?? % Platensper

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor LeonM » wo jan 18, 2006 19:26

Werkt zon ATB sper hetzelfde als een wormsper? (daar zijn de menigen over verdeeld.)

henk 400rr schreef:De Quaffe's voor Manta/Ascona zijn in de regel wormwielsperren die beginnen met (bijv.) 90% en al naar gelang de snelheid en dus ook de mindere behoefte aan sper wordt dat geleidelijk minder, totdat je dus weer hard optrekt, geen favoriete sper voor rallygebruik omdat deze wel eens onverwacht inschakelt bij het betere driftwerk. )


Ben ik niet helemaal met je eens. Ik respecteer je mening, maar sinds ik rallyrij, heb ik eigenlijk met alle soorten sperren gereden, zowel met voorwiel- als achterwiel aangedreven autos. Mijn favoriet blijft toch een wormwielensper, oftewel een variant erop de ATB. Nooit geen last gehad van onverwacht inschakelen.
Maar om een goed oordeel te geven, moest je ze eigenlik eens allemaal kunnen proberen, in dezelfde auto, onder dezelfde omstandigheden. :roll:
Avatar gebruiker
LeonM
 
Berichten: 447
Geregistreerd: zo maart 03, 2002 13:40
Woonplaats: Aelse

Berichtdoor henk 400rr » wo jan 18, 2006 22:11

Daar heb je uiteraard gelijk in, tot die tijd is het ook iets van persoonlijke voorkeur en de afstelling van de auto zelf die een rol spelen.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor michel uit berg » do jan 19, 2006 8:37

Ik rij ook al jaren met een quaife ATB sper.

Het nadeel hiervan is dat je niet van de proef af komt met een gebroken aandrijfas!!

Proefondervindelijk ondervonden :evil:
michel uit berg
 
Berichten: 672
Geregistreerd: do jul 25, 2002 20:57
Woonplaats: berg city

Berichtdoor Jaccoooo » do jan 19, 2006 17:30

michel uit berg schreef:Ik rij ook al jaren met een quaife ATB sper.

Het nadeel hiervan is dat je niet van de proef af komt met een gebroken aandrijfas!!

Proefondervindelijk ondervonden :evil:

He Michel wat adviseerd fam Bergsteyn voor een B-Ascona,ik wil dus een platensper maar weet nog niet welk :?: percentage,er werd mij geadviseerd 40%,bij veel vermogen word dan de rest van de aandrijving niet overbelast,(ik heb nu nog niet zoveel pk's,maar wat niet is kan nog komen)jullie hebben jarenlange rallyervaring met opels,wat voor sper zit er b.v. in de B-Kadett :D
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor michel uit berg » do jan 19, 2006 18:39

hoi,

in de B-kadett zit een sper van 75%.

Met 40% sper kom je niet van de proef af en met 75 % wel. Als je veel vermogen hebt gaan de steekassen er vroeg of laat toch aan. Eigenlijk vind ik persoonlijk in een rally 75% de beste keuze. 100% werkt niet, dan kom je nergens meer normaal de bocht om ook al zou je het willen en volgens mij houdt een steekas op asfalt dat niet lang vol :roll:

Maar het is zoals leon dat al zegt, een kwestie van wat je zelf fijn vind.

veel succes met je keuze
michel uit berg
 
Berichten: 672
Geregistreerd: do jul 25, 2002 20:57
Woonplaats: berg city

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten