, bij zo'n fly-off (compleet gekocht) zie je nog wel een zo'n pennetje zitten die vermoedelijk dezelfde functie heeft.

Waar het om gaat is dat men beweerd (ander forum) dat de handrem een gescheiden iets moet zijn bij de APK, dus hydraulisch werkende achterremmen, maar in diezelfde leiding mag geen hydraulische handrem zitten, sterker nog, er wordt beweerd dat het slechts met kabelbedienning mag zijn, dit vanwege het voertuigenregelement. daarom zou het niet mogelijk zijn bij de APK.


Of je neemt er gewoon een auto bij en die laat je keuren.

doen er wel meer!!!!


NOG EEN :shock: , Ik ben bang dat Henk dan thuis wat ruimte moet maken :oops: .
Avatar gebruiker
Mr.T
 
Berichten: 1746
Geregistreerd: do apr 15, 2004 21:18
Woonplaats: iid geval niet hier

Berichtdoor Mr.T » di apr 19, 2005 12:29

henk 400rr schreef:Waar het om gaat is dat men beweerd (ander forum) dat de handrem een gescheiden iets moet zijn bij de APK, dus hydraulisch werkende achterremmen, maar in diezelfde leiding mag geen hydraulische handrem zitten, sterker nog, er wordt beweerd dat het slechts met kabelbedienning mag zijn, dit vanwege het voertuigenregelement. daarom zou het niet mogelijk zijn bij de APK.


@Henk wij hebben nooit problemen gehad bij de APK met een gecombineerde rem/handrem. Het probleem zit hem bij de keurmeesters die 8 van de 10 niet weten wat wel of niet mag :oops: en daarom dit niet goedkeuren.
Avatar gebruiker
Mr.T
 
Berichten: 1746
Geregistreerd: do apr 15, 2004 21:18
Woonplaats: iid geval niet hier

Berichtdoor henk 400rr » di apr 19, 2005 12:57

@Rallyboy, ik ben wel op de hoogte van wat vreemde constructies die er wel gebeuren :wink: of gebeurt zijn, maar een tweede (bijna)identieke auto maken is me wat te kostbaar :D

@Mr.T: Op zich ben ik nog met een tweede bezig (de opvolger zeg maar), als het voor deze goedgekeurt is zie ik verder geen probleem om die ander ook zo'n remsysteem op te zetten. Maar inderdaad uit de reacties daarop blijkt wel dat men niet allemaal dezelfde mening of kennis heeft over dit onderwerp, ik doel dan op de verschillende meningen van keurmeesters en reacties op het andere forum.

@David Westenbrink: Ik heb geen idee hoe dat bij een 7-serie BMW werkt, dus kan daar verder ook weinig over zeggen, ik neem aan uit de reactie dat het dus zo'n zelfde constructie is.

Waar nu gebruik wordt gemaakt om slechts schijven achterop te zetten in combinatie met de originele handrem (achteras manta/Ascona en Kadett) zijn dan klauwen van Ford of VW, die hebben wel een een kabel naar de klauw(en) maar uiteindelijk zitten ze op hetzelfde circuit, stel de achterste remleiding slaat lek heb je ondanks een gescheiden bedienning nog steeds geen handrem. Juist daarom vindt ik het een gek verhaal dat het niet zou mogen voor de APK, als het immers al standaard zit op een ander voertuig.

Bedankt voor de reacties, ik denk wel dat we er zo uit zijn.
Groeten, Henk
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor David Westenbrink » di apr 19, 2005 14:05

@henk -> Elektrisch :)
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor RallyeRichard » di apr 19, 2005 14:43

henk 400rr schreef:Ford en VW, die hebben wel een een kabel naar de klauw(en) maar uiteindelijk zitten ze op hetzelfde circuit, stel de achterste remleiding slaat lek heb je ondanks een gescheiden bediening nog steeds geen handrem.


Bij VW is de krachtoverbrenging van de handrem geheel mechanisch. Komt dus geen hydrauliek bij kijken en blijft gewoon (zeer matig) werken wanneer er geen druppel olie meer in het remsysteem zit.

Ford heeft (meen ik) een remtrommel in de schijf ten behoeve van de handrem, welke ook puur mechanisch werkt.
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
Avatar gebruiker
RallyeRichard
 
Berichten: 645
Geregistreerd: za jan 26, 2002 15:44
Woonplaats: Kromménië

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron