Montage Camera in rallyauto

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Montage Camera in rallyauto

Berichtdoor MarkL » wo aug 31, 2005 11:52

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om mijn camera in de rallyauto te monteren, :P alleen kom ik maar niet op de ideale methode om hem vast te zetten, hoe doen jullie dat?

Niet te zwaar, veilig en makkelijk! Dat wil ik, maar hoe.........

Ik hoor het graag!

Groeten Mark.
Avatar gebruiker
MarkL
 
Berichten: 176
Geregistreerd: za maart 16, 2002 11:26
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Jan » wo aug 31, 2005 12:10

Wat ik vaak zie is dat ze de camera monteren achter de stoelen in het kruis van de rolkooi.

En het vastmaken opzich kan met klitteband of met een paar tie-strips.
Avatar gebruiker
Jan
 
Berichten: 2378
Geregistreerd: za maart 15, 2003 13:30
Woonplaats: Vriezenveen

Berichtdoor StevenK » wo aug 31, 2005 12:46

Subaru Rullezzz!!! schreef:Wat ik vaak zie is dat ze de camera monteren achter de stoelen in het kruis van de rolkooi.

En het vastmaken opzich kan met klitteband of met een paar tie-strips.

Maar goed dat jij geen camera's inbouwt.

Je mag om te beginnen geen 'uitlaatbeugels' gebruiken; wat goed werkt is een stuk rond dat om de kooi heen past en daar dan een bevestigingsbeugel op lassen.

Dat stuk rond zet je dan met slangeklemmen vast.

De camera moet degelijk aan de beugel bevestigd zijn, dus niet met alleen de statief-schroef *en* er moet een breekkabel aan bevestigd zijn, zodat wanneer de bevestiging toch niet voldoende is, het ding niet alsnog detailopnamen van jou schedelinhoud maakt.

Volgens mij heeft Theo van T. er wel eens een stukje over geschreven ?
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Jan » wo aug 31, 2005 12:52

Maar goed dat jij geen camera's inbouwt.


Daar houdt ik me ook niet bezig, toch kan ik je vertellen dat ik dit jaar bij de Zuiderzeerally WEL een camera zo bevestigd zag, zonder constructie er om heen. De naam laat ik maar achterwege voor verder gezeur.

Je hebt wel gelijk hoor Steven daar niet van....
Avatar gebruiker
Jan
 
Berichten: 2378
Geregistreerd: za maart 15, 2003 13:30
Woonplaats: Vriezenveen

Berichtdoor MarkL » wo aug 31, 2005 13:04

Ik heb er ooit een stukje over gelezen, maar ik kan deze tekst nergens meer terug vinden dus vandaar.

Wij hebben in de auto geen kruis zitten in de rolkooi, maar alleen een diagonaal naar achteren, dat maakt het iets lastiger, omdat de steun dan naar voren kantelt. Ik heb al wat lopen klussen, maar ik heb nu een steun die veel te zwaar wordt, en alleen met tie-raps vind ik (en de technische keuring lijkt me) ook niet echt veilig.

Iemand nog iedeeen?
Mark Loor
*Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden*
Avatar gebruiker
MarkL
 
Berichten: 176
Geregistreerd: za maart 16, 2002 11:26
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Gerrit Euverman » wo aug 31, 2005 13:32

Mark, je kunt hem ook niet met klemmen de onderplaat waarop je de cam wilt zetten vastklemmen om de buis?
De jongens van rallyonboard hebben de onderplaat vlgs mij gelast op de buis en vandaaruit schroeven ze de cam er op.
Avatar gebruiker
Gerrit Euverman
 
Berichten: 349
Geregistreerd: ma jun 27, 2005 16:43
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor StevenK » wo aug 31, 2005 13:40

Ik had een beugel op de camera zitten, een beugel op de kooi en dan daar tussen twee strips die ik het beste als meccano kan omschrijven.

Daarmee was het ding in alle richtingen te stellen en toch voldoende stevig.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Ascona » wo aug 31, 2005 18:19

Gerrit Euverman schreef:Mark, je kunt hem ook niet met klemmen de onderplaat waarop je de cam wilt zetten vastklemmen om de buis?
De jongens van rallyonboard hebben de onderplaat vlgs mij gelast op de buis en vandaaruit schroeven ze de cam er op.


Lijkt me niet verstandig iets aan de buis vast te lassen. Een rolkooi moet professioneel worden gemaakt, en om dan er zelf iets aan vast te bakken....
Ascona
 
Berichten: 342
Geregistreerd: ma jan 21, 2002 20:09

Berichtdoor StevenK » wo aug 31, 2005 18:25

Ascona schreef:
Gerrit Euverman schreef:Mark, je kunt hem ook niet met klemmen de onderplaat waarop je de cam wilt zetten vastklemmen om de buis?
De jongens van rallyonboard hebben de onderplaat vlgs mij gelast op de buis en vandaaruit schroeven ze de cam er op.


Lijkt me niet verstandig iets aan de buis vast te lassen. Een rolkooi moet professioneel worden gemaakt, en om dan er zelf iets aan vast te bakken....

't Is in ieder geval de manier om te sparen op banden, remmen en benzine, want starten is dan geen optie meer, net zoals bij boren in de kooi.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor embee64 » wo aug 31, 2005 19:07

Je kunt wel via de fabrikant van je kooi nog een camerasteun op je kooi laten lassen. Dit wordt dan ook gewijzigd in de papieren die bij je kooi horen en is daarmee volstrekt legaal.
De doe-het-zelf manier is een steun dmv. slangklemmen op een buis vast te zetten. Of dit wordt goedgekeurd hangt van de betreffende TC'er af.
Bij mij werd het afgekeurd met als reden de mogelijke insnoering van de buis bij een crash. Moest 't er ter plaatse afhalen, terwijl een Cosworth met nummer 1 of 2 op de deur meer dan 10 slangklemmen om de kooi had en goedgekeurd werd.
Je ziet dan ook dat deelnemers de camera pas monteren, nadat ze zijn goedgekeurd.
Wil je dit laatste niet doen, moet je een schriftelijke toestemming voor een camera bij de organisatie aanvragen en evt. bij de keuring overleggen.
embee64
 
Berichten: 29
Geregistreerd: di aug 02, 2005 16:41
Woonplaats: Hastenrath-Gangelt (D), tot 2005 Geleen

Berichtdoor StevenK » wo aug 31, 2005 19:21

embee64 schreef:Je kunt wel via de fabrikant van je kooi nog een camerasteun op je kooi laten lassen. Dit wordt dan ook gewijzigd in de papieren die bij je kooi horen en is daarmee volstrekt legaal.
De doe-het-zelf manier is een steun dmv. slangklemmen op een buis vast te zetten. Of dit wordt goedgekeurd hangt van de betreffende TC'er af.
Bij mij werd het afgekeurd met als reden de mogelijke insnoering van de buis bij een crash. Moest 't er ter plaatse afhalen, terwijl een Cosworth met nummer 1 of 2 op de deur meer dan 10 slangklemmen om de kooi had en goedgekeurd werd.
Je ziet dan ook dat deelnemers de camera pas monteren, nadat ze zijn goedgekeurd.
Wil je dit laatste niet doen, moet je een schriftelijke toestemming voor een camera bij de organisatie aanvragen en evt. bij de keuring overleggen.

De uitleg van de Nederlandse technische commissie is dat slangenklemmen juist wel mogen, maar uitlaatklemmen niet.

En volgens mij staat er in het ASJ tegenwoordig een regel dat op rijden met een camera zonder toestemming uitsluiting staat ? Of ben ik heel erg in de war ?
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor V.D.G Rally team » wo aug 31, 2005 19:54

StevenK schreef:
embee64 schreef:Je kunt wel via de fabrikant van je kooi nog een camerasteun op je kooi laten lassen. Dit wordt dan ook gewijzigd in de papieren die bij je kooi horen en is daarmee volstrekt legaal.
De doe-het-zelf manier is een steun dmv. slangklemmen op een buis vast te zetten. Of dit wordt goedgekeurd hangt van de betreffende TC'er af.
Bij mij werd het afgekeurd met als reden de mogelijke insnoering van de buis bij een crash. Moest 't er ter plaatse afhalen, terwijl een Cosworth met nummer 1 of 2 op de deur meer dan 10 slangklemmen om de kooi had en goedgekeurd werd.
Je ziet dan ook dat deelnemers de camera pas monteren, nadat ze zijn goedgekeurd.
Wil je dit laatste niet doen, moet je een schriftelijke toestemming voor een camera bij de organisatie aanvragen en evt. bij de keuring overleggen.

De uitleg van de Nederlandse technische commissie is dat slangenklemmen juist wel mogen, maar uitlaatklemmen niet.

En volgens mij staat er in het ASJ tegenwoordig een regel dat op rijden met een camera zonder toestemming uitsluiting staat ? Of ben ik heel erg in de war ?


Dat klopt dit is al jaren zo je moet per brief melden dat je een camera in de auto hebt. Wij hebben dit ook altijd gedaan maar de camera is altijd op verandwoording van het team in de auto.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor digilife » wo aug 31, 2005 19:57

Het makkelijkst is inderdaad, zoals gemeld, een stukje van een halve buis met slangenklemmen om de diagonaal buis van de rolkooi te bevestigen. Eventueel doe je er wat tape onder om beschadidingen te voorkomen.

Op dat stukje halve buis las je 2 kleine staafjes en daar bovenop een plateautje om je camera op te bevestigen, gaatje in het plaatje boren, statiefschroef erdoor, tieripje eromheen. Vervolgens op de een of andere manier een stukje staalkabel aan de camera bevestigen en dit ook vast maken aan het chassis van de auto.

Als je foto's wilt zien moet je maar even mailen.

Volgende tip: sluit je camera aan op een constante spanning van de accu van de auto (eventueel met een omvormertje van 12 naar > xx volt ertussen). Hoef je ook niet met batterijen etc. te ouwehoeren. Maak een schakelaartje op je dashboard om de spanning aan/uit te zetten. In de standbystand stopt je camera er waarschijnlijk na 5 minuten mee.

Verder is een afstandbediening voor je camera ook wel handig :-)
Concert, theaterfotografie en bedrijfsfotografie: www.OnStagePhotos.eu
Huwelijksreportages & fototips voor 'de grote dag': www.YourWeddingPhotos.eu
digilife
 
Berichten: 116
Geregistreerd: do jul 29, 2004 19:56
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor kraats » do sep 01, 2005 10:49

Mark,
Ik denk dat je het beste ideëen kunt opdoen door bijvoorbeeld in A'dam even op de service rond te lopen en gewoon eens te vragen of je even mag kijken hoe het bij de diverse auto's zit gemonteerd. Dan kies je voor hetgeen je het meeste aanspreekt. Vraag dan gelijk even of dit een gekeurde constructie is of niet, want het is een kleine moeite om 'm gelijk even mee te keuren. Zo voorkom je problemen.

Kom gerust even bij ons langs, dan zie je een hele simpele bevestiging die ook bij jouw auto gewoon blijft zitten. Je moet het zo klein en simpel mogelijk houden, en niet zelf willen het wiel maar weer eens uit te vinden.
Bij ons zit de steun vastgemonteerd op de kooi en zit de camera vast met 2 sjorbanden. Dat is namelijk makkelijker tijdens het wisselen van de bandjes. en dan natuurlijk nog een stalen kabel tegen het lanceren van dit stukje ongeleide projectiel wanneer ie onverhoopt toch los mocht komen.

tipje: bouw gewoon even je peltor intercom om, en je het stemgeluid op je camera.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor admin » do sep 01, 2005 11:06

Wij gebruiken de volgende steun in de auto:

http://www.jackals-forge.com/lotus/filming.html

Halverwege de pagina zie je een klem met een plaat er op waar je de camera weer op kunt schroeven wij hebben de plaat wel een beetje aangepast naar onze wensen wat natuurlijk mogelijk is.

Voordeel van deze constructie dat je de steun in alle auto's kunt gebruiken. De bevestiging snel en makkelijk is en je hem overal neer kunt zetten. Deze steun word o.a. ook gebruikt door de mensen die voor RTL Rally Report de onboards verzorgen.

Wat betreft Theo zegt over de Peltor is zeer eenvoudig te doen door een extra draadje in de Peltor te solderen en je kunt dan snel na kijken of de notes klopte of dat je sommige bochten toch verkeerd hebt opgeschreven.
admin
Site Admin
 
Berichten: 614
Geregistreerd: do jan 01, 1970 1:00

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten