Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK
"''Heden ten dage lijken gewone auto's in de verste verte niet op echte rally wagens. De groep N is vreselijk gedateerd," gaf Peugeot Sport hoofdman Jean-Pierre Nicolas als commentaar.''
official No. 27768 schreef:Vraagje:
Een WRC is in principe beperkt tot 280/300 Pk/Hp
Maar hoe zit het met de Nm's /Torque ?
De nieuwere WRC's (ook nieuwste groep N's) stijgen enorm in de Nm's door o.a. lagere toeren (Prodrive & anderen gaven dit ook zelf toe).
Zijn hier ook limieten aan? en worden de Pk's / Hp's wel eens gecontroleerd?
Mark Verhoeven schreef:official No. 27768 schreef:Vraagje:
Een WRC is in principe beperkt tot 280/300 Pk/Hp
Maar hoe zit het met de Nm's /Torque ?
De nieuwere WRC's (ook nieuwste groep N's) stijgen enorm in de Nm's door o.a. lagere toeren (Prodrive & anderen gaven dit ook zelf toe).
Zijn hier ook limieten aan? en worden de Pk's / Hp's wel eens gecontroleerd?
Er zit alleen een restrictie op vermogen. Er staat 300 pk als limiet, maar de hedendaagse WRC's zitten rond de 330 pk. Met de 34 mm restrictor en de voorgeschreven brandstof is er echt niet meer mogelijk... Wat kan je doen om de auto sneller te maken? Dit maximale vermogen (bepaald door de restrictor) over een zo breed mogelijk gebied beschikbaar hebben! Dat is waar het om draait en de meeste WRC's hebben dit al in een HEEL breed gebied voor elkaar. Je krijgt dan automatisch een forse stijging van het koppel, want om bij een lager toerental meer vermogen te krijgen heb je meer koppel nodig. (helft toerental = dubbele hoeveelheid koppel)
Het koppel is echt bizar van deze auto's, de waardes die je leest kloppen van geen kanten, gaat over de 800 Nm heen wat kortstondig vrij kan komen... (mede ook door het hele heftige ALS en de buffer die de meeste WRC auto's hebben voor de lucht als het gas gelost wordt)
P.S. Bij een groep N hoef je niet bang te zijn dat de 300 pk overschreden wordt! Ook ligt het maximale koppel VEEL lager.
Walter Geuzebroek schreef:Interessant:
"Nieuwe technische regelgeving voor de rallysport in het algemeen zou zo ver kunnen gaan als het opnieuw indelen naar cilinderinhoud waardoor zelfs de groepen N en A vervangen zouden kunnen worden. "
De rest van het artikel staat op de site.
Franky schreef:Walter Geuzebroek schreef:Interessant:
"Nieuwe technische regelgeving voor de rallysport in het algemeen zou zo ver kunnen gaan als het opnieuw indelen naar cilinderinhoud waardoor zelfs de groepen N en A vervangen zouden kunnen worden. "
De rest van het artikel staat op de site.
kzieniks
niek schreef:Dit is hoe ik het begreep:
Vermogen = koppel x toerental(x 2pi).
Dus hoe meer koppel hoe meer vermogen (bij een zelfde toerental).
Bij hoge toeren heb je minder koppel door het verlies door wrijving en minder efficiente verbranding. Bij een 'normale' benzine auto zit dit dan ook rond de 3000 toeren ongeveer. De turbo zorgt voor meer koppel en dus meer vermogen. Door met de turbodruk te 'spelen' kun je er voor zorgen dat het vermogen nooit boven de 300 pk uitkomt omdat een turbo het koppel kan beinvloeden. Zo kan je in een veel groter bereik van toeren je gewenste 300 pk eruit halen. Het toerental weet je dus hoef je alleen maar het koppel middels de turbodruk aan te passen en voila je gewenste vermogen komt eruit.
Ik ben geen specialist en weet ook absoluut niet zeker of dit klopt. Maar zo had ik het dus begrepen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten