Nieuwe groepen

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Nieuwe groepen

Berichtdoor Walter Geuzebroek » wo mei 11, 2005 20:12

Interessant:
"Nieuwe technische regelgeving voor de rallysport in het algemeen zou zo ver kunnen gaan als het opnieuw indelen naar cilinderinhoud waardoor zelfs de groepen N en A vervangen zouden kunnen worden. "

De rest van het artikel staat op de site.
Walter Geuzebroek
(in '59 opgericht maar sinds '83 aktief in DE sport)
Avatar gebruiker
Walter Geuzebroek
 
Berichten: 366
Geregistreerd: wo maart 13, 2002 19:28
Woonplaats: Houten

Berichtdoor Wolter » wo mei 11, 2005 20:41

Dit stukje staat er ook op:
"''Heden ten dage lijken gewone auto's in de verste verte niet op echte rally wagens. De groep N is vreselijk gedateerd," gaf Peugeot Sport hoofdman Jean-Pierre Nicolas als commentaar.''

Dus veel auto's die nu onder groep N vallen lijken niet meer op de straatauto's? Dat vind ik juist de klasse die er het meest op lijkt. Ik ben heel benieuwd waar de fia naar toe wil gaan. Geen spoilers, of andere bumpers meer? :?
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor antoine » wo mei 11, 2005 20:52

Krijgen we dan de groep 2 weer terug :P

Afbeelding

"''Heden ten dage lijken gewone auto's in de verste verte niet op echte rally wagens. De groep N is vreselijk gedateerd," gaf Peugeot Sport hoofdman Jean-Pierre Nicolas als commentaar.''


Hoe zal hij dit bedoelen?? Want de evo's die ik op straat zie rijden lijken erg veel op de 'rally' variant.
Afbeelding
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor Turboboost » wo mei 11, 2005 21:37

Ben ook wel benieuwd hoe Jean-Pierre Nicolas dat bedoelt heeft.

Volgens mij dekt de term standaard productiewagens nog steeds de lading. :roll:

Interessante ontwikkeling in elk geval. 8)
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor official No. 27768 » wo sep 17, 2008 22:45

Vraagje:

Een WRC is in principe beperkt tot 280/300 Pk/Hp
Maar hoe zit het met de Nm's /Torque ?

De nieuwere WRC's (ook nieuwste groep N's) stijgen enorm in de Nm's door o.a. lagere toeren (Prodrive & anderen gaven dit ook zelf toe).
Zijn hier ook limieten aan? en worden de Pk's / Hp's wel eens gecontroleerd?
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor Mark Verhoeven » wo sep 17, 2008 22:56

official No. 27768 schreef:Vraagje:

Een WRC is in principe beperkt tot 280/300 Pk/Hp
Maar hoe zit het met de Nm's /Torque ?

De nieuwere WRC's (ook nieuwste groep N's) stijgen enorm in de Nm's door o.a. lagere toeren (Prodrive & anderen gaven dit ook zelf toe).
Zijn hier ook limieten aan? en worden de Pk's / Hp's wel eens gecontroleerd?


Er zit alleen een restrictie op vermogen. Er staat 300 pk als limiet, maar de hedendaagse WRC's zitten rond de 330 pk. Met de 34 mm restrictor en de voorgeschreven brandstof is er echt niet meer mogelijk... Wat kan je doen om de auto sneller te maken? Dit maximale vermogen (bepaald door de restrictor) over een zo breed mogelijk gebied beschikbaar hebben! Dat is waar het om draait en de meeste WRC's hebben dit al in een HEEL breed gebied voor elkaar. Je krijgt dan automatisch een forse stijging van het koppel, want om bij een lager toerental meer vermogen te krijgen heb je meer koppel nodig. (helft toerental = dubbele hoeveelheid koppel)

Het koppel is echt bizar van deze auto's, de waardes die je leest kloppen van geen kanten, gaat over de 800 Nm heen wat kortstondig vrij kan komen... :shock: (mede ook door het hele heftige ALS en de buffer die de meeste WRC auto's hebben voor de lucht als het gas gelost wordt)

P.S. Bij een groep N hoef je niet bang te zijn dat de 300 pk overschreden wordt! Ook ligt het maximale koppel VEEL lager.
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Berichtdoor official No. 27768 » wo sep 17, 2008 23:03

Mark Verhoeven schreef:
official No. 27768 schreef:Vraagje:

Een WRC is in principe beperkt tot 280/300 Pk/Hp
Maar hoe zit het met de Nm's /Torque ?

De nieuwere WRC's (ook nieuwste groep N's) stijgen enorm in de Nm's door o.a. lagere toeren (Prodrive & anderen gaven dit ook zelf toe).
Zijn hier ook limieten aan? en worden de Pk's / Hp's wel eens gecontroleerd?


Er zit alleen een restrictie op vermogen. Er staat 300 pk als limiet, maar de hedendaagse WRC's zitten rond de 330 pk. Met de 34 mm restrictor en de voorgeschreven brandstof is er echt niet meer mogelijk... Wat kan je doen om de auto sneller te maken? Dit maximale vermogen (bepaald door de restrictor) over een zo breed mogelijk gebied beschikbaar hebben! Dat is waar het om draait en de meeste WRC's hebben dit al in een HEEL breed gebied voor elkaar. Je krijgt dan automatisch een forse stijging van het koppel, want om bij een lager toerental meer vermogen te krijgen heb je meer koppel nodig. (helft toerental = dubbele hoeveelheid koppel)

Het koppel is echt bizar van deze auto's, de waardes die je leest kloppen van geen kanten, gaat over de 800 Nm heen wat kortstondig vrij kan komen... :shock: (mede ook door het hele heftige ALS en de buffer die de meeste WRC auto's hebben voor de lucht als het gas gelost wordt)

P.S. Bij een groep N hoef je niet bang te zijn dat de 300 pk overschreden wordt! Ook ligt het maximale koppel VEEL lager.


Geweldig!!! Zeer duidelijke (en snelle) uitleg! (wel eens aan lerarenschap gedacht :wink: )
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor niek » wo sep 17, 2008 23:37

Dit is hoe ik het begreep:

Vermogen = koppel x toerental(x 2pi).
Dus hoe meer koppel hoe meer vermogen (bij een zelfde toerental).
Bij hoge toeren heb je minder koppel door het verlies door wrijving en minder efficiente verbranding. Bij een 'normale' benzine auto zit dit dan ook rond de 3000 toeren ongeveer. De turbo zorgt voor meer koppel en dus meer vermogen. Door met de turbodruk te 'spelen' kun je er voor zorgen dat het vermogen nooit boven de 300 pk uitkomt omdat een turbo het koppel kan beinvloeden. Zo kan je in een veel groter bereik van toeren je gewenste 300 pk eruit halen. Het toerental weet je dus hoef je alleen maar het koppel middels de turbodruk aan te passen en voila je gewenste vermogen komt eruit.

Ik ben geen specialist en weet ook absoluut niet zeker of dit klopt. Maar zo had ik het dus begrepen.
niek
 
Berichten: 389
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 17:38
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Nieuwe groepen

Berichtdoor Franky » do sep 18, 2008 0:47

Walter Geuzebroek schreef:Interessant:
"Nieuwe technische regelgeving voor de rallysport in het algemeen zou zo ver kunnen gaan als het opnieuw indelen naar cilinderinhoud waardoor zelfs de groepen N en A vervangen zouden kunnen worden. "

De rest van het artikel staat op de site.


kzieniks
Afbeelding
Frank Cruts
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

Re: Nieuwe groepen

Berichtdoor StevenK » do sep 18, 2008 7:04

Franky schreef:
Walter Geuzebroek schreef:Interessant:
"Nieuwe technische regelgeving voor de rallysport in het algemeen zou zo ver kunnen gaan als het opnieuw indelen naar cilinderinhoud waardoor zelfs de groepen N en A vervangen zouden kunnen worden. "

De rest van het artikel staat op de site.


kzieniks

Dan moet je wat verder terugzoeken, want je citeert een bericht uit 2005 :)
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Mark Verhoeven » do sep 18, 2008 10:43

niek schreef:Dit is hoe ik het begreep:

Vermogen = koppel x toerental(x 2pi).
Dus hoe meer koppel hoe meer vermogen (bij een zelfde toerental).
Bij hoge toeren heb je minder koppel door het verlies door wrijving en minder efficiente verbranding. Bij een 'normale' benzine auto zit dit dan ook rond de 3000 toeren ongeveer. De turbo zorgt voor meer koppel en dus meer vermogen. Door met de turbodruk te 'spelen' kun je er voor zorgen dat het vermogen nooit boven de 300 pk uitkomt omdat een turbo het koppel kan beinvloeden. Zo kan je in een veel groter bereik van toeren je gewenste 300 pk eruit halen. Het toerental weet je dus hoef je alleen maar het koppel middels de turbodruk aan te passen en voila je gewenste vermogen komt eruit.

Ik ben geen specialist en weet ook absoluut niet zeker of dit klopt. Maar zo had ik het dus begrepen.


Dit is theoretisch correct! In de praktijk loop je echter wel tegen bepaalde restricties aan... :wink:
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Berichtdoor Mark Verhoeven » do sep 18, 2008 10:44

official No. 27768 schreef:wel eens aan lerarenschap gedacht :wink:


:shock: :shock: :shock: eh, nee... :roll: :wink:
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Berichtdoor official No. 27768 » di sep 30, 2008 21:38

Ik zet deze technische vraag maar even hierbij:

De nieuwe schakelsystemen zoals DSG maar ook Antonov (volgens mij in de A1 GP gebruikt) zijn erg snel en in sommige showroom modellen standaard.
Werkt dit systeem ook in de rally of is het te gevoelig / niet snel genoeg?
En houd je gewoon je groep N homologatie als je er een DSG hebt / eventueel er later in zet?
Het lijkt me namelijk dat het wel sneller en vooral zekerder (dus per KP misschien sneller) schakelt of kunnen de meesten toch beter met een klassieke handbak overweg?
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor Holkers » di sep 30, 2008 22:03

Dat is 1 van de weinige redenen dat VW voor het WRC wil kiezen...
De bak is gevoeliger (kan minder koppel aan, dat probleem zijn ze trouwens al aardig aan het oplossen) maar schakelt wel sneller.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor AC » di sep 30, 2008 22:14

Holkers schreef:Dat is 1 van de weinige redenen dat VW voor het WRC wil kiezen...


in plaats van?
Afbeelding
WRC-Poule Kampioen 2010
Avatar gebruiker
AC
 
Berichten: 501
Geregistreerd: vr maart 24, 2006 17:16
Woonplaats: Montpellier, Frankrijk

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten